Bild
Nästa artikel

Volkswagen erbjuder upp till 10 000 euro för gamla bilar

Nyheter

Efter samtalen med tyska politiker börjar nu bilbranschen erbjuda incitament för kunderna att byta upp sig till mer miljövänliga alternativ. Bland annat erbjuds upp till 10 000 euro för gamla bilar i Tyskland.

Under förra veckan möttes representanter för den tyska bilindustrin med politiker för att diskutera hur företagen ska kunna kompensera för de brister i avgasreningen som avslöjats. Därför kommer Volkswagen-ägare erbjudas mellan 2 000 och 10 000 euro i inbyte för sina äldre bilar i miljöklasserna Euro1-4. Väljer man att köpa en ny miljöbil kan man dessutom få upp till 2 380 euro i rabatt på inköpet.

Åtgärderna är viktiga för industrin eftersom mång atyska politiker nu höjer rösten mot de nära samarbeten mellan politiker och fordonsindustri som många nu menar är allt för intima. I förbundslandet Niedersachsen, Volkswagens hemort som också äger en stor andel av företaget, har politisk turbulens ökat trycket på industrin och samtidigt närmar det sig val i Tyskland. Turbulensen i Niedersachsen beror på att den konservativa oppositionen som drivit en hård linje efter fuskavslöjandet nu har majoritet i regionen efter ett avhopp från den röd-gröna sidan.

– Vi kan inte räkna med staten hjälper oss i den här fasen, säger Volkswagens säljchef Juergen Stackman till Reuters.

Diskutera: Hur ska bilindustrin vinna allmänhetens förtroende?

Kommentarer

#1
2017-08-09 12:44

Märkligt att detta bara ska gälla i Tyskland, vad händer med alla andra länder i EU som drabbats av VWs fuskande? Ska man återfå förtroende så måste man börja med att behandla alla kunder lika.

#2
2017-08-09 14:43

Hur f-n kan någon NÅGON ha förtroende för denna tillverkare/koncern efter detta och fortsätt köpa, helt otroligt om det händer!! Finns andra som sköter sig betydligt bättre både mot sina kunder OCH anställda i förlängningen.......och "förtjänar" "våra" pengar.

#3
2017-08-09 15:21

"Därför kommer Volkswagen-ägare erbjudas mellan 2 000 och 10 000 euro i inbyte för sina äldre bilar i miljöklasserna Euro1-4. Väljer man att köpa en ny miljöbil kan man dessutom få upp till 2 380 euro i rabatt på inköpet."

Ja, HUR kan någon tycka detta är bra?
Att få bort gamla mer eller mindre orenade(och mer osäkra) bilar från vägarna.
Det är ju helt absurt.
Eller hur......

#4
2017-08-09 16:02

Det är väl ingen som tror att de gamla bilar som byts in försvinner från trafiken. De dyker förmodligen upp i Polen och andra östsrater

#5
2017-08-09 16:02

Det är väl ingen som tror att de gamla bilar som byts in försvinner från trafiken. De dyker förmodligen upp i Polen och andra östsrater

#6
2017-08-09 16:08

Erbjuder alla andra tillverkare bättre inbytes-villkor på sina gamla Euro 1--4-försedda bilar eftersom dessa enligt en viss skribent sköter sig mycket bättre gentemot kunder och anställda ? Skulle vara intressant att se dessa tillverkaren inbytesvillkor i så fall. Kanske nåt för VW att ta efter så att alla blir nöjda.

#7
2017-08-09 16:21

Volkswagens misstag kostar dem uppenbarligen rejäla summor pengar och anseende. Vi får se om man reder ut det här, och om övrigt tillverkare klarar sig eller rycks med i fallet. Volkswagen kommer givetvis att överleva det här. Produkterna är fortfarande konkurrentkraftiga och man har bra ingångar på de flesta köpstarka marknaderna. Men fusket i sig kommer sannolikt att eliminera alla vinster under väldigt lång tid framöver. MVH AL

#8
2017-08-09 16:26

Tricket är intressant. Då får man folk att tro att deras nyare bilar är miljöbilar.. bättre än bilar med lägre EU klass, självklart. Men miljöbilar, nej!
När de nyare, tom Eu6 bilar körs i verklig trafik visar de sig vara riktiga miljösvin.

#9
2017-08-09 16:50

Ut ur EU nu!!

#10
2017-08-09 17:08

Skön nivå på kunskapen, EU har inget med detta att göra, snarare tvärtom, detta är väldigt lokalt och gäller bara Tyskland som står i artikeln.

