Bild
Nästa artikel
Fyra tidigare Audichefer åtalas efter dieselskandalen

Fyra tidigare Audichefer åtalas efter dieselskandalen

Nyheter

De fyra personerna ska ha känt till utsläppsfusket utan att stoppa det, hävdar åklagaren.

Trots att det snart gått fem år sedan Volkswagens utsläppsskandal avslöjades är affären långt ifrån över. Dieselgate har hittills kostat koncernen miljardbelopp.

Åklagare i München uppger nu att ytterligare fyra tidigare Audichefer åtalas för brott i samband med utsläppsskandalen. Personerna är inte namngivna men tre av dem är tidigare styrelsemedlemmar och en av dem är en tidigare avdelningschef.

De fyra personerna anklagas för bedrägeri, osant intygande och falsk marknadsföring, uppger tyska tidningen Handelsblatt.

Enligt åklagaren kände personerna till utsläppsfusket utan att stoppa det eller försäljningen av bilarna.

Läs också: Dieselgate: Nu ställs tidigare Audichefen Rupert Stadler inför rätta

Taggar: Nyheter, Audi

Kommentarer

#1
2020-08-06 13:55

Skandalkoncern med halvtaskig kvalitet på produkterna, samt att kulturen inom företaget måste vara under all kritik när sådant här förekommer och ingen står upp och tar verkligt ansvar. Det betyder att det genomsyrar hela företaget och koncernen. Från sådana företag ska man inte köpa produkter.

#2
2020-08-06 14:53

En sån här artikel är rena självmålet på Shogun.

#3
2020-08-06 16:48

Hackenbusch.

Nejdå, med tanke på att du dragit liv i en gammal tråd på forumet i ämnet VAG så skulle jag testa hur du skulle reagera. Självmål gör VAG koncernen på sig själva konstant, märkligt att folk fortsätter att köpa när bättre märken finns beviserligen om man studerar undersökningar år efter år. Samt den erfarenhet man själv och bekanta som söner fått av sin Audi A6 Avant där färgen ramlar av, rost krypande även efter omlack av bilen. Samt bekräftat att dessa problem av tekniker på Lecab i Karlstad är vanliga på alla VAG märken, och de borde ju veta, eller? Syns ju också ute i trafikbilden hur Passat mfl ser ut med rost och lacksläpp inte alls så gamla. Tur är att man kan välja själv när man köper bil och då kan välja bort märken som ingår i VAG koncernen, de har för dålig kvalitet för mig samt andra ägare av VW tex som sätter betyg år efter år i tex Autoindex mfl. Kulturen inom dessa företag inom VAG måste vara skit rent ut sagt att fusk kan förekomma så frekvent gång på gång, inte bara vad gäller avgaser. Utan även vad gäller bristfälliga konstruktioner så som kamkedjor, DSG, hög oljeförbrukning, lacksläpp m.m m.m

Bra att de åtalas, eller hur? Men i grund och botten är det företagskulturen som behöver ändras, det blir nog inte så lätt......

#4
2020-08-06 17:09

Here we go again..

#5
2020-08-06 17:17

DE är nu många år sedan jag slutade köpa VAG produkterna!

#6
2020-08-06 18:52

Personligen skulle jag aldrig köpa en japansk bil med tanke på hur de rostade på 70-talet... :-)

Sen skulle jag heller aldrig köpa en Audi, men av andra skäl än att de rostade i början på 00-talet.

#7
2020-08-06 19:23

För info till Prestigelös? Audi lacksläpp/rostar frekvent på 2009-2010 årsmodeller, både min sons och 3st arbetskollegor, samt bekräftelse av VAG tekniker på Lecab i Karlstad är detta frekvent på dessa samt många andra VAG märken. Dessa borde veta som jobbar med bilarna dagligdags. Men det står ju var och en fritt att köpa dessa kvalitetsprodukter.....https://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819

#8
2020-08-06 19:33

Usch, bort med diesel helt tack. Det förstör verkligen våra kroppar.

Evaluating the impact of long-term exposure to fine particulate matter on mortality among the elderly
https://advances.sciencemag.org/content/6/29/eaba5692

"Toxic air pollutants such as ambient fine particulate matter [PM ≤2.5μm≤2.5μm in aerodynamic diameter (PM2.5PM2.5)] and the major climate-altering gas, carbon dioxide (CO2) emitted by fossil fuel combustion, are taking a significant toll on children’s health and jeopardizing their future well-being."
https://ehp.niehs.nih.gov/doi/full/10.1289/EHP6706?campaign_id=54&em...

#9
2020-08-06 19:36

...som sagt - japanska bilar rostade också väldigt mycket en gång i tiden så precis som Prestigelös raljerar om så måste man absolut undvika sådana idag - eller ? Alla märken har haft sina bekymmer vis olika tillfällen - inser man inte det så har man nog en väldigt blåögd inställning till det egna favoritmärket.

