Bild
Nästa artikel
Hondas överraskande besked: Fysiska knappar på väg tillbaka?

Hondas överraskande besked: Fysiska knappar på väg tillbaka?

Nyheter

Honda håller liv i de fysiska knapparna i nya Jazz. "Vi ville minimera risken för att distrahera föraren", säger modellchefen.

De senaste åren har fysiska knappar i allt högre utsträckning fått stryka på foten i nya bilar. De har ersatts av pekskärmar där biltillverkarnas designavdelningar kan få till betydligt renare ytor än med fysiska knappar.

Vissa moderna bilar har till och med flera pekskärmar och för att ge föraren någon form av återkoppling har vissa av dem även en så kallad ”haptisk” funktion som kan bekräfta när föraren tryckt på en knapp på pekskärmen.

Honda har nyligen börjat sälja en ny elbil och den har ett infotainmentsystem med en enorm skärm på instrumentpanelen. Men i nya generationen av Honda Jazz tar biltillverkaren ett steg tillbaka och håller fast vid fysiska kontroller för klimatanläggningen.

Det kan vara ett tecken på att Honda är på väg tillbaka mot faktiska knappar istället för pekskärmar. Men det skulle också kunna vara en lösning som enbart hamnar i Jazz som har en äldre målgrupp än elbilen Honda e, där köparna är yngre och mer vana vid pekskärmar.

– Anledningen är ganska enkel, vi ville minimera risken för att distrahera föraren särskilt med klimatanläggningen. Vi bytte från pekskärm till fysiska knappar eftersom vi fick kritik från köparna om att det var svårt att sköta kontrollerna intuitivt. Man måste titta på skärmen för att ändra inställningarna och nu kan man ändra dem utan att titta”, säger Takeki Tanaka, projektledare för Honda Jazz, till Autocar.

I förra veckan skrev vi om en studie som visade att dåligt utformade infotainmentsystem kan distrahera föraren mer än alkohol eller droger.

Taggar: Nyheter, Honda

Kommentarer

#1
2020-03-30 13:07

Där tror jag Honda gör rätt medan VW med nya Golf-generationen tänkt fel. Tycker VW hade en bra avvägning i Golf 7 i detta avseende.

#2
2020-03-30 13:38

Föredrar fysiska knappar och vred för de mest basala som värme klimat etc. Fungerar bra på nya Rav4an tycker jag där det mest basala har knappar och vred. Kan inte vara säkert att behöva gå in i menyer för att sköta en klimatanläggning tex. Blir ju det samma som att använda en mobil, inte säkert.

#3
2020-03-30 14:05

Ett utmärkt val! De funktioner som föraren behöver mest, ska också kunna skötas direkt med en knapp eller med ett tryck-/vridreglage. Man ska inte sitta och tvingas bläddra i en massa menyer för att göra en enkel inställning. Här pratar biltillverkarna om trafiksäkerhet och säkra bilar, men sedan bygger de system som får föraren att titta bort från vägen i flera sekunder om och om igen innan inställningen är gjord. Total dårskap!

Jag minns hur Mercedes resonerade under sent 1990-tal och en bit in på 2000-talet när det mesta fortfarande sköttes med knappar och reglage: De knappa och reglage som föraren behövde mest satt placerade rakt ut åt höger från "klockan 3"-läget på ratten. Alltså, man behövde bara flytta handen rakt ut åt höger så fanns knapparna och reglagen där. Övriga knappar och reglage - de som inte behövdes lika ofta - var fortfarande placerade i mittkonsolen (förutom ljusreglagen) men oftast längre ner mot växelspaken/växelväljaren.

#4
2020-03-30 14:13

Allra säkrast är ju dock fortfarande att ha kvar båda händerna på ratten och sköta funktionerna antingen från rattknappar eller med röstkommando. Sen är det många som felaktigt tror, eller vill sprida myten, att allt man ska göra på en skärm kräver oändliga menybyten och fipplande. Och så är det ju såklart inte. Har nu 18.000 mil bakom mig i 2 bilar där "allt" är inflyttat i skärmen, och det fungerar hur bra som helst, med "snabbknappar" på startskärmen när du kommer åt "allt" man behöver under körning. Inget fipplande i menyer....Eller så som sagt använder man rattknapparna som fixar det mesta med på en smart uppbyggd bil, eller röstkontroll som ju som sagt är det allra säkraste.

