Nästa artikel
Boktips, batterigaranti och Bullitt
Podcast

Boktips, batterigaranti och Bullitt

Publicerad 29 mars 2019 (uppdaterad 5 april 2019)
Avsnitt 113: Vi bjuder in en gäst som berättar om sin nya Volvobok. Och så får du veta vad som gäller när batteriet i laddhybriden eller elbilen blir gammalt. Plus provkörning av en Mustang med extra muskler.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström, Fredrik Diits Vikström och Maria Dahlin. Dessutom gästas podden av motorjounalisten Håkan Matson, som berättar om sin bok "Volvos revansch: Så befriades tigern".
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-29 16:43
Klarsynt

Ja, jag har länge varnat för dessa blodsbatterier, andrahandsvärden med mera. Men att höra att Volvo hybrid bara garanterar 55% av batteriet var nyhet även för mig. Fruktansvärt. Det är många som är lurade och detta liknar det lurendrejeri som begav sig med dieselbilar där staten först uppmuntrade folk att köpa diesel och sedan straffade dem. Framtiden kommer visa det riktiga omfånget av denna miljöskandal som blodsbatterier är och också visa på alla kostnader som kunderna kommer att få dras med.

.

#2 • Uppdaterat: 2019-03-30 10:20
Apex

Volvos batterigaranti är i princip värdelös. Om ditt batteri har en kapacitet på under 55% så kan man alltså få ett begagnat batteri med 60% kapacitet. Löjligt.

#3 • Uppdaterat: 2019-03-30 23:55
pinjong

Vem köper en väl använd begagnad mobiltelefon efter 8 år? Jag tänker att batteribilar kan få ett ganska dåligt andrahandsvärde om de inte får nya batterier vid lämplig tidpunkt.

#4 • Uppdaterat: 2019-03-31 06:05
Klarsynt

@pinjong

För att inte prata om hur lidande miljön blir:

A) En blodsbatteribil kräver alltså inte bara ett groteskti miljösvinigt blodsbatteri under sin livstid, utan två.
B) Får blodsbatteribilen inte ett nytt blodsbatteri så blir sålunda våra bilars livslängd synnerligen förkortade. Vilket återigen är ett miljösvineri då det åtgår mängder av energi och råmaterial för att tillverka bilar.

Elbil = kolbil

Och våra skattepengar subventionerar det här eländet.

.

#5 • Uppdaterat: 2019-03-31 10:44
V8-Power

Det vet du noll om Klarsynt.
Sverige har större överskott på el än vad som skulle gå åt om samtliga bilar skulle vara eldrivna i Sverige.
Vindkraft står idag för en betydande andel av vår el och ökar snabbt.
Batterier kan återvinnas och fossilbilar är allt annat än bra.

Ju större batterier en bil har från det att den är ny desto större är möjligheten att de håller bilen ut.
Anledningen är att det krävs färre laddcykler.

Batterierna utvecklas numera i snabb takt så om tio år kommer garanterat majoriteten av nya bilar här vara eldrivna. Norge hamnar ju där redan inom 1-2 år för övrigt.

#6 • Uppdaterat: 2019-03-31 13:49
Klarsynt

@junkers

Du pratar i nattmössan. Ju större batteri en bil har desto större är bilen och den drar mer, alltså behöver den laddas precis lika mycket. Se bara på i-Pace och den bilens 750 kg tunga blodsbatteri. Den laddas precis lika ofta som en mindre elbil med ett mindre blodsbatteri.

Men biltillverkarnas garantier talar sitt tydliga språk: Inte ens de tror på livslängden.

https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-miljovanliga--laddas-med-kolkraft

"I debatten låter det ofta som att lösningen när det gäller koldioxidutsläppen är att övergå till exempelvis elbilar. Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."

"Elsystemet i Sverige ingår i ett europeiskt system där fossil produktion utgör en viktig del. Detta innebär att en ökning av elförbrukningen i Sverige genererar en motsvarande ökning av fossil elproduktion någonstans i Europa. En övergång från att direkt förbruka fossil energi, som till exempel diesel och bensin, till att förbruka el blir därför som att gå ur askan i elden."

.

#7 • Uppdaterat: 2019-03-31 16:02
V8-Power

Jag omformulerar så att även du fattar.
Ett batteri åldras genom laddcykler bland annat.
En bil som kommer 60 mil på en laddcykel kommer att ha ett batteri som åldras hälften så fort som en som har ett batteri som klarar 30 mil på en laddcykel.

Vare sig du vill det eller inte tillhör snart fossilbilar det förflutna.

#8 • Uppdaterat: 2019-03-31 17:51
Klarsynt

@junkers

Jag omformulerar det så att även du fattar: Större och tyngre bilar har ett större och tyngre blodsbatteri. De urlakar detta lika fort som en liten bil med ett mindre blodsbatteri. Således tar deras batterier slut lika fort. Men miljöpåverkan är förstås ännu större för bilen med det stora blodsbatteriet.

Dessutom behöver de en uppsättning blodsbatterier till, om vi inte skall acceptera att bilars livscykler blir betydligt kortare än dagens.

Totalt miljösvineri, med andra ord.

.

#9 • Uppdaterat: 2019-03-31 18:13
Henrik M

Klarsynt: En nyfiken fråga då, hur lång anser du är en normal fossilbils livscykel är av de som nytillverkas idag? Och om du då anser en elbils livscykel blir halva tiden, vad är livslängden på elbilsbatterier enligt faktan du hittat?

#a • Uppdaterat: 2019-03-31 19:38
Pi

Försök undvika att mata trollen - även om jag också inser att det är svårt ibland. Inte minst med de som är anti-allt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.