Bild
Nästa artikel
Höjd trängselskatt i Stockholm

Höjd trängselskatt i Stockholm

Nyheter

Vid årsskiftet ändras avgiften för att passera in och ut ur huvudstaden. Vissa tider kan beloppet dubblas mot förut.

Från och med 1 januari 2020 höjs och utökas trängselskatten i Stockholm. Bland annat tas avgift ut redan från 06.00 på morgonen, istället för som nu med start 06.30. Dessutom delas skatten upp i hög- och lågsäsong, där högsäsong råder vår och höst.

En koll på de nya beloppen på Transportstyrelsens hemsida visar att avgiften mellan 06.30 och 06.59, som idag ligger på 15 kronor, dubblas till 30 kronor under högsäsong. 

– Trängselskatten är ett styrmedel som gör att trafikanter till viss del lägger om sina resvanor, till exempel genom att ändra tidpunkt för resan, färdmedel, eller målpunkt. En ny betalperiod på morgonen införs, eftersom trängseln börjar allt tidigare på dagen, säger Jonas Eliasson, måldirektör för tillgänglighet på Trafikverket.

Andra förändringar från och med nästa år är att det inte längre att vara gratis att passera första veckan i juli eller dagarna före vissa helgdagar. Dessutom höjs högsta avgiften för enskild passage från 35 till 45 kronor och maxavgiften som kan debiteras under ett dygn blir 135 istället för 105 kronor. 

Trafikverket har beräknat att höjningen ger ett tillskott till statskassan på mellan 325-340 miljoner kronor.

Transportstyrlesen motiverar höjningen och utökningen av belopp med att Stockholms län växer med 35 000–40 000 invånare varje år och att trängselskatten ser till att trafikvolymerna inte överstiger vägnätets kapacitet.

Intäkterna från trängselskatten ska gå till finansiering av infrastrukturprojekt, bland annat utbyggnad av kollektivtrafiken. 

Diskutera: Vad tycker du om den förändrade trängselskatten i Stockholm?

Kommentarer

#1
2019-12-02 10:54

Trängselskatten ser till att trafikvolymerna inte överstiger vägnätets kapacitet. Bullshit säger jag, skatten ser till att staten får in mer pengar, så enkelt är det. De vill inte att folk ska åka mindre, de vill ha mer pengar. Det sjukaste med just Sthlm är att man som landsortsbo, inte kan åka på vår stora trygga E4 norrut, förbi sthlm, utan att bli tvungen att betala trängselskatt. Det är väl inte mitt fel att E4:an går rakt genom staden, att bara nyttja E4:an bör vara kostnadsfritt. Visst ta betalt för de som vill till sthlm, men inte för de som bara måste passera.

#2
2019-12-02 11:35

Sålänge människor går på bidrag behövs sånt här. Sossarna går på trängselskattebidrag. Tänk hur det blev när trängselskatten skulle införas, människor blev tokiga och då kostade det enbart Max 20 kr för en passage. Sedan har dem småhöjt och nu kommer nästa höjning, vi accepterar det nu för att vi är vana vid trängselskatt. Trafiken kommer inte bli mindre (som är anledningen till att trängselskatten ens Infördes). Det kostar en pendlare upp till nästan 3000:- i månaden efter 1 januari. Sedan ska drivmedel med sin skatt, försäkring, fordonet osv osv betalas. detta blir en klassfråga. Fattiga åker kommunalt och rika som Stefan Löfven åker bil. Jag tippar iallafall på att trycket på biltrafiken kommer minska ca 10 % den första månaden för att sedan gå tillbaka till samma tryck som idag för att sedan efter sommaren öka igen. Detta blir en normalisering.

#3
2019-12-02 12:24

Borde det inte heta biltull, i stället för den förskönande benämningen trängselskatt? I Norge säger man bompeng...

#4
2019-12-02 14:47

En julklapp från Sossarna ... "arbetarpartiet" som sänker skatterna för de rikaste!

#5
2019-12-02 14:49

Trängsel löser det inte. Trängselskatten går inte till regionen, vilket skulle kunna vara ett argument för trängselskatten. Som det ser ut nu, så går intäkterna rakt in i statskassan. Således kommer inte stockholmarnas ökade kostnader för transporter att gynna regionen eller vägnätet varken sett till utbyggnad, underhåll eller kollektivtrafik.

Mest märkligt är att man inte har det folket med sig denna fråga, bortsett från kanske de som saknar bil och körkort inom tullarna. Fortsätter detta så kommer vi troligen se en ökning av fusk genom att på något sätt dölja regskylten.