#5
2020-03-30 15:24

Ja det är rätt tänkt av Honda om det nu är så.
Tycker som ovanstående att tex som i Golf 7 , rav4 är en väldigt bra avvägning mellan skärm och knappar för tex värme och sådana funktioner.

Jag tycker att ett bra mått på detta är att jag skall kunna låna ut bilen till vem som helst och han skall bara kunna köra iväg utan en massa instruktioner av någon.
Det fungerar inte på många av dagens knapplösa bilar med en stor skärm.

#6
2020-03-30 16:24

Nu är det ju fysiska "knappar" som var skillnaden - sen om dom sitter på ratten eller panelen är nog av lite mindre betydelse. Dock kan det bli trångt på och runt ratten med alltför många knappar där.

#7
2020-03-30 16:42

Hur länge dröjer det tills VW backar om sina tanklösa nymodigheter ... detta var ett hjärnsläpp som kommer kosta i # sålda bilar!

#8
2020-03-31 08:25

Pi: Nu måste ju inte alla knappar ha just bara en funktion, ja då kan det bli många rattknappar. :) Jag har 4 rattknappar och 2 scrollhjul. Med dem kan man sköta mer eller mindre alla av bilens funktioner inkl. öppna och stänga panoramataket, ändra värmen/kylan m.m.....sen 3 rattspakar inkl. växelspaken. Så som sagt, smart uppbyggt så spelar det ingen roll om bilen har pekskärm eller 300 knappar utspridda som min gamla Insignia, man sköter ändå allt med rattkontroller och röst.

#9
2020-03-30 16:53

Kanske lite utanför ämnet, men det är märkligt att inte Honda säljer så bra i Sverige. Fina motorer och växellådor, väl avstämda chassin där föraren sätts i centrum. Själv tycker jag att Civicen (4-dörrars sedanen) med 180 hästarsmotorn är grymt fin, och går som en slangbella. Kan mycket väl bli en sådan som nästa bil.

#10
2020-03-30 17:15

Att knappar och instrument ersätts av en skärm är för att det verkar "modernt" sam att de är mycket billigare, trots att det är sämre för föraren. En annan lösning är kamrem, som är billig i tillverkning men måste bytas för dyra pengar, trots att en kamkedja rätt dimensionerat håller motorns livslängd ut

#11
2020-03-31 11:06

Heja Honda!! Generellt har jag inte imponerats av "riskokarbilar" men ska min nästa bil om ca 2-3 år inte bli en europeisk lågprissuv så ligger kanske en Honda bra till. Finns rejäla knappar och trumbromsar bak då så skulle en HR-V ligga bäst till. Hur stoppar man "teknikdårarna" som fullständigt utan att förstå konsekvenserna, och ej behöver ta ansvar för följderna, från att fortsätta experimentera med såväl trafiksäkerhet, ekonomi som tillförlitlighet? Det behöver instiftas en global myndighet som i lugn och ro granskar alla ideer som prylnissarna kläcker så att bara det som håller efter granskning kommer ut på marknaden. Som det är nu så är det katastrof.

#12
2020-03-31 11:15

Jag skulle önska en 100% eldriven Jazz eller Civic, det hade varit grejer det.

#13
2020-03-31 11:25

"Styggavargen": Jag kan inte dra min 1250 kg tunga husvagn med en Jazz/Civic EL och dessutom är komforten och bagageutrymmet otillräckligt och priset "skamligt". Samtidigt kan jag förstå att din utgångspunkt är din låga Skoda.

#14
2020-03-31 11:32

Glimma: Hur kan du veta specifikationer och pris/komfort på en bil som inte ens finns?! Snacka om att redan på förhand bestämt sig för att vara motvals.....
Honda har kommit med en elbil ja, men det är inte en variant på Civic eller Jazz.

