Bild
Nästa artikel
Första bilden på Subaru XV

Första bilden på Subaru XV

Nyheter

Subaru visar nu första bilden på nya modellen XV, som presenteras på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september.

Subaru har nu släppt en bild på nya modellen XV. Bilen kommer att presenteras vid bilmässan i Frankfurt den 13 september. Av den anledningen är Subaru i dagsläget förteget med detaljer.

Vi har dock fått veta att Subaru XV är en bil i C-segmentet som är 445 cm lång, 178 cm bred och 157 cm hög. Bilen som ställs ut i Frankfurt kommer att vara utrustad med en tvåliters boxermotor och steglös automatlåda. Alternativa motoralternativ presenteras på mässan.

Det är första gången som Subaru håller en världspremiär på en europeisk mässa. XV har premiär i Frankfurt eftersom den är anpassad för den europeiska marknaden, enligt Subaru själva.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru XV?

Taggar: Nyheter, , Subaru XV

Kommentarer

#1
2011-08-31 18:54

Detta är alltså "cross over" versionen av nya Impreza 5 dörrars, och om Subaru hade följt sin egen namngivning hade den hetat Impreza Outback. Jag antar att standardmodellen av nya Impreza också kommer att visas på mässan och då begå sin europeiska debut. (modellen finns redan i USA).

#2
Raymond K
2011-09-01 08:29

Varför finns det en bilmodell som skall vara som en vanlig bil och se ut som en suv?
Antingen köper man väl en vanlig bil eller en suv.
En totalt onödig bilmodell detta tycker jag.

#3
2011-09-01 11:34

Jag tycker denna typ av bil har en eller ett par bra fördelar med/mot en normal bil. Det första är att de är lite högre och bekvämare att kliva i och ur. Det andra är att man får bättre sikt. Även ett tredje är att när man bygger på höjden så kan man få bilarna rymligare trots att de är relativt korta. Så nej jag tycker inte de är helt onödiga,kanske är det de normala bilarna som är onödiga när äldre folk har svårt att kliva i och ur dom....

#4
2011-09-01 14:45

Denna bil är - i likhet med flera av sina konkurrenter - inte byggd på höjden. De verkar höga därför att markfrigången är högre än med en vanlig bil.

Minibussar däremot, de är byggda på höjden och erbjuder mycket utrymme i liten storlek. Citroën Picasso, Renault Scenic m fl. Men de är inte SUV:ar, de är familjebussar, och dessa familjebussar slår vilken SUV som helst i fråga om rymlighet.

Subaru XV är en vanlig Impreza med något högre markfrigång och mer plast på sidorna än vanliga Impreza.

#5
2011-09-01 15:08

Rapahel.

Men om markfrigången är högre som kommer ju sittdynan du sitter på automatiskt också högre. Och det blir då lättare att kliva i och ur bilen eller hur?!

Jämför en Volvo V70 mot en XC70. Xc70in är lättare att kliva i och ur pga höjden.

Jag själv hade en Yaris Verso som var väldigt bekväm att kliva i och ur trots att det var en småbil under 4meter i längd och byggd på höjden. En utmärkt och praktsikt stor liten bil och flexibel.

Så jag tycker du har fel!

#6
2011-09-01 15:22

en bil som "äldre folk" har svårt att kliva i och ur blir ju inte per automatik smidiga bara för att du höjer fjädringen... farfar bara hoppar in i Ferrarin bara fjädringen är tillräckligt hög...?

#7
Raymond K
2011-09-01 18:01

Har man svårt att kliva ut eller in i en bil skall man nog sluta köra bil.

#8
Pulu
2011-09-01 18:52

Tycker absolut att suv/crossover är ett koncept som är helt rätt!

Man skulle också kunna säga att med en sådan får man det bästa från 2 världar. Helt enkelt en uppgradering och modernare variant av en vanlig gammal personbil.

Varför man skulle sluta köra bil för att man har svårt att ta sig in eller ur en vanlig "låg" bil förstår jag inte. Det finns ju så många nya utmärkta suv-modeller att välja.

Antar att det endast var ett litet ovanligt provokativt skämt för att få upp farten här :)

Tycker för övrigt att Shogun har helt rätt!

