Bild
Nästa artikel
Opel Crossland X är till för stadsfamiljen.
Opel Crossland X är till för stadsfamiljen.
Terrängattribut som skärmbreddare och hasplåtar förstärker suviga känslan.
Terrängattribut som skärmbreddare och hasplåtar förstärker suviga känslan.
Opel OnStar och IntelliLink i infotainmentsystemet.
Opel OnStar och IntelliLink i infotainmentsystemet.

Här är nya Opel Crossland X

Nyheter

Ny framhjulsdriven stadscrossover i B-segmentet siktar in sig på familjer.

Den är ungefär lika stor som Mokka X som finns med fyrhjulsdrift, men framhjulsdrivna Crossland X har en annan målgrupp i åtanke: Familjen. Med sina suviga attribut, som högre markfrigång och plastiga terrängdetaljer är tilltänkta rivaler Renault Captur och Peugeot 2008.

– Efterfrågan på små SUV- och crossover-modeller anpassade för tätortstrafik ökar markant. Med sin kombination av tuff SUV-inspirerad design, enastående anslutningsmöjligheter och unik flexibilitet blir Crossland X ett starkt komplement bredvid vår sportiga Mokka X, konstaterar Opels vd Karl-Thomas Neumann.

Bilen är 4,21 meter lång och i bagageutrymmet får det plats 410 liter och baksätena kan skjutas 15 centimeter framåt. Säkerhetssystemen inkluderar adaptiva LED-strålkastare, 180-graders backkamera, autobroms som upptäcker fotgängare, avåkningsvarnare och ett system som övervakar om föraren visar symptom på trötthet.   

Standard på infotainmentsidan som stöds av Apple CarPlay och Android Auto är Opels OnStar och IntelliLink med wifi-hotspot.

Opel Crossland X kommer till Sverige i sommar. Det finns inga specifika uppgifter om priser eller motorer än, men enligt Opel kommer det att finnas bensin-, diesel- och gasalternativ att välja på.

Senare i år kommer också en större crossover från Opel att offentliggöras. Den blir storasyskon till Crossland och ska heta Grandland X.
 
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Crossland X?
 

Kommentarer

#1
2017-01-18 08:52

Denna modell som "Ampera-e" vore väldigt tilltalande, eller åtminstone som laddhybrid.

#2
2017-01-18 09:13

Jag undrar vad X står för?

#3
2017-01-18 09:46

X är väl svarta plastkanter?

#4
2017-01-18 10:03

Detta är precis vad Opel behöver för att återta förlorade marknadsandelar. Mini-SUV är en biltyp som efterfrågas högre än vanliga mindre kombibilar. Utan en sådan överlever man inte som biltillverkare. Skall bli inteessant att se hur denna modell tas emot av marknaden.

MVH AL

#5
2017-01-18 10:23

X är hur oglamoröst det än kan förefalla inget annat än en ny användning av det gamla 4x4 som räknar sig tillbaka till 1989 och Vectra Calibra, nu har det blivit en beteckning för en karosstyp, står det enbart X är den framhjulsdriven, finns också 4x4 är den...
Tittar man på en Insignia t.ex. kan man se att den haft ett stort X med två små fyror ända sedan 2009.
Man gör bara en större sak av X med mer uppmärksamhet, ingen nyhet egentligen alltså.

#6
2017-01-18 11:43

Hm, den information som lämnats om utrustning och dess funktion antyder det man kunnat befara att större delen av all teknik kommer från Peugeot och inte bara bottenplattan, att den bara läser hastighetsskyltar och inte alla skyltar är ju väldigt mycket sämre än övriga Opel.

Och på flera andra punkter antyder den sämre utrustning och funktioner än normalt på Opel, alla fininställningar av ventilationssystemet måste göras i skärmen t.ex, dock ser det ut att vara tydlig visning och enkelt - på sätt och vis.

Men man kan gissa att de flesta inte kommer att tänka på sådant och vinsten per såld bil lär nog bli rätt hög med så låga utvecklingskostnader.

#7
2017-01-18 12:04

Jo - enligt en av de engelska motortidningarna är det en Peugeot 2008 i Opel-kläder. Så det är nog inte bara bottenplattan som kommer från PSA...

#8
2017-01-18 13:22

Opel Mokka 428 cm lång och den här är 421. Samma motorer som Mokka ryktas det. Svårt att se att den fyller en lucka i modellprogrammet. Det måste vara något som saknas hos Mokka eftersom man lanserar den här.

#9
2017-01-18 13:21

Detta är en ersättning till Meriva och en minibuss förklädd till crossover, en annan målgrupp än Mokka. Samutvecklad med Citroën och samma bil som nya C3 Aircross som ersätter tidigare Picasson. Citroëns version borde offentliggöras typ närsom men har inte hittat den släppt officiell än. Varje märke kör med sina egna motorer. Bottenplattan är en ny version av den som sitter i Peugeot 2008, i praktiken en förlängning av nya Citroën C3 som var först ut med den nya evo-versionen av PF1 bottenplattan.

