Bild
Nästa artikel
Här är vindrutan du slipper skrapa

Här är vindrutan du slipper skrapa

Nyheter

Trött på att skrapa is under vintern? Volkswagen kan ha lösningen – en ny isfri vindruta som skyddar glaset från att kylas ned.

Volkswagen meddelar nu att tillverkaren utvecklar världens första vindruta som utan eluppvärmning kan förhindra isbildning.

Tillsammans med tyska forskningsinstitutet Fraunhofer Institute for Surface Technology har en beläggning som skyddar vindrutan från att kylas ned tagits fram. Beläggningen består av indiumtennoxid och är både tunn och genomskinnlig.

I temperaturer ned till 18 minusgrader hindras vatten på glasets utsida från att kondensera eller frysa vilket stoppar eller åtminstone fördröjer isbildning om väderförhållandena är svåra. Volkswagen kallar tekniken Low-E, Low Thermal Emissitivity.

Stör radiovågor
Den isfria vindrutan är under utveckling och det finns fortfarande ett större problem att komma till bukt med. Beläggningen riskerar att delvis isolera bilen från radiovågor vilket kan störa mottagningen till bland annat mobiltelefoner.

Volkswagen arbetar nu mot en marknadslansering till koncernens samtliga modeller, men påpekar också att den kan dröja.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens isfria vindruta?

Taggar: Nyheter, , Volkswagen

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-11-09 09:28

I texten står att beläggningen är både tunn och genomskinnlig - det sistnämnda får man hoppas är en självklarhet...

#2
Jägaren
2010-11-09 09:30

Och förresten, lägg beläggningen på bilens samtliga rutor så är vi av med mobilpratet också.

#3
2010-11-09 10:20

Mobilpratet försvinner inte, det är ju bara att koppla in en yttre antenn.
Men förhoppningsvis blir det mer handsfree.

#4
2010-11-09 10:27

Om den "isfria" rutan verkligen fungerar är det en bra produkt. Jag väljer dock att spara på lovorden tills jag med egna ögon sett att den levererar vad den lovar. Det är ju inte första gången en biltillverkare lanserar en "revolutionerande" produkt som sedan i verkligheten visar sig ej fungera. Men heder för att de iallafall försöker.

#5
jarl s
2010-11-09 10:30

Näää va jobbigt att skrapa lite is... JÄTTE

#6
Is i huvet
2010-11-09 11:38

Jadu, jarl s.

Har man sin bil i varmgarage och är sällan ute och åker så är det inte så "jobbigt"
 
Men vissa har inte det och detta är bra för säkerheten när vädret slår om och rutan isar igen efter man skrapat innan motorn blir varm.
 
Tjoff

#7
Raymond K
2010-11-09 11:50

Härligt att se lite nya innovationer som kan underlätta bilägandet under vintertid, och det skulle vara skönt att kanske slippa alla dessa bilister som bara gör en liten isfri glugg framför ratten och sedan ger sig ut och kör. Undrar bara hur mycket dyrare bilen blir med dessa rutor.

#8
spanarn
2010-11-09 17:23

va kostar en sån att byta tro?

#9
Kay Svensson
2010-11-09 21:53

Kanon!! FÖRBJUD snack i Mobiltelefon utan att ha
Handsfree........så är det inget problem,man har
en Standard-yttreantenn som går till ALLT!! T.ex.
GPS/RADIO/MOBIL m.m. Tekniken finns!! SÅ;
KANON!!!

#10
Jagaren Småland
2010-11-09 21:58

Samma 20 % eller vad nu du har för försäkring Sparnarn.
.
Gösta, du hinner dö två gånger innan du vet att alla inovationer fungerar.
Varför så misstänksam och bakåtsträvande?

#11
Ville
2010-11-10 06:25

Aprilskämt i Novembersnö ?!

#12
2010-11-10 14:07

Efter att ha sett en och annan iglo komma farande så kan man väl inte tycka annat än att detta är bra. Som bonus får man också se mer användande av handsfree.
Om nu tekniken håller vad den lovar...
Klarar den skrapande torkare? T-sprit?

#13
Sune S
2010-11-11 08:23

Redan 1986 presenterade Volvo den frostfria vindrutan. Den var belagd med ett tunt skikt tennoxid som begränsade värmestrålningen upp mot en klar natthimmel och minskade risken för frost på rutan. Av någon orsak kom aldrig rutan i serieproduktion.

#14
DE
2010-11-15 15:04

Annars funkar Ford´s elframruta riktigt bra. Förutom att isskrapningen minimeras så är den framför allt imfri och 'återfryser' inte vid färd! Skitbra borde vara std på alla bilar. Saknar annars bara värme i ratten!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.