Bild
Nästa artikel
Ineos Grenadier är en inofficiell uppföljare till Land Rover Defender

Ineos Grenadier är en inofficiell uppföljare till Land Rover Defender

Nyheter

En brittisk uppstickare ville ta över maskinerna för att bygga Land Rover Defender – men gick bet. Nu tar han saken i egna händer och lanserar en egen version.

Det blev till slut över två miljoner byggda Land Rover Defender, den tuffa terrängmodellen som blivit en av bilvärldens mest långlivade klassiker.

Nu har Land Rover visat upp en helt ny generation Defender med betydligt modernare teknik. Gamlingen hade rötter från 1940-talet så det var hög tid för en ersättare.

Nykomlingen kan dock vara lite ”för ny”, enligt vissa märkesentusiaster. Den har bland annat klimatanläggning med dubbla zoner, infotainmentsystem med stor pekskärm och ett mycket modernare utseende.

Om det inte faller dig i smaken finns nu ett alternativ från minst sagt oväntat håll. Brittiska kemi- och petroleumföretaget Ineos ger sig in i bilvärlden för att skapa en uppföljare till Land Rover Defender.

Ineos Grenadier är en inofficiell uppföljare till Land Rover Defender

Tog saken i egna händer

Företagets grundare Jim Ratcliffe, en av Storbritanniens rikaste personer, ville först köpa maskinerna och all utrustning som krävdes för att bygga en egen Defender, men där gick han bet. 

Istället valde han att gå sin egen väg vid sidan av Land Rover. Målgruppen är äventyrare, hantverkare och lantbrukare.

– Vi ville skapa en modern, funktionell och mycket kapabel terrängbil. Den ska klara allt du behöver, och inget du inte behöver. Inget är bara för syns skull, säger Jim Ratcliffe.

Läs också: Land Rover Defender får nytt taktält för rätta safarikänslan

Ineos Grenadier är en inofficiell uppföljare till Land Rover Defender

Patentbråk med Land Rover

Helt riskfritt är dock inte projektet. Jaguar/Land Rover-koncernen har försökt skydda designen för Defender när de förstått att Jim Ratcliffe skulle skapa en modern version av den, men ansökan avslogs eftersom bilen enligt brittiska patentverket inte har en design som sticker ut särskilt mycket från andra terrängbilar. Det beslutet överklagas nu av Jaguar/Land Rover.

Ineos Grenadier, som modellen heter, ska få sexcylindriga bensin- och dieselmotorer från BMW samt en åttastegad automatlåda från ZF. Den ska byggas i en ny fabrik i Wales men säljas internationellt. 

Prislappen ska hamna på strax över en halv miljon kronor. Om allt går enligt plan ska Ineos Grenadier dyka upp hos de första köparna 2022. 

Kommentarer

#1
2020-07-06 17:36

Modern? Utan hybrid eller eldrift nej.

#2
2020-07-06 18:32

Bra bil, för rätt person.

#3
2020-07-06 19:59

Med tanke på samtida oönskade händelser kan det verka magstarkt att döpa ett fordon efter beteckningen på en soldat vars uppgift var att kasta handgranater!

#4
2020-07-06 20:35

Motorer från BMW? Automatväxellådor från ZF?
Men lol. Den här är ju bara visuellt ruggad så länge den inte står på verkstan.
Alla Defender-wannabes går ju miste om den absolut viktigaste poängen med en Defender.
Korkat enkel design.

#5
2020-07-07 09:09

Det verkar som att några har kommenterat Defender - artikeln avser Grenadier.

Ratcliffe måste ta hjälp av konsultföretag som kan utveckla och producera. Det finns tre som klarar: Lotus Engineering, Prodrive och Ricardo.
Lotus har - äntligen - fullt upp med att utveckla bilar åt sig själva.
Prodrive är möjligt.
Ricardo är störst och "bäst". Ricardo utvecklade åt BMW - med 300 man - gen1 av "nya kojan".

Problemet blir produktkostnad och volym. Med den spec som indikeras på bilderna kommer en "snikversion" att kosta strax under SEK 1 million.

Biltillverkare säljer aldrig gamla verktyg till konkurrent - bara till dom som inte kan konkurrera.

BMW säljer gärna motorer till Ricardo - gamla "kompisar".
ZF säljer till vem som helst- har dessutom den bästa AUTO-n.

#6
2020-07-07 14:51

Automotive News Europe, skriver idag att Ineos will köpa Smartfabriken från DB. DB har haft fabriken till salu en tid. Det blir ,självklart billigae/snabbare än att bygga fabrik i Wales, vilket Ratcliffe sagt tidigare.

#7
2020-07-07 14:53

Smartfabriken ligger i Frankrike.

#8
2020-07-08 10:52

Intressant initiativ. Men som så ofta i ett tidigt skede, anges ett pris som sedan måste fördubblas när /om produktionen kommer igång. Men även om det sker, dvs. ett pris på 1 milj i stället för 500-tusen så kan denna fortfarande hitta köpare. Men frågan är om 1 milj räcker?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.