#10
2020-08-06 20:16

Jag har varit ägare till VW-produkter ett antal men lade av med detta efter att haft mycket problem med servicen och garantiärenden! Så jag övergick till Toyota och har aldrig ångrat mig, suverän driftsäkerhet och dessutom en väldigt bra serviceorganisation som tar ansvar för sina produkter och det innebär för mig att jag inte behöver byta bilmärke!

#11
2020-08-06 21:26

Ja, det är en jäkla soppa.

#12
2020-08-07 06:19

Pi.

Ja, endel verkar göra det, undvika japanska bilar trots att de oftast är bäst i div undersökningar. Samtidigt som de försvarar VAG produkter intill döden trots allt medvetet fusk samt bristande konstruktioner bilarna är behäftade med gång efter annan, se tidigare exempel. Undrar vad för slags kultur som råder inom koncernen, fuskkultur och ingen vill/törs ta ansvar och bryta hirarkiska kulturen som råder bland chefer. Detta med VAG pågår idag just nu drabbas kunder, hur kan man försvara detta är för mig ett under. Det finns bättre märken som jag ser det än från denna koncern om man ser till fakta.

#13
2020-08-07 07:19

Kenvik är en klok man!!

#14
2020-08-07 08:39

Shogun
Jag tror du missade Pi:s poäng.

#15
2020-08-07 09:47

Axa.

Nej, inte alls.

#16
2020-08-07 11:34

Ju längre jag har min Skoda, ju mer undrar jag om den är ett undantag... jag menar, 6 år och 12000 mil och ingen rost, hel DSG låda, ingen oljeförbrukning..noll fel på bilen. Jag kanske är den enda personen som äger en hel Skoda som är så "gammal", resten har fått skrotats av olika anledningar!?

#17
2020-08-07 22:30

Shogun
Alla tillverkare har haft problem med en eller modeller. Frågan är hur länge historiska problem ska ligga till last för nuvarande modeller. Enligt vissa för alltid. Fine, och det är därför jag inte köper Toyota för det var rejäla rostburkar för ehm 50 år sedan...

#18
2020-08-07 23:20

Axa.

Du säger det själv att märken har sina problem, men endel har betydligt mer än andra, betydligt mer problem. Det ser vi i undersökningar år efter år. Så alla märken är inte lika bra/dåliga, det är det bara de som har de sämre märkena som framhåller för att rättfärdiga sitt val. Vissa märken i toppen av undersökningar år efter år är bättre. Men det hindar inte någon från att köpa de som är sämre, men se verkligheten som den är nu vad gäller bilar, blunda inte för vad som visas i undersökningar år efter år, VW är inte mer än max en medelmåtta kan vi utläsa. Visa gärna på någon undersökning som visar att de är i toppen år efter år. Själv skulle jag aldrig köpa en VAG produkt när man läser hur de presterar på olika områden. De är inte värda mig som kund efter allt fuskande med både det ena och det andra vi kan läsa om.

#19
2020-08-07 23:27

Nu har vi för minst tusende gången sett shogun skriva att han inte tänker köpa en VAG-bil.
Vi vet det nu shogun.
Du behöver inte upprepa samma mantra varenda gång du skriver här.
Du är i samma klass som styggavargen och suvar.

#20
2020-08-08 08:38

Shogun
Är det inte fantastiskt att VW/VAG säljer så ohyggligt många medelmåttiga bilar? Haha

Jag åkte en Toyota en gång, fick punka, tänker aldrig mer sätta mig i Toyota igen.

#21
2020-08-08 09:39

Axa.

Bra motargument.... men det ändrar inte faktum att andra är betydligt bättre med mindre problem och medvetet fusk, samt nöjdare ägare ;o)

#22
2020-08-08 09:47

Konstigt, jag trodde jag var nöjd med min bil, men shogun vet ju bäst.......

#23
2020-08-08 09:48

Ja det har varit ett massivt drev mot Volkswagen. Och även om det förstås inte är acceptabelt att manipulera sina bilar i sig, så saknas det proportioner i diskussionerna. Volkswagen-bilarnas relativa tillskott till förändrade NOx- nivåer ligger ute i marginalen (kontra om motsvarande trafikarbete istället utförs av en annan motsvarande bilmodell). För mig betyder det att man i sedvanlig ordning förstorat upp de påstådda skadeverkningarna på en nivå som egentligen inte är rimlig - och ännu mindre beräkningsmässigt påvisbar.

Att det sedan inte är ok att fuska är sant. Men i begreppet fusk finns det också nyanser (termen är mycket en del av mediadrevet). Det räcker ju att öppna huven på vilken bil som helst så hittar man lösningar och elektronik som i vissa situationer avviker från certifieringen. Är det också fusk - eller bara ett nödvändigt ont (för att undvika framtida motorhaveri exempelvis).

Sedan ringde dagis och letade efter en försvunnen jättebebis.

MVH AL

#24
2020-08-08 09:52

....Senast synlig i Munkfors...