#15
2020-03-31 12:58

Det var sällsynt samstämmiga kommentarer! Och det är bara att instämma och applådera. Pekskärmar i bilar är ekonom- och teknokratidioti.
Heja, Honda! Visa vägen, tack!
Ställ det på sin spets och jämför lagen mot att använda mobiltelefon i bil. Om man förbjuder det, så kunde man ta nästa steg och förbjuda de flesta nya bilar också. För som många ovan skriver: att sitta och fippla med en pekskärm kräver att man tar blicken från vägen, hur "intuitivt" systemet än sägs vara.
I den äldre av mina två bilar sträcker jag ner handen och vrider på värmereglaget eller fläktreglaget utan att för ett ögonblick ta koncentrationen från körningen. I den nyare finns inte den självklara taktila möjligheten, utan jag måste titta på skärmen för att hitta rätt ikon och för att ändra till exempel värmen med x antal tryck.
Galenskap!

#16
2020-03-31 13:16

Oscar: Så du anser inte att hålla kvar båda händerna på ratten och ändra värmen med röstkommande alternativt rattknapp är säkrare än att sträcka ner handen och vrida? Vad är det för medioker bil du har som har pekskärm för att ändra värmen men samtidigt inte har röstkommando? Som sagt, rätt utformade bilar så är det inga problem alls med pekskärm. Det jag tror många missar är att idag är det så många fler funktioner på en bil att det inte går att ha en knapp för varje funktion som det var förr. Då blir det som nyare Oplar bland annat, knappar överallt......Bättre ha en rejäl skärm där man på ett bra sätt lagt upp det utan flerstegs undermenyer, sen rattknappar/spak som styr allt man behöver under färd samtidigt som man har röstkommande om man hellre vill använda det. Ni som bara vill ha knappar, hur tänker ni när det kommer en ny funktion till bilen efter ett tag? Ska ni in till verkstad och såga hål för en ny knapp då? Eller ska bilen från fabrik ha 20 oanvända knappar som ni sen får utskickade nya klisterlappar att sätta på dem beroende på vad för funktion som kommer? Nej, kliv ur grottan och inse att detta är framtiden oavsett ni vill eller inte....samt se fördelarna, inte nackdelarna,så ska ni nog se att ni mår lite bättre med om ni tar er an livet med den inställningen. :)

#17
2020-03-31 15:36

Henrik M: Har någon sagt att dom bara vill ha knappar? Och som nämndes ovanför, dina rattknappar som du hyllar hela tiden, det är knappar.
Så som jag ser det här verkar alla överens, lagom är bäst. Allt ska inte styras med pekskärm.

#18
2020-03-31 15:42

Panopticon: Men vilken bil har bara pekskärm där allt styrs? Jag vet inte någon.....det är ju det jag menar, att det gnäller över ett ickeproblem istort sett.....jag vet inte en enda bil som bara har pekskärm utan varken rattkontroller eller röststyrning.

#19
2020-03-31 15:44

Henrik M.

Har du tolkningsföreträde? Har du alltid rätt? Alla andra har alltid fel?! Nja, det är inte så enkelt som du får det att låta alltid med pekskärmar. Tex min nya Rav4 hybrid har både vred/knappar samt pekskärm och röststyrning. Till vissa funktioner anser jag att vred/knappar är enklare då det finns både och, kan du acceptera det? Eller har du alltid rätt?

#20
2020-03-31 15:55

Shogun: Va? Nu svamlar du som vanligt....eller du kanske svärde igen. ;) Det enda jag skrivit är att en hel del gnäller på att man måste in och trycka på en skärm under färd, medans jag påstår att det är väldigt få bilar du måste det på för de vanligaste funktionerna som t.ex. ändra värmen som många tar som ett exempel. Sen använder en del exemplet att det är säkrare veva runt med handen på knappar än på en skärm, då hävdar jag att är det säkerhetsaspekten som ska debatteras så är röstkontroll säkrare än att släppa ratten alls. Har jag fel i detta? Eller vad anser du vara säkrast, en eller två händer på ratten?

#21
2020-03-31 16:04

Henrik M.

Har du svårt att förstå att andra tycker annorlunda än dig VDn? Om några här tycker det är bättre med vred/knappar är väl det bara att acceptera, eller? Oavsett vad du tycker. Nej, jag svamlar inte det gör du som inte kan acceptera andras åsikter vad som är enklast. Om de andra tycker det är lättare/enklare med ett vred/knapp istället för röststyrning så är väl det bara att acceptera.

#22
2020-03-31 16:28

Henrik M: Jag bygger det på att det inte är en SUV, d.v.s. man sitter alldeles för lågt=för mej mycket sämre komfort.

