Bild
Nästa artikel
Giftskatt på dieselbilar

Giftskatt på dieselbilar

Nyheter

Kan kosta upp till 220 kronor om dagen för britter att köra sin dieseldrivna bil i stadskärnan.

Från favorit till utfryst miljöbov. Dieseln har verkligen hamnat i skamvrån de senaste åren. Drivmedlet är inte populärt hos lagstiftare, som försöker få bukt med luftföroreningar genom att införa extraavgifter, skatter och i vissa fall förbjuda dieselbilar helt.

Det senaste exemplet kommer från Storbritannien. Här ska det införas en extraavgift på dieselbilar, rapporterar The Times. Brittiska tidningar har döpt avgiften till "toxin tax". Beroende på utsläppsklass kan summan bli så mycket som 220 kronor dagligen och avgiften ska tas ut i 35 städer, London inkluderat. Upp till 10 miljoner fordon omfattas av de nya reglerna.
 
Diskutera: Vad tycker du om Storbritanniens idé om extraavgift på dieselbilar?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-04-05 16:15

Giftskatt??

#2
2017-04-05 16:41

Drevet går! Har någon enda person blivit obducerad och konstaterats ha dött pga en dieselmotors avgaser? Har inte hörts. Och fliseldade kraftverk inne i städer? Samma fråga där. Jag vet att vetenskaplighet inte är vanligt i dessa frågor, men det borde det vara. Inte tro. Det får man göra i kyrkan!

#3
2017-04-05 16:42

Gött! Låt det komma till Sverige med.

#4
2017-04-05 17:23

Har jete upplevt londonsmogg?

#5
2017-04-05 17:37

Ptja, kolväten och partiklar från bensinmotorer kan samtidigt klassas som vitaminer då. Störst nytta runt förskolor. Mer balans tack.

#6
2017-04-05 18:02

Gunnar, det var inte det jag ville veta. Kanske smogen är hälsosam, vem vet. Det är säkert inte undersökt heller. Otrevlig kanske dock. För 50 år sedan var luften blåsvart av dieselavgaser i städerna. Har inte hört ett ord om att folk dog då heller.

#7
2017-04-05 18:57

Kanske dags att få britterna att elda stenkol till spis och uppvärmning?

#8
2017-04-05 19:13

Är det ingen här som tittar ut, se hur mycket "smog" vi har även här i Sverige. Vissa dagar kan man se "diset" ligga som ett täcke över marken. Sikten är knappt fri från skit mer än max 1-2 km. Passa på att titta en solig dag, om ni kan se lite längre ut över marken så kan man se hur partiklarna bilar ett "dis" som inte fanns för 25-30 år sedan.

#9
2017-04-05 19:15

Hur är det med adblue till diesel? Kommer dessa undslippa straffavgift?

#10
2017-04-05 19:18

johafor, det är frågan om politiker, dom dummaste personerna här i samhället. Knappast undgår någon straffavgiften!

#11
2017-04-05 19:22

Londondimman fanns långt före diesel blev populärt.
Vi drabbas av alltfler ovetenskapliga beslut. I Sverige har man än så länge nöjt sig med att ogilla dubbdäck på vissa gator, utan mätbar skillnad. I Finland väljer man att hålla rent på motsvarande gator vilket, vetenskapligt bevisat gett effekt. Tänk så enkelt det kan vara, om man bara tänker till lite grann :)

#12
2017-04-05 19:54

spelar roll om det råkar vara diesel som får ta en smäll just nu för som tänkande varelser kan man med rumpan och en bit krita räkna ut att alla typer av fossila bränslen är skräp rent utsläppsmässigt och att det inte finns några rena fordon bara renare. hur vi ska lösa det hela har jag personligen inte den blekaste aning om men jag är smart nog att inse att den fossila bilens dagar är räknad , gilla eller gilla inte men så är det med största sanolikhet.

#13
2017-04-05 23:59

Styggavargen
Det kan bero på att hela landet har sandat och grusat flera miljarders ton under vintern. Nu när våren är här så har det torkat upp och med grussopmaskinerna så yr det damm i fler veckor

#14
2017-04-06 02:36

Bensinbilar verkar vara "giftfria".