#25
2020-08-08 12:21

AL, kan håller med om det du skriver. Och naturligtvis ska VW straffas för sitt fusk.

Det Shogun glömmer bort är att Toyotas kvalitetsproblem döljs genom återkommande massiva återkallelser.

#26
2020-08-08 16:06

Axa. Ja Volkswagen både skall och har fått en saftig räkning för det här, och det är givetvis rimligt.

Toyota å sin sida (vad det nu har med Volkswagens och Audicheferna att göra) har också dem mörkat, ljugit och fuskat. Något man fått betala böter för.

Att bilarna sedan har fler fel än tidigare är känt både hos Toyota själva som hos branschen i stort. Det känner även Shogun till - även om han av olika skäl inte klarar av att medge det. Men var och en får ju tycka som den vill oavsett man befinner sig på dagis eller på någon annan plats. Vi har ju åsikts-och yttrandefrihet i Sverige (än så länge)

MVH AL

#27
2020-08-08 21:16

Peter E.

Nej, jag vet inte bäst. Men andra ägare som deltar i undersökningar tex VW ägare bedömmer sin bil, sådana som säger som det är och inte vill dölja saker om VW som du vill göra, allt är ju bra enligt dej. Det är tur det finns undersökningar med ärliga ägare så sanningen kommer fram.

#28
2020-08-09 11:21

Shogun
Mm, ja ärliga-ägaren-undersökningen är vida känd...

#29
2020-08-09 13:05

Axa. Här har vi en "undersökning" som visar hur fantastiska Toyota är. Shogun blir så arg när man publicerar den att han blockerar dig. För varför se ett annat resultat (inte sanning
- den får man inte fram via urvalsundersökningar) ) än det man själv upplever? Dagis som sagt....

https://europe.jdpower.com/press-releases/2019-uk-vehicle-dependability-...

Toyota Klart sämre än medelbilen och Volkswagen. Och det finns mer för den som klarar av att läsa innantill och som inte bygger upp sin självkänsla på att trycka ner andras bilval.

MVH AL

#30
2020-08-09 15:25

Axa.

Ja, det är tur det finns div undersökningar så slipper man och bli lurad av ägare som inte berättar hela sanningen om sitt ägande några som figurerar här tex som försöker på bästa vis dölja brister på bilarna och försvara märket så fort något negativt avslöjas. Råder en osund företagskultur inom VAG tydligen där ingen chef har råg i ryggen att säga stopp, nu får det vara nog med fusk, och billiga konstruktionslösningar, de som vi ser drabbar ägare, de som vi ser här några ägare förnekar att de existerar.

#31
2020-08-09 18:11

Shogun
Nu tramsar du.
Om det framkommer i undersökningar att VW bevisligen har problem så har jag inget emot det.
Men som så många gånger tidigare påpekats men som du verkar inte fatta. Även återkallelser, tex de stora återkommande av Toyota, är ett tecken på bristande kvalitet. Skillnaden är hur kvalitetsregister hanteras av de olika tillverkarna och huruvida det kommer fram i olika undersökningar.
Vidare finns det en mängd olika kundundersökningar och jag kan inte minnas att Toyota någonsin med deras mellanmjölksmodeller legat högt gällande körglädje.

#32
2020-08-09 21:36

Axa.

Jag tror du skrattar hela vägen när du kör din VW....de är ju kända för glädje, tysk humor.

Nej, jag tramsar inte.
Ja, hänvisa till en enda undersökning där tex VW får högre betyg i kvalitet, eller hur nöjda ägarna är år efter år, eller maskinskaderapport. Lycka till, det behöver du. Jag kommer inte att få en sådan länk, bara massa bortförklaringar som inte leder någonvart.

#33
2020-08-09 21:42

Här Axa: Shogun vägrar läsa även det här:
http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2017-2-3/577
http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2017-4-5/578

Viktigt att räkna felen i relation till körda mil. Notera alltså att Toyotorna egentligen skall ligga ännu längre ner på listrona eftersom de u regel inte rullat lika långt som konkurrenterna.

Det finns mängder av sådant här för den som verkligen är intresserad av ämnet.

MVH AL

#34
2020-08-09 21:59

Tack AL men Shogun vill mäta penis och det är helt ointressant.
Både VW och Toyota är i det stora hela mellanmjölksbilar och har mer eller mindre lika bra eller usel kvalitet som alla andra mellanmjölksbilar.

#35
2020-08-09 23:30

Nej Axa, det är tragiskt.

MVH AL

#36
2020-08-10 00:21

Axa.

AL bara väljer ut det som passar hans agenda för dagen, har du inte lärt dej det än? Välj när bilarna är 10-11år gamla istället. Sedan ska du läsa massa andra källor/undersökningar/LF maskinskaderapport och annat runt om från världen så kommer du se en gemensam rödtråd från alla dessa. Tacka mig gärna senare.

#37
2020-08-10 00:48

Ett Tragiskt och sorgerligt människoöde som sagt.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.