Bild
Nästa artikel
HiPhi X är nya elsuven som snodde showen – siktar på Tesla

HiPhi X är nya elsuven som snodde showen – siktar på Tesla

Nyheter

En ny uppstickare vill sno köpare från Tesla Model X med en eldriven lyxsuv.

Tvärt emot vad många trodde blev bilsalongen i Peking faktiskt av. Trots coronaspridningen har biltillverkarna visat upp nya modeller på mässan, de flesta av dem elbilar.

En av de mer mystiska inslagen som snodde showen från konkurrenterna är en fyr- eller sexsitsig elsuv som går under namnet HiPhi X och som utvecklats av kinesiska företaget Human Horizons.

HiPhi X ska vara en stor och lyxig elbil – 25 centimeter längre än Volvo XC90 – med en tjänstevikt på 2,4 ton och ett 97 kWh-batteri som ger upp till 63 mils räckvidd enligt den kinesiska NEDC-körcykeln.

HiPhi X är nya elsuven som snodde showen – siktar på Tesla

Bilen har flera tekniska lösningar som ska få företaget att framstå som nyskapande: dörrar fria från fysiska dörrhandtag (som öppnas med en touchknapp), ansiktsigenkänning för att ”logga in” föraren, 5G-uppkoppling, fyrhjulsstyrning, uppdateringar via nätet och tvådelade bakdörrar som öppnas både bakåt och uppåt i vad som ser ut att vara en blandning mellan Rolls-Royce och Tesla Model X.

Insidan är pepprad med skärmar: det finns en stor, stående infotainmentskärm på mittkonsolen samt en smalare skärm för instrument framför föraren. Dessutom får passageraren en egen liggande skärm.

HiPhi X har två elmotorer på 220 kW (299 hk), en på vardera axeln. Accelerationen till 100 km/tim ska gå på 3,9 sekunder.

HiPhi X är nya elsuven som snodde showen – siktar på Tesla

Human Horizons utvecklar inte bara bilar utan vill även bidra med smarta transportlösningar och uppkopplade tjänster i storstäder. Företagets pressmaterial är fyllt av modeord som ”smarta städer” och artificiell intelligens – det återstår att se om något av detta blir verklighet.

Den fyrsitsiga lyxversionen av HiPhi X kostar motsvarande en miljon kronor medan ”familjeversionen” med sex säten (2+2+2) går loss på 890 000 kronor. De första 3 000 köparna får livstids fri service och Human Horizons ska bygga 37 så kallade HiPhi-centers som visningslokaler.

Modellen ska börja säljas under första halvåret 2021. Det är oklart om den kommer till Europa.

Läs också: Uppgifter: Då kommer nya elbilsmärket till Europa

HiPhi X är nya elsuven som snodde showen – siktar på Tesla
HiPhi X är nya elsuven som snodde showen – siktar på Tesla
HiPhi X är nya elsuven som snodde showen – siktar på Tesla
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-11-10 10:28

Vilket flipperspel

#2
2020-11-10 10:46

Alla biltillverkare, uppstickare eller etablerade, vill försöka sno köpare från framgångssagan Tesla.

#3
2020-11-10 12:05

Det är i baksätet i massagefåtöljen som dom Kinesiska fabriksägarna och partitopparna kommer sitta. Med en privatchaufför som man kan anställa för ca 90 tusen om året i Kina.

#4
2020-11-10 12:05

Kul med fler elbilsalternativ. Detta var feta grejer! :)

Mattse; ja så är det helt klart. Däremot har det ju visat sig att fler elbilsmodeller från allt fler märken knaprar på fossilbilsförsäljningen och inte Tesla-försäljningen.

#5
2020-11-10 12:36

Bakdörrarna på den här ger ju ett väldigt bekvämt i och ursteg även om de verkar lite komplicerade. Lite märkligt att inte fler tillverkare har återgått till bakhängda bakdörrar som var så vanligt förr.
Vi kommer att se mängder av nya mer eller mindre spektakulära elbilar väldigt snart, frågan kommer främst att bli hur många som kommer i serietillverkning och hur många som överlever en längre tid?
Och hur många är något att ha?
Och hur många bilägare har behov av att klara 0-100 på under 4 sekunder?

#6
2020-11-10 13:25

100 kWh? Man kan bygga två bilar av resurserna för denna bilen. Galet!

#7
2020-11-10 16:56

Fin:)

#8
2020-11-10 18:01

Det är bara 6 kineser som får plats i den bilen.

#9
2020-11-10 18:44

Fri Service är ju fantastiskt! - Service finns inte på elbilar (Tesla) ändå. Så vi har fri service oxå, utan att skryta om det...

#10
2020-11-10 21:06

Hmm, kul med nytt inom elbilsbranschen ( och bilbranschen överlag) men hur vore det med bilar som fokuserade mer på att vara just bilar istället för en tävling i hur mycket skärmar och features man kan trycka in?

#11
2020-11-10 21:21

Subaru (bilmärket utan designavdelning) skulle anställa någon från det här företaget.

#12
2020-11-10 22:11

Inte mer än ett par år sedan man läste om dåliga kopior av Porsche Cayenne och Range Rover fast med "gräsklipparmotorer" och bedrövlig krocksäkerhet (googla BYD T6 som exempel). Nu helt plötsligt poppar det upp bilmärken som jag aldrig hört talas om innan, med en design som inte inkräktar på någon annan, med teknik (som det verkar) i framkant och troligtvis med en krocksäkerhet som kommer att göra dem säljbara i Europa och resten av världen.

Hur i hela världen är det möjligt att på några få år växla upp från gärdsgårdsserien till allsvenskan ? De saknar nu bara två saker, det ena är ett varumärke som bilköpare har en relation till och ett uppbyggt servicenät. Okända varumärken fixar man lätt, det är bara att sänka priset på den produkt man vill kränga så kommer köparna, bilarna köps på nätet och showroom finns på några få ställen. Bristen på verkstäder fixar man genom att se till att det inte behövs några (ingen service krävs, uppdateringar via nätet och hög kvalité från början så återkallningar hålls på ett minimum). Tesla löser ju redan problemet med bristfällig infrastruktur genom att inte ha serviceintervall på bilarna och skicka ut uppdateringar OTA. Tesla kan ta bra betalt för sina bilar då de haft 10 år på sig att bygga varumärket och satsat stort på laddstationer.

Än så länge är inte ett väldigt lågt pris förenligt med väldigt hög kvalité, men det är idag !

#13
2020-11-11 06:11

Själv känner jag mig ytterst tveksam till avsaknaden av servicenät. Ingen bil är underhållsfri. Bromsvätska behöver bytas, bromsar behöver smörjas/byta belägg och ibland skivor, kupefilter behöver bytas, ibland behöver olja bytas i transmissionen ( typ haldex) m.m. Träligt att behöva åka typ 20-40mil till närmaste serviceverkstad.

#14
2020-11-11 10:21

Desmoholic, det du räknar upp kan ju vilken verkstad som helst fixa.
Konstigt att det fortfarande finns de som tror att varje märke är så speciellt att endast särskilt utbildade klarar av att göra en standardservice.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.