Bild
Nästa artikel
Fyra nya konkurskrav mot Saab

Fyra nya konkurskrav mot Saab

Nyheter

Fyra nya konkursansökningar mot Saab Automobile från utländska bolag har lämnats in till Vänersborgs tingsrätt igår eftermiddag.

Vänersborgs tingrätt skriver på sin hemsida att man under sen eftermiddag igår tog emot fyra nya konkursansökningar mot Saab Automobile. Det är de tyska, rumänska och polska bolagen Takata-Petri, Takata-Petri AG, SC Takata-Petri Romania SRL och Takata-Petri Parts Polska Spzoo som har lämnat in ansökan genom advokaten Hans Renman på Hamilton advokatbyrå.

Konkursansökningarna avser obetalda fakturor på sammanlagt 1 795 682,14 euro, motsvarande nästan 16 miljoner kronor. Hans Renman skriver i ansökningarna att företagen har skickat betalningsuppmaningar till Saab med hot om att en konkursansökan skulle lämnas in om pengarna inte betalades ut.

Ansökningar tillbakadragna
Samtidigt har en anställd på Saab som är medlem i fackförbundet Unionen dragit tillbaka sin konkursansökan mot bolaget. Den anställde har också dragit tillbaka den fullmakt som ger Unionen möjlighet att agera på hans eller hennes uppdrag.

Vi Bilägare har tidigare rapporterat att det anonyma företaget som lämnat in sin konkursansökan, nu känt som Edithouse, har dragit tillbaka denna efter ett möte med Saab. När konkursförhandligen kommer att ske är ännu inte spikat.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#2
2011-09-16 19:59

Det som pågår nu är en segsliten och plågsam process som saknar motstycke i svensk industrihistoria. När varvsindustrin och tekoindustrin drabbades för några decennier sedan gick det stadigt utför. Kostnadsläget var alldeles för högt i Sverige, och det var enbart statliga stöd som förlängde pinan. Det är helt annorlunda med Saab Automobil. Det är ju inte så att det är omöjligt att tillverka fordon i Sverige med god lönsamhet. Saab Automobil var inte i svensk ägo då de stora problemen (bankkraschen i USA) inträffade. GM underlät att utveckla Saab till det exklusiva märke det borde ha fått bli. Och beroendet till den amerikanska ägaren och den amerikanska marknaden blev ett oöverstigligt problem. Men det är många jobb som står på spel. Man känner verkligen med de anställda som slits mellan hopp och förtvivlan. För mitt i allt elände står man med ett attraktivt modellutbud, som skulle passa perfekt på den kinesiska marknaden.

#4
2011-09-16 20:16

leifer@
Varför då?
Men kan man kanske omformulera denna ständiga fråga?
"Hur ser du på Saabs framtid"? .. börjar bli tjatigt, milt sagt :o)

#5
Raymond K
2011-09-16 22:03

Jag tror att Saab är slut vilket är synd eftersom jag verkligen gillar nya Saab 9-5

#8
2011-09-17 00:31

För den juridiskt oinvigde (mig tex) förefaller det ganska enkelt = nekad rekonstruktion leder till konkurs, leder till nedläggning och beviljad rekonstruktion leder till Kina-affär med div. möjligheter. Eller har man orsak att misstro kineserna? Blir det Kina-affär kvarstår problem som tex att ersätta de ev. UL som inte vill jobba mot Saab mer, samt en väsentligt lägre hemmamarknad än vad det varit historiskt. Kan BRIC-länderna väga upp detta?

#9
2011-09-17 09:42

En nekad rekonstruktion betyder konkurs, men det behöver inte betyda nedläggning av företaget.
Säkert finns det köpare som kan ta över och fortsätta tillverkningen, om de är kinesiska eller europeiska spelar kanske inte så stor roll, men ett samarbete med de nuvarande kinesiska intressenterna är troligt.
Som Per_ K mycket riktigt nämner så är ett intressanta modeller på gång 9-1, ny 9-3, 9-4, 9-5 0ch 9-6 eller 9-7.
Dessutom har man ju en hybrid på gång (liksom alla andra biltillverkare) som man jobbat med i flera år.
Men helt klart är att en konkurs medför att fordringsägare inte får en krona.
Vid en rekonstruktion finns ändå en chans för leverantörerna att en viss del av skulderna betalas.

#10
2011-09-17 10:44

Jag tror på en kinesisk lösning. Det är inte troligt att en kinesisk ägare skulle flytta produktionen till Kina. Jag läste i tidningen här att en undersökning visar att endast 20% av de kinesiska bilköparana skulle kunna tänka sig att köpa en bil tillverkad i Kina eller Japan. Med andra ord skulle man tappa 80% av marknaden om man flyttar prudktionen från europa.

