Bild
Nästa artikel
Hyundai i40 Kombi – första provkörningen

Hyundai i40 Kombi – första provkörningen

Direktrapport

Hyundai i40 är bilen som ska utmana storsäljarna i kombiklassen. Marianne Sterner rapporterar direkt från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig nu i Tyskland för att stifta bekantskap med nya Hyundai i40 Kombi.

– Jag kör nu på småvägar utanför Frankfurt med nya i40 som kommer att bli en svår konkurrent i stora kombiklassen, säger Marianne Sterner.

– Hyundai siktar bland annat på Toyota Avensis, Skoda Superb, Mazda 6, Citroën C6 och Volkswagen Passat. Alla större kombibilar helt enkelt, kanske till och med Volvo V70 får passa sig.

Ditt första intryck?
– Hyundai i40 är en stor bil, den är 4,77 meter lång och bjuder på stora utrymmen för både passagerare och last. Den är också välutrustad och mycket kommer som standard. Bland utrustningen finns nyckellöst låssystem, glastak, parkeringsassistent, adaptivt ljus, värme i ratten och kyla i förarstolen.

– Bak finns också ett smart lastsäkringssystem med en grind på skenor som delar av lastutrymmet, ungefär som i ny Saab 9-5. Ett nylonnät håller lasten på plats. Dock har man ännu inte bestämt specifikationerna för de svenska bilarna.

Hur är den som kombi?
– Den har väldigt bra kombiegenskaper. Fäller man stolarna får man ett två meter långt lastutrymme med en bredd på en dryg meter, så den är verkligen rymlig. Nu ska Hyundai in på tjänstebilsmarknaden, det är därför man lanserar kombimodellen först.
 


– Den verkar dessutom vara väldigt välbyggd med fina material. Nu kör jag visserligen en fullspecad förseriebil, men jag tror inte att Hyundai gör bort sig när produktionsbilen väl kommer till Sverige.

Hur är den att köra?
– Den känns mycket bra, ett trevligt chassi och en lång hjulbas. Jag har kört två av de kraftigare motorerna, en bensin på 177 hästkrafter och en diesel på 136 hästar. Dieseln var klart trevligast, 177-hästarsbensinaren kändes slö, mer som 130 hästar, och lite surrig.

– Dieseln är dessutom en miljömaskin och när bilen lanseras kommer även en diesel på 115 hästar som släpper ut 113 gram/km. Men den får nog svårt att orka, i40 är en stor bil.

Har konkurrenterna anledning att vara oroliga?
– Dom har definitivt anledning att vara oroliga. Det här blir bekymmersamt för de andra kombibilarna i klassen, den här bilen tror jag att många kommer att titta på.

När kommer den till Sverige?
– Från och med sommaren kommer i40 Kombi att finnas att titta på hos handlarna och leveranserna kan börja någon gång efter semestern.

– Priserna är ännu inte klara och jag har inte fått några indikationer, här är Hyundai tysta som musslor. Men ett bra tips är att se vad Toyota Avensis kostar, den vill man slå och den har man använt som måttstock.

Läs hela provkörningen av Hyundai i40 Kombi i Vi Bilägare nummer 5/2011. Tidningen finns i butik från 5 april och kommer till prenumeranter från 30 mars.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40 Kombi?

Taggar: Nyheter, , Hyundai i40

Kommentarer

#1
2011-03-21 16:23

Stilig bil. Delar dock lite av Avensis design-förvirring. Lyckas på något vis att se sportig och sävlig ut på samma gång.

#2
2011-03-21 17:57

Kort och gott - intressant!
(Fångade i all fall mitt intresse från första gången.)

#3
2011-03-21 17:58

Säkert en bra bil, men OJ så ful, både utvändigt och på insidan. Maskinellt sett är det säkert inga problem, asiatiska bilar brukar ju vara pålitliga. Men jösses, jag väljer faktiskt hellre en Citroën eller Peugeot, ja till och med en Renault (men där ät det *mycket* tveksamt) eller Opel. Men helst VW eller någon japan - vilken som helst, de är alltid bra.

#4
2011-03-21 18:34

Ful? Där kan jag inte hålla med dig. Tycker tvärtom att den har rätt sköna former. Utvändigt ser den alert ut med framåtlutande, svepande linjer från strålkastarna ända bak till d-stolpen.

Invändigt ser den helt ok ut med den mjukt formade aluminiumlisten som oavbrutet löper från dörrsidorna över instrumentpanel och mittkonsol. Stolarna såg inte heller så dumma ut. En sittdyna i en asienkombi som nästan ser ut att ha lite sidostöd för en gångs skull!

Enda som saknas är väl roliga motoralternativ + drivning på mer än framhjulen antar jag. Två nog så viktiga punkter...

#6
2011-03-21 20:00

Sonata växte och sprack. Att man nu lanserar en kombi, blir ingen räddningsplanka. Hyundai får trösta sej med att flera andra märken hamnat i samma omöjliga sits, med sina mellanklassare (som blev storbilar.)

