Bild
Nästa artikel
Tio intressanta hojar

Tio intressanta hojar

Reportage

Vår systertidning Bike har tagit fram tio motorcyklar, sju nya och tre begagnade, av olika typ för den mc-sugne.

Igår gav vi en körguide för den motorcykelsugne. I dag följer vi upp med tio tänkbara köp.

Vi har plockat ut tio intressanta hojar – sju nya, tre begagnade – ur de olika kategorierna. Några lämpar sig för nybörjaren, andra hör hemma i händerna på erfarna mc-förare.

Sju nya

Nakenhoj: Yamaha XJ6 ABS – en bra start på karriären
Söker du efter en bra nybörjarmotorcykel och inte vill köpa en Kawasaki ER-6 som alla andra är Yamaha XJ6 ett bra alternativ. Modellen är mycket lättkörd och den fyrcylindriga motorn arbetar otroligt mjukt. Alla reglage är lättarbetade och växellådan är lika välkomponerad som motorn. En modell med få svagheter. Den passar bra inne i staden eller ute på mindre landsvägar. ABS är standard.

Motor: R4, 4-takt, DOHC, 600 cm3, vattenkyld, 78 hk/10 000 v/min.
Vikt: 210 kg.
Pris: 72 900 kr.

Touring: BMW K1600GT/GTL – sexcylindrig lyxmaskin
Till i år presenterade BMW K1600GT/GTL, två touringmaskiner med sexcylindrig motor och en massa tekniska finesser. Skillnaderna modellerna emellan är relativt små men GTL har en något mer avslappnad körställning och annan standardutrustning. ABS är standard för båda men du kan också köpa till antispinn, elektroniskt ställbar fjädring, adaptivt halvljus, GPS och mycket annat. En dyrgrip, men en bra sådan.


Motor: R6, 4-takt, DOHC, 1 649 cm3, vattenkyld, 160 hk/7 750 v/min.
Vikt: GT 295 kg, GTL 321 kg.
Pris: GT 210 700 kr/GTL 231 00 kr.

Sportouring: Kawasaki Z1000SX – lyckad blandning
Från den japanska tillverkaren Kawasaki kom i år den nya sporttourern Z1000SX. Modellen baseras på tillverkarens kåplösa modell utan SX på slutet och har just nu klassens bästa köregenskaper. Helkåpa och justerbart kåpglas ger bra komfort och sidoväskor eller toppbox finns som tillbehör. Motorn är fyrcylindrig och levererar 138 hästkrafter, 0–200 km/tim avverkas på 9,46 sekunder. ABS är standard.

Motor: R4, 4-takt, DOHC, 1 042 cm3, vattenkyld, 138 hk/9 600 v/min.
Vikt: 231 kg.
Pris: 139 900 kr.

Custom: Ducati Diavel – italiensk superglidare
När det diskuteras custommodeller brukar alltid Harley-Davidson komma på tal (och ni kan vara lugna, de finns kvar), men vi vill slå ett slag för nya Ducati Diavel. Den italienska tillverkaren bevisade i år att en glidare inte behöver ha antingen stil eller bra vägegenskaper, utan att dessa kan kombineras. Här återfinns ABS och antispinnsystem – något fler tillverkare i samma segment borde ta efter. En bestialisk maskin med djävulsk prestanda, 0–100 km/tim tar 3,09 sekunder.

Motor: V2, 4-takt, DOHC, 1 198 cm3, vattenkyld, 162 hk/9 500 v/min.
Vikt: 236,8 kg.
Pris: Från 165 000 kr.

Allroad: Triumph Tiger 800/XC – förnuftig engelsman
Från Engelska Triumph kom i år en helt ny allroadmodell i det lägre prissegmentet. Två versioner erbjuds, vanliga Tiger 800 som är mer landsvägsinriktad och Tiger 800 XC som har större hjul och längre fjädringsväg för sämre vägar. Motorn är trecylindrig precis som på många av tillverkarens modeller och har ett säreget ljud. ABS är inte standard men kan köpas till.

Motor: R3, 4-takt, DOHC, 799 cm3, vattenkyld, 95 hk/9 300 v/min.
Vikt: 215 kg.
Pris: Tiger 800 med ABS, 93 490 kr/Tiger 800 XC med ABS, 102 990 kr.