#23
2020-03-31 16:33

Shogun: Saknar du läsförståelse med?! Jag har inte skrivit något om enkelheten, utan jag skrev att de som hävdar det är en säkerhetsfråga så är det ju otvivelaktigt säkrare att hålla kvar båda händerna på ratten, eller hur?
Jag har inga som helst problem att andra har andra åsikter, vilket du ju är den sista på jorden som ska säga nåt om, utan det jag tycker är fel, är när folk använder argument som är felaktiga för att underbygga deras åsikt. En del hävdar man MÅSTE in och peta i skärmen under färd, vilket jag inte tror att man måste på istort sett en endaste bil. Vet ingen bil som har pekskärm som inte samtidigt har röststyrning eller rattstyrning av funktionerna som behövs under färd.

#24
2020-03-31 17:09

Henrik M.

VDn, ;o) om du nu måste in och peta i skärmen under färd, som vissa skriver får de då tycka det är bättre med vred/knappar att sköta tex klimatanläggningen? Och om de anser det är säkrare med vred/knapp att ändra tempen på klimatanläggningen än röststyrning och tar den smällen att flytta handen från ratten, så får man väl tycka det, eller?

Sedan nu när du är här hela tiden och skriver inlägg efter inlägg kan du göra den kalkylen du lovat långt tidigare hur en Tesla blir billigare än en Rav4 hybrid i total milkostnad. Men den får vi nog aldrig se eftersom du inte lyckas med den kalkylen.

Sedan har jag inga problem med att andra har annan åsikt, det får de gärna ha. Bara det att jag oftast säger emot och backar upp mitt tyckande ofta med någon undersökning eller något som bekräftar min åsikt att jag har rätt, visst är det irriterande......ofta ;o)

#25
2020-03-31 17:42

Shogun: Det är helt uppenbart att antingen förstår du inte det du läser, eller så är du ett trollhelvete med enda avsikt att provocera. Vilket du känner dig bekväm med av det struntar jag i, men du har utan tvekan visat vad du är för nån iaf och för min del så upphör denna dialog här. Både vad gäller denna och övriga trådar. Du är otroligt välkommen när du kan skriva sakligt och vettigt och ta in det du läser, och förstå det.
Vad gäller kalkylen du efterfrågar hade du fått den för länge sen om du inte hade betett dig som du gjorde i en tråd där jag tappade all respekt för dig, sen har du bara fortsatt i en nedåtgående spiral. Men kan avslöja att jo, den är gjord och jämför man så korrekt jämförbart man kan med de siffror som idag finns att tillgå vad gäller Rav4 och Model Y så landar Model Y in 232 kronor lägre per total månadskostnad vid 2000 mils årlig körning och baserat på 3 års ägande. Trevlig kväll på dig Trolle!

#26
2020-03-31 20:23

Henrik M.

Haha, ja nu går det ju att skylla på det och lägga skulden på mig om kalkylen. Du hade ju redan bestämt att du inte hade tid som VD i coronatider, samt att du var ensam familjefader....du är säkert unik vad gäller det. Men du har tid att ösa in inlägg överallt om allt.
Du har ingen kalkyl. Visa hela isåfall.

Sedan du backar så fort du får mothugg mot ditt mässande och mästrande. Du måste förstå att många tycker vred/knappar är bättre än en skärm eller röststyrning och acceptera det. Det räcker inte med att tro att man inte behöver gå in i pekskärmen för att styra vissa funktioner på någon enda bilmodell. På någon kanske det krävs, vad vet jag.

Du har själv satt nivån med ditt mästrande och dryga uppträdande från början. Så illa så jag trodde att signaturen AL skaffat ett reservnick, jag hade fel....finns tydligen fler med samma attityd och översitteri. Samt hur du tilltalar motdebbatörer i nedvärderande ordalag om de har en annan uppfattning om något. Du ska veta att mig sätter man sig inte på, inte ens om man råkar vara en VD som tror att man kan bete sig hur som helst. Jag säger emot om du har fel.

#27
2020-04-01 12:09

På tal om röststyrningens förträfflighet Henrik på och alla bilar med skärm.
Jag skulle nog säga att alla mindre bilar och många mellanklassare saknar effektiv röststyrning.

Och sedan har vi dialekterna som ställer till det, och även på en Tesla har jag hört.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.