Bild
Nästa artikel
Mycket mer än så här får vi inte se av Opels nya "CUV" Crossland X.
Mycket mer än så här får vi inte se av Opels nya "CUV" Crossland X.

Crossland X ny crossover från Opel

Nyheter

”CUV”-en kommer 2017 och blir starten på produktoffensiven ”7 under 17”.

Opel ska lansera en ny suv som blir snäppet större än Mokka X. Nästa år kommer Crossland X, en crossover i B-segmentet som enligt Opel ska ha spännande design och utstråla sportighet. Modellen är en del i en produktoffensiv som Opel kallar ”7 under 17”, alltså 7 olika bilnyheter under 2017.

Egentligen är det fem modeller det rör sig om, eftersom nya Opel Insignia lanseras i tre utföranden. Efter sedanen följer kombin Sports Tourer och en version med fyrhjulsdrift och offroad-look, Insignia Country Tourer.  

De andra bilarna som ingår i produktoffensiven är elbilen Ampera-e som kommer våren 2017, en ny version av transportbilen Vivaro, samt ytterligare en ”CUV” som ska konkurrera i C-segmentet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opels framtidsplaner?
Taggar: Nyheter, Opel

Kommentarer

#1
2016-11-07 13:50

Crossland är nya namnet på Opel Merivas efterföljare, alltså en minibuss som har gjorts om till crossover. Vi får väl se hur den ser ut och verkar när den presenteras, vilket tycks bli först i början på nästa år. Grunden är en PSA-plattform som delas med nästa generation Citroën C3 Picasso, som eventuellt byter namn till Aircross för att spegla crossover-karaktären. Opel kommer dock köra sina egna motorer, egen intedning och egen front och akter även om sidolinjen blir snarlik Citroën.

#2
2016-11-07 15:30

Igår skrev jag angående Mokka X: "Vågar man hoppas att Opel kommer med en "storebror" i samma stil?" Och redan IDAG blir jag "bönhörd" med denna nyhet! Måste vara nytt rekord. ;-) Ska bli spännande se hur denna blir!

Opels framtidsplaner verkar spännande. Återstår att se vad jag tycker om bilarna som kommer.

#3
2016-11-07 16:28

Rutger: Tänk om man kunde bli bönhörd så pass snabbt oftare.. :-)

#4
2016-11-07 16:54

Crossland blir inte fyrhjulsdriven eftersom den bygger på en plattform som saknar den möjligheten. Endast framhjulsdrift alltså. Storleken blir snarlik Mokka, men mer minibuss-crossover och mindre av SUV, dvs en CUV. Nästa generation Zafira blir också en CUV. Men det ska komma en mer SUV-inriktad större modell med fyrhjulsdrift.

#5
2016-11-07 18:50

Peter: Eller hur! ;-)

Raphael: Minibuss-crossover låter möjligen inte lika kul, men vi får se när den kommer. Förhoppningsvis blir det en lyckad mix.

#6
2016-11-07 20:15

Och till detta är redan nya Corsa färdig.

#7
2016-11-07 21:36

Blir det äntligen en helt ny Corsa eller återigen nån form av facelift ?

#8
2016-11-07 21:55

Helt ny, påminnande om Astra tekniskt, en front med drag från nya Insignia och en akter som liknar Astra 5-d från 1992.

#9
2016-11-07 22:06

När kommer uppdatering på Meriva? Där det har bytt ut bakdörrarna till vanlig öppning. Undra om det kommer släppa någon Hybrid också eller blir det bara Ampere-e?

#10
2016-11-07 22:32

Det är väl meningen att denna nya ska bli en slags ersättning för Meriva, men det var inte vad Opel hade planerat eller ville göra.
Man hade ambitionen att göra en ny Meriva med alla speciella funktioner, flexibel inredning och bakvända dörrar även denna gången, men det visade sig att bottenplattan från PSA inte dög till det, så man tvingades göra vad som gick att göra av det.

Opel ser negativt på hybrider, man anser att de är ineffektiva och mycket dyra och kommer bara att införa sådana i yttersta nödfall om man tvingas till det.
Man utesluter det inte men det dröjer.

Förövrigt hyser man inga varma känslor för SUV trenden heller, "men folk köper dem ju"...
Därav detta påhitt med en mellanvariant man kallar CUV
Allt enligt VD.

#11
2016-11-07 23:56

SUV blev nu CUV? Har man äntligen kommit till insikt? Snart är vi tillbaka på en vanlig bil igen, låt mig gissa dess namn.... PUV?

#12
2016-11-08 09:07

Plattformen klarat flexibel inredning, min Picasso har individuellt skjutbart baksäte i två sektioner med ställbart ryggstöd. Väldigt praktiskt, jag hoppas det är kvar på nya generationen.

Försäljningen startar under första halvåret 2017, presentation sägs bli i början av året. Bilmässan i Nederländerna? Den är väl i början av året.

#13
2016-11-08 13:35

Det finns mer att se om man fingranskar bilderna, en rätt annorlunda sak, med ett intressant utseende och lackerad i två färger, silver upptill fönstren och svart stolpar och tak med kromdetaljer och en märklig form runt bakljusen.

Jag är förvånad över vad jag ser, hade inte väntat att den skulle bli SÅ intressant som jag ser att den är.

Har igen lagt in lite bilder i forumdelen

#14
2016-11-09 14:29

Det var som sjutton, heja Opel!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.