Bild
Nästa artikel
Frankrike vill bli av med bilar med förbränningsmotorer 2040. För att hjälpa till med omställningen ska de som äger bilar som drivs med bensin eller diesel få en premie så att de kan byta in dem.

Frankrike slutar sälja fossilbilar

Nyheter

För att bli en koldioxidneutral nation styr landet bort från förbränningsmotorer.

Igår presenterade den franska regeringen sin klimatplan. En av punkterna för att bli miljövänligare var att försäljningen av bilar som drivs av fossila bränslen ska ha upphört senast 2040, rapporterar Automotive News och Bloomberg.

För att omställningen ska gå så smidigt som möjligt ska olika former av ekonomiskt stöd delas ut till de som vill byta ut sina gamla fordon med förbränningsmotorer. Det gäller dieselbilar som är mer än 20 år gamla och bensinbilar tillverkade före 2001.
– Det är en tuff målsättning. Men Frankrike vill vara den gröna ekonomin nummer ett, säger Frankrikes miljöminister Nicolas Hulot. Han passade också på att skicka en passning till Volvo och berömma deras beslut att alla nya modeller från och med 2019 kommer att vara elektrifierade.

För att bli en koldioxidneutral nation ska Frankrike också sluta med kolkraft senast 2022.

Tyskland har redan meddelat att bilar med förbränningsmotorer ska sluta säljas i landet 2030, samma år som Sverige vill ha en fossiloberoende fordonsflotta. Norge siktar på att fasa ut bilar som drivs av diesel och bensin vid 2025.
 
Diskutera: Vad tycker du om Frankrikes plan att stoppa bensin- och dieselbilar 2040?
 

Kommentarer

#1
2017-07-07 08:51

Alltså. Dessa jädrans aftonbladerubriker. Frankrike har inte slutat sälja fossilbilar.
De har funderat på en eventuell klimatplan som innebär att de ska sluta sälja fossilbilar 2040.
Det är en JÄDRANS SKILLNAD.

#2
2017-07-07 09:06

Den dagen den sorgen. . Bilindustrin hotar med nedläggning å massarbetslöshet.

#3
2017-07-07 09:28

Raderade precis en kommentar pga ovårdat språkbruk. Lugna ner er.

#4
2017-07-07 09:33

@adzam: jag kan lugna dig med att till 2040 har fordonsindustrin hunnit med att ställa om till el flera gånger om. Elfordon kommer att vara lika lönsamt att tillverka som dagens fossilbilar. Dessutom så lär det individuella transportbehovet knappast minska framöver. Så någon nedläggning och massarbetslöshet är det knappast frågan om. Snarare tvärtom och en expanderande fordonsindustri som kommer att skrika efter kompetent personal.

#5
2017-07-07 12:20

Gott om tid för franska biltillverkare således. Jag väntar med spänning på den unikt franska lösningen på hållbar drift.

#6
2017-07-07 14:29

Förhoppningsvis har fixat batterierna då. Bilarna behöver längre räckvidd och snabbare ladding för att kunna ersätta bensindrivna bilar.

#7
2017-07-07 14:57

Helt rätt av Frankrike. Om någon hade förväntat sig något annat, då förstår inte jag på vilken planet den personen tillbringat de senaste åren. Klart att det går i den riktningen som Tyskland redan har beslutat om, politiker försöker nu uppfylla de mål de har varit med att fatta beslut om i Paris-avtalet. Att sedan inte allt finns på plats, just nu, för att elbilar skall kunna ta över i stor skala är en helt annan sak. Det kommer, var så säker. Besluten driver fram goda investeringar i olika typer av industrier.

#8
2017-07-07 15:55

Bara man kommer på en ekologisk elbil som varför inte? Dock tror jag det tar mycket längre tid att få fram en sådan. Min nästa bil blir med 100% säkerhet en diesel.

#9
2017-07-07 23:19

"Bra att Frankrike planerar att stoppa bensin- och dieselbilar, för då kan vi i Sverige tanka billigare och köra ännu mer i våra fossildrivna bilar."

#11
2017-07-08 01:14

Jo men historiskt sett eller ingenjörsmässigt.. så har alltid Frankrike varit först ut och med stora trumpeter,
De har eller inte dem utan andra har reviderat detta i efter hand och faktiskt bevisat med tragiska konsekvenser ganska direkt att tänket har sina brister....Har dock aldrig varken läst eller hört ett franskt erkännande för de är ju helt geniala.

#12
2017-07-08 19:46

Liknande utspel som många andra politiker gjort, inget märkvärdigt, jag tror vi mer ska se det som ytterligare en styrsignal för elbilar mm.
Det är 23 år tills dess och ingen vet hur det blir tills dess. Vi vet riktningen inte mer. Men det är mycket mer som behöver göras för hållbarhet så länge som vi förbrukar resurser för 4 jordklot i Sverige, i USA är det det dubbla och Trump har inte en aning om detta heller.

#13
2017-07-08 19:50

Frankrike är redan idag ledande på miöjöområdet utifrån flera aspekter. De var tidigt ute med B30 diesel som innebär 30 procent biobränsle och som franska dieselmotorer är förberedda för sedan tidigt 00-tal plus att de var föregångare inom partikelfilter samt föregångare med zero-waste fabriker - t ex den franska bilindustrin har ju haft zero waste fabriker sedan 90-talet med slutna system och återvinning bl a av vatten med egen rening etc. I Paris har de ekologisk stadsodling och även elologisk biodling - ja i staden! De ökar gröna ytor genom projekt för tak och terasser, men även vertikal odling alltså på väggar. Frankrike var föregångare för lansering av ett butikskoncept med "fula" grönsaker, alltså grönsaker som normalt kasserats av butiker. Listan jan göras lång.., mem det finns helt klart ett starkt intresse i Frankrike för miljöfrågor. Det är ingen slump att den franske musikern Jean Michel Jarre i mitten av 70-talet skapade musikalbumet Oxygene som var hans sätt att musikaliskt illustrera miljöproblematik och arbetet för en bättre miljl, ett miljötema som han flera gånger under sin långa karriär återkommit till.