Sport: Kawasaki ZX-10R – det värsta från Japan
Kawasaki försökte till i år utmana BMW:s sporthojsmodell S1000RR som slog knock out på allt motstånd förra året, men lyckades inte riktigt nå hela vägen fram. Dock är den det värsta som finns från Japan i dagsläget. Vikt/effektförhållandet är nästintill 1:1, 0–200 km/tim tar 7,5 sekunder och toppfarten är närmare 300 km/tim. ABS och anti-spinn är standard. Gör sig bäst på racerbana.

Motor: R4, 4-takt, DOHC, 998 cm3, vattenkyld, 200 hk/13 000 v/min.
Vikt: 201 kg.
Pris: 169 900 kr.

Skoter: Piaggio MP3 – kör trehjuligt med B-körkort
Piaggio MP3 är ett trehjuligt alternativ från den italienska skotertillverkaren och får framföras med B-körkort, den är också godkänd för passagerare. Med två hjul fram och ett bak håller den balansen åt dig i låg fart och när du stannar håller du in en knapp får att låsa styrningen fram så att du inte behöver sätta ner fötterna. MP3 finns även som hybrid, Hybrid 300ie, och är den första skotern som kombinerar en förbränningsmotor och elmotor.

Motor: 1-cyl 4-takt, SOHC, 278 cm3, vattenkyld. Elmotor 3,5 hk/Förbränningsmotor 25 hk.
Vikt: Uppges ej.
Pris: 99 995 kr.

Tre smarta begagnade

Nakenhoj: Kawasaki ER6 – Sveriges mest sålda motorcykel
Kawasaki ER6 har varit Sveriges mest sålda motorcykel sedan lanseringen 2006. Ett lättkört alternativ som passar såväl nybörjare som mer erfarna förare. Chassit är smidigt och parallelltwinnen skänker både kraft och körglädje. ER6 finns både utan kåpa (ER6n) och med (ER6f), den sistnämnda passar bättre om du tänkt ge dig iväg på längre resor. Ett säkert kort och begagnatutbudet är stort.

Motor: R2, 4-takt, DOHC, 649 cm3, vattenkyld, 72,1 hk/8 500 v/min.
Vikt: 204 kg.
Begpris: 38 000–57 000 kr.

Touring: Honda VFR800 – populär tourer med V-fyra
Honda VFR800 har funnits med sedan 1986 (då som 750). Den har alltid varit en populär landsvägstourer. På klassiskt Honda-vis fungerar allt i en behaglig symbios och modellen är en angenäm blandning mellan sport och komfort. Motorn som är en V-fyra drar mjukt och ger tillräcklig kraft för att klara av både semesterpackning och medpassagerare. Den senaste versionen kom 2001 och säljs fortfarande som ny.

Motor: V4, 4-takt, DOHC, 781 cm3, vattenkyld, 110 hk/10 500 v/min.
Vikt: 208 kg.
Begpris: 33 000– 43 000 kr.

Allroad: BMW R1200GS – allroadmästaren är komplett
BMW:s GS-modeller är mycket populära bland allt från vanliga pendlare till jorden-runt-resenärer. Boxermotorn ger en udda karaktär och ibland lite väl mycket vibrationer, men är vrålstark och pålitlig. Chassit bjuder på udda fjädringslösningar men det fungerar riktigt bra. Såldes med ABS som standard i Sverige och är ofta rikligt utrustade med allt från handtagsvärmare till GPS.

Motor: B2, 4-takt, OHC, 1 170cm3, luftkyld, 100 hk/7 000 v/min.
Vikt: 225 kg.
Begpris: 75 000–115 000 kr.

Text: Oscar Algott

Diskutera: Vilken hoj skulle du välja?

Taggar: Reportage,

Kommentarer

#1
2011-08-09 10:22

Ducatin är, som Ducati brukar vara, en läckerbit! :o)

#2
2011-08-09 13:48

Jes:
Gillar också Ducati, snygga, lättkörda, lätta, och underbart ljud, men tyvärr tillverkas inte favoriten längre: ST4s.
Ett Monster är alltid kul också.

Ska man nödvändigtsvis vara förnuftig så är ju ER6 en vettig hoj, den klarar det mesta. Fast den tilltalar inte mig personligen.

#3
2011-08-09 14:40

VFR800, 2001 från 3300.- till 43000.-?? Vart kan man få tag på dem för de priserna?

#4
2011-08-10 15:41

Enligt MC P är japanska motorcyklar de mest pålitliga år efter år.

HD är minst pisvärd och inte skön att sitta på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.