Bild
Nästa artikel
Hyundai i40 Kombi: Nya fakta

Hyundai i40 Kombi: Nya fakta

Nyheter

Nu kan vi presentera fler detaljer kring kommande Hyundai i40 Kombi. Räcker 1 723 liter i maximal lastvolym för att bli Sverigefavorit?

Du som vill se Hyundai i40 Kombi med egna ögon får resa ner till Genève nu och besöka bilsalongen. Alternativet är att vänta till sommaren, för då ska bilen lanseras i Sverige. Vårt förslag är att du fram till dess nöjer dig med dessa nya bilder och den mer omfattande informationen.

Den nya i40 är som bland annat i30 framtagen vid Hyundais europeiska forsknings- och utvecklingscenter i Rüsselsheim, Tyskland. För svenskt vidkommande är det intressant att kombimodellen kommer lanseras först. Den klart populäraste karossversionen här hemma. Liksom alla andra nya personbilar från Hyundai har i40 fem års nybilsgaranti (utan milbegränsning), fem års vägassistans och fem års serviceassistans.

Designen följer formspråket”fluidic sculpture” som introducerades med crossovermodellen ix35. Strålkastarna söker sig långt bakåt på framskärmarna. En ganska vild form som Peugeot förespråkat fram till nyligen presenterade 508 vände på steken.


Kombiversionen av ix40 har ett axelavstånd på 277 cm (Peugeot 508 har 282 cm och VW Passat 271 cm). Takhöjden i 140 är 102,5 cm, bredden i axelhöjd 145,5 cm och benutrymmet fram 117 cm.

Bagageutrymmets volym är 553 liter med uppfällt baksäte och 1 723 liter när baksätena är nedfällda. Motsvarande volymer för VW Passat är 603 respektive 1 731 liter. Baksätets ryggstöd är delbart 60/40 och dessutom finns genomlastningslucka. Lastförskjutningsskydd är standard liksom utdragbart insynsskydd med snabböppningsfunktion.

Miljöbilsgodkänd
Två bensinmotorer och en diesel står på motormenyn. Minsta bensinmotorn är på 1,6 liter och ger 135 hästkrafter. Det större alternativet är en 2,0-litersmaskin med 177 hästkrafter. Storsäljaren lär ändå blir 1,7-litersdieseln med 136 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 325 Nm. Sexväxlad manuell låda är standard och till de båda större motorerna finns en sexväxlad automat som tillval.

Hyundai uppger inte någon exakt förbrukning för motorerna men dieseln ska klara miljöbilsgränsen.

På chassisidan är det beprövad teknik. Individuell hjulupphängning med skruvfjädring, framvagnen är McPherson och är det multilänkaxel som gäller. 16-tums lättmetallfälgar med 205/60-däck är standard. Den som vill lyxa till det hittar 17- och 18-tumshjul bland tillvalen.

Priset är inte klart men grundutrustningen ska bjuda på parkeringssensorer fram och bak utökat med backkamera med bildprojicering i backspegeln. Bluetooth-anslutning, eluppvärmt baksäte, eluppvärd ratt rattmanövrerad farthållare, färddator, Radio/CD/mp3-stereo plus AUX/USB-med rattmanövrering och mycket mer.

På tillvalslistan ligger automatisk luftkonditionering, xenonstrålkastare, navigation, nyckellöst låssystem med knappstart, aktiv parkeringsassistans, elmanövrerat panoramasoltak och kylt handskfack.

Diskutera: Har Hyundai i40 Kombi vad som krävs för att bli Sverigefavorit?

Taggar: Nyheter, , Hyundai i40

Kommentarer

#1
Lemlar
2011-03-03 13:09

Snygg och väldigt lik Mondeo och Avensis.

#2
Trevisionen
2011-03-03 13:13

Så skall en kombi se ut. Håller med om att den är lik Mondeo, men samtidigt med mer sammanhållen design. Jag tror definitivt att den har vad som krävs för att blir sverigefavorit. I alla fall om priset är tilltalande.

