Nästa artikel
Höjd trängselskatt finansierar kollektivsatsning
Nyheter

Höjd trängselskatt finansierar kollektivsatsning

Publicerad 31 mars 2017 (uppdaterad 31 mars 2017)
Från och med år 2020 kan trängselskatten komma att höjas igen, för att finansiera kommande satsningar på kollektivtrafiken i Stockholm.
När Stockholms tunnelbana och spårvagnstrafik byggs ut ska pengarna bland annat komma från högre och utökad trängselskatt.
Igår presenterades ett nytt trafikpaket med satsningar på Stockholms kollektivtrafik. Förslaget är en del av Sverigeförhandlingen, som är regeringens uppdrag att göra det möjligt för en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö, samt förbättra kollektivtrafiken i storstadsregionerna.

Gårdagens förslag innefattar 25 nya tunnelbane- och spårvagnsstationer och uppgår till sammanlagt 25 miljarder kronor. 7,5 miljarder av dessa ska komma från höjd och utökad trängselskatt. Tanken är att från år 2020 höja maxavgiften med 10 kronor, från 35 till 45 kronor. Trängselavgiften ska också börja tas ut en halvtimme tidigare på morgonen, klockan 06.00 istället för nuvarande 06.30. Dessutom ska första veckan i juli, som tidigare varit gratis för passage, avgiftsbeläggas.

Förslaget om höjd trängselskatt måste först godkännas av riksdagen.
– Men jag kan inte riktigt se några problem med detta. Så länge man håller sig till att trängselskatten ska styras av trafikbehov och att pengarna som kommer in ska återinvesteras i Stockholm så finns det acceptans, säger statens förhandlare HG Wessberg till TT.
 
Diskutera: Vad tycker du om att trängselskatten kan komma att höjas?
 

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-31 08:24
Leif Kavander

Jag tycker inte om att trängselskatten skall höjas. Börjar kosta för mycket nu.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Förstår att man höjer ägandekostnaderna för brukande av bil där det finns andra färdsätt, kanske kan få fler att ställa bilen.

Och till de som tycker att storstaden börjar bli för dyr för motorfordon så finns det fortfarande ett Sverige utanför stadsgränserna att flytta till, hur mycket landsbygd som helst faktiskt :-)

Denna skattehöjning drabbar i alla fall inte de som bor i glesbygd utan andra alternativ än bilen, gott så.

#3 • Uppdaterat: 2017-03-31 09:26
HT19

Ja man undrar ju vilken myndighet som får dom här pengarna...

#4 • Uppdaterat: 2017-03-31 09:42
BBT6

Odedicerat, jag kan leva med att betala trängselavgifter en eller två gånger per år, det kan jag bidra med för att Stockholm ska få bättre kollektivtrafik. Och du kan ju kritisera att pengarna går till statskassan, men faktum är ju att de går tillbaka till Stockholm, Göteborg och Malmö som redan idag får mest statliga pengar per capita. För övrigt kan du ju kritisera regeringen för förslaget, men det är en opolitisk utredning och inget parti i riksdagen kommer att rösta emot.

#5 • Uppdaterat: 2017-03-31 09:46
Vidstige

Pengarna används fel, dom borde i huvudsak gå tillbaka till vägtrafiken!
Exempelvis för att bygga mer tunnelväg.

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Odedicerad,

Tycker man att 70 snart 90 kronor tur och retur genom Stockholm är för dyrt så får man väl flytta då.

Det är ju det rådet alla som bor i glesbygden får så fort de klagar på skattehöjningar och nedskärningar, så varför ska inte samma resonemang gälla de i Storstockholmsområdet med omnejd?

Och till den som blir upprörd över att denna skatt tillfaller staten och inte Stockholm, välkommen till verkligheten...

"Så blodsugarna Löfven och Andersson kan dra dit det inget växer.."
Jag trodde de redan bodde i Stockholm... ;-)

#7 • Uppdaterat: 2017-03-31 10:27
Dsign

Återigen mobbas bilisterna. Höj priset på biljetterna till tunnelbana och spårvagn.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-31 10:58
trasten

Apropå blodsugare så var det väl alliansen som införde trängselskatten i Stockholm. Att det sen skulle bli en mjölkko är väl ingen överraskning.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-31 11:56
vv.13

Bor själv i Sthlm å cyklat i 20 år. Funkar fint å oftast bra mkt snabbare än bil alt kommunalt. Förstår yrkestrafiken hantverkare etc m alla andra? Behöver alla verkligen ta bilen el är det ren bekvämlighet? Finns inga attraktiva alternativ. Trängselskatter är nog klok väg att försöka göra ngt.

#a • Uppdaterat: 2017-03-31 12:17
Vidstige

trasten, är det ok att tala politik helt plötsligt? Ok att kasta skit på alliansen? Trängselskatt är väl inte givet fel om det sköts rätt. Ska man ändå försöka se nåt positivt på detta är att det blir svårt nu att försöka stoppa bilismen, införa galna miljöregler mot fossila bilar etc då man ju behöver pengarna från trafiken!

Så ett nytt politiskt motto kanske; "alla bilar ska med!"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.