Bild
Nästa artikel
Nej, propellern är inte en del av drivlinan i XV e-boxer, men frihjul finns.
Nej, propellern är inte en del av drivlinan i XV e-boxer, men frihjul finns.

Provkörning: Subaru XV 2,0 e-Boxer (2020)

Provkörning

Tradition och föryngring behöver inte stå i motsatsförhållande. Subaru XV har begåvats med elektrifierad boxermotor. Vår provkörning avslöjar både för- och nackdelar.

År 1972 började Subaru kombinera fyrhjulsdrivning med boxermotor och har sedan dess varit konceptet troget. Världssituationen gör att den senare av de två tekniska lösningarna nu anpassas för att bli snålare.

Den fyrcylindriga tvålitersmotorn har putsats för lägre friktionsförluster och kompletterats med en elmotor på 16,7 hästkrafter och 66 Nm. Blygsamma siffror men en fjäderlätt gasfot kan lura XV att gå på ren el upp till 40 km/tim.

Batteriet räcker till cirka 1,6 kilometers körning, men den elbilslika körupplevelsen som finns i Toyotas hybridbilar kan man inte räkna med. Även med varm motor och mer än 50 procent kvar i hybridbatteriet används förbränningsmotorn vid start.

I fart fungerar hybridsystemet fint. Elmotorn går in och stöttar under acceleration. I utförslöpor eller vid retardation stängs förbränningsmotorn av. I lägre hastigheter där elmotorn har stått för framdrivningen blir det gärna en ”knuff i ryggen” när motorn kopplas in. En störande skönhetsmiss. 

Är inte det här samma instrumentpanel som i Forester? Det stämmer, men visst är XV:s kopparfärgade dekorlister och kontrastsömmar i orange tuffa?
Är inte det här samma instrumentpanel som i Forester? Det stämmer, men visst är XV:s kopparfärgade dekorlister och kontrastsömmar i orange tuffa?

En allvarligare invändning är växellådans oförmåga att hantera hård inbromsning följd av kraftig acceleration. Vid en tvärnit för vilt med bakomvarande trafik närmande sig i backspegeln känns de sekunder växellådan tvekar evighetslånga.

Subaru menar att hybridiseringen sänker förbrukningen med omkring 11 procent jämfört med föregångaren. Subaru deklarerar 7,9 l/100 km vid blandad körning. Jämnstora fyrhjulsdrivna hybriden Lexus UX nöjer sig med 5,8 l/100 km. 

Elmotorns omedelbara vridmomentpåslag i kombination med CVT-lådans karraktär uppmuntrar till en avspänd körstil. Under provperioden visade XV:s färddator en snittförbrukning på 7,2 l/100 km vilket trots allt får ses som acceptabelt med tanke på att XV använder konventionell fyrhjulsdrift.

Displayen ovanpå panelen redovisar vilken motor som arbetar. Här stöttas förbränningsmotorn av el.
Displayen ovanpå panelen redovisar vilken motor som arbetar. Här stöttas förbränningsmotorn av el.

I övrigt är Subaru XV samma chosefria bil som tidigare. Elefantöronstora sidospeglar, smala A-stolpar och backkamera ger utmärkt runtomsikt. Instrumenteringen är tydlig med rejäla knappar och klassiska vred för volym/frekvens. Men några av rattens 16 funktionsknappar borde gå att omplacera. 

Markfrigången på 22 centimeter ger ett bekvämt insteg, inte minst bak då dörrarna har ovanligt generös öppningsvinkel. Bra sittkomfort men baksätet kunde vara något mer vinklat för bättre lårstöd. Förlåtande fjädring gör det till ett riktigt nöje att rulla fram på dåligt underhållna grusvägar.

Subaru har plockat bort dieselmotorn från produktportföljen. E-boxer kan inte kompensera för dieselns bottenstyrka eller bränsleekonomi men den är ett steg i rätt riktning.

Läs också: Märket med nöjdast ägare: Subaru kör om Mercedes

 XV på skånska landsvägar.
XV på skånska landsvägar.

Plus: Fin fjädringskomfort, rymligt baksäte, fyrhjulsdriven. 

Minus: Ryckighet, bränsletörst.

Vad nytt?

Ny hybriddrivlina. 

För vem?

Den som saknar dieselmotorns ekonomi.

År 1972 började Subaru kombinera fyrhjulsdrivning med boxermotor och har sedan dess varit konceptet troget. Världssituationen gör att den senare av de två tekniska lösningarna nu anpassas för att bli snålare.

Den fyrcylindriga tvålitersmotorn har putsats för lägre friktionsförluster och kompletterats med en elmotor på 16,7 hästkrafter och 66 Nm. Blygsamma siffror men en fjäderlätt gasfot kan lura XV att gå på ren el upp till 40 km/tim.

Batteriet räcker till cirka 1,6 kilometers körning, men den elbilslika körupplevelsen som finns i Toyotas hybridbilar kan man inte räkna med. Även med varm motor och mer än 50 procent kvar i

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta Subaru XV 2,0 E-Boxer

Pris, från kr: 339 900.

Svensk lansering: Säljs nu.

Mått, cm: L 447/B 180/H 160.

Bagagevolym, L: 385-1 290.

Tjänstevikt, kg: 1 651.

Motor: 4-cylindrig bensinboxer på 1 995 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 600 v/min. El: 16,7 hk, 66 Nm. Systemeffekt: 150 hk.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrivninhg med med steglös automatlåda.

Prestanda: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0-100 km/tim på 10,7 s.

Deklarerad förbrukning: Fyrhjulsdrivning med steglös automatlåda.

Konkurrenter: Lexus UX, Peugeot 3008, Nissan Qashqai, Kia Sportage, Jeep Renegade med flera.

 

Kommentarer

#1
2020-08-17 20:58

11%, haha...vad kostar inte det? och är det verkligen en vinst för miljön totalt sätt? Jag tror Subaru biter sig själva i svansen genom att inte förändra drivlinan, all heder mot riktig fyrhjulsdrift... det är få som slår det! Men nyttan, hur många behöver detta.. till priset av en mycket högre förbrukning? När de bygger elbilar tvingas de ändå över till annat tänk runt drivlinan och fyrhjulsdriften...varför inte ta steget redan nu?

#2
2020-08-18 18:03

Gammal redan som ny.

#3
2020-08-18 21:17

Törstig bensinmotor och elmotorn räcker högst 1,6 km.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.