Bild
Nästa artikel
Ford i namntvist med Ferrari

Ford i namntvist med Ferrari

Nyheter

Bilarna kunde inte vara mer olika. Ändå vill Ford – som tillverkar pickupen F-150 – hindra Ferrari från att använda namnet F150.

Ford har lämnat in en stämningsansökan till amerikansk domstol mot italienska Ferrari angående nya Formel 1-bilen Ferrari 150. Enligt Ford drar Ferrari nytta av namnet på Fords bästsäljande pickupserie F-150.

Ford kräver att domstolen ska hindra Ferrari från att använda varumärket i USA. Den Detroit-baserade tillverkaren framför också krav på skadestånd om 100 000 dollar eftersom Ferrari registrerat ett domännamn som innehåller modellnamnet.

Ferrari menar däremot att namnet syftar till enandet av Italien som 2011 firar 150-årsjublieum.

Modellserien F-150 introducerades 1975 och varumärkesskyddades 1995. De senaste 34 åren har pickupfamiljen varit den mest sålda bilen i USA.

Ferrari ägs i dag till 85 procent av italienska Fiat som i sin tur är delägare till en av Fords största amerikanska konkurrenter, Chrysler.

Diskutera: Vad tycker du om tvisten mellan Ford och Ferrari?

Taggar: Nyheter, , Ferrari, Ford

Kommentarer

#1
2011-02-10 12:39

Otroligt smaklöst och skamligt gjort av Ferrari. Varför inte försöka stå på egna ben istället för att snylta på andras framgång. Jag utgår från att tvisten löser sig till Fords fördel. Ett mer konkret exempel på namnstöld kan knappast stå att finna.

#2
SiggeN
2011-02-10 12:56

Du är en rolig figur Gösta_L...

tycker det låter som om direktörerna på Ford har en kvist i ögat på Ferrari. Har man ännu inte kommit över misslyckandet att köpa Ferrari.

Trams av Ford. Ferrari vill inte medvetet bli förknippade med en amerikansk skräp-truck.

Har svårt att se Ford komma någonstans med detta.

#3
2011-02-10 14:11

Nej naturligtvis har du rätt Sigge, det här är ju bara trams.
Ingenting som Ferrari namnger kan ju skada Ford, men tvärtom vore ju förfärligt.
Tänk om Ford skulle få för sig att kalla en modell för California eller Fiorano t.ex.
Huga!!!!

#4
Omit
2011-02-10 14:14

Det handlar inte om att bli förknippad med "amerikansk skräp-truck" utan skydd av ett namn som förknippas med företaget. Under uppsegling är Volvo kontra Sauber vars senaste F1modell döpts till C30. Minns Audi och Volvo då Volvo blev tvungna att döpa om Volvo S4 till Volvo S40.

#5
GoranJ
2011-02-10 17:14

Volvo kontra Audi var ju lite speciellt eftersom det handlade om nära konkurrenter.
Att påstå att Volvo - Sauber är "under uppsegling" är väl ändå att ta i - det verkar som om Volvo har fått höra talas om detta precis i dagarna, och inte har en aning om hur dom ska hantera saken :)
Framför allt handlar det väl om den amerikanska trenden att ta patent, på eller varumärkesskydda allting som öht går att tänka eller göra...

#6
Nithin01
2011-02-10 21:39

Det intressanta vore att visa exakt hur Ferrari drar nytta av detta...
För det gör dom inte men däremot Ford.

Och det kostade dom bara 100 000 dollar vilka man kräver men inte kommer att få....

#7
Roger Skagerström
2011-02-11 01:33

Ford USA ska väl vara tacksamma att de förknippas med något som inte bara går rakt fram ;)

Tvivlar på att någon har något att varken vinna eller förlora. Förutom Ford nu då som framstår som allmänt jobbiga.

Bara det inte blir som i datorbranchen där chip-tillverkarna stämmer varann för miljarder varje år till igen egentlig nytta.

