Bild
Nästa artikel
Förbrukningen har knappt minskat alls – på 13 år

Förbrukningen har knappt minskat alls – på 13 år

Nyheter

Trots all ny ”snålteknik” som biltillverkarna lockar med är den amerikanska bilparken bara marginellt snålare än 2008, visar nya siffror.

Biltillverkarna skryter ofta om hur mycket snålare nya bilar är jämfört med äldre modeller. Men i USA har bilparkens faktiska förbrukning bara minskat marginellt de senaste åren eftersom många köpare väljer en större och törstigare bil.

Nya siffror från Green Car Congress visar att den genomsnittliga förbrukningen i den amerikanska bilflottan för 13 år sedan, 2008, låg på 10,8 l/100 km. Men elva år senare, 2019, hade den siffran bara förbättrats minimalt – till 10,6 l/100 km.

I själva verket ökade snittförbrukningen en aning 2019 jämfört med året innan.

Barack Obama införde tuffa utsläppsregler för biltillverkarna 2012 där målet låg på 4,3 l/100 km. De reglerna skrotades när Donald Trump tog över, men även målsättningen som infördes i mars 2020 är ändå 45 procent lägre än siffran för bilarnas förbrukning 2019.

Den amerikanska snittbilen drar nästan lika mycket bränsle som för 13 år sedan
Det här diagrammet visar hur många amerikanska miles som genomsnittsbilen kan åka per gallon bränsle. Högre siffra är bättre, till skillnad från i Sverige där förbrukningen istället mäts på motsatt sätt (liter per 100 kilometer). Grafik: Green Car Reports
Det här diagrammet visar hur många amerikanska miles som genomsnittsbilen kan åka per gallon bränsle. Högre siffra är bättre, till skillnad från i Sverige där förbrukningen istället mäts på motsatt sätt (liter per 100 kilometer). Grafik: Green Car Reports

Tittar vi på siffrorna i ett längre perspektiv sjönk förbrukningen i nya bilar rejält mellan 1978 och 1990, men därefter planade minskningen ut. 2002 kom ytterligare en liten minskning som planade ut 2008.

Även om allt fler bilköpare nu överväger en elbil eller laddhybrid tar det lång tid innan skillnaderna märks för hela bilparken.

”Ett fundamentalt problem för att minska den genomsnittliga förbrukningen är att förbättringarna tar lång tid att påverka hela bilparken. Det tar många år att byta ut hela bilflottan”, skriver Green Car Reports i analysen.

Läs också: Så mycket drar elbilen och laddhybriden – på riktigt

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-12 13:58

Det enda som hänt är att bilföretagen blivit duktigare på att fuska... -både när det gäller bränsleförbrukningen och avgaserna.

Att få bilföretag att sluta fuska och fejka är nog inte möjligt, kvarstår den enda vägen till bättring = eldrivet. Visst kan man fuska även med dessa, och det lär bilföretagen fortsätta med, men inte på samma vis.

#2
1
2021-01-12 14:07

Ja. Bedrövligt. Marknaden klarar inte detta själv, tur att ansvarsfulla och inte bakåtsträvande politiker fått råda ett tag nu så det går åt rätt håll.

#3
2021-01-12 14:16

Är väl inte det minsta konstigt.
Alla ska ha höga suvar med 4wd.

#4
2021-01-12 14:16

Men detta är USA, varannan bil är en SUV som väger minst 2 ton. De har massor med Pickup's och andra modeller som drar massor med bränsle. Det var väl kanske på 80-talet vi hade bilar som tex Volvo som drog 1 liter/mil, och sedan kanske idag då XC60/90 med bensin motor. Elektrifieringen kan hjälpa en del, men energin skall fortfarande framställas koldioxid neutralt, och det är fortfarande 50% av USA's energi som kommer ifrån fossila källor. Nä, visst är elbilen mycket trevligare...men rädda klimatet kommer det inte att göra.