#9
2011-09-02 08:27

Jag håller med Shogun, men en viktig sak som många inte förstår förrän de kör en Subaru är att man har en extremt fin väghållning med låg tyngdpunkt och bra balans. Trots markfrigång som får XC70 m.fl att gunga och svaja som gamla skepp. Boxermotorn, fyrhjulsdriften och drivlinan är inte bara reklamtrick. Det fungerar! :D

#11
Raymond K
2011-09-02 21:25

Man är nog ingen bra bilförare med ryggskott eller diskbrock, jag hade ett ordentligt ryggskott en gång och avstod från att köra bil tills det gick över

#13
Raymond K
2011-09-03 10:54

Vi pratade här om att köra bil och har man ryggskott eller diskbråck är man inte direkt rörlig och att vrida på huvudet för att kolla trafiken vid korsningar kan vara väldigt smärtsamt och detta kanske gör att en sådan förare inte kollar tillräckligt för att vara en säker förare. Att åka som passagerare med ovan nämnda krämpor är inget att diskutera för passagerare kan vara hur dåliga eller sjuka de vill för de har inte ansvaret för bilkörningen. Om bilen är normalhög är det nog ingen skillnad mot att sätta sig i den jämfört med en suv. Däremot en Ferrari eller liknande som är väldigt låga är en helt annan sak.

#14
Pulu
2011-09-03 11:02

Tänk tanken att om alla hus och lägenheter var tillverkade med dörrar som endast var 1 meter höga, alltså rätt besvärligt att ta sig in och ut ur hus/lägenheten.
Om då någon kompå den briljanta idén att börja tillverka med 2 meter höga dörrar istället.

Men då tycker Raymond att det finns inget behov för att om man inte kan komma in genom en 1 meter hög dörr så ska man inte bo i hus/lägenhet..... Mycket märkligt tänk där...
Och precis som crister skriver, man kan lika väl vara passagerare med ryggskott eller lite äldre som har det svårt att ta sig in i "vanliga" bilar.
Fast då tycker väl du att man ska hålla sig hemma!!

#16
2011-09-03 15:56

Crister_1

Tummen upp för ditt inlägg!

#17
Raymond K
2011-09-04 08:23

Ok då är vi överens om att suv:ar är bilar för alla med dålig rygg. Övriga klarar av att hantera en "vanlig" bil.,

#18
Raymond K
2011-09-04 08:30

Det är ju även så att en suv är ofta dyrare i inköp än en vanlig bil och den kostar mer i skatt,dyrare reservdelar dyrare service. Dom går inte lika stabilt på vägen eftersom dom är högre och kränger mer i kurvor ofta bullrigare än vanliga bilar (inte alla men många) Är denne merkostnad verkligen motiverad över att kunna sitta 1 dm högre?

#19
2011-09-04 17:55

Shogun, på vilket sätt menar du att jag har fel när jag skriver om fördelarna med minibussar som Picasso, Grand Modus eller Scenic och liknande? Visst, de har inte högre markfrigång som en SUV men till skillnad från en cross over som Impreza så är dessa bilar verkligen byggda på höjden.

Min egen C3 Picasso är knappt 4 meter lång, byggd på höjden och väldigt lätt att kliva in och ur i. Stolen är enkelt höj och sänkbar och du kan sitta nere på golvet eller höja upp den högt beroende på din storlek och vad som funkar för dig. Och höjden gör att man kan sitta högt och det finns ändå plats för en hög hatt...

Då den är byggd som en box är den otroligt rymlig för sin storlek och väldigt flexibel med skjutbara säten och inställbart ryggstöd bak i flera steg. Inga problem med att slänga in två stora IKEA Poängfåtöljer plus ett litet bord och du har utrymme över.

Jag tror inte riktigt det går in i en Impreza faktiskt, hur mycket höjd markfrigång den än har... just för att den inte är byggd på höjden. Inuti har den samma höjd från golv till tak som vilken vanlig bil som helst.

#20
2011-09-05 10:12

Rapahel.

Du har fel i när du säger att inte en crossover som denna impresa xv inte har högre sittpostition och därmed är bekvämare att kliva in och ur i mot en "normal" bil. Är markfrigången högre så kommer automatiskt sätet i bilen högre och blir lättare att kliva i och ur.

Jag skrev också att det kanske är de "normala" bilarna som är onödiga när de är svårare att kliva in och ur i. Pga det Raymond K skrev. Pga det tycker jag att du har fel liksom Raymond K har fel att crossover bilarna är onödiga.

Men du har helt rätt när det gäller mpv bilar som man också kliver ur och in i på ett vettigt sätt precis som en crossover modell. Detta har jag aldrig protesterat emot. Jag har själv ägt en Toyota Previa en gång i tiden när barnen var små och det var en utmärkt bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.