Bild
Nästa artikel
I flera länder erbjuds ägare av gamla dieselbilar att byta in sina fordon och få rabatt när de köper nya.
I flera länder erbjuds ägare av gamla dieselbilar att byta in sina fordon och få rabatt när de köper nya.

Inbyte av dieselbilar sprider sig

Nyheter

Fler biltillverkare och länder erbjuder bilägare att skrota sin gamla diesel och få rabatt på en modernare bil.

I Tyskland har biltillverkare och myndigheter sedan tidigare kommit överens om ett åtgärdsprogram där ägare till äldre bilar av miljöklasserna Euro 1-4 får en bonus på upp till 10.000 euro om de byter in sin gamla bil mot en ny. Dessutom ges extra rabatt om den nya bilen som köps är en miljöbil.

Nu följer flera länder Tysklands exempel. Nyhetsbyrån Reuters skriver att Österrikes transportminister Joerg Leichtfried har kommit överens med biltillverkare om att låta kunder som köper en ny elbil få upp till 10.000 euro i finansiellt stöd. Åtgärdsplanen inkluderar också en uppdatering av mjukvaran i 600.000 dieselbilar av märkena Volkswagen, Mercedes, Renault och möjligtvis också BMW.

I Storbritannien erbjuder Ford ägare av dieselfordon av miljöklasserna Euro 1-4 upp till motsvarande 42.000 kronor om de byter in bilen mot en ny. Storbritannien har enligt nyhetssajten Bloomberg EU:s största flotta av dieselbilar. I London beslutades det nyligen om en så kallad ”toxin tax” på dieseldrivna fordon som körs i huvudstaden och den brittiska regeringen har bestämt sig för att följa Frankrikes plan att upphöra med försäljningen av fossilbilar år 2040.

I Sverige finns än så länge inga planer på inbytesrabatter för dieselbilar.
– Inga beslut är tagna i Sverige vad gäller detta i nuläger, säger Marcus Thomasfolk, pressansvarig på Volkswagen Sverige.
 
Diskutera: Borde det finnas ett åtgärdsprogram för äldre dieselbilar även i Sverige?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-08-23 13:40

Det är väl bra att man får bort äldre dieslar, men bensinbilar med Euro 1-4 är ju inte guds bästa barn heller.

#2
2017-08-23 13:52

Hoppas inte sverige förjer efter! Offra skattepengar på detta vore idioti!

#3
2017-08-23 13:54

Jag köpte inte en dieselbil 2008 utan en bensinare.. så jag har således inte spytt ut Nox i 10 år.. men jag får ingen bonus på 100.000kr nu när jag ska byta bil.. inte så logiskt..

#4
2017-08-24 10:40

Dessutom så köptes dieselbilarna för att spara pengar på drivmedel från första början och har inte betalt lika mycket i skatt som jag på drivmedel.. nä.. har man köpt en diesel ska man få stå sitt kasst.. låt ägarna stå för sitt bilköp själv.

#5
2017-08-23 15:36

mw73 du kan väl inte mena att de som köpte en "miljödiesel" och tom fick sänkt skatt eller tom 5 år skattefrihet skall veta bättre än våra myndigheter?

#6
2017-08-23 15:46

En ny vad då? En ny diesel? LOL

#7
2017-08-23 15:48

Mw73. Surt för dig med bensin bil och dessutom betalade du deras bil skatt i 5år.

#8
2017-08-23 16:55

Hmm..
Verkar som att avundsjukans gröna demon rockat loss......

#9
2017-08-23 17:29

@lasse j +1
Exakt min tanke, grinar för att någon annan kan få en fördel av ett miljöväxlingssystem, känns på något vis ursvenskt jante, inte bättre att glädjas? Var det ironi var den sannerligen väl dold mw73. Antar att du får utbrott när det är trisskrap i TV4 också? Du köpte väl också en lott...!?

