Nästa artikel
Framtida Volkswagenbilar ser runt hörn
Nyheter

Framtida Volkswagenbilar ser runt hörn

Publicerad 30 juni 2017 (uppdaterad 30 juni 2017)
Ett scenario från en nära framtid: En Volkswagenbil stannar för en fotgängare vid ett övergångsställe. En annan Volkswagenbil som ska svänga runt ett hörn får en förvarning om personen på vägen.
Från och med 2019 kopplas alla nya fordon samman trådlöst, vilket betyder att de kan varna varandra för farliga trafiksituationer.
Om två år kommer alla nya bilar från Volkswagen ha pWLAN inbyggt. Det betyder att de kommer att kunna utbyta information mellan varandra. Kommunikationen sker på ett speciellt frekvensband som inte behöver lagra data centralt och är därför inte är lika sårbart för mobilnätets täckning.

Tack vare att bilarna är uppkopplade och sammanlänkade ska de kunna varna varandra för trafiksituationer som uppstår, till exempel en bil som nödbromsar eller isfläckar på vägen. Volkswagen säger också att de jobbar på att införa pWLAN som standard för exempelvis trafikljus och utryckningsfordon. För att systemet ska fungera krävs det nämligen att alla använder samma meddelandeformat.

Redan idag kan Volvos bilar i 90-serien varna varandra om riskfyllda vägförhållanden genom ett molnbaserat system.
 
Diskutera: Tror du att det kan bli problematiskt att få till en standard som göra att alla bilmärken kan kommunicera med varandra?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-06-30 15:33
RCMT

Japp en hackers våta dröm.
Rätt som det är har föraren ingen kontroll för någon har en sändare som skriker halka eller fotgängare osv.

#2 • Uppdaterat: 2017-06-30 16:39
Mattse

@RCMT: det finns redan idag små bärbara "manicker" som ger ett förstärkt eko som lurar bilars autobroms att tro att fotgängare är ett stort hinder. Den som använder en sådan kan enkelt "bromsa ner" bilar genom att gå nära vägbanan eller få bilar att automatiskt stanna vid övergångsställen. Dessa kommer även att bli populära att montera bak på cyklar för att slippa bilister som stryker förbi nära eller kör om trots att de har möte.

#3 • Uppdaterat: 2017-06-30 16:43
GDS

Man riktigt längtar till att ta tag i verkstadsfakturan på reparationen av systemet när garantin gått ut eller om verkstaden hävdar att fordonet inte är servat på märkesverkstad inom garantitiden....

#4 • Uppdaterat: 2017-06-30 19:54
saabnisse

Jag tror att det skulle bli stora problem att få bilar att kommunicera, men givetvis är det inte omöjligt, man kan ju jämföra med flyget.
Men det kommer att ta lång tid och möta mycket motstånd.

#5 • Uppdaterat: 2017-06-30 19:58
pinjong

Detta tycker jag att man hört åtminstone sedan 10 år tillbaka och det finns en EU-standard för V2V-kommunikation sedan länge. Sedan ska det ju också finnas frekvensutrymme etc.

#6 • Uppdaterat: 2017-06-30 20:02
LeifV

Haha.. det här kan bli kul. Man skaffar en liten pWLAN-box till cykeln, och vips så tror alla VW att det kommer en bastant 24-meterstradare runt hörnet =)

#7 • Uppdaterat: 2017-06-30 21:05
rikast

Om 50 år är det bara tillåtet att köra manuellt på inhägnat område. Det kan man tycka vad man vill om, men ett system med självkörande fordon som alla vet var den övriga trafiken befinner sig kommer medföra unika fördelar. Olyckor kommer försvinna och tidsvinsterna bli enorma. För min egen del hoppas jag utvecklingen går undan för trafikmiljön är som ett galleri över mänsklighetens värsta beteenden. Obildade självbelåtna egon med någon slags patologisk överskattning av den egna förmågan tillika viktighet. Spärra in dem på Mantorp. Jag sitter gärna i en självgående elbubbla och sover på väg till jobbet, jag vill inte ens äga någon bil själv. Nuvarande system är ineffektivt och livsfarligt på alla möjliga sätt.

#8 • Uppdaterat: 2017-06-30 22:44
J.L

Rikast, gör en fullständigt korrekt analys av hur förarkörda bilar framförs på vägarna. Jag hoppas innerligt att de självkörande bilarna kommer bakom hörnet och " räddar" mänskligheten inom en inte allt för avlägsen framtid.

#9 • Uppdaterat: 2017-07-01 09:30
Alfie

SAMMA vansinne som när du flyger så efter start hör du i högtalaren: Detta är en helt automatiserad flygning - det finns ingen pilot men inget kan -klicka - klicka - klicka - klicka - klicka osv. Lita alltid på dig själv och inte på automatiknonsens.

#a • Uppdaterat: 2017-07-01 09:55
J.L

Alfie, låter lite som att du känner ett stick i din tilltro till teknik. Den tillförlitlighet och redundans autopiloter har ligger långt bättre än vad en människa kan klara av. Människor har möjligheten att "tänka" och agera om något går snett men ofta leder det till att faktorn tur och att andra medtrafikanter upptäcker faran och agerar, vilket tack och lov undviker olyckor. Människan är en varelse som gör jämfört med en "maskin" väldigt mycket fel, oavsett vad man själv anser. En robot kan klara av att göra mindre än 20 ppm fel jämför med en människas 5000 ppm. Trafiken i en automatiserad värld kommer att flyta/takta oerhört jämt jämfört med dagens pumpeffekter samt vänsterfilsåkarna med mänskliga förare, vilket är kärnan för en säkrare trafik. System kommer att känna långt före en människa när det är fläckvis ishalt och anpassa körningen samt varna andra fordon i området. Sammanfattningsvis kommer glädjeämnet att gasa och köra bil enligt somligas uppfattning att försvinna men vinsten för samhället i stort överväger, med en liten reservation för vem som kommer äga datat för våra rörelser med bilarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.