Bild
Nästa artikel
Höjd åldersgräns för motorcykel

Höjd åldersgräns för motorcykel

Nyheter

Förändrade regler, nya behörigheter och höjda åldersgränser för motorcykelkörkort kommer att börja gälla den 19 januari 2013.

Efter nya EU-bestämmelser kommer nya körkortsregler för motorcykel (körkort A) att införas. Åldersgränsen för att få ta körkort för motorcykel med obegränsad effekt höjs från nuvarande 21 år till 24 år.

Undantag görs för en person som haft behörighet A2 sedan tidigare. A2 är en ny behörighet som ersätter klassen A med begränsad effekt. Tidigare var motoreffektsbegränsningen 25 kilowatt och med A2 höjs gränsen till 35 kilowatt, det vill säga 47 hästkrafter. Begränsningen innefattar också att motorcykelns vikt–/effektförhållande inte får överstiga 0,2 kilowatt per kilo. Behörighet A2 kan man ta tidigast vid 18 års ålder och en person som haft den behörigheten i två år kan genom ett körprov uppgradera till obegränsad A-behörighet, alltså som tidigast vid 20 års ålder.

Åldergränsen för att få ta körkort för lätt motorcykel (A1) ligger fortsatt vid 16 års ålder.

Förändringarna hör till det så kallade tredje körkortsdirektivet som börjar gälla i hela Europa den 19 januari 2013. De som har tagit eller tar motorcykelkörkort innan 19 januari 2013 behåller sina gamla behörigheter.  

Diskutera: Vad tycker du om förändrade körkortsregler för motorcykel?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2012-04-12 16:38

I Sverige kommer det göra nästan ingen skillnad för här tar det stopp när man ska försäkra motorcykeln. Lite som att riktigt snabba bilar finns det få 18 åringar som har råd/tillfälle att köra... Fast inte helt dumt om de fanns lite begränsningar där med, en 18 åring i en (lånad) motorstark bil ger ofta bevis för att de inte är särskild lämpliga förare och den potentiella skadan i s.k. "olyckor" (medvetet hota andra till livet pga riskfylld beteende) är mycket större.

#2
2012-04-12 17:19

Först hade jag en RD 350 och sedan en NS400R , de gick inte så fort (under 200) , sedan blev det en 750 och sedan var det mer över 200 än under , detta var runt 20.
Har länge tyckt att det borde vara högre ålder för efferkt starka hojar!

Älskar landsvägs hojar men jag vågar inte ha en för jag klarar inte att hålla igen!

#3
sinbad
2012-04-12 19:04

50+ ?

#4
2012-04-13 08:43

Tror inte detta kommer att göra någon nytta eftersom de flesta (inte alla) motorcyklister kör som om de hade polisen efter sig oavsett ålder.
Kör man i 75 på 70 väg dånar de förbi så bilen gungar till.

#5
2012-04-13 09:57

Att en ung kille med nytt körkort får köra en sport hoj med 200hk som väger 200kg är vansinne.
Även värsta sport bil är trött om du jämför!

De behöver börja på en liten hoj och gå uppåt om de skall överleva!

Jag har alltid älskat motorcyklar men jag håller mig till bana sedan många år!

#6
2012-04-13 15:05

Det där med att de flesta motorcyklister kör som om de har polisen efter sig är bara skitsnack, och en typisk floskel.
Det är precis lika sant som att det alltid är motorcyklisternas fel att olyckor inträffar, då de kört alldeles för fort. Försäkringsbolagens rapporter bevisar motsatsen.

Därmed inte sagt att det förekommer hjärnhyggen som kör för fort, för farligt, för vårdslöst. Precis som i bilar och båtar....

Artikeln: Lite konstiga ändringar som inte kommer påverka statistiken nämnvärt.

Snittåldern på de som omkommer ligger ju över 41 år...

Se istället till att alla, och i synnerhet de äldre, motorcyklister deltar i s.k. avrostningar varje vår!

Dessutom ser de skyhöga försäkringspremierna redan idag till att de yngsta inte har råd med stora hojar.

Kollar man statistiken, så ser man att väldigt många av de som omkommer, inte har MC-kort över huvud taget! Det är okunniga och ovana som kör på fyllan, det är stulna hojar...

#7
2012-04-13 17:01

Långt ifrån alla mc-förare kör illa, för fort och för vårdslöst men allt för många och det gäller inte bara de som är under 24. Sen finns det ett antal som inte ens är mogna att köra moped, det märks inte minst på våren då de tar ut sina mc. Man kan höra på kilometers avstånd hur de drar på i växlarna på 50km/tim sträckor med såna vidunder som kommer upp i hundra på ettan.