Håller med @Zoux, att köra utmed E4/E20 bör vara avgiftsfritt. Men att åka in till stan med bil kan de ta betalt för, varför inte dygnet om, men skippa det transeuropeiska vägnätet, det SKALL vara avgiftsfritt.

#6
2019-12-02 19:22

Ähum jaha? Säger vi övriga 8 miljoner...

#7
2019-12-02 19:35

Bra.

#8
2019-12-02 19:49

Gott folk, fram med gula västarna och protestera mot skiten! vet många vanliga knegare som drabbas värre av detta och att åka kommunalt till och från jobbet 3 timmar varje dag istället för en dryg timme med bilen är inte ett alternativ när man börjar tidigt på morgonen. Var tar alla pengar som bilägarna beskattas med? Vägarna i Sverige är överlag dåligt underhållna och en del nya vägprojekt planeras att få vägavgifter bl a nya Skurubron som är enda förbindelsen med fastlandet för oss Nackabor.

#9
2019-12-02 20:06

Lögn i helvete att påstå att detta har med miljö att göra.
Ville staten utnyttja vägarna bättre kunde de lära folk hålla till höger. Mycket av vägarna som är outnyttjade bara för att folk inte kan hålla höger.
Sen blir det bara fler fuskare i trafiken.
Fler utlandsregistrerade bilar som körs av vanliga Svenssons.
Fler snodda skyltar. Fler fejkskyltar.
Mera skatt driver bara folk till olika typer av fusk.
Någon lessnar väl och spränger väl kamerafästena en natt...

#10
1
2019-12-02 20:04

Bra. Finns så många andra bra alternativ än att köra bil i Stockholm, om fler utnyttjar det blir det inte så trångt och trängselskatten kan sänkas, men där är vi inte ännu.

#11
2019-12-02 20:08

1:
Desillusionerade människa. Finns inga alternativ. Tågen är överfulla. Vägarna är överfulla.
Stockholm är en infrastruktursmardröm. Skitdåliga tågförbindelser. Usla tvärbussförbindelser.
Vägarna är igenkorkade. Folk har inga alternativ till något. Finns inga förbindelser som är bra.

Det finns bara förbindelser som är mindre sketna beroende på var man bor.

#12
2019-12-02 20:11

Varför ska det ta så lång tid att få klart "Förbifart Stockholm"?
Det är väl ett av de mest angelägna trafikprojekt som funnits under lång tid?
Varför ska man tvingas åka över Strängnäs-Enköping om man ska från Norrköping till Gävle och vill komma fram samma dag man startade?

#13
2019-12-02 21:39

Problemet är väl den jävla urbaniseringen.
Varför skall allt läggas i Stockholm?
Hade arbetstillfällena fördelats ut lite i landet så skulle trafikhelvetet inte vara ett problem.
Skulle hellre flytta till Ytter Malung framför att tvingas bo i Stockholm.

#14
2019-12-03 08:18

Om man bryr sig om fakta så är det så att trängselskatt funkar. Och det pågår ett långsamt arbete att göra cykel möjligt på lite längre sträckor. Nödvändiga åtgärder, det vet vilken trafikplanerare som helst.

#15
2019-12-03 09:05

Johnkommentar

Ja det fungerar utmärkt som ett sätt att mjölka bilister och dra in mer pengar till staten, men inte mycket mer än så.

#16
2019-12-03 09:13

Johnkommentar, Om du nu är trafikplanerare så känner du säkerligen till vilka sträckor och tider gemene man kan tänka sig att cykla, det är markant kortare än man tror. Vidare finns inga attraktiva cykelstråk i Stockholm som klarar av en mycket högre andel cyklister. Att således lägga skattepengar på cykelvägar i regional standard från tex Södertälje in till stan, är bortkastade pengar och horribelt utnyttjande av infiltrerande mark. Är en försvinnande liten andel människor som skulle kunna tänka sig cykla från Stockholm till Södertälje, eller ens sätta sig på en cykel och riskera att köra på någon eller bli på körd av någon vid tex Slussen, Birger jarlsgatan eller Hornstull.

#17
1
2019-12-03 09:30

milky: Jo, det finns alternativ till bilen, detta oavsett vad du tycker om alternativen.
Guran: Ja, där har du helt rätt. Hela svenska samhället handlar om tre städer, allt annat är till för at serva dessa, så vill de flesta ha det och då blir det så. Men om man trotsar detta ideal kan man ha det ganska bra, slippa köer, stress, buller och avgaser.

