Bild
Nästa artikel

Halva batteriet kan dö – utan att det går på Volvos garanti

Nyheter

Batteriet i Volvos laddhybrider kan tappa nästan hälften av sin kapacitet – utan att den åttaåriga batterigarantin är till någon hjälp.

Batterigarantin som kommer med Volvos laddbara hybridmodeller är inte så heltäckande som den kan verka. Det visar Vi Bilägares granskning.

Garantin gäller i åtta år eller 16 000 mil. Under den tiden garanterar Volvo att batteriet ska fungera och står för eventuella reparationer.

Den tryggheten kan vara värdefull eftersom högspänningsbatteriet är den dyraste komponenten i bilen. Att byta batteri kan kosta tiotusentals kronor.

I garantivillkoren finns en lägstanivå för vilken kapacitet som batteriet ska ha vid garantins utgång. Underskrider kapaciteten den angivna nivån ska Volvo åtgärda batteriet.

Batteriet tappar nämligen lagringskapacitet över tid, varje gång det laddas och laddas ur uppstår ett slitage som på sikt leder till sämre räckvidd för bilen.

Hur mycket batteriet försämras vid normal användning är svårt att säga generellt. Det finns exempel på elbilar som rullat över 20 000 mil utan större kapacitetsförluster. Det finns också exempel på bilar som gått några tusen mil och redan tappat över 20 procent.

Volvos batterigaranti säger att minst 55 procent av kapaciteten ska finnas kvar efter åtta år eller 16 000 mil. Det betyder att nästan hälften av kapaciteten, 45 procent, kan gå upp i rök – utan att garantin är till någon nytta.

En så stor kapacitetsminskning är att betrakta som normalt slitage, enligt Volvo.

Flera andra märken som säljer elbilar och laddhybrider har en batterigaranti som garanterar minst 70 procent i kvarvarande kapacitet efter åtta år eller 16 000 mil.


Läs hela granskningen av biltillverkarnas batterigarantier i Vi Bilägare nr 5/2019 som nu finns ute i butik.

Lyssna gärna också på vår podcast, avsnitt 113. Där pratar vi om batterigarantierna.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos batterigaranti?

Kommentarer

#1
2019-04-10 09:52

Batterigarantin är inte det värsta, utan det faktum att dessa bilar ur miljösynpunkt kanske blir en större belastning än samma modell utan hybridlina? Att kunna köra en XC60 hybrid någon mil i början, och efter ett tag kanske bara max 2 mil och sedan blir förbrukningen långt högre pga ökad vikt mm.

#3
2019-04-10 10:02

Garanti är en frivillig åtgärd från säljaren. Volvo kan bestämma helt själva vilka garantier de vill lämna på sina batterier. Hur andra biltillverkare eventuellt gör eller inte gör med sina garantier behöver Volvo inte bry sig om.

Det är sedan upp till köparen att acceptera garanti-villkoren när denne tecknar avtal. Tycker köparen att det är OK med Volvos garantier så köper hen bilen. Tycker köparen att Volvos garantier är oskäliga kan hen välja att avstå från att köpa bilen.

Läs alltid igenom avtalet innan ni ingår ett köp av vad det än må vara. Så slipper ni bli överraskade/besvikna i efterhand. Svårare än så är det inte.

#4
2019-04-10 10:19

Och eftersom Volvos laddhybrider med stor sannolikhet säljs mest som tjänstefordon så är det väl ingen som bryr sig om dåliga garantivillkor för batteriet utan det problemet får köparen av den begagnade Volvon ta vad det lider.

#5
2019-04-10 10:47

Kan man inte få en prislapp på batteripacket i stället för gissningar om vad det "kan kosta"? Nåt annat som kan skilja mellan olika bilar är om det är uppbyggt i moduler så att det går att byta en liten del om någon cell havererar eller om hela paketet måste bytas. Degraderingen kanske inte heller sker symmetriskt i packet om temperaturen regleras obalanserat.

#6
2019-04-10 10:52

Usel hållbarhet.

#7
2019-04-10 11:05

Det står ju inte att batterierna degraderas, bara att garantivillkoren är sådana att garantin inte är mycket värd.

#8
2019-04-10 11:13

Batterigarantin är väl lika mycket värd som rostskyddsgarantin...