#7
2011-03-21 21:21

Lite lustigt att i artikeln säga att V70 till och med kanske får "passa sig". Det låter som om Hyundai är en liten uppstickare som ska ge sig ut i stora världen och slåss mot den mäktiga volvon. Sanningen är snarare att denna specifika Hyundai-modell kommer sälja mer än Volvos totala årsproduktion av samtliga modeller (och flera gånger om dessutom).

Intressant fakta om antal producerade bilar finns på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Template:World_motor_vehicle_production_by_manufacturer_in_2009

Kan väl förtydliga att den lilla stapeln som syns på bilden inte är Volvo CARS. Dom tillverkade i själva verket strax över 330 000 bilar 2009. Men ändå en bråkdel av lilla Hyundai...

#8
2011-03-21 22:20

Denna ser intressant ut och kommer förmodligen bli en storsäljare om man inte ökar priserna så mycket så att konkurrenterna i stället blir lika intressanta.

#9
2011-03-21 23:52

det är ju fint bil,fasten jag gillar inte kombi överhuvudtaget.

#10
2011-03-22 05:22

Här kommenteras ett par helt olika saker, förutom själva bilen.
ToLo m.fl. spekulerar hur modellen kommer att sälja ute i stora världen. Och på en del ställen långt borta i den yttre världen (t.ex. USA) kanske denna koloss blir populär. Och, om succé, kommer den kanske att sälja flerdubbelt, mot t.ex. V70. Om vi räknar hela universum.
Men om vi håller oss till den svenska marknaden, så är utsikterna mörka. OBS att den senaste, och utmärkta, Sonatan bara sålde i några enstaka ex. Och tyvärr, för Hyundai, har det varit nästan lika illa illa i hela Västeuropa. (För Sonata.)
Men Hyundai, som helhet, säljer ju mycket bra. Även i Sverige.

#11
2011-03-22 06:42

Snygg design som spöar V70is gamla 740 gener med hästlängder

#12
2011-03-22 09:27

ToLo, jag tror inte i40 kommer att säljas utanför europa. Den är helt designad för europa och kommer att stanna där. "Ute i stora världen" har vi redan Sonata/i45 som är lite större 4.82 m och säljer som smör i USA. Här i Australien säljer i45 inte speciellt bra på grund av otroligt dålig styrning och gungiga amerikanska vägegenskaper. Hyundai Australia har redan sagt att man för dagen inte har några som hellst planer att importera i40. Dessutom är kombin stendöd utanför europa. Det är SUVar som gäller.

#13
2011-03-22 09:32

Jo jag glömde att säga att jag tycker i40 är mycket snygg men skulle dock hellre köpa en Mazda 6 kombi fast vi faktiskt har 4 Hyundai i vår familj och inte har haft några som hellst problem.

#14
2011-03-22 10:02

En kombi (i40) och en halv klass större sedan (i45), riktar sej inte till samma potentiella kunder, så därför är det ingen vits att resonera om dem som två jämförbara alternativ. (Om man inte buntar ihop köpare av större Hyundaier till en egen grupp.)

#15
2011-03-22 10:07

Det här med design är ju en smaksak. Jag tycker den är rätt snygg, iaf exteriört.

#16
2011-03-22 10:10

PS. Att jag tar floppen Sonata (sedan), som förebud till att i40 (kombi) floppar, beror de liknande exempel vi sett tidigare i Sverige. Har väl en större mellanklassare dött på vår marknad, är det det svårt att skaka liv i den igen. Även om man försöker med både design- och namnbyte.

#17
2011-03-22 23:57

Dock har Hyundai en lite annorlunda image nu än när Sonatan fanns. Är man lite öppensinnad inser man att Hyundai idag har samma kvalitet som Japanerna. På den tiden var det "econoboxes" med gråbrun usa-inredning.

Den kan nog få den svårt ändå dock. Finns knappt några märkestrogna som de har att lägga en grund med. De som hade, och gillade en utgånde Passat tex, är ju mer troliga att köpa en ny generation, än någon som kör V70. Hyundai Sonata är så gammal att de som kör den nu knappast lär ha råd att köpa en i40. Om man generaliserar lite. Så de får förlita sig på att folk vill byta från annat märke till Hyundai. Eller om de som har en i30 ynglat av sig kanske :p

#18
2011-03-24 11:35

Roger, du skriver "Sonata är så gammal att de som kör den nu, knappast lär ha råd att köpa en i40".
1. De som behåller sina bilar länge får bättre ekonomi, än de som byter ofta. Givet samma inkomst. Och det är inte bara låginkomsttagare som har gamla bilar. Bästa sättet att bli rik, är att minska utgifterna. Gammalt känt och sant talesätt.
2. En Sonata är inte alltid lastgammal. Kan vara en -08:a. Och rätt dyr sådan.

#19
2011-03-25 09:51

Angående utseende så ser den ut som en modern bil.
Blir bara priset bra så är då jag en möjlig köpare bara komforten blir i klass med dom andra. Har nu en i30 å en Getz så förtroendet för märket är gott :D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.