#8
Anynomus
2011-02-11 08:32

Till framförallt SiggeN och saabnisse: Kanske ska jag påminna om att allt detta handlar om VARUMÄRKE och SKYDD av detta. Det kan tyckas oviktigt för en medelsvensson, men icke! Produktstrategerna på alla företag vill helt enkelt ha sina produktnamn i fred på affärsmässiga grunder. Vad Ford har att vinna eller förlora om Ferrari använder F150 begriper inte ni två. För inte vet väl ni vad Fords produktstrateger har tänk inför framtiden angående F150? Man kan till och gå så långt att säga att Ford agerar bara enligt en självklar princip.

Det är plumpt av Ferrari att försöka med sådana här tricks och ska stoppas. Jag är ingen större vän av amerikanska bilar eller så, men de spaghettijönsarna ska hålla sig till grundläggande spelregler. Ferrari må tro att de äger F1 och har monopol på att vinna i F1 och fuska och trixa med reglementet, men de ska ha på moppo.

#9
SiggeN
2011-02-11 08:38

Anynomus...du försöker svänga dig med termer och teorier du inte behärskar. Viktigpetter...du är genomskådad!

#10
JohnCoffey
2011-02-11 09:08

Sandlådenivå på Ford

#11
Anynomus
2011-02-11 09:44

SiggeN, din trovärdighet ökar om du anger exempel som stöd för din "uppfattning". Var brast jag i mitt inlägg om varumärkesskydd - den mest självklara punkten på alla företags agendor? Jag tolkar ditt svar som så att du själv inte är kapabel att framföra genomtänkta synpunkter utan väljer att i stället kasta iväg en skopa skit. Eller var det måhända den raka högern mot Ferrari som gjorde mest ont?

Vänliga hälsningar från en av Sveriges företagare.

#12
SiggeN
2011-02-11 10:05

Varumärkesskydd blir aktuellt om risk förligger för sammanblandning eller negativ påverkan. Att Ferrrari F-150 skulle kunna sammanblandas med Ford är obefintig och om så bara till Fords fördel. Att Ford tänker utveckla F150 till en F1 bil är helt osannolikt.

#13
Anynomus
2011-02-11 10:39

Som det står i artikeln introducerades modellserien F-150 1975 och varumärkesskyddades 1995. Om det är småaktigt av någon i den här historien är det av Ferrari som helt sonika skiter i ett registrerat varumärke och helt provokativt försöker sätta företagsprinciper och lagar ur spel - precis som man har skitit i stallordrar och annat inom F1.

Mota Olle i grind, säger jag bara.

#14
2011-02-11 11:32

Egentligen borde väl Ford ta det som en komplimang att överhuvudtaget någon vill ta efter dem.

Men nu har ju Ferrari ändrat namnet till "F150th Italia".

#15
Börje bilkunnig
2011-02-11 21:26

Håller med saabnisse.

#16
Emil H
2011-02-12 11:45

Fasen vad låg Ferrarin är. Åker man till sommarstugan, till fiskestället, ska parkera när man glor på rally, besöker föräldrarna som bor på landet osv vill man allt ha lite markfrigång.

Men dagens normalhöga bilar är oftast dyra miljöbovar med 4WD. Skulle vara rätt kul att kunna byta upp sig från 940in... Den är hög. :)

#17
Emil H
2011-02-12 11:45

Och robust!

#18
Fård
2011-02-12 20:13

Om jag minns rätt blev Ford förbjudna att använda namnet Ford GT40 från deras legendariska "Ferrari-killer" fån 60-talet när dom 2005 tog upp produktionen i en modernare variant. Den fick heta "Ford GT" till slut.
Någon som minns vilket bilmärke som hade rättigheterna?

#19
SiggeN
2011-02-13 12:13

Namnet GT40 ägs av reservdelstillverkaren Safir GT40. De vägrade släppa namnet till Ford.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.