#15
2017-04-06 07:24

Dieselbilar kommer framöver att bli ganska kalla i bilhallarna.

#16
2017-04-06 07:41

Ingen som drar kopplingen "inkomstkälla"? Är ju straffspark för regeringar att dra in nya skatteintäkter, givetvis med en tanke för lokalt bättre miljö och visst hör elbilar/bussar/tåg hemma i centrala storstäder. Prius är oerhört vanliga i centrala London där jag är rätt ofta, kan då och då se 4 Priusar i rad, även den nya är väldigt populär. Några i3or och en hel del Leaf, men Prius är Londons V70 (parallell till hur det sett ut här). Gör man ett besök på Paddington station, så är det väldigt tydligt att dieselloken under tak lägger en mindre härlig dimma rätt snabbt och man känner igen doften av "merca" från att jag var barn.

Är väl ingen högoddsare att bensinbilarna blir nästa objekt för straffskatt om man lyckats styra överfolket på en ökad andel bensinbilar, skatten ska in oavsett vilket land vi pratar om, ibland är det lämpligt att skylla på miljön samtidigt som man drar in en slant...

#17
2017-04-06 08:17

Plötsligt blev en dodge ram med V8 politikernas miljöval...

#18
2017-04-06 08:47

Givetvis handlar det främst om en inkomstkälla. Staten är oerhört beroende av skatteintäkterna från drivmedel och nu har politikerna drömläge för kraftigt höjda skatter på dieselbilar. Och dessa har ju, de senaste åren, blivit väldigt många.
Ska bli intressant att se utvecklingen, när elbilarna är tillräckligt vanliga och hur höjda beskattningar på dessa då motiveras.
För om någon tror att det kommer att bli billigare att köra elbil, så tror man nog fel. Skattepengarna behöver in och än så länge är elbilarna tillräckligt få, så då kan man till och med subventionera dem. Men om några år har vi troligen ordentligt höga skatter på dem också. Kanske med andra miljöargument?

#19
2017-04-06 09:41

Tycker man borde nöja sig med att höja bränsleskatten på diesel i EU. Motsvarande 2 kr mer per liter vid pumpen vore lämpligt.

#20
2017-04-06 09:52

Hej Hackenbush, Dieselbilar är ganska kalla redan nu, jag har en granne vars diesel-Ford inte får upp temperaturen i motorn på vintern, med kall cupétemperatur som följd ;)

#21
2017-04-06 10:52

Visste väl att jag hade rätt VW Polo :-D

#22
2017-04-06 11:13

Hekt akseptabelt i bykärnorna att inte behöva kjöra med stinkande diesel motorer.
Många städer får t.ex.varor till alla företag på kvällstid då det är mer luftgjenomgång och lite trafikk så kjör motorer så kort tid som möjligt.Detta är også mer populärt med förare då "stresset" minskar avsevärt.
Det finns många lösningar till "storstads" miljö.

#23
2017-08-23 16:36

"Toxin tax" för personbilsdieselbilar, idé från Storbritannien, är en bra nyhet.
Den bör vi kopiera o införa så snabbt som möjligt i Sverige så bilkonsumenter, både nya o gamla köpare får klart för sig vad det handlar om.
Kväveoxiderna är giftiga på riktigt.
Och undanta inte Eu6 personbilsdieselbilar, som även de visat sig vara riktiga miljösvin i IVLs stora undersökning på 30000 dieselpersonbilar i verklig drift i Göteborg s området.

#24
2017-08-23 16:50

IVLs nya undersökning:

Ger tydligt svar. Inte ens Eu6 dieselbilarna följer lagkrav i verklig trafik, bara i provbänk där de inte ofta körs. Släpper ut fem gånger mer kväveoxid än uppges av säljare o industri.

#26
2017-10-25 13:08

Storbritannien borde i första hand ta ut isoleringsbristavgift på alla gamla hus äldre än 50 år de dagar under året temperaturen sjunker under +15 °C. Det vore en bättre åtgärd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.