Nästa artikel
Första mobildomarna: 1 500 i böter
Nyheter

Första mobildomarna: 1 500 i böter

Publicerad 21 januari 2014 (uppdaterad 21 januari 2014)
Nu står det klart hur mycket det kostar att bryta mot den nya mobillagen. De första domarna har fallit och så här stor blev boten.

Den 1 december förra året trädde den nya mobillagen i kraft, därmed blev det olagligt för bilförare att använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning om det ”inverkar menligt på framförandet av fordonet”, som lagtexten uttrycker det.

Nu, nästan två månader senare, har de första domarna fallit, rapporterar TT.

En 37-årig förare från Nyköping dömdes till böter på 1 500 kronor sedan han fipplat med mobilen och vinglat med bilen. Samma påföljd fick en 52-årig kvinna från Borås som höll i en mobiltelefon och kom över i mötande körfält vid en snäv sväng. I båda fallen var poliser vittnen till händelserna.

Domarna kan bli vägledande för kommande fall.

Diskutera: Är 1 500 i böter rimligt för trafikfarlig mobilanvändning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-01-22 20:57
MickeAn

Roger,
Har du handen på växelspaken kan du med ett moment flytta handen till ratten om du behöver göra en undanmanöver. Har du en mobiltelefon i handen tvingas du lägga bort telefonen (i passagerarsätet eller liknande) och sedan flytta handen till ratten, dvs två moment.

Alternativt försöker du styra med mobiltelefonen i handen, dvs sämre grepp.

Alternativt tvingas du släppa telefonen, ett val som måste göras medvetet och som tar tid.

Har du en telefon i handen tar det längre tid att verkligen göra en undanmanöver.

#c • Uppdaterat: 2014-01-22 22:29
Roger Skagerström

Jag har svårt att tänka mig den undanmanöver som kräver två händer, som inte kommer resultera i att man åker av vägen.

Visst - det känns säkert stabilare och man kanske får lite mer precison, men, om det inte är nån gammal 240 utan servo så har man inte mycket för att vrida ratten mer än en kvarts, kanske ett halvt, varv.

Kör du i stadstrafik kan du inte svänga så mycket det finns typ trottoarer, husväggar och annat. I hastigheter runt 50 stannar bilen så fort att om vi antar att du ser hindret, nitar - inser att du inte kommer hinna stanna - hittar ett håll att väja åt - då har nog bilen redan stannat vid det laget.

På landsväg - du kan byta fil till mötande. Inte mycket mer. Kräver inte mycket rattarbete.

På motorväg - Vrid ratten mer än ett halvvarv i 110. I dare you! Du har förhoppningsvis en spärr som hindrar dig från det ;) Gör du det ändå så kommer bilen med största sannolikhet tvärbromsa själv när antisladden försöker reda ut det. Scenariot där du måste väja så abrupt där är dessutom så osannolikt så det finns knappt. Är man ouppmärksam så kan så klart stillastående bilar orsaka en sån situation. Men man kan prata i en telefon och fortfarande ha uppmärksamhet framåt.

Att vara alert på bromsen är 1000 gånger viktigare än att kunna göra en undanmanöver som sällan leder till nåt gott. Observerar man inte faran, och inte bromsar, så kommer inte en telefon göra nån skillnad, för då kommer man inte hinna väja heller. Och om du väjer så gäller fortfarande det jag skrev ovanför. Du kan i princip aldrig väja mer än att du byter körfält. Något annat kommer vara ivägen då. Typ träd, diken, hus, trottoarer, busshållplatser etc.

DOCK! Har man en gammal bil utan servo, skruttig väghållning etc så får man anpassa sig efter det. Men en bil som är 10 år eller nyare har ofta både antisladd och bromsstabiliseringsystem. Du kan i princip åka i 110, släppa ratten och nita - bilen kommer snällt stanna i samma linje som när du började bromsa. En Micra från 92 har inte den funktionen och det ska man nog tänka på. Har dock fortfarande minimal inverkan om man kör i stan i lägre hastigheter.

