Bild
Nästa artikel
Nyheter

Fortsatt tro på dieseln

Publicerad 14 augusti 2017 (uppdaterad 14 augusti 2017)
Sverige räds inte hoten om dieselförbud. Även om trenden är nedåtgående, var nästan varannan ny bil som registrerades dieseldriven i juli 2017.
Under juli i år registrerades 24.722 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Det är 2,2 procent fler bilar än vad som registrerades under samma månad för ett år sedan.

Volvo blev månadens största märke, sett till antalet registrerade bilar, följt av Volkswagen och Kia. Bland bilmodellerna tar suven XC60 återigen över ledningen från S/V90 i juli 2017. Sedan följer Volkswagens Golf, Passat och Tiguan i nämnd ordning.

Dieselandelen fortsätter att minska: I juli 2017 var den 48,2 procent, jämfört med 51,4 procent i juli 2016. Toppåret för dieseln var 2012, då två tredjedelar av nyregistreringarna var dieselbilar. Sedan dess har det gått nedåt, men fortfarande har svenskarna tilltro till drivmedlet då nästan varannan ny bil är dieseldriven. Detta trots alla utsläppslarm och förbudsförslag som omgärdat dieseln den senaste tiden.

– Det är viktigt och komma ihåg att de förslag om restriktioner för dieselbilar som förts fram i både Sverige och andra länder avser äldre dieselbilar. Exempelvis handlar förslagen om att införa förbud för äldre dieselbilar att köra inom så kallade miljözoner i vissa städer. Nya dieselbilar som säljs idag uppfyller de så kallade Euro 6 kraven och omfattas inte av förbudsförslagen, förklarar han och fortsätter:

– Talet om risk för en billånebubbla på dieslar är starkt överdrivet. Det är brist på begagnade bilar inom den etablerade bilhandeln, vilket talar för höga inbytespriser, även för dieselbilar. När bilköparen lånar till sitt bilköp, så belånar man ofta sin bostad med bra villkor. Privatpersoner väljer i allt större utsträckning privatleasing utan restvärdesrisker. Bilhandeln har oftast säkrat sina restvärden via finansbolag, sin generalagent eller tillverkaren.

I juli 2017 registrerades 1.087 nya supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer. Här är det fortfarande laddhybriden Mitsubishi Outlander som regerar, men Kia som nyligen lanserade Optima som laddbar kombi, smiter med sitt lägre utgångspris förbi direkta konkurrenten Volkswagen Passat GTE till en andraplacering i juli månad. Nykomling i topp tio är nya Volvo XC60 i laddbart utförande som kliver in på plats fem.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Supermiljöbilarnas 10-i-topp juli 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 203 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 169 st.
3. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 161 st.
4. BMW 330e, laddhybrid, 55 st.
5. Volvo XC60, laddhybrid, 53 st.
6. Nissan Leaf, elbil, 48 st.
7. Hyundai Ioniq, laddhybrid, 44 st.
8. Renault Zoe, elbil, 42 st.
9. Volvo S/V90, laddhybrid, 37 st.
10. Tesla Model S, elbil, 34 st.

Bilmärkenas 10-i-topp juli 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

Volvo: 4726 st, 19,1%
Volkswagen: 3876 st, 15,7%
Kia: 1615 st, 6,5%
Toyota: 1505 st, 6,1%
BMW: 1323 st, 5,4%
Audi: 1264 st, 5,1%
Mercedes: 1262 st, 5,1%
Skoda: 1168 st, 4,7%
Ford: 951 st, 3,9%
Peugeot: 919 st, 3,7%

Bilmodellernas 10-i-topp juli 2017

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo XC60: 2059 st.
2. Volvo S/V90: 1379 st.
3. Volkswagen Golf: 1328 st.
4. Volkswagen Passat: 962 st.
5. Volkswagen Tiguan: 716 st.
6. Fiat Ducato: 617 st.
7. Volvo V40: 585 st.
8. Volvo S/V60: 574 st.
9. Volkswagen Polo: 490 st.
10. Kia Cee’d: 469 st.

Kommentarer

#1 • 2017-08-14 11:15
hultarn

Intressant formulering: "Supermiljöbilar", I verkligheten orsakar de ofta större vägslitage, buller och utsläpp än en gammal sönderskattad bil men är ändå utan vägskatt. Det finns inga bilar som är superbra för miljön.

#2 • 2017-08-14 12:03
adzam

Man får inte tala om för en svensk vad dom inte får göra..då blir det motsatt effekt en svensk vet alltid bäst

#3 • 2017-08-14 12:10
Styggavargen

Men kom igen nu, XC60 som är bland det värsta man kan köra i miljöväg samtidigt som bergen i Himalaya kokar av värmen, det regnar på över 7500 meters höjd. Barriärrevet dör av värmen. Sluta köp dessa onödiga bilar med stora utsläpp. Borde införas totala stopp över hela världen att producera bilar över 100 g/km NU. Så får vi ta det därifrån... klockan är fem i tolv, och utsläppen ökar!

#4 • 2017-08-14 12:36
2fast4you

Styggavargen. nå skriver du om varmen generelt over hele verden og klager over bilenes utslipp, det er vel litt ovekill når vi vet at 15 av verdens største skip slipper ut mer en hele verdens bilpark, og hvor mange 1000 skip til finnes det? så da blir vel bilen en ikke sak nærmest.

#5 • 2017-08-14 12:47
Granlundii

Ofta får man känslan att bilarna skulle orsaka det stora majoriteten av alla växthusgaser, vilket ju inte alls är fallet. Konsumptionssamhället överlag orsakar utsläppen, bilarna är bara en liten del. Svenskarna borde kanske speciellt skämmas för sina Thailandsresor, en persons utsläpp från en sån resa är större än ett års utsläpp för min bil och körmängd...

#6 • 2017-08-14 12:57
Tvärnit

Det här påminner om lånebubblan 1990.
Ingen är rädder för Vargen här hadderian haddera det är bara nyyyyys! Nu så ger vi järnet grabbar pengar se pengar! Pengarna ska rulla!
Pang! Så satt en djävla massa folk i råttfällan därför att vi är nog de mest flockdrivna i hela EU.

#7 • 2017-08-14 13:02
A.L

Är det inte fantastiskt att folk själva får välja hur de vill transportera sig? Fram tills dess att Vargen eller Leo förmår visa upp konkreta alternativ lär folk fortsätta köpa dessa i nämnda herrars ögon förkastliga bilmodeller. Det är efterfrågan som styr utbudet, även om vissa har svårt att acceptera det. MVH AL

#8 • Uppdaterat: 2017-08-14 13:16
Altea xl

Folk väljer inte själva. De påverkas av lobbyister och följer den starkaste.

#9 • 2017-08-14 13:44
A.L

Altea xl: Biltillverkaren utvecklar inte en mutter utan att man kan skatta dess efterfrågan och en betalningsvilja hos kunderna. MVH AL

#a • 2017-08-14 13:50
Vidstige

A.L.
"Är det inte fantastiskt att folk själva får välja hur de vill transportera sig? "
En sanning med modifikation då detta är politik. Finns knappt en kotte som hellre kör diesel än bensin, om det inte vore pga politiska styrmedel. Det handlar om ekonomi och lagar. Det som är problemet nu är att ingen vet säkert vad som kommer hända på det området. Själv skulle jag nog tro att diesel är det säkrare valet när oljepriset går upp och/eller skatter ökar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.