Bild
Nästa artikel
Hyundai i40 är tillverkarens första stora kombi och modellen har sålt hyggligt i Sverige.
Hyundai i40 är tillverkarens första stora kombi och modellen har sålt hyggligt i Sverige.

Koreansk komfort med Hyundai i40

Begbil

Hyundai i40 är en stor och bekväm kombi, men inte utan brister. Vi granskar den som begagnad.

Sommaren 2011 kom Hyundai i40, som ersättare till den nedlagda Sonata. I USA kallas dock bilen fortfarande för Sonata. Två karosstyper finns, sedan och kombi, den senare är vanligast här. En facelift kom under 2015.

Vanligaste motorn är en 1,7-liters diesel på 136 eller 115 hk. Den motorn är senare modellår på 140 hk. Bensinmotorer på 1,6 liter och 135 hk samt två liter och 177 hk har också sålts.

Förarmiljön är överlag lättanvänd, trots mycket information och många knappar att hålla reda på. Blå instrumentbelysning är en smaksak, vissa gillar det, andra inte. Rattvärme är en finess som många uppskattar. Framsäteskomforten får beröm i vårt långtest, i40 är heller inte så bullrig som flera andra Hyundai.

Baksätet är rymligt och bekvämt på ytterplatserna.

Bagageutrymmet i kombin är lättlastat och sväljer 533 liter eller 18 läskbackar. Med fällt baksäte ryms 39 läskbackar eller 1 723 liter. Materialkvaliteten på inredningen i lastutrymmet är inte imponerande.

 

Köregenskaperna får både ros och ris. Trots sin storlek är Hyundai i40 ganska spänstig att lotsa fram på krokiga småvägar. Men i en panikmanöver med tung last är bilen inkonsekvent; först understyr den och sedan slänger den lömskt ut bakvagnen. Antisladdsystemet hjälper till att fånga upp bilen, men i40 sladdar ändå en del. Till modellår 2015 ändrades chassit på några punkter, men detta beteende finns kvar. Seg styrning finns på de första modellåren, men styrningen förbättrades under 2015.


Hyundai i40 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och har också, enligt Folksam, ett väl fungerade whiplashskydd i stolarna. Autobroms saknas dock.

 

Hyundai har bra garantier på begagnade bilar inom egna märkesledet. De gäller maximalt tre år fram till dess att bilen är nio år gammal eller har rullat 14 000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Här ligger Hyundai bättre till än de flesta. Men tänk på att garantin inte gäller för alla typer av fel och skador. Även felfriheten vad det gäller dyra maskinella problem talar för Hyundai. Märket hamnar mycket bra till i Länsförsäkringars rapport om maskinskadeproblem.

 

Men det finns andra fel att se upp med på i40. Krånglande backkamera och parkeringssensorer är vanligt förekommande fel, liksom missljud från inredningsdetaljer. Tidigt utslitna hjullager är en gammal Hyundai-sjuka som fortfarande existerar på i40. Fel på koppling, krånglande stopp/start-system och hög oljeförbrukning är andra klagomål från ägarna. Fel på bakluckan på kombimodellen är inte heller ovanligt. Det kan handla om att bakluckan öppnar av sig själv eller att dämparna inte klarar av att hålla bakluckan upp när bilen ska lastas. Fel på klimatanläggning och färddator förekommer också.

På vår långtestbil från 2011 upptäcktes många fel genom åren: glapp i länkarmar, kollapsad remskiva, gnissel från instrumentpanelen, tidigt partikelfilterbyte, bromsbyte, hjullagerbyte, fel på parkeringssensorer och backkamera samt rost på delar av underredet. Uselt helljus anmärkte vi på i test; en del ägare har valt att förse sina bilar med extraljus. Dålig bakåtsikt är också en nackdel på i40.

 

Förr var Hyundai inte särskilt attraktiva för begköparna, men den bilden har ändrats. Numera är begpriserna minst i paritet med Opel, Ford och Peugeot. Kombimodellen är mer lättsåld och därmed också dyrare än sedanen. Den senare är iskall på begmarknaden och prutmånen bör vara ganska god.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross Kombi 5d
Motor 1,7 l/136 hk
Dekl. förbrukning 4,5 l/100 km
Skatt 1 520 kr
Begpris 110 600 kr
Nypris 2012 259 900 kr
Bilprovningen Medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Sämre än medel

TEKNISK DATA

  1,7 CRDi Kombi 2012 2,0 Kombi 2012
Längd/bredd, cm 487/182 487/182
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 570/550 1 495/555
Max släpvikt, kg 1 800 1 500
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 685 4/1 995
Effekt, kW/hk 100/136 130/177
Toppfart, km/tim 200 212
0-100 km/tim, s 10,5 8,7
Bränsle, liter per 100 km 4,5 6,8
CO2, g/km 119 159

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 2/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011 - 107 900 101 100 94 200 87 700
2012 124 200 117 900 110 600 103 600 96 500
2013 135 900 129 100 121 200 113 500 106 200
2014 148 900 141 500 132 900 124 600 116 700
2015A 162 200 154 100 146 000 137 000 128 400

