
Att byta ut vanlig diesel mot så kallad HVO100 kan sänka koldioxidutsläppet rejält – med upp till 90 procent, enligt förespråkarna.
Många nya dieselbilar går också att tanka med HVO utan att garantin eller försäkringen påverkas.
Men en ny studie som beställts av den tyska organisationen Deutsche Umweltshilfe visar att HVO som framställts av använd matolja kan vara ännu mer skadlig för klimatet än fossil diesel, räknat på de totala utsläppen inklusive tillverkning och användning.
”HVO100 tillverkad av använd matolja är minst lika skadlig för klimatet som fossil diesel”
Problemet är att den använda matoljan kan importeras från exempelvis Indonesien och Malaysia. Då uppstår brist på matolja i dessa länder, och då ökar i stället efterfrågan på palmolja i exportländerna.
”Resultatet blir massiva klimat- och miljöskador på grund av förändrad markanvändning och avskogning”, skriver DUH i ett pressmeddelande.
– Den förmodat gröna HVO100-dieseln är en bluff. HVO100 tillverkad av använd matolja är minst lika skadlig för klimatet som fossil diesel, säger Jürgen Resch, verkställande direktör på DUH.

Hur mycket använd matolja som svensk HVO-diesel innehåller i dag är oklart. De senaste siffrorna är från 2024 och då bestod knappt nio procent av den HVO-diesel som tankades i Sverige av använd matolja.
Det är en minskning från drygt 13 procent under 2023.
Enligt Per Östborn, som är drivmedelsexpert på Gröna Mobilister, kan bilden dock vara lite annorlunda än den som studien målar upp. Den kan få det att låta som ett nollsummespel: om bilägarna efterfrågar mer använd matolja som drivmedel, tar vi bort lika mycket från andra användningsområden som uppvärmning. Då måste i stället fossil energi användas för uppvärmning i stället för i bilens tank.
– Men en ökad efterfrågan på bioenergi och en minskad efterfrågad på fossil energi tenderar ju att öka tillgången på bioenergi, till exempel genom mer effektivt tillvaratagande av använd matolja, eller av ökad produktion av andra bioråvaror, säger han.