I min mening är det farligare att ha ordentlig träningsvärk i ett lår, så man inte hinner flytta foten till bromsen fort nog, eller att i tät trafik försöka navigera genom att läsa av gatuskyltar, som tar 1000 gånger mer koncentrationsförmåga än att bara hålla en lur mot örat. Det är ingen som ifrågasätter det och kräver lagar på att alla bilar ska ha GPS...

#d • Uppdaterat: 2014-01-22 22:51
Roger Skagerström

Ja det är ju en bra väg att gå. Så det ska bli lika "kriminellt" att hålla en lur vid örat som att göra farliga omkörningar eller att åka med igensnöade rutor? Logik på hög nivå.

Trafiken är väl ett av de få ställen där man kan få grova böter och straff utan att egentligen ha förorsakat någon skada överhuvudtaget. Ska det bli ännu värr? Kan du förklara hur det kan vara så farligt att åka på säg E4'an och prata i telefon att det ska vara samma straff som att köra om på ett skymt krön? Det finns ju ingen som helst logik.

#e • Uppdaterat: 2014-01-22 23:19
Roger Skagerström

Så det är ofarligt på vissa ställen och farligt på andra? Då är väl lagen som finns nu alldeles ypperlig? Kör du konstigt - då klarar du inte av det. Kan en polis som åker bakom dig inte se att du pratar i telefon klarar du troligen av det. För ovanlighetens skull är det alla andra länder som är "typiskt svenska" och förbjuder saker som inte är i närheten av att vara så farliga som de vill få det att framstå.

#f • Uppdaterat: 2014-01-23 09:00
Leif Kavander

"Den 1 december förra året trädde den nya mobillagen i kraft, därmed blev det olagligt för bilförare att använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning om det ”inverkar menligt på framförandet av fordonet”, som lagtexten uttrycker det."

Att enbart prata i mobilen klarar säker de flesta av, möjligen att det blir en viss irritation bland medtrafikanter då den pratande ej visar sin avsikt när den skall t ex svänga eller byta fil, ena handen är på ratten den andra håller i telefonen.

Lagen skall även förhindra att människor skall skriva sms med telefonen, där har det faktiskt hänt att det har skett olyckor, även med dödlig utgång, än så länge inte i Sverige vad jag vet, men i andra länder.

Jag tycker det är en bra lag, och nu kan det stävjas innan det händer en olycka.

Förstår inte människor som är emot den nya lagen.

Sedan är det förstås en fråga vilket bötesbelopp som skall ges, för den som använder mobiltelefonen utan handsfri.
Jag tycker 1500 kr är rimligt om ingen olycka skett, om olycka skett så skall bötesbeloppet plussas på ordentligt.

#g • Uppdaterat: 2014-01-23 21:56
MickeAn

Roger,
Här kommer historia om ett par tillfällen som jag inte tror jag klarat ut utan två händer på ratten.

För något år sedan började en lastbil plötsligt svänga ut i ytterfilen på motorvägen när jag var i ungefär jämnhöjd med trailerns hjul. Med full broms (bromsförstärkningen slog till på max och det rök duktigt om hjulen trots ABS) och med stadigt tvåhandsgrepp och sikte så nära mitträcket det går så hann jag styra undan och få ned farten så att lastbilen körde in i ytterfilen framför mig istället för över mig. Hade jag bara bromsat och kört rakt fram så är jag övertygad om att jag hade blivit påkörd. Jag tvivlar starkt på att jag klarat av att styra så kontrollerat med etthandsgrepp i panik.