#11
2011-09-17 11:44

@Peter, du kan nog ha rätt, men det kostar att flytta bilar från Sverige till Kina och Youngman har ju redan påstått att man räknar med att bygga Saab i Kina.
Det behöver ju inte innebära att alla Saab produceras där.
Vem vet, kanske man kallt räknar med en konkurs så att man kan köpa hela fabriken billigt.
Sedan kan man starta om på nytt helt utan skulder och med det kapital som då finns är det nog inga svårigheter att få leverantörer att ställa upp även om de tidigare nu får konkurrens av kinesiska.
Det som kommer att kosta en del blir väl att köpa rättigheten till namnet Saab.

#13
2011-09-17 17:21

@leifer, givetvis, det var det jag skrev i min sista mening.

#14
2011-09-17 18:31

Jag känner för saab, å en lösning med kineserna är det enda som kan rädda företaget.
Men alla verkar ha glömt att det finns ett stort fel i maskineriet. det felet stavas "Vicor Muller".
"vadå de är ju han som fixat pengar hela tiden" kommer en del nog tänka nu. Men hans oseriösa företagsdrivande gör att det aldrig kommer gå. Ryska maffiapengar å dylikt håller inte i längden. Kolla på spyker det har väl aldrig gått plus om jag inte minns fel.
Nä om PG hade fått som han ville (saab åvolvo tsm) med saab tekniska kunnande och volvos goda entrepenörsegenskaper.De hade vart nåt de.

#15
Raymond K
2011-09-18 08:34

Erik T
Det finns väl ingen annan som jobbat hårdare på att få Saab på fötter än Muller.
Om du vet någon annan som jobbat lika hårt som han så säg vem.

#16
2011-09-18 09:17

Men jag tror att jag förstår lite av vad Erik T menar.
Även om VM jobbat väldigt hårt med att få fart på Saab så måste han ju sett redan i slutet av förra året vart det var på väg.
Att köra företaget i botten med ständigt ökande leverantörsskulder är ett brottsligt förfarande som kan få rättsligt efterspel.
De pengar som han jagat fram under sommaren för att kunna betala löner skulle naturligtvis ha funnits medan produktionen pågick.
Men han kanske jagade efter dem långt tidigare utan att det hjälpte då.

#17
2011-09-18 10:10

Raymond K

Jag säger inte att han inte har jobbat hårt. så den frågan var inte speciellt vesentlig. Jag får nog råda dig till läsa mitt inlägg en gång till och den här gången inte sluta efter den 4e raden, (vilket du troligen gjort).
Det var liksom inte att "jobba hårt" som det handla om ens.

#18
2011-09-18 10:40

@Erik T, jag håller inte med dig om "ryska maffiapengar", det är något som vi inte har en aning om.
Jag förmodar att det är Vladimir Antonov som du avser.
Antonov är grundligt undersökt av flera tunga instanser utan att man funnit något att anmärka på.
Varför han inte blir godkänd av GM beror nog enbart på att han är ryss.
Det gamla kommunistspöket är fortfarande djupt rotat hos amerikanerna.
Men visst kan man spekulera över hur seriösa Muller och Antonov är som biltillverkare och vad deras mål är, men man ska nog akta sig för att blanda in åsikter om gansterpengar så länge det inte finns bevis utan bara rykten.

#19
2011-09-18 13:23

Ett bekymmer i situationen är att Müller förväntat sig ett ja från europeiska investeringsbanken. Och detta har inte hänt, därför får inte Antonov stiga in med sina miljoner i Saab. Om Antonov hade fått vara med så hade Saab haft nödvändigt kapital redan i våras. Förutsättningen för Saabs affärsplan var att Antonov fick vara med.

Müller och Antonov ser jag som entusiaster, och lite galna. Man måste ha ett visst mått av vansinne för att överhuvudtaget vara intresserad av Saab. Antonov har även seriösa planer på att starta fabrik i Ryssland, och antagligen är det det som skrämmer GM eftersom GM har fabriker i Ryssland (de tillverkar bl a en variant av Lada Niva kallad Chevrolet Niva) och de vet att Antonov skulle kunna bli en farlig konkurrent.

Jag tror inte på Saab i framtiden, men kortsiktigt hade Saab klarat sig med Antonovs pengar om han hade fått ge sina pengar till Saab. Eftersom han inte får det tror jag Saab går i konkurs och konkursboet köps av kineserna som startar tillverkning i Kina av Saab-bilar. Precis det som hände Rover.