#9
2019-04-10 11:23

Ja det håller jag med om att. De flesta märken har likvärdig rostskyddsgaranti. Men den säger ju inget om bilen kommer rosta eller inte. Anledningen där är väl för att det är omöjligt att utforma en garanti som bara tar hand om konstruktions och tillverkningsfel och inte påverkan under bilens liv.

#10
2019-04-10 11:44

Av de 55 % av kapaciteten som eventuellt garanteras vara kvar efter åtta år eller 16 000 mil kan man knappast utnyttja till hundra procent om man vill att batteriet håller i längden.
Så tillkommer kapacitetsförluster i kalla temperaturer som kan röra sig om 40 % lägre kapacitet än vid rumstemperatur vilket gör att man kanske kan räkna med en fjärdedel av ursprunglig kapacitet från batteriet vilket gör att pysslandet med sladd och laddning inte känns lika kul längre för att kunna köra någon mil på bara ” ren” el.
Det är inte heller så lätt att byta ut delar av cellerna då utbytta celler måste matchas mot befintliga celler vilket intemånga verkar syssla med.
Ett begagnat batteri som skroten inte vet något om kan vara en möjlighet men med ett högt pris.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-XC90/2016
Högspänningsbatteriet. 87 750:-
Kanske bättre med självladdande hybrider som inte försämras över tid på samma sätt men ändå spar bränsle för oss som inte kör tjänstebilar.

#11
2019-04-10 12:19

Mb600.
Det är väl garantin som är usel och inte hållbarheten?

#13
2019-04-10 13:01

Man undrar om det kan vara en tickande bomb som ingen har facit på med kraftigt reducerad verkningsgrad för tredje ägaren.

Men faktum är elbilarnas kapacitetsreducering vid vinterkörning vilket accepteras.

En annan faktor är laddhybriderna som vid kortkörning på några kilometrar under vintern inte tillför nämnvärd batterikapacitet till framdrivningen utan fosilmotorn går 100% för framdrivning och värme producering.
Både Kia och Toyota har samma dåliga verkningsgrad vid kortkörningarna.

Och som sagt undrar hur många % som fins kvar om 10 år på vinterkörningarna på en laddhybrid.

#14
2019-04-10 13:54

De vet att kvalitén är låg därav garantitiden

#15
2019-04-10 14:23

Mb600
Så KIA med 7 års garanti är av riktigt hög kvalitet medans Volvo med sina 2 år är av värdelös kvalitet?
Vrickat resonemang!

#16
2019-04-10 14:30

Värst av allt - vilket står i artikeln i tidningen men inte ovan (sorry, måste skriva ut det här för det är högst väsentligt) - är att Volvo till råga på allt inte har någon metod för att mäta batteriets degradering. Dvs den som vill åberopa garantin kan glömma det eftersom det inte finns något vedertaget sätt att mäta batteriets kapacitet...

#17
2019-04-10 15:19

StefL,
Det var samma dilemma när jag bad VW undersöka kapaciteten i batteriet på min e-up!. De tog in bilen och konstaterade att batteriet inte var trasigt vilket var svar på en fråga jag inte hade ställt.

#18
2019-04-10 16:09

Deeds
Jo volvo är inget under av kvalité och driftsäkerhet

#19
2019-04-10 16:55

# mso 1000 Visst går det att köra laddhybrider på vintern med bara hjälp av batteriet då kupén redan är uppvärmd vid start och som i Toyotas fall har en mycket effektiv luft/luft värmepump som är eldriven och förser kupén med värme vilket inte alla laddhybrider har av snålhet.
63 % mindre energi tar den nya värmepumpen och körsträckan blir 21 % längre än tidigare värmesystem. De flesta elbilar har bara elpatron eller elektriska ellement i luftkanalerna när man vill snåla till det.
Som att jämföra eluppvärmda hus med direktel och hus med luft/luftvärmepump.
https://www.greencarreports.com/news/1110627_how-does-the-heat-pump-work...

#20
2019-04-10 17:00

Vanliga hybridbilen har nästan identisk bränsleförbrukning efter 33 000 mil så NiMH batterier som är uppfunna senare än Lithiumbatterier är kanske inte så dumma i hybridbilar sett till hållbarheten.
https://www.cars.com/articles/2011/02/toyota-prius-returns-same-mileage-...