För ytterligare något år sedan, en bil med släpvagn kör framför mig på motorväg. Bil och släp kör över en liten guppighet i vägbanan och helt plötsligt ramlar en vit betonggris av från släpet i filen mitt framför mig. Jag tvingas göra i det närmaste maximal undanmanöver (rena älgtestet :-) ). Som tur var hade jag precis innan bestämt mig för att snart köra om och hade därför stenkoll (utan att tappa tid på att tveka) på att det var tomt i ytterfilen. Med etthandsgrepp hade jag kanske klarat första svängen till ytterfilen, men att sedan hinna räta upp utan att sitta i mitträcket hade jag nog inte klarat.

Jag har själv sluppit "riktigt-nära-incidenter" med vildsvin (har bara sett dem som bil direkt bakom) men skulle, med tanke på de fantastiska/skrämmande undanmanövrar jag sett, kunna tänka mig att två händer på ratten hade varit önskvärt.

Du har rätt i att i de flesta fall är det tvärnit som är räddningen, men det finns nog fler än jag som har varit med om situationer där en hand på ratten inte räckt. Jag tror inte många klarar av att göra "älgtestet" med en hand.

Mobiltelefon i handen och bilkörning hör inte ihop.
Mobilprat via handsfree kan användas med försiktighet och sparsamhet när väg- och väderförhållanden är tillräckligt goda. Fast - om man skall vara ärlig - hur många samtal är så viktiga att man måste svara på dem när man kör bil?

#h • Uppdaterat: 2014-01-24 02:41
Roger Skagerström

För folk som jobbar från bilen är det nog rätt enerverande att i en, ur din synvinkel, perfekt värld, behöva stanna så fort de ska ringa. Själv kör jag bara leveranser etc men det skulle vara rätt omständligt att lägga en massa tid på att hitta en parkering bara för att ringa en kund och avtala en tid.

#i • Uppdaterat: 2014-01-24 21:34
Hackenbush

Om de som måste ringa i telefon när de kör bil så säger det mycket om hur personen (inte) tänker om de inte för längesen skaffat handsfree.

#j • Uppdaterat: 2014-01-24 21:42
MickeAn

Enligt dagens regelverk är det upp till var och en att på egen hand och efter eget huvud göra en bedömning över risken (och förmodligen väga det mot den upplevda nyttan).

Om det handlar om fallskärmshoppning eller någon annan aktivitet där din riskbedömning inte direkt påverkar någon annan har jag inte några synpunkter på det. Du väljer själv hur komplicerat hopp du vill göra. Gör man ett formationshopp tillsammans med andra diskuterar man risker och gränser i samråd med de andra som skall hoppa samtidigt.

Skillnaden är att när vi tillsammans färdas i trafiken så gör var och en riskbedömningar som har direkt påverkan på andra (utan att det har varit något samråd om detta).

Därför är det viktigt att det finns en aktiv opinionsbildning, en tydlig lagstiftning och tekniska hjälpmedel/hinder som gör att alla vet ungefär vilken riskbedömning man kan förvänta sig att medtrafikanterna gjort.

Jag vet att det i mångas ögon är en perfekt värld jag eftersträvar - varför nöja sig med något mindre än så?

Om du kör leveranser - med handen på hjärtat - hur många av de samtal du ringer när du kör skulle du inte kunna ringt precis innan du kör från leveransen före? - hur mycket tid hade du tappat? - jag antar att du ändå sitter och skriver något eller kollar något innan du sticker iväg - om du samtidigt låter telefonen ringa några signaler och sedan tar samtalet när de svarar kan du rimligtvis inte tappa mycket tid - eller?

#k • Uppdaterat: 2014-01-25 01:21
Roger Skagerström

Det gör jag ibland. Men ofta funkar det inte. Kör mest till krogar, där jag även servar vissa grejer. Dessa ställen är i många fall stängda på dagen. Måste ha rätt bra framförhållning, samtidigt som jag inte riktigt vet hur lång tid varje besök tar. Dessutom är det inte alltid personen som ska öppna är i närheten. Det gör att det oftast är enklast att ringa de jag behöver på vägen till den staden.