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,6 135 hk 11-15 -18 000
2,0 177 hk 11-15 -8 000
1,7 115 hk CRDi 11-15 -8 000
AUT 11-15 +10 000
4d sedan 11-15 -10 000
Sport, skinn 11-15 +18 000
Skinn 11-15 +6 000
Select 11-15 -12 000
Go Edition 11-15 -8 000
Business Edition, GPS 11-15 +6 000
Premium GPS 11-15 +15 000
Comfort/GO Edition PLus, GPS 11-15 +6 000

BILPROVNINGEN

 Enligt Dekra klarar sig i40 som medelbilen eller något bättre, beroende på körsträcka. Felinställda strålkastare och trasiga hjullager är de vanligaste anmärkningarna.

ROSTSKYDD

Bra rostskyddsbehandling med vax i huv, baklucka och dörrar samt vissa delar av balksystemet. Innerskärmarna fram är delvis av filtmaterial, som suger åt sig väta. Bakre hjulhusen har innerskärmar av filtmaterial. Bränsletank i plåt, visserligen PVC-skyddad, men ändå med rostrisk på sikt. Karosskarvarna är väl tätade. Plastsköldar skyddar stora delar av underredet, men i hålrummen under sköldarna finns rostrisk. Stänkskydd finns, men är för små för att göra nytta. Delar av dörrarnas insida blir blästrade av hjulsprut. Vid bakdörrarna finns en kant som kan skadas på samma sätt. Rostskyddgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,7 CRDi Kombi 2012 2,0 Kombi 2012
Pris 110 600 kr 102 600 kr
Värdeminskning 7 000 kr 6 000 kr
Skatt, besiktning 1 900 kr 1 800 kr
Försäkring 5 743 kr 6 167 kr
Bränsle 9 300 kr 14 200 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 4 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 32 000 kr 35 000 kr
Totalt per mil 21 kr 23 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 8 984 kr
Katalysator 19 375 kr
Hjullager hö. fram 3 008 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 11 936 kr
Koppling 9 034 kr
Stötdämpare fram 6 350 kr
12000-milaservice 5 611

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr./bak 2011/-
Trepunksbälte alla platser 2011
Krockudde förare/passagerare 2011
Sidokrockkudde fram 2011
Nackskydd alla platser 2011
Nackskydd fr. whiplashskydd 2011

Konkurrenterna

Citroën C5 tourer 1,6 Hdi Comfort

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 110 600 kr
Nypris 2012: 261 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Skoda Superb Combi 2,0 TDI Elegance

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 2 875 kr
Begpris: 116 600 kr
Nypris 2012: 254 400 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford Mondeo HGV 2,0 TDCi Aut Titanium

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 3 084 kr
Begpris: 118 100 kr
Nypris 2012: 259 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Toyota Avensis Kombi 2,2 D-4d Aut Business

Registreringsår/mil: 2012B/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning:  6,4 l/100 km
Skatt: 4 179 kr
Begpris: 138 300 kr
Nypris 2012: 299 800 kr
Bilprov.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Opel Insignia Sports tourer 2,0 CDTI

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 118 300 kr
Nypris 2012: 275 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volkswagen Passat Variant 2,0 Tdi Masters

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 4,6 l/100 km
Skatt: 1 572 kr
Begpris: 126 300 kr
Nypris 2012: 269 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Peugeot 508 1,6 e-HDI Active SW

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning: 4,5/100 km
Skatt: 1 572 kr
Begpris: 105 600 kr
Nypris 2012: 264 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volvo V70 D2

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,5/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 143 400 kr
Nypris 2012: 286 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Hyundai i40

Sommaren 2011 kom Hyundai i40, som ersättare till den nedlagda Sonata. I USA kallas dock bilen fortfarande för Sonata. Två karosstyper finns, sedan och kombi, den senare är vanligast här. En facelift kom under 2015.

Vanligaste motorn är en 1,7-liters diesel på 136 eller 115 hk. Den motorn är senare modellår på 140 hk. Bensinmotorer på 1,6 liter och 135 hk samt två liter och 177 hk har också sålts.

Förarmiljön är överlag lättanvänd, trots mycket information och många knappar att hålla reda på. Blå instrumentbelysning är en smaksak, vissa gillar det, andra inte. Rattvärme är en finess som många uppskattar. Framsäteskomforten får beröm i vårt långtest, i40 är heller inte så bullrig som flera andra Hyundai.

Baksätet är rymligt och bekvämt på ytterplatserna.

Bagageutrymmet i kombin är lättlastat och sväljer 533 liter eller 18 läskbackar. Med fällt baksäte ryms 39 läskbackar eller 1 723 liter. Materialkvaliteten på inredningen i lastutrymmet är inte imponerande.

 

Köregenskaperna får både ros och ris. Trots sin storlek är Hyundai i40 ganska spänstig att lotsa fram på krokiga småvägar. Me

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.