Minibussegmentet har sjunkit på marknaden och SUV/crossover är nya trenden. I Sverige går både Renault Captur och Peugeot 2008 bra medan t ex få köper Ford B-Max..

#10
2017-01-18 13:24

Alles ist restlos erklärt!

#11
2017-01-18 13:25

Inredningen har väl anpassats för att ge både Opel och Citroën känsla. Bildskärmen och instrumenten är från nya C3, men troligen kommer ventilationsutblås och plastinramningar skilja sig för att ge mer märkestypisk känsla. Tror Citroën kommer köra sin stil med romber i designen och textil på panelen som nya C3.

#12
2017-01-18 14:33

När det gäller det som syns ser det inte ut som det finns knappt något som kommer från Citroën Peugeot, på dessa bilder, men några saker är kanske panelen med taklamporna fram och högtalarnas placering högt upp på framdörrarna, Opel har aldrig haft högtalare där på någon modell.

Instrumenten kan kanske påminna lite om varandra i upplägget men det är en ren tillfällighet, bland annat sitter varvräknare och hastighetsmätare på motsatt sida.

Instrumenten är en variant på de nya i Mokka X och de är sedan en variant på de nya som kom med revideringen på Insignia 2014 och Astra och skärmen är som synes den som kom med Astra och har ingen likhet med den franska modellen.

Men då Citroëns motsvarighet inte visats än är det för tidigt att säga något definitivt, exempelvis om baksätet.

#13
2017-01-18 14:57

En mindre crossover som Peugeot 2008 skulle passa mig precis, men att den är en Peugeot gör mig tveksam. Hade en ny Peugeot 307, vilken var en trevlig bil på många sätt, men kvalitetskänslan var låg. Om Opel Crossland X är en 2008:a byggd i Tyskland, så blir den högaktuell som nästa bil!

#14
2017-01-18 15:20

Den "är" byggd i Opels spanska fabrik, där Citroen också ska byggas och utprovad, testad och utvecklad av Opel, minus övertagen oförändrad teknik.
Zaragoza har alltid tillverkat bilar i toppkvalitet där de placerat sig högst i olika undersökningar.

#15
2017-01-18 15:57

Skitsnygg faktiskt som alla Opels modeller numer, förhoppningsvis får de snurr på försäljningen i Sverige också, åker själv i en Zafira M/17 och är tvärnöjd!!!

#16
2017-01-18 15:57

Skitsnygg faktiskt som alla Opels modeller numer, förhoppningsvis får de snurr på försäljningen i Sverige också, åker själv i en Zafira M/17 och är tvärnöjd!!!

#17
2017-01-18 18:01

Nya konstateranden är att baksätet är individuellt flyttbart fram-bak höger-vänster sida, jag höll det för möjligt att hela soffan flyttades, takpanelen fram är samma som övriga Opel lyckligtvis och HUD displayen har fått ett nytt reglage för justering till vänster om ratten.

#18
2017-01-18 18:25

Di blir allt fler, dessa små rackare.
Den här är inte alls så dum.

#19
2017-01-18 20:35

Jag förstår att denna biltyp är populär. Skulle själv kunna tänka mig en bil med lite högre markfrigång och längre fjädringsväg, med tanke på hur gator och vägar ser ut numera - inte minst p.g.a. ständiga väg- och gatuarbeten. Den hör modellen från Opel verkar vara ett bra alternativ i storleksklassen.

#20
2017-01-18 23:14

Enormt fina bilar som dessutom har bra kvalitet. Tråkigt att inte generalagenten i Sverige får fram några säljare i ett helt län som ex Jämtland. Där har man lämnat Opelägare i sticket genom att lägga ner i och med konkurs hos dåvarande Saab/Opel-återförsäljare med tillhörande verkstäder. Opel ligger lågt och säljarna som förut sålt Saab/Opel säljer nu B-märken som Kia och Dacia, trots usel hållbarhet vid ex viltolyckor., se Folkams statistik.. Dessa säljare som tidigare inte ville befatta sig med dessa märken,på grund av bristande säkerhet, säljer nu dessa bilar. Säkerheten kommer i andra hand. Förmodligen tjänar man dåligt på att sälja Opel. Vår nästa bil blir inte en Opel, just på grund av allt detta. De enda bilar som kan komma i fråga är BMW eller Mercedes, de har en takkonstruktion likt Volvo, Opel VAG bilar som klarar ca 800 kg, jämfört med de sämsta på marknaden som kanske klarar 200-250kg

