Nästa artikel
Ford Mustang får Burn out-assistent
Nyheter

Ford Mustang får Burn out-assistent

Publicerad 23 april 2014 (uppdaterad 23 april 2014)
Ford presenterar här sin egna, väldigt amerikanska, tagning på det här med elektroniska förarstöd.

 

I en tid där olika förarhjälpmedel avlöser varandra i tävlan om att göra färden snålare och säkrare känns Fords tilltag i nya Mustang en smula befriande.

Miljövänligt? Nej. Effektivt? Troligen inte så värst. Men innerst inne småler ändå varje bilnörd av lukten av bränt gummi. Se klippet för och ta in ett sant amerikanskt perspektiv på bilkörning.

Diskutera: Vad tycker du om Fords nya "förarstöd"?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-23 10:53
Hackenbush

Detta förarstöd borde vara standard på alla bilar.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-23 11:40
snabb95

Varmt gummi är mjukt. Mjukt gummi har hög friktion mot asfalten. F1 bilarna kör med mjuk slitbana. Odubbade vinterdäck har mjukt gummi. Varför är inte de bra i sommarvärmen?

#3 • Uppdaterat: 2014-04-23 12:09
Filips

Enkelt svar snabb95. De är för mjuka, blir som smör mot asfalten. Alldeles för mycket rörelser i ett vinterdäck också vilket inte ger optimalt grepp.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-23 13:07
Thommys

En bit från den stora världen, utanför ankdammen Sverige. Mer sådant!

Tacka vet jag stora höga bilar med starka motorer som i USA och fri fart på motorvägen som i Tyskland.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-23 13:34
Gäst (ej verifierad)

Härligt jobbat Ford!

Som bilentusiast så måste jag älska en sån här totalt onödig och säkert inte så miljövänlig applikation. Att få ha roligt med en bil är snart förbjudet om såna som Tingvall och hans anhang får bestämma så det här tycker vi om.

Säkert stötande för många trygghetsnarkomaner och miljötalibaner vilket gör det ännu bättre.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-23 15:09
duccedriver

Snabb95, vinterdäcken har bäst grepp även på torr väg i temperuturer under +5, sommardäck över.
Asien eller usa specade däck är ofta värdelösa här, dom är gjorda för annan asfalt och högre temperaturer.
Usa importerade däck till gamla jänkebilar är lätta att burna med:-)

#7 • Uppdaterat: 2014-04-23 15:18
duccedriver

Fast nog är det manligare med "analog" burnout!:-D

#8 • Uppdaterat: 2014-04-23 16:11
Tjalle

För bilar med AWD, tycker jag att BMW:s launchcontrol, som dom har till 8vxl automaten, är ganska trevlig: trampa på broms och gaspedal - släpp bromsen.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-23 17:40
ENTJ1

Hehe,skönt att det kommer lite andra funktioner än antispinn.

#a • Uppdaterat: 2014-04-25 18:07
Roy J

Minns åtskilliga år sen när jag kom hemkörande och en lätt dimma av stinkande gummi låg över bostadsområdet. Killen som ägde en Mustang Boss hade lekt vid infarten till P-huset.
Jag var, trots min ålder under 30, mest förundrad över tilltaget. Hur kul kan det vara att totalt utan minsta nytta bränna bort gummi för ett otal hundralappar och göra luften ohälsosam för de kringvarande?
Jag har aldrig förstått det och kommer aldrig att göra det. Vad har detta med motorintresse och bilkörning att göra?
Andreas Jennersjö tycker alltså att detta var befriande? Har du verkligen hamnat i för dig rätt tidning?

Vad jag egentligen tänkte ta upp är en språkfråga.
Ordet "egna" är en pluralform men kan förekomma i bestämd form sigularis.
Följande är korrekt:
Min egen. Mitt eget. De egna.
Men - det egna bläcket - den egna korven.

Ingressen ska lyda:
Ford presenterar här sin egen, väldigt amerikanska, tagning på det här med elektroniska förarstöd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.