#11
2017-08-09 17:39

Benny, EU har med detta göra, indirekt om inte annat. Tyskland är EUs dominerande land och vad dom signalerar nu med sin bilindustri får konsekvenser för hela EU. Jag är f.ö. lite less på tyskarnas överlägsenhet mot alla andra i bilindustrin, deras über-mentalitet har nu fått sig en rejäl törn. Tysk ingenjörskonst, vad är det nu? Är det fusk och fiffel? Man ska vara medveten om att tyskarna även varit dominerande när EU satt miljökraven vi har på bilarna och som alla länder måste följa.

#12
2017-08-09 18:33

Haha. Skulle Volvo eller Toyota ha ett likadant inbytesprogram skulle hyllningarna aldrig sluta....

#14
2017-08-09 20:59

Vårt kära EU som inte skall ta någon nationell hänsyn men som ändå verkar sitta i knät på Europeiska premiumbiltillverkare när man hela tiden tvingas görs eftergifter för dessa biltillverkare som sägs leda teknikutvecklingen. Så här skriver Teknikens Värld.
"I stället för max 80 milligram kväveoxider per kilometer (Euro 6) ska man tillåta utsläpp som är 110 procent högre (max 168 mg/km) fram till och med utgången av 2019. Från och med januari 2020 ska man permanent tillåta 50 procent högre utsläpp, det vill säga 120 milligram kväveoxider per kilometer.
Det uppluckrade regelverket framöver är alltså tamare än det som gäller i dag, men flertalet biltillverkare kommer ändå tvingas behöva skärpa sig.
I USA är reglerna betydligt hårdare, där får dieselbilar inte släppa ut mer än 43 milligram per kilometer.

LÄS OCKSÅ: Opel beskylls för manipulerad mjukvara

EU-kommissionen sägs ha kommit fram till sitt beslut bland annat genom att ta hänsyn till de europeiska biltillverkarnas eventuella kostnadsökningar om reglerna är för hårda.

Beslutet kallas för skandalöst av vissa, bland annat en holländsk EU-parlamentariker som representerar den gröna sidan av EU:s folkvalda är rasande."
Varför tillåter EU att vi måste andas in tre gånger högre halter av kväveoxider än man har i USA nuvarande och det från 2020 och framåt.

#15
2017-08-10 01:16

Det är något i den här historien jag inte riktigt kan sätta fingret på, normalt sett när något ser "för bra ut för att vara sant" så är det aldrig det heller...

Min egen teori är att det ser lite bättre ut än det egentligen är. De där "upp till 10000 euro" kommer inte att ges till vilken tysk bilköpare som helst, den summan är till de nyare inbytesbilarna som oavsett vilket hade genererat ett bra inbytespris. "Skrotet" kommer att ge 2000 euro och det kanske låter bra......men då glömmer man att det går att pruta på nya bilar, dessa 2000 euro är bara prutmånen på en ny bil. Siffran 10000 är bara till för att erbjudandet ska se fantastiskt ut. Hoppas Ingen tror att man får "bilens värde + 10000 euro till"

Sedan 2380 euro "extra" rabatt om man köper miljöbil, hmmmm....en Passat laddhybrid går väl på 440kkr. Jag är tämligen säker på att även detta "erbjudande" ligger inom den normala prutmånen. 2000+2380 euro är i svenska pengar ca 42000 kronor, alltså ganska exakt den helt normala prutmånen på en Passat laddhybrid som kostar 440000 kr i Sverige.

Köpte själv en ny bil för ett och ett halvt år sedan och förhandlade fram ett pris utan inbyte på 8 procent rabatt + en uppsättning med 4 kompletta vinterhjul på alu-fälg, absolut inga som helst problem att få en bil med utgångspris på 400k för 368k med vinterdäck på fälg till ett värde av ca 12000 kr. Hade nog kunnat få ner det mer om inte frugan gett mig en armbåge i sidan. Detta gäller nog de flesta bilmärken, men skulle tro att på just VW har "verkligt försäljningspris" kontra "utgångspris" blivit större pga allt som hänt.

#16
2017-08-10 11:45

Tror någon på fullt allvar att inte alla bilproducenter fuskar med utsläppsvärdena? De har inte åkt fast ännu bara!
Men däremot är jag tveksam till miljövärdet av denna kampanjen, jag är hyffsat övertygad att det är bättre att köra slut på en bil innan man byter till en nyare även om det skulle vara en miljöbil.
Tillverkningen av en ny bil och återvinningen av en gammal belastar miljön rejält så varje år en ny bil inte tillverkas är en vinst för miljön.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.