#18
2019-12-03 10:27

Ett av problemen är ju att så många i onödan åker till ett kontor för att jobba när säkert 50-70% av kontorsanställda skulle kunna utföra 50-70% av sina arbetsuppgifter hemifrån.
Tänk vad det skulle minska på trängseln om så bara 50% av de som kan det jobbar 50% hemifrån.....

#19
2019-12-03 10:29

Om man nu inte vill ha bilarna och trängas i staden, så är systemet egentligen helt fel från början. Dubbla pengen för inpasseringen, "betalbommar" inom staden - idag är det fritt att åka omkring och trängas, så länge du är i betalzonen. Dessutom så skulle det inte vara någon avgift för att lämna staden.

Men som så många är inne på, så är det inte prio på trängslen - utan maxiemera intäkten.

Och man borde egentligen införa trängselavgifter även i kollektivtrafiken - dyrare biljetter, när trängseln är som störst. Då behöver inte vi lika många bussar och tåg, samt att vi nyttjar det som finns mer optimalt. En miljöbesparing blir det också på köpet.

#20
2019-12-03 18:29

Många klagosånger är det. Även om jag är och har varit en inbiten bilist i Stockholm sedan 1981(inflyttad från landet), har bott i centrum under flera år, inte nu längre. Kan jag bara konstatera att de flesta stockholmare som bor utmed buss- eller tunnelbanelinjer utan några som helst problem kan ta sig in till centrum och jobba utan att använda bilen. Egentligen är ju bilen en plåga i stan, med parkeringsavgifter som är rena rånet 800-1000kr/dag i parkeringsgarage. Antar att ni som klagar inte betalar dessa summor, utan har ett garage som ni har på ert jobb, som inte kostar något att använda.
Numera åker jag buss 3-4 dagar/vecka, för att därefter byta till tunnelbana, ganska skönt att slippa ta bilen i centrum.
Visst, det är bekvämt att bara gå ut och sätta sig i sin bil och åka iväg, men jag kan också konstatera att det är skönt att åka buss. Kan läsa tidningen, surfa i telefonen, jobba lite m.m.
Så för min del kan de höja trängselavgifterna mer. Problemet är bara att de som kör förmånsbil behöver inte betala fullt pris, om de kan hävda tjänsteresa. Så förmånsbilarna blir kvar efter höjningen, värre blir det med de andra "vanliga" dödliga som får pröjsa ur egen plånbok, där svider det nog mer.

#21
2019-12-03 20:14

Härligt att betala trängselskatt. Man känner ju att ens skatte pengar går till rätt saker nu förtiden. Trots kaos i sjukvård,skola,äldreomsorg ökad kriminalitet med stöld ligor som åker ur landet med gods. Jag glömde försvaret som knappt finns. Trots detta så är det härligt att betala alla dessa skatter. Nu hoppas jag bara på en rejäl höjning av bensin skatten! Skall bli riktigt roligt att se vad sossarna hittar på med mina pengar.

#22
2019-12-04 16:44

#10
Trängselavgift kommer aldrig sänkas eller försvinna. Ifall hela stockholm bytte till tunnelbana över en natt åker dem på tunnelbaneträngselunderhållsöverlastavgift istället. Som naturligtvis höjs, liksom biljettpriser. För alltid.

#23
2019-12-06 10:10

@Optimus
För min egen del så bor jag tämligen kollektivtrafiknära, och skulle inte komma på tanken att ta bilen för att utföra ärenden inne i stan, vilket du också är helt inne på. För min del så kan de göra hela innerstaden bilfri (bortsett leveranser, taxi, färdtjänst kollektivtrafik). Finns ingen anledning att ta bilen in dit.

Däremot, är jag STARK motståndare till att ha trängselskatt på Essingeleden tillika E4/E20, dels för att det är en statligt finansierad väg, som sedan länge är betald av skattekollektivet, men även för att det inte i dagsläget finns några alternativa vägar. Vidare anser jag att man inte skall ta ut en ockerskatt på det transeuropeiska transportnätet, i vilken Essingeleden är del av.

Nu påstår man att det är trängselskatterna som skall finansiera förbifarten. Bra, då förutsätter jag att förbifarten blir avgiftsfri från både infrastrukturavgift och trängselskatt eftersom stockholmarnas bilister och de som passerar Stockholm således har betalt hela kalaset. Tror du det kommer bli så, du kom garanterat få en infrastrukturavgift eller liknande, för att mjölka bilisterna ytterligare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.