Bild
Nästa artikel
Håll hastigheten – spara pengar

Håll hastigheten – spara pengar

Nyheter

Få rabatt på din försäkring om du kör lagligt. Ett nytt projekt ska testa om en ekonomisk morot kan påverka trafiksäkerheten.

Med en testgrupp om 300 bilister ska det utvärderas om lägre bilförsäkringspremier kan få förarna att köra säkrare. Bakom projektet står Folksam, MHF, SalusAnsvar och Trafikverket.

Om förarna kör säkert kan de få 30 procent rabatt på premien, ju större andel körning inom gällande hastighetsbegränsningar desto högre rabatt.

– Ungefär hälften av Sveriges bilister kör vanligen upp till 10 km/tim över gällande hastighet. Om de skulle sänka medelhastigheten med bara 3-4 km/tim skulle tempot sjunka på våra vägar och vi skulle varje år rädda cirka 60 liv och minska antalet olyckor med hela 15 procent, säger Maria Krafft, funktionschef Trafik och miljö Folksam

GPS mäter farten
Körningen mäts med GPS-teknik som monteras i testförarnas bilar. På en bildskärm visas hur försäkringspremien påverkas.
 
Varje vecka skickas ett textmeddelande till testförarnas telefoner som visar hur stor del av veckans körning som var inom gällande hastighetsgräns.

– Vi är stolta över att ha initierat det här projektet eftersom det har så många positiva sidor, förutom att man sparar liv och miljö, sparar man också pengar genom lägre bilförsäkringspremie, säger Tom Bjerver, vd på MHF.


Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, menar att fartkameror och säkrare vägar inte räcker för att nå målet om att halvera antalet döda i trafiken till 2020.

– Därför vill vi testa att premiera förare som väljer att följa hastighetsbegränsningarna. Då får vi både färre omkomna och en minskad miljöpåverkan, säger han.

Testförarna ska rekryteras bland medlemmar i MHF och Motorförarnas Helnykterhetsförbund. Projektet kommer att pågå i 12 månader.

Diskutera: Vad tycker du om projektet?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
NK
2010-11-18 10:11

För att en gps ska klara av dom kraven som bör ställas för korrekt hastighet ligger priset runt 150 000 kr. Känns som slöseri med pengar. Dessutom, kontrollerar den om man använder blinkers, kör mot rött och alla andra misstag som trafikanter som enbart kollar på hastighetsmätaren gör?

#2
Raymond K
2010-11-18 10:23

Jag använder min farthållare så ofta som möjligt av flera orsaker
1 jag behöver inte sitta och kolla hastighetsmätaren hela tiden och behöver inte bekymra mig om polis eller fartkameror. (jag ställer hastigheten till max tillåten hastighet)
2 Resan blir lugn och behaglig.
3 jag tror att jag spar lite bensin på det också eftersom jag inte gasar och bromsar så mycket (många gasar på mellan fartkamerorna)

#3
2010-11-18 11:02

Om tekniken visar sig vara tillförlitlig är detta ett mycket bra förslag. Vi som sköter oss i trafiken och inte bryter mot hastighetsbegränsningarna bör givetvis premieras. Skrämmande att läsa att hälften av Sveriges bilister bryter mot hastighetsbegränsningarna. Det skall svida i plånboken att bryta mot lagen. Fartdårarna måste försvinna från våra vägar för att trafiksäkerheten skall öka. Det tror jag vi alla kan vara överens om.

#4
NK
2010-11-18 12:09

Farthållare drar mer soppa än om du kör själv, i af i min V50.
Hälften är nog felaktig siffra, tror snarare det är mellan 90-95%, försök köra i 70 km/h på essingelden en morgon t.ex.
Jag tycker det är tragiskt att trafikverket bygger vägar idag för att förhindra enkelhet med fartgupp, kameror, avsmalningar vid korsningar och 30 överallt. Det är därför folk bryter mot lagen, skulle hastigheterna vara korrekt satta och man byggde vägar för att det ska vara enkelt att hålla koll på medtrafikanter, vilda djur etc så skulle vi spara flera liv och många tragiska olyckor.

Komiska är ekonomiska aspekter också, förlusten av att svensken måste åka bil längre tid istället för jobba...

#5
Raymond K
2010-11-18 12:55

NK!
Jag jämför körning med farthållare med de som kör för fort och dessutom gasar på mellan kamerorna och bromsar innan dom.
Jag tror att jämn fart med farthållare drar mindre bensin än de som kör som jag nämnt ovan.
Skulle de som kör i 120 km/h dra mindre bensin än mig om jag kör i 90 km/h med farthållare? De som drar på mellan kamerorna där jag bor håller ca 110-120 km/h där det är 90.

#6
2010-11-18 13:20

Perfekt!
Jag anmäler mig direkt för ett billigare bilägande!
Var anmäler jag mig?