Min personliga åsikt är dessutom, med handen på hjärtat, att när jag sitter där, i den automatväxlade jobbilen med antisladd, antispinn, anti-allt etc, så har det faktum att jag håller en telefon i handen så sanslöst liten inverkan på vad som händer att det är försumbart. Därför har jag aldrig ens försökt engagera mig i det där. Det är dessutom inte rusningstrafiken i Sthlm jag kör i direkt...

Håller med i att det finns kanske vissa enstaka situationer där det eventuellt skulle kunna göra skillnad. Men sannolikheten att det skulle kunna uppstå är så sanslöst liten att den är försumbar. Att de dessutom skulle hända just då när jag håller i en telefon är ännu mindre.

Men ja... Ibland dricker jag även läsk i bilen. Ibland byter jag låt på Spotify på telefon. Jag är en hemsk människa.

Ang den perfekta världen så.. En perfekt värld är nog rätt tråkig. I en perfekt värld ur svensk synvinkel skulle det mesta vara förbjudet, med hårda straff. I en perfekt värld skulle den våldsverkare som vågar sig på att köra om i 100 på en 90-väg automatisk få sitt körkort inkallat via GPS. En person som sneddar lite över mittlinjen i en skarp kurva skulle åka dit för vårdslöshet i trafik och böterna dras på Autogiro. Och - på ren svenska - fan ta den som vågar sig på att byta radiokanal under färd! Den världen låter jätterolig.

Eftersom den perfekta världen (likt nollvisionen) är helt omöjlig att uppnå, känns det därför rätt fjantigt att stifa lagar, som i vilket fall (oavsett hur mobillagen utformas) är i princip omöjlig att följa upp. Folk kommer fortsätta prata - några olyckliga kommer åka dit. Huvudelen av de som åkte dit (om vi utgår från ett totalförbud) var troligen betydligt mindre farliga för sin omgivning med en telefon i handen än vad polisen var som troligen mötte stackarn, drog en rundpall och körde ifatt.

Att införa sådana totalförbud kommer i allmänhet göra att folk har än mindre respekt för lagarna än de redan har. Trafikverket har reda lyckats minska den respekten genom fjantiga hastighetssänkningar och lösningar för att "sänka farten". Blir lika förbannad varje gång (det är rätt ofta faktiskt) man läser i tidningen om folk som i debattartiklar ifrågasätter varför de, trots vädjan, inte får hastigheten sänkt utanför sina hus ute på landet. Folk som bor brevid vägen, och som upplever att det körs för fort, får allt som oftast nedslag på sin önskan. Medans idioterna sen har mage att sänka till 70 eller 80 på nån raksträcka ute i skogen där det inte bor en käft. Man "löser" hastighetesproblem som inte finns i tätorter med idiotiska försmalningar (som man ändå kan köra i 300 igenom, om bilen går så fort) - med den ENDA effekten att det blir stillastående bilar och krångligt att ta sig fram om man råkar möta nån. Vill man sänka hastigheten vid ett övergångsställ - bygg ett fartgupp! Hur svårt kan det vara. Chikaner löser inget. Vill man rädda liv? Sänk hastigheten där det de facto finns liv att rädda. Vill man få ökad respekt för trafiklagarna? Sluta stifta så jävla korkade lagar då..?

Så länge jag ser hur trafikverket i samråd med kommuner bygger så sanlöst idiotiska lösningar som de gör på vissa ställen så tänker jag fortsätta lita på mitt eget omdöme. Varför ska jag lita på ett gäng idioter som räknat ut att man räddar liv genom att sätta ut skyltar som skymmer de gående vid övergångsställ?

Edit: MEN nu har de faktiskt lyckats stifta en lag där man åker dit om man inte klarar av det man gör på riktigt! Om de åker bakom dig i 5 mil och du pratar i telefon konstant, men det ändå inte märks - vad finns det då för anledning att bötfälla nån? Det är ju som att bötfälla nån för fortkörning, fast de inte kört för fort med motiveringen "Men du KUNDE kört för fort!".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.