#21
2017-01-19 08:36

Gunnar 44 - nu är det väl primärt inte säljarna som avgör vad som går att sälja utan vi köpare som gör våra val och vill ingen köpa t ex Opel så är det väl inte så märkligt om denne säljare byter märke till ett som är mera lättsålt - eller ? Opel har väl helt enkelt inte haft speciellt attraktiva bilar - det är nog den enkla sanningen. Att dom dessutom "hattat" med t ex garanti-längder har nog inte gjort livet enklare för varken säljarna eller kunderna. Och att t ex Kia skulle vara så mycket sämre säkerhetsmässigt än t ex Opel tror jag knappast är nån sanning längre även om det säkert stämde för 10--15 år sedan.
Men vi får väl hoppas att Opel är på rätt spår med sina nya modeller.
Misstänker också att det är Svenska Opel som är en del i ÅF-problemet för det är inte bara i Jämtland som de saknar ÅF - även en såpass stor stad som Eskilstuna har saknat Opel-ÅF under lång tid.

#22
2017-01-19 11:12

N-iklas, Opel använder här samma baksäteskonstruktion som i utgående modellen av C3 Picasso som jag har. Baksätet uppdelat i två sektioner och båda sektionerna (dyna plus ryggstöd) är individuellt skjutbara, dessutom är ryggstödet ställbart i olika lutningar. Väldigt praktiskt.

När det gäller instrumenteringen så är ju ramen identisk med nya C3. Dvs två rundlar för hastighet och varv förbundna med en kant, ovanför denna kant finns bränsle och temperatur, nedanför finns en infodisplay med hastighet, färddator m m.. sen är grafiken på skärmen PSA liknande så troligen samma mjukvara i grunden.

#23
2017-01-19 12:03

C3 Picasso, jag tyckte de såg snarlika ut, ja, får hoppas på ställbart ryggstöd också då.
Fast instrument tror jag inte flyttas över, speciellt när man måste spegelvända mätarna, likheten är större med övriga Opel än med Citroens.

#24
2017-01-19 12:40

Dumheter att Opel inte haft attraktiva modeller, de har bara inte varit attraktiva för den största kundgruppen.
Tillverkar man speciella bilar så måste man också nå ut med det budskapet till den speciellt kundgrupp som uppskattar sådana egenskaper.
Gör man inte det så misslyckas man med försäljningen - så otroligt enkelt är det.

Det som varit bra och ofta bäst med Opels bilar har varit totalt okänt, jag är nästan ensam på planeten om att ha försökt uppmärksamma det.

Hur ska någon kunna köpa det man inte vet existerar?

Jag minns när Astra kom i ny modell 2004 att någon som körde VW anmärkte på att den kändes plastig, i efterhand har vi kunnat se att det var precis tvärt om, Golf från den tiden risar ihop medan Astra är opåverkad av tiden - det skulle ha varit ett bra säljargument men det har förblivit en okänd hemlighet.
Precis som alla andra hemligheter.

#25
2017-01-19 13:24

N-iklas jag pratar om mätarhusen. Om du jämför med t ex nya Mokka X så har den samma layout men andra mätarhus. Alltså den har grundare mätarhus utan de djupa ramar som finns hos Crossland och nya C3, och saknar även den kant/hylla som förbinder rundlarna för huvudinstrumenten och avskiljer bensin och temp från infofönstret under. Instrumenthusen är samma mellan Crossland och C3. Det är en enkel sak att för instrumenthuset / ramen göra en en platta med infoskärm i mitten och så bara smälla på olika mätare höger och vänster sida och trycka med annat typsnitt. Måtten är samma. Genom att använda samma insrumentrundlar/ram så sparas pengar samtidigt som man kan göra märkestypisk anpassning.

Dvs använda samma delar i så hög utsträckning det går och använda märkestypiska markeringar där det behövs för att ge en egen karaktär och undvika likriktning, så de uppfattas som olika bilar.

#26
2017-01-19 14:27

Ja det ser faktiskt så ut, men det är ett oerhört underligt sätt att agera eftersom det saknas teknisk orsak att ha samma när hela instrumentpanelen är olika och man inte sparar några pengar på det från Opels sida, gissningsvis var det förhandlingsbeslut där Citrooen tryckte på och ville tjäna mer pengar genom att sälja sina instrument två gånger.
Opel förlorar på affären eftersom man nu säljer färre komponenter av sin egen teknik.
Överhuvudtaget misstänker jag att PSA är den stora vinnaren i detta samarbete och Opel den stora förloraren.

Dessutom tycks det finnas två versioner för de instrument som sitter i bilen som visas i filmen är inte samma som de på stillbilderna, filmbilen har en annan design och en riktig färgskärm som ser ut som Opels övriga och högblanka svarta ramar istället för krom.

Det är en bild på den versionen jag la in på forumdelen angående HUD.