#7
Rune Fredriksson
2010-11-18 13:55

I Expressen kunde man 12/10 -10 läsa: "Trafikförsäkringsreformen har kostat svenska bilister över 10 miljarder kronor. Trots att reformen lagts i byrålådan för länge sedan.
Nu rasar Motormännen mot straffskatten.
- Det är helt orimligt att varje bilägare ska betala en extraskatt på 32 procent bara för att ha bilen trafikförsäkrad, säger Maria Spetz vd på Motormännen."
Utan att ha redovisat effekten av det experimentet föreslås nu att kostnaden för försäkringen skall sänkas för de som håller föreskriven hastighet. Tala om kejsarens nya kläder.

#8
357:an
2010-11-18 14:02

Fortfarande kan man köpa en ny bil utan att bli övervakad och kränkt. Men den dagen närmar sig snabbt då du och din bil kommer att kontrolleras 24 timmar om dygnet. Och då - precis innan varje bil standardutrustas med GPS-sändare och annan beprövad KGB-övervakningsteknik - köper jag min allra sista nya bil - en bil som jag fortfarande kan känna mig fri i. Vi påstås leva i ett fritt och demokratiskt land. Detta är naturligtvis rent strunt.

#9
2010-11-18 14:42

Det är ju en bra ide att premiera de som kör lagligt. Men som 367 an skriver, blir man ju lite fundersam. Nu när denna teknik finns är ju inte steget lång förrän Staten ser sin chans att övervaka trafikanterna via GPS. Men om endast försäkringsbolagen får denna tillåtelse, och man själv får välja, - varför inte? Jag köper allt som gör bilägandet billigare!

#10
Pär N
2010-11-18 14:55

Tror inte det kommer funka, det dom måste göra är att höja hastigheterna i sverige till flera 120 vägar... Det röstar jag för alla dagar i veckan.

#11
Roland P
2010-11-18 15:21

En förmiddag i slutet av juli startade jag i Eskilstuna och åkte jag söderut mot Kalmar via Norrköping. Jag överskred inte gällande hastighetsgräns någon gång. Jag hade kört över 20mil innan jag blev omkörd första gången och då av en firmabil.

#12
S-E S
2010-11-18 16:06

Vilka bilköar det kommer att bli när det i praktiken blir omöjligt att köra om en som kör i 80 på en 90-väg! Är att skapa oändliga bilköar en trafiksäkerhetsåtgärd?

#13
Niklas
2010-11-18 17:47

Skulle vara intressant att få en referensgrupp av andra hyfsat skötsamma bilister som kanske bryter mot hastighetsgränserna på det "Svensson-vis" som hårdövervakas av polisen och sägs vara roten till allt ont i debatten.
Jag tror inte att skillnaden i olyckstal eller svårighetsgrad på olyckorna mellan grupperna skulle skilja nämnvärt.

Om vi däremot samkör mätningar från flera fordon och kollar vilka som ställer till oreda för andra trafikanter t.ex. genom att omgivningen får ett ryckigare körsätt eller tvingas till överraskande inbromsningar, är min gissning att skillnaden blir betydligt större. Åt "fel" håll.

#14
icscgharre
2010-11-18 19:53

Otäck ide,
en "fotboja" för bilister så att säga. Är det kriminellt att köra bil? Nästa steg blir väl inrikespass om man vill korsa en länsgräns. Tänk efter före Harry_1...

Jag

#15
Crister A
2010-11-18 20:09

Om man skall övervakas med GPS-teknik till 100% när man kör bil för att få lägre premie,då vete fan om inte "George Orwells 1984" är här,26 år för sent.Det ultimata "Store bror ser dig".

#16
Raymond K
2010-11-19 11:29

Med tanke på hur många beter sig i trafiken är det kanske inte så dumt att "storebror ser dig"
Jag skulle inte ha något emot det.

#17
2010-11-19 14:18

Försök med ISA har redan genomförts med goda resultat. Det gick att visa att föraren minskade på sitt risktagande när det var tydligt kopplat till plånboken.

Men en ny större undersökning kan ju vara intressant i alla fall, även om jag anser att det är att slå in öppna dörrar...

MVH AL

#18
André
2010-11-19 16:03

Vad är problemet att vara laglydig ???? Jag ställer in farthållaren med ledning av GPS:en (ca. 5 km/h mer enligt bilens mätare). Jag blir omkörd av (nästan bara) BMW-töntar och AUDI-likasinnade som tvärbromsar före en kamera. Och när dom ligger efter mig i laglig fart så försvinner dom i backspegeln. (Dom måste bromsa till bilens mätare före kameran, jag kör lugnt vidare i laglig hastighet. Det är inte svårt, och det räddar liv, kanske töntens också.
A

#19
S-E S
2010-11-20 17:18

Som om för hög hastighet är det enda problemet på vägarna. Hur ska man premiera de som följer trafikrytmen, tydligt visar sina avsikter och inte "töntar" till det, eller leker trafikpolis? Med andra ord: De som färdas så smidigt i trafiken att de knappt märks.
MHF bör nog titta lite mer "nyktert" på vad de ger sig in i. Det är inte enbart hastighet och alkohol som ställer till det i trafiken. Det finns klantar på såväl myndighetssidan som bland bilister. Vad gör man åt uppenbara felskyltningar som är ett konstant irritationsmoment eller iodiotisk skyltplacering?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.