#21
2019-04-10 17:08

pinsamt volvo

#22
2019-04-10 18:44

Mb600
Men Kia lär vara av grym kvalitet eftersom man erbjuder garanti efter kvalitet....eller?

#23
2019-04-10 19:41

Träffade en gammal granne i höstas, han och en släkting köpte varsin Prius -06, båda har gått över 30.000 mil, och funkade lika bra/dåligt (hur man nu vill se på det) som när dom var nya. Han var själv förvånad över att batterierna inte gett upp.

#24
2019-04-10 19:55

Hur kontrolleras kapaciteten i verkligheten?
Finns det mätmetoder som man kan lita på?

#25
2019-04-10 20:16

I en Toyota-hybrid är det nog svårare att se degenerering av batteriet kan man tro eftersom den sällan går så långa stunder på el.

#26
2019-04-10 20:18

Deeds, någon form av samband mellan garantitid och kvalitet finns förmodligen, dels beoende på att det skulle blir dyrt att lämna tex 7 års garanti kombinerat med låg kvalitet, dels pga att Kia brukar hamna betydligt högre i kvalitetsmätningar än Volvo, som brukar prestera rätt dåligt.

#28
2019-04-10 22:05

Alla som har servat en Kia eller läst villkoren för densamma vet att den sjuåriga garantitiden faktureras via servicekostnaderna.

Och någon oöverträffad tillförlitlighet har jag inte kunnat observera på de Kia som vi haft och har tillgång till i vår fordonspark (där vi också har ett antal Voch S90 - bland annat med T8). Optiman har redan problem med lådan (rycker vid halvgas i motorvägsfart likt ett gammalt trasigt spjällhus på en Saab), keyless-låsningen av dörrarna fungerar inte (bilen tror att nyckeln är kvar i bilen som piper ilsket och vägrar låsa - fungerar dock med knappen på fjärren istället) och regnsensor är fortfarande kass trots att bilen precis fått ny mjukvara för att avhjälpa det felet. Farthållarens funktion är f.ö allt annat än premium. Tar fel påbilarna i högerfilen när man ligger i vänsterfilen på motorväg och tvärnitar ibland utan orsak. Detta betraktar Kia som ”normal funktion”.

Bilen har nu rullat 3200 mil och är uthämtad i mitten av juni -2018.

MVH AL

#29
2019-04-10 22:54

Ja, vilket miljösvineri. Det blir alltså inte bara ett blodsbatteri utan två under bilens livstid. Kanske tre? Hur mycket växthusgaser är inte det. Men det räknas förstås inte med när "miljöbonusen" slås fast. Jag har sagt det länge nu och jag säger det igen: Blodsbatterier är miljösvineri. Ni som lyssnat och avhållit er från blodsbatteribilar kommer att tacka mig.

.

#30
2019-04-11 09:14

AL - vi har bl a kört Kia under snart 7 års tid och inte är servicekostnaden högre än andra jämförbara bilar och rent konkret den lägsta hos de bilar vi ägt och som skall servas varje år. Så att servicekostnaden skulle vara mycket högre p g a 7-årsgarantin anser jag är en skröna. Volvos servicekostnader är ju inte så uppseendeväckande låga precis trots bara 2 års garanti - det borde dom ju snarare vara eftersom servicekostnaderna enligt dig skall vara kopplade till garantitiden.

#31
2019-04-11 12:49

Pi; Jag vet inte om 6000 kr för en 3000-milaservice är högt eller lågt (Hedin bil Kungsbacka). Då ingick förvisso ett par nya torkarblad så lite extra lades ju på;-). Däremot vet jag att förbehållet om att bilen måste servas innan den slår över 3000 mil för att garantin inte skall upphöra inte är särskilt snyggt. Särskilt inte när indikatorn inte tänds förrän värdet 3000 har uppnåtts.

MVH AL

#32
2019-04-11 16:09

A.L.
Där är problemet inte KIA utan företaget med en logga med en man som kräks i en papperskorg.

#33
2019-04-12 00:24

Mäkinen; Fast villkoren till den utfärdade garantin är väl ändå stipulerade av Kia Sverige och inte av den lokala återförsäljaren?