#20
2011-09-18 13:26

"ryska maffiapengar" är en fördom mot ryssar som jag hoppas att vi mogna civiliserade svenskar kan avhålla oss ifrån. Ryska maffiapengar är inte alls sämre än svenska maffiapengar, och svenska maffiapengar finns det gott om i den svenska industrin. Dock så har svenska maffian inte räddat Saab. Och Antonov har inte ens en koppling till ryska maffian så jag förstår inte varför ryska maffian ska diskuteras här.

#21
lillstefan
2011-09-18 15:17

Raphel:
Jag kan lova dig att den urprungliga affärsplanen INTE byggde på Antonov, inte officiellt i alla fall. Dessutom tycker jag att man kan fundera på varför han inte kan lösa EIB-lånet om han nu är så angelägen om att gå in i SAAB och har så mycket pengar.

Jag tror inte at det är drömmen om att få SAAB på fötter som driver Muller, jag tror att han är ute efter att roffa åt sig så mycket han kan, men det är mina åsikter det.

#22
2011-09-18 17:54

Tyvärr har lillstefan troligen rätt i sitt sista stycke. Känslan man får om VM är att han inte är seriös. Det luktar "fuffens" kring hela "cirkusMuller," om ni ursäktar vitsen.

#23
2011-09-18 18:34

Lite mysko är det med denne herre. Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren skrev i sin blogg efter ett besök hos Saab för att gratulera VM på hans födelsedag:

"Ett exempel är den påstådda bonusen till Victor Müller på 40 miljoner, som i själva verket är Due Dilligens kostnader i Kina, bokförda som management fees."

VA?

Igen: VA?

Jag trodde i min eländiga enfald att dessa stålar var för att avlöna advokater för att köpa loss Saab Automobile från GM.

Men nej, det är en "företagsbesikning": http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6retagsbesiktning

För att analysera ett köpa från GM eller ett köp från Kina?

Fattar nada.

#24
2011-09-18 23:02

management fees är väl just management fees, tror vi hade blivit rätt snurriga av att läsa vilka dotterbolag-moderbolags transaktioner som helst. Det borde däremot inte DIs reportrar blivit, dom borde väl syssla med just sånt? Eller så är de så upphetsade i sin jakt på Victors masterplan att de hugger på vad man än kastar till dem. Transaktion från Saab till Spyker, det måste vara Victors personliga lön...

#25
lillstefan
2011-09-19 10:50

Det har väl aldrig påståtts att Muller har tagit ut bonus på 40 miljoner, som nämnts är det "management-fee" som gått till Spyker på dessa summor. Däremot tog han en på ca 5 mille förra året och ville ta en liknande i våras. Detta när de missat målen kapitalt, att dessutom tänka tanken att ta ut bonus en månad innan man får problem att betala ut löner... Nä, i mina ögon är han ingen ängel.

#26
2011-09-19 20:35

L'Oréal har ju ett måtto; "Because I'm worth it". VM har väl anammat detta med hull och "hår";-)

Men ni missar min poäng; GP har kollat Johan Trouvé och hans blogg, vd på Västsvenska Handelskammaren, som träffat VM på hans födelsedag. Svaret på vad de 40 miljonerna användes till stämmer inte med vad Saab Automobile officiellt säger.

Det var alltså inte för att köpa loss Saab A från GM som pengarna gick till. De gick till kineserna för att de skulle undersöka om det var realistiskt att stoppa in investeringar i Saab A. Man har alltså betalat 40 miljoner till kineserna för att de ska undersöka om man vill investera i Saab A.

Antingen är Johan Trouvé helt ute och cyklar, eller så har VM mörkat transaktionen.

Det en minst sagt intressant aspekt. För att uttrycka det milt.

#27
lillstefan
2011-09-19 20:52

Audi A5 SB:
Vet du om dessa 40 mille är helt andra pengar än "management fee"? Blir intressant att se om de får rekonstuktion, tyvärr tycker inte jag att SAAB ska få det när det trots allt är väldigt tydligt att Muller beter sig som han gör. Trist dock om ett märke försvinner, men det känns tyvärr som hopplöst fall detta.

#28
2011-09-19 21:07

lillstefan; har ingen aning om vart de 40 miljonerna tagit vägen. Om det blir kk lär vi ganska snart få veta det, men inte annars.

Det är dock synnerligen intressant vad Trouvé skriver i sin blogg. Om det han skriver är sant, så blir det ett rättsfall som VM får svårt att slingra sig ur.

Vidare så är de utlovade 640 MSEK från kineserna en veritabel bomb för rättsvårdande myndigheter. Alla inkommande pengar skall tas i "beslag" av kronofogden för att betala UL och inte de anställda. Enda sättet för VM att komma runt detta är att få de anställda att acceptera att få en ny arbetsgivare. Typ ett Coöperativ NV eller likande.

Fortsättning följer.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.