#8
Uno Lööw
2012-04-14 06:49

Borde höjas även på bilar. Till 20 år. Då skulle vi slippa alla grabbar i 740 utan ljuddämpare som håller oss vakna om nätterna. Lika illa kör de om dagarna, deras enda mål i livet är att försöka köra ihjäl både sig själv och andra och sladdar de in i skattebetalarnas lyktstolpar mm blir de bara glada då det är status med bucklicka bakskärmar...
Tidningen intervjuade grabbarna här i byn som sa: "Det är klart vi driftar mer nu när villaägarna klagar".

#9
2012-04-14 17:01

Det skall vara svårare att ta körkort och lättare att bli av med det.Det är inte självklart att alla är lämliga att framföra ett fordon på ett betryggande sätt, precis som en del inte lämpar sig för vissa yrken,sporter etc.Jag tycker att betendet i trafiken har blivit mycket tuffare i trafiken under de 25 år som jag haft körkort, men det speglar väl bara hur samhället har utvecklats-mindre hänsyn och empati, mera egoism.Inför mental kontroll och utbildning på de som tar körkort så kanske en del olämliga gallras bort.Jag är inte något föredöme i trafiken och skärper mig om det blir lättare att förlora körkortet.

#10
2012-04-14 23:20

En busschaufför körde rätt ut framför mig igår trots att han hade "lämna företräde" . Han såg mig komma jag tittade på honom med, men han struntade fullkomligt i det och körde rakt ut. Som tur var anade jag vad som skulle ske och var beredd på bromsen och jag lyckades stanna med någon millimeter tillgodo innan det skulle smällt till. Som någon här sade, det är mer egoism i trafiken nu, även yrkeschaufförer tar mindre hänsyn. Skulle nästan vilja säga att yrkeschaufförer är värst idag.

#11
2012-04-16 00:25

Som Onehp säger, det är svindyrt att köra tung mc som ung grabb. Själv är jag "bara" 21 år och skall köra upp för tung mc nu i april. Har sneglat lite på trafikskolans hoj till ett bra pris, Tyvärr är det en Kawa z750-08 med en bra bit över 100hk. Ca 14tusen i trafikförsäkring / år för mig, och då bor jag på landet med och är inom lägsta riskområdet.

Något som jag ser som tragiskt är att en strypt mc på 25kw endast kostar mig 2900:- / år i trafik medans min Audi A6 1.8T kostar mig ca 3300:-

Det är ju faktiskt tyvärr inte så svårt att väcka en strypt 600 till liv så varför ha sådana fruktansvärda skillnader i försäkringar?

En hel del annonser på blocket visar ju att många mellanhojar säljs med trimavgasystem och där säljaren är väldigt mån om att informera om att den har 25kw på papper men betydligt mer i verkligheten.

Sen för att knyta till åldersgränsen 24år. hum... Ja, undrar varför den skall höjas? som någon skrev här innan ligger snittåldern på mc olyckor (omkommna) på 41 år men det stämmer mycket väl med vad jag fick lära mig på Risk utbildning 1 hösten 2011. Jag tror inte att en gräns på 24 år kommer att göra någon skillnad. Jag känner mig faktiskt riktigt mogen för att sitta bakom styret på en tung mc utan att behöva utnyttja alla de vilda hästarna som vilar i motorn, men jag kan ärligt säga att när jag var 18 år och fortfarande tyckte att det var kul att gasa, drömde om att köpa mig en sport mc med sport avgasystem för att köra så fort och oansvarigt, då... Då var jag inte mogen, för mig har det i alla fall hänt mycket uppe i skallen vad det gäller mognad, så 21år för tung mc är nog inte alls någon dum ide. men 24? är det verkligen rimligt? Det är självklart att en hel del inte är mogna för att köra en tung mc, men långt ifrån alla under 24 år ingår i den gruppen, det känns nästan som att "straffa" de som är mogna bara för att det finns en viss mängd som inte gör det. Dock kan jag inte styrka det med någon statestik på att det är så, det är bara min uppfattning .

#12
2012-04-18 03:03

Inte många manspersoner klarar att hålla igen om man väl har grenslat en skrevraket. Isf bör åldersgränsen för MC-kort höjas till minst 75 år. Köra bil med hastighet enligt skyltning är rätt lätt men en MC som hela tiden tigger om att manas på är näst intill omöjlig att hålla igen. Hornen i pannan försöker tränga genom hjälmen. Tankar som "kör om sölkorven" kommer upp ideligen. Ni som kör MC vet. Att man passerat ålderstrecket femtio saknar betydelse. Kvinnor behärskar nog hastighet på MC betydligt bättre än män.

#13
2012-04-18 08:09

Stene: inga fördomar där väl...?
Det bara dräller ju av "gubbar" som pluttrar runt i 70-80 på sin japanska HD-kopior.

Däremot har du rätt i att man helst har bilarna bakom sig, istället för framför. Detta för att man aldrig kan lite på vad bilisten plötsligt gör.

Ofta blir man också provocerad av bilister som av någon anledning antingen ska köra 5 meter bakom och trycka, eller tränga sig förbi utan att för den delen ha speciellt bråttom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.