Även din bil borde alltså omfattas av samma klausul som vår- eller?

MVH AL

#34
2019-04-12 08:02

Klausulen är samma, men priset för servicen är olika på olika ställen. Hedin är knappast kända för sansad prissättning på service.

#35
2019-04-12 09:37

Ett gott råd: Köp inte en elbil eller hybrid förrän kapaciteten och priset är likvärdigt med dieselbilen d.v.s. ca 100 mil på en tankning/laddning, 30.000 mil före skrotning av motor/batterier och likvärdigt pris. När sker detta under? "Sitta still i båten" är nog överlägset bästa rådet. Miljöpåverkan? Ja, men med miljöbränsle ,som kan utvecklas vidare och massproduceras, blir miljöproblemen allt mindre. Klimatpåverkan, pyttsan. "Klimatsans" är på sin plats. Detta är min uppfattning som jag har rätt till och den är väl underbyggd. Vi har genom historien haft såväl högre koldioxidhalt i atmosfären jämfört med idag som kallare såväl som varmare temperatur. Stormar och översvämningar har vi också haft i alla tider. Bakom klimatpåverkansdebatten finns en för oss dold agenda där forskare med annan väl underbyggd åsikt har svårt att komma till tals.

#36
2019-04-12 10:57

Mäkinen.

Och det är ju klausulen som är ett av huvudproblemen eftersom den friskriver Kia från sitt ansvar så fort mätaren tickar över 3000 mil (om man inte servat innan dess). Detta betyder ju per automatik, att en stor del av de sålda bilarna faktiskt står utan garanti - eftersom flertalet inte väljer att serva innan lampan lyser, eller helt enkelt inte får någon verkstadstid för service innan mätaren hinner slå över. Och det betyder ju per automatik att man inte bara tar "hyfsat" betalt för själva servicen, utan att man kalkylerat med ett visst "tapp" av fordon som därmed inte behöver räknas in i den totala kalkylen. Och då är det förstås lätt att ha "generösa" garantier (eftersom nära 30-40% av fordonen i praktiken inte omfattas av garantin eller i alla fall kan garantiåtgärdas efter Kias eget godtycke).

MVH AL

#37
2019-04-12 13:15

AL,
Du påstod nyss att den långa garantin bekostas av de höga servicekostnaderna, men de är ju inte höga om man väljer rätt verkstad.
Min KIA varnar något hundratal mil innan service att det börjar bli dags.

#38
2019-04-12 17:39

Glimma
Du har rätt till din uppfattning men det behöver inte betyda att den är ”rätt”.
För övrigt så är det skillnad på klimat och väder...

#39
2019-04-12 20:15

"Axa"! Om du tycker jag pratar väder i.st.f. klimat kan jag upplysa om att det har varit "medelhavsklimat" här också och möjligen är det på sikt på väg hit igen. Inte mej emot i så fall. Detta kommer nog kommande generationer mer till del. Koldioxid är ej ett gift, tvärtom en nödvändighet för oss och ju mer av detta ju bättre för växtligheten.

#40
2019-04-12 21:58

Glimma
Trevligt för dig kanske men ändrat klimat kommer innebära enorma kostnader för samhället och troligtvis brist på livsmedel. Jag antar att du tycker det är trevligare att vara solbrun än frisk och vid god hälsa.

#41
2019-04-14 04:29

Mäkinen.

Det klart man kan erbjuda lång garantitid när bara halva populationen omfattas. Det var vad som menades i mitt inledande inlägg med att: "Alla som har servat en Kia eller läst villkoren för densamma vet att den sjuåriga garantitiden faktureras via servicekostnaderna" (#28). Man låter på så vis den ena delen av ägarna (de som inte hittat formuleringen i serviceboken) betala för den andra. Ungefär enligt samma kalkyl som ett försäkringsbolag tillämpar och precis på samma vis som ett serviceavtal fungerar.

Om det sedan är frågan om 1000 kr lägre pris via en alternativ verkstad låter jag vara osagt. Jag tycker nämligen att det är väl saftigt i alla fall och en (mellan tummen och pekfingret) 60-70% dyrare än vad de flesta konkurrerande märkena tar för sin första service.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.