#10
2017-08-23 17:35

Nox utsläppen från snåla dieselbilar är på det stora hela bara en temporär gimmick / trams jämfört med den oerhörda mängd försurande koldioxid, Co2, som bensinbilarna spyr ut i atmosfären. Koldioxid försurar hav, mark, luft och övriga vattendrag eftersom koldioxid i kombination med solljus bildas kolsyra utöver de cancerogena utsläppen av bensen och marknära ozon som bensinbilarna spyr ut. År efter år. Om en tid vänds utsläppsfrågeställningsfrågan bort från dieseln till bensinmotorn för att sedan gå till etanolen via gasdriften igen. För så har det historiskt alltid varit. Jag är helnöjd med min dieseldrivna Toyota som jag numera kör på enbart HVO diesel och vid nästa byte blir det med största sannolikhet en dieselbil igen.

#11
2017-08-23 17:36

Hihi.mw.. Tycker också att inför skrotnings premien igen och höj den med några tusenlappar slipper vi några skogs vrak och får bort dom sämsta dyngspridarna .

#12
2017-08-23 18:47

Hur mycket förlorar miljön och naturen på att man skrotar fullt fungerande bilar och plockar fram råvaror och energi för att tillverka nya?

#13
2017-08-23 19:03

Världens vackra...:
Ingen som funderat på den kalkylen. Alla är fullt upptagna med att vara hysteriska...

#15
2017-08-23 20:25

Mw73 har helt rätt. Vad fasen ska jag betala, för att en puckad bilist ska få byta bil??

Köp en ny bil själv, eller cykla.

#16
2017-08-24 02:26

Desperation och ett bonnfångeri med att låsa upp kunderna till märket, vad får de för alternativ?
Jag törs slå vad om en trecylle...undermotorn, ren, rapp o jättestark. Lol!
Till nästa vända där den lilla supermotorn står som en veritabel nedsmutsare i raden av.
Ska man vinna i gamet så går man inte dit som handen pekar utan tänker efter...
Hur var det nu igen? De gröna sparkar en i baken och dem övriga sätter knäet i klockspelet så att man helt säkert hostar upp pengar i tre omgångar utöver som minst för att sona för det miljösvin som man inte trodde att man är och då inräknar jag mig själv som en före detta.

Folk ska tänka efter noga nu över sina bil val, att göra det så jobbigt som det går för dem som vill åt ens pengar, vara till lags o utöver förväntan. kräva hybrid o el fordon!

#17
2017-08-23 23:18

Man måste hålla ångan uppe på det kapitalistiska systemet! Köp, byt, skrota - köp, byt, skrota - om och om igen och helst så fort som möjligt!

#18
2017-08-24 08:54

Sa någon desperation ????

#19
2017-08-24 08:54

Sa någon desperation ????

#20
2017-08-24 08:58

Vi lever i en demokrati, och demokratiskt framröstade företrädare påstod att dieselbilar kan vara miljöbilar. Därför är det självklart att staten ska vara med och ersätta alla som köpt dessa miljöbilar med skattemedel och inte bestraffa dem.

#21
2017-08-24 10:13

"Staten". Det är Vi det!!

#22
2017-08-24 10:18

@Mso1000, Nej Inte surt alls.. jag kör inte mer än 700-1500mil om året.. som väldigt många andra.. men jag hade åtminstonde vett att förstå att en Dieselbil inte är rätt motor för ändamålet.. och jag tycker att dom som valde Diesel får stå sitt kast nu i upplysningstider.. jag vill inte bidra..

#23
2017-08-24 10:21

@Hammers57
Det spelar ingen roll.. om jag köpte en skitig bensinare eller en skitig diesel så vill jag också ha skattepengar för mitt nya bilköp.. lika för alla.. trillar poletten ner?

#24
2017-08-24 12:17

Utbyte o uppgraderingar av nya dieselpersonbilar räcker inte säger Tysklands miljöminister:
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyska-miljoministern-programvaruuppgra...
Jag instämmer.

#25
2017-08-24 19:05

Nä, vad spelar detta för roll globalt sätt, ingenting. Jag tror det är kört, såvida inte vätgas teknik och bränsleceller kan ta över drivning av fordon. Men vi måste ställa om omedelbart ifrån fossila bränslen.

#26
2017-08-25 17:55

Storm i en tekopp ..
Våra dieselbilar ger ett lokalt problem .. that's it.

#27
2017-08-27 20:14

Biodiesel löser inte heller kväveoxid utsläppen annat än marginellt.. tyvärr.
https://www.svd.se/biodiesel-loser-inte-dieselskandalens-problem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.