Nästa artikel
Opel Ampera-e klarar 50 mil
Nyheter

Opel Ampera-e klarar 50 mil

Publicerad 30 september 2016
Tidigare hävdade de 40 mil. Nu säger Opel att elbilen Ampera-e har en räckvidd på 50 mil enligt NEDC-körcykeln.
Opel deltar i pågående bilsalong i Paris med hög svansföring. Ampera-e visar sig ha en räckvidd på 50 mil enligt körcykeln NEDC. Tidigare uppgifter från Opel var på 40 mil, men nu har man alltså ökat på siffran med tio mil. ”Konkurrenterna trängs i skamvrån”, skriver biltillverkaren i sitt svenska pressmeddelande och menar att ingen annan elbil i segmentet kommer upp i dessa siffror.

20163009120509.jpg?itok=bvM8buNb

Ampera-e är 4,17 meter lång och har ett bagageutrymme på 381 liter. Batteriet på 60 kWh är integrerat i bilens underrede, på detta sätt stjäls inga förvaringsutrymmen, enligt Opel. Maxeffekt är 204 hästkrafter och ett vridmoment på 360 Newtonmeter. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 150 kilometer i timmen.

20163009120529.jpg?itok=ttuWGtqu

Hastighetshöjningen mellan 80 och 120 kilometer i timmen, speciellt viktig vid omkörningar, klaras av på 4,5 sekunder enligt preliminära siffror.

Våren 2017 är det tänkt att bilen ska komma till Europa. Något svenskt lanseringsdatum eller pris är än så länge inte klart.
 
Se fler bilder i bildspelet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera-e?

  

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-30 12:32
pinjong

Kanonbra med allt längre räckvidd men frågan är vart man tar vägen på långresan när man måste tanka batteriet. Våra stora elbolag har ju bestämt sig för att 3 kr/Kwh är ett bra pris och det kanske det är för dom. Annars verkar McDonalds vara ett bra alternativ men hur säker kan man vara på att det finns plats vid deras laddare? En räckviddsförlängare känns fortfarande nödvändigt om man inte ska äta ihjäl sig på hamburgare.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-30 12:41
Styggavargen

Hur många gånger åker du mer än 50 mil i stöten utan rast? Går det att ladda batterierna på mindre än 40 min tror jag de flesta är nöjda. Man får planera lite mer bara. I daglig användning som pendling till och från jobbet och lite annan körning så tror jag det inte blir några som helst problem med om bilen klarar 40 eller 50 mil, det blir liksom inte avgörande. Tänk om alla biltillverkare kunnat komma överens om batteri paket som gick att byta ut på en mack under 3 min, dvs att någon annan ägde batterierna och de inte satt fast monterade i bilen. Kanske det kunnat vara en lösning? Då hade också någon kunnat se över batterierna och hålla dem optimalt laddade mm...och skulle batterierna bli dåliga så slipper man dyra reparationer som bilägaren måste stå för. Dessutom hade bilarna kunnat komma ner i pris, du köper en elbil utan batteri!

#3 • Uppdaterat: 2016-09-30 12:54
Styrbjörn

Väldigt fin bil, dock farligt utan kompletterande bensinmotor som tjänstebil. Ingen vidare förklaring till kunden att du inte hunnit ladda :)

#4 • Uppdaterat: 2016-09-30 13:13
Mattse

Långresor är inga problem. Som någon skrev nedan så åker man knappast 50 mil i stöten. De lunch/matställen som inte kan erbjuda laddning i framtiden får nog rätt svårt att konkurrera. Likadant med hotell där de utan laddplatser kommer att få det svårt att locka övernattande elbilsanvändare. Ge det några år bara så löser marknaden detta helt automatiskt.

Tjänsteresor är inte heller några problem. Ladda hos kunden. En bättre isbrytare finns knappast än att stövla in med 50 meter skarvsladd och fråga efter ladduttag. Då slipper ni öppna mötet med en massa krystade affärsklyschor eller tomprat om vädret.

#5 • Uppdaterat: 2016-09-30 13:56
L. Mäkinen

De få gånger jag betalat för att snabbladda har det känts värt det. Oftast har det inneburit en kostnad på ungefär 60 kr för att jag ska komma 8-10 mil till vilket egentligen hade kunnat vara billigare, men går man in på en mack för att köpa en läsk kan det ta en stund innan man är tillbaka. Har man inte möjlighet att ladda i närheten av hemmet eller arbetsplatsen blir det förstås värre.

Det blir spännande att se var priset på bilen hamnar. Ser man bara kronor och ören tror jag man får svårt att räkna ihop inköpet jämfört med en cancerogensörjesörplande skrammelburk, men elbilar ger andra värden.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-30 14:23
Rutger Jönåker

Långkörning med elbil verkar innebära stor risk för viktökning, eftersom man får äta så många gånger. ;-) http://bloggar.mestmotor.se/peder-karlsson/page/4/

#7 • Uppdaterat: 2016-09-30 15:05
HT19

Det är väl ingen konst att stoppa i mycket batterier i bilen så man får en räckvidd på 100mil..
Frågan är ju om kunden vill betala vad det kostar?

Skall bli intressant att se vad priset bli på denna..

#8 • Uppdaterat: 2016-09-30 16:29
pinjong

Får ändå säga att ni här i tråden som tar avigsidorna med en klackspark och bryter mark för oss som gärna bildar eftertrupp, är en slags moderna hjältar. Utan er skulle inte mycket hända. Bra där!

#9 • Uppdaterat: 2016-09-30 16:53
trasten

Man får inte glömma alla återförsäljare som säljer elbilar. De flesta har laddare som man kan använda för att ta sig vidare. Förra veckan kom det en kille på en elmotorcykel som behövde lite laddning. Den fick vi ta in på verkstaden.

#a • Uppdaterat: 2016-09-30 19:37
Optimus

Den här Opeln är klart intressant. Står högt på min lista. Den skall undersökas när den står i bilhallen, utan tvekan. Kanske rent av blir min 8:de Opel. Håller tummarna för att priset blir rimligt, med tanke på batterievolymen. De gånger man skall till fjällen får jag väl hyra en fossilbil, svårare än så är det väl inte. Alla andra resor klaras lätt med en sådan här typ av bil. Att det finns personer som kör väldigt mycket i tjänst per dag, de får väl köra andra typer av bilar. Normal bilisten klarar sig med en Opel Ampera-e, annat är struntprat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.