#3
truebeliver
2011-03-03 14:04

Vad ska europa leva av om asien tar mer och mer marknad av oss? tror inte de stora bil nationerna tillåter detta.

#4
skoda prisvärd
2011-03-03 14:16

konkurent till skoda superb måntro?

#5
Gottfrid
2011-03-03 14:28

truebeliever:
Jag tror vi kommer att få fler "lex Toyota" i framtiden dvs, när ett bilföretag blir för farligt för den inhemska bilindustrin tar man till alla metoder för att smutskasta märket.

On-topic:
Hyundai verkar har fått till en riktigt snygg kombi, märket kanske kan konkurrera med känslor också och inte bara med bra garantier och driftsäkerhet.

#6
Trevisionen
2011-03-03 14:35

Frågan är hur stor del av kunderna som behöver bli tillfredställda både på det käslomässiga och praktiska planet för att slå till. Gottfrid: Vad menar du med smutskastning?

#7
2011-03-03 16:26

Samma idiotiska taklinje som på många av konkurrenterna, i en kombi ska man ju kunna lasta även skrymmande saker.
Vad är det för mening i att ange lastförmåga i liter, det är väl ingen bryggarbil?

#8
Lasse Q
2011-03-03 22:22

"Kombiversionen av ix40"??
"Takhöjden i 140 är 102,5 cm"??
Gick nog lite fort när du skrev ;)

Någon ny sverigefavorit lär det inte bli, svenskarna köper sossecontainer. Inget nytt under solen...
Men en storsäljare lär i40 bli. För mig är V70/Passat onödigt stora men tycker att Golfkombin är för liten så denna ska jag kolla på.

#9
Roger Skagerström
2011-03-03 22:47

Faktum är att man får in rätt mycket även med sluttande bakruta. Det är ju väldigt sällan 34 drickabackar eller en 1 kubikmeter stor liksidig kartong man lastar. Enda gången man ser en fullastad kombi det är när semesterpackningarna ska in. Och då är det i 9 fall av 10 hela trebarnsfamiljens samling av madrasser, filtar, tillplattade gummibåtar och liknande som ligger överst. Och detta mosas in lika lätt i en bil med sluttande ruta som med rak.

Fördelen med en kombi är, och har alltid varit, att man kommer åt prylar som ligger långt in. En sedan är egentligen också rätt rymlig, men oftast är det lasttröskelns höjd och "inkastets" storlek som begränsar. Lastdjupet är ju det samma.

Gyllene medelvägen är en halvkombi. Det bästa av två världar typ. Fördelen med en halvkombi (om vi tänker på typ Mondeo, Mazda6) är att man slipper ducka under bakluckan om man är en lång jäkel.

i40 är rätt snygg tycker jag. Lider inte lika mycket av den "uppblåsthet" som blivit på modet på sista tiden. Väldigt befriande att den inte har de fula skärmbreddarna som tex Subaru stoltserar med bland många andra. Fast den ser ju knappast nätt ut. Finner den på underligt vis krökta D-stolpen.. underlig. Ser ut som någon förvrängt bilden med nån linsförvrängning i Photoshop.

Snygg inredning var det med. Synd att det är sån blank pianoplast bara. Nästan så att mikrofiberduk repar den så kass brukar den vara. Gillar det vit-blåa temat på instrumenten. Och att det inte är siffrorna som är illblåa.

Tror inte heller att det kommer bli nån V70-utmanare. Volvoägare är traditionsbundna. Däremot kan den nog stjäla en och annan kund från Mazda, Honda, Ford och kanske Skoda. Men Skoda har ingen bil som matchar. Octavia är för liten och Superb är för stor.

Vem den konkurerar med hänger nog mest på pris och prioriteringar. Är det en mjuk komfortbil (knappast troligt) så lär den inte konkurrera med Mazda eller Ford tex.