#27
2017-01-19 15:56

Kan givetvis skilja sig mellan olika modellversioner, så är det ju hos PSA också där dyrare versioner har mer avancerade och större skärmar jämfört med grundversionerna. Inget märkligt med det..

Alla samarbeten handlar om ett givande och tagande, och Opels motivering till samarbetet var att det var för dyrt att utveckla egna plattformar för mindre SUV/crossovers och att de inte hade egna plattformar som lämpade sig för det. PSAs PF1 evo och EMP2 plattformar utvecklades bl a med tanke på minibuss, crossover och SUV.

Men Opel kommer använda sina egna motorer och växellådor och tillverka i Opels fabrik. Å andra sidan kommer storebrodern tillverkas i Frankrike av PSA.

Vi får väl se hur modellerna tas emot av marknaden men nog kan man väl ändå säga att nya Crossland har omisskänliga Opel drag både interiört och exteriört, och jag tror syskonet från Citroën kommer ha omisskänliga Citroëndrag även fast sidolinje och dörrar kommer vara samma.

#28
2017-01-19 15:59

Nej P1 du har helt fel. Opel har under fjolåret fördubblat sin försäljning av de flesta modellerna. Att det inte finns återförsäljare i Jämtland beror inte på att det är fel bilar, utan på det faktum att säljarna tjänar för dåligt. Säljare som tidigare prisat Saab för sin säkerhet säljer nu Dacia t.ex. En bil som knappt fått någon stjärna alls i krockproven. Profiten går alltså före säkerheten.
I andra länder ligger Opel på topp med ett flertal modeller, så det ä'r tydligt att Opel i Sverige behöver en ledning som stöttar återförsäljarna. Tyvärr är jag rädd för att generalagentens svek mot såväl Opel som Saab kunder kommer att skörda fler offer bland återförsäljarna.

#29
2017-01-19 16:08

Tittar vi på svensk försäljningsstatistik så är det bara senaste versionen av Opel Astra som har någon försäljning att tala om, övriga Opel ligger långt ner. Jag är inte övertygad om att nya Crossland kommer att ändra det då föregångaren Meriva floppade i Sverige men kanske kan X-attributen göra packetet mer lockande.

#30
2017-01-19 16:18

Gunnar - även om man fördubblar så blir totalen rätt liten om man utgår ifrån väldigt låga nivåer. Och till slut är det ju köparna som avgör vad som passar dom bäst och Opel för, trots förra årets framgångar, fortfarande en tämligen tynande tillvaro här i landet. En av anledningarna kan säkert vara den lokala Opel-agenturen i Sverige men det är nog inte den enda orsaken till de uteblivna försäljningsframgångarna under många års tid.

#31
2017-01-19 17:19

Jag tvivlar på att det blir Opelmotorer och växellådor, tittar man på växelväljarens symboler så visar sig en konstig växellåda med funktioner jag inte alls förstår eller känner igen så det måste vara något franskt.

#32
2017-01-19 17:38

Tja, den ska ju få gasmotor och det är inget som PSA satsar på så det är iaf en Opel motor. PSA satsar på elhybrid men de ligger lite längre fram i tiden. Sen får ju Opeln Opels egen adaptiva LED-teknik. Och apropå franska växellådor så är de japanska, EAT6 lådan som finns till nya C3 är ett samarbete med japanska Aisin. Skulle bli förvånad om PSA släppt den vidare till Opel då den är både snabb och synnerligen snål samt kompakt. Tror nog PSA vill vara ensamma om den versionen. :) Hade inte Opel en egen dubbelkopplingslåda på G?

#33
2017-01-19 17:58

Dubbelkopplingslåda finns till Buicks version av Astra i Kina men Opel vill inte ha den eftersom man anser att det är en dålig teknik.

Det är ju möjligt att man inte ska gissa för mycket på hur saker och ting ser ut, Opel kan kanske komma med nya saker också som man inte sett förut, det är bara lätt att tro att alla nyheter man inte sett på en tidigare modell kommer utifrån, men det finns inga bevis för det egentligen.

Det är lite för många ändringar på klassiska Opeldetaljer nu för tiden, det gör att man inte vet vad man ska tro om något längre.

#34
2017-01-19 18:07

Tror att nån av de engelska blaskorna spekulerade i att det skulle kunna bli PSA-motorer i denna modell...

#35
2017-01-21 06:50

Fronten passar inte ihop med baken. Att bilen har dasen i mitten istället för en modern elektrisk handbroms gör inte saken bättre. Kaknästornet på taket ska vi inte prata om.

#36
2017-02-19 16:18

Handbromsen som dras rakt upp, från Mokka är en mycket typisk Opeldetalj från äldre tider och behovet av en sådan sak i denna bil är oerhört stort, utan den skulle inredningen nästan haverera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.