Priset är nog mest avgörande. Koreamärkena har ju inte haft någon riktig bil i den här klassen innan. Men kan man få 177 hästars bensinaren med bra utrustning för 260-270 000 så hamnar den mitt i getingbot. 10-20 billigare och den blir riktigt farlig.

#10
dubbdäck
2011-03-04 08:12

@truebeliver: förstår inte riktigt vad du menar? Om nu i40 är bättre och billigare än v70/passat/etc... så får väl volvo/renault/etc helt enkelt göra om, göra rätt.
Att lagstift/importhindra etc. är kommunistfasoner - om vi tillämpat detta här i sverige hade vi kört runt i saab 92 och volvo pv fortfarande.

#13
na@na.na
2011-03-04 10:35

Ser precis ut som nya Mazda6 , M6 går för 230000 (celeb. edition iår) med halvläder och fetaste lull lull .. hmm.. Hundai får vänta

#14
2011-03-04 17:11

Faktiskt riktigt snygg om än lite tung i linjerna. Även här har man fält det ack så trendiga med uppdragen sidoruta för att få till den önskade kilformen, dock utan att samtidigt dra ner taklinen så väldigt mycket. Det stora plåtsjpoket över bakhjulen som blir följden, har man maskerat bra med midjelinjen.
Totalt sett kan bilen ändå tänkas lida ovanligt lite av de trendiga linjerna.
Inredningen är elegant - åtminstone tills man börjat använda den.
Mycket lyckat och konkurrenskraftigt.

#15
skoda prisvärd
2011-03-04 17:20

behöver man en combi ??? nej . går lika bra med halvcombi när man storhandlar. jag har till och med kört ett stor kylskåp..

#21
Keseys
2011-03-04 23:59

Ovanligt snygg Hyundai, men jag håller med ang sidorutorna.

#27
2011-03-06 12:19

Jag förstår inte riktigt var i40 passar in i Hyundais program. Vi har ju redan i45 som i och för sig är en större bil med ett axelavstånd på 297 cm men så kommer också nya Elantra som enligt uppgift skall bli en helt egen modell och inte en sedanvariant av i30 som den gammla modellen. Eller är i40 helt enkelt den nya Elantran med ett nytt namn?

#28
2011-03-06 12:27

Peter i Sydney.

i40 är gamla Sonata här i Sverige. Men i USA heter den fortfarande Sonata.

#29
2011-03-07 08:21

Shogun

Det är i45 som heter Sonata i USA. Jag var i New York i juni så jag vet det säkert. Nya i40 är en helt annan mindre bil för den europeiska marknaden.
Sonata/i45 är i pricip samma bil som nya KIA Optima.

#30
2011-03-07 09:21

i40/i45 och Sonata är samma bil på olika marknader under olika namn.

#31
2011-03-07 13:03

i45/Sonata har 20 cm längre axelavstånd än i40 så det är en större bil. Dessutom har i45 funnits på marknaden i Asien, Australien och USA i över ett år medan i40 är en helt ny bil så det är nog inte samma bil med olika namn. Däremot skall det komma en helt ny Elantra under 2011 som skulle passa med i40 spec.

#32
Roger Skagerström
2011-03-07 16:26

Elantra har väl dock alltid varit en C-bil? Typ samma klass som Megané, Focus osv?

#33
Roger Skagerström
2011-03-07 16:26

Fast där har de ju i30... så det var inget ;)

#34
2011-03-08 09:52

Den nuvarande modellen av Elantra är en sedan version av i30. I USA säljs i30CW som Elantra Wagon. Den nya Elantra eller vad den nu kommer att heta skall enligt uppgift i motortidningarna här bli en helt egen modell. Dessutom kommer det en ny i30 i slutet av året. Den nuvarande i30 har funnits sedan 2005 och är mogen för utbyte. Jag tycker att Hyundais modell beteckningar minst sagt förvirrande.

#35
Guanchen
2011-03-09 13:00

Ser ut som min Prius, den byter jag inte bort!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.