#5
2021-01-12 14:20

Är siffror för den amerikanska marknaden verkligen relevanta för oss i Europa? I USA tyngs marknaden av enorma mängder pick-ups med stora, törstiga bensinmotorer. Mottot är ju typ "Ju större, desto bättre". Men jag kan ändå inte släppa tanken på hur utvecklingen ser ut i Europa. Är det samma utveckling här? Sannolikt. Bilarna har trots allt blivit större, tyngre och högre samt försedda med fyrhjulsdrift.

#6
2021-01-12 15:56

Ingen som bryr sig om Amerikanska marknaden här. Hatar såna här "undersökningar".
Men ja, bilar är tyngre, har mer utrustning, 4wd, automatlåda (i princip alltid idag) osv.

#7
2021-01-12 16:32

Vad glad jag är för min bil i dag...och alla andra dagar..

#8
2021-01-12 17:13

Amerikanska marknaden för bilar, där har förbrukningen av bensin, nästan planat ut men med hög bränsleförbrukning.

#9
2021-01-12 17:20

Kodiaq, varför?

#10
2021-01-12 17:27

I USA har ju kunderna flytt till stora pickups och SUVar. Nej köp en mini-SUV istället.
Min Captur II är snål. 130 bensinturbo, automat. Jag kör den på under 0,55 l/mil blandad körning. Enligt WLTP ska den dra 0,63 l/mil. Jag är så nöjd. :)

#11
2021-01-12 17:31

Raphael: Just en sådan blir nog min nästa bil när min Duster tjänat ut hos mej. Jag har sålt min husvagn och tänker hyra husbil på sommaren i stället. Någon laddhybrid är inte aktuell.

#12
2021-01-12 18:08

Den sannolikt största anledningen i nutid till den slappa inställningen till förbrukning på bilar, är att landet i högre grad än på länge tycker sig vara självförsörjande på olja. Detta är tyvärr exempel på kortsiktigt tänkande i ett nötskal.

#13
2021-01-12 18:20

Visst går nyare bilar snålare än äldre.
Jag och en bekant körde i somras från Linköping till Luleå, ca 101 mil.
Vi körde med varsin Volvo V70, min -03 d5, gått ca 38.000 mil.
Hans Volvo V70-19 diesel, gått 2.500 mil.
Tankade båda fulla i Linköping, körde samma väg, tankade i Luleå.
Jag fick i 58 liter diesel, han fick i 56 liter diesel, så visst går nyare bilar snålare än äldre.

#14
2021-01-12 18:21

Jag har länge funderat på varför det inte finns några riktigt snåla 2-sitsiga extremt strömlinjeformade bilar, förmodligen 3-hjuliga varav ett bak och en liten motor på tvären fram mellan framhjulen, med smal kaross där förare och passagerare sitter efter varandra. Dessa kunde fungera utmärkt för de flesta som behöver bil till jobbet mm., eller som andra bil. En sådan kunde lätt klara sig på 0,2-0,3 lit/mil med befintlig teknik med bensinmotor. Tror även amerikanska bilköpare skulle köpa den, utöver sin stora pick-up /truck förstås.

#15
2021-01-12 18:37

Svenne, sådana bilar har tagits fram flera gånger allt sedan tidigt 20-tal, alltså under mer än hundra år!
De flesta kom bara till prototypstadiet, men några modeller serietillverkades.
Alla drabbades dock av samma problem, de sålde inte!

#16
2021-01-12 18:45

Men vargen då.
Fattar du inte det..

#17
2021-01-12 19:08

Tack för nertummarna 1.

Kram på dig.

#18
2021-01-12 19:26

Kodiaq, nä.. jag fattar inte, är du en Björn ute i skogen och kör eller vad?

#19
2021-01-12 19:27

Då får du väl låta dom grå jobba lite då.

#20
2021-01-12 20:39

Jag trivs ypperligt att köra 6 km till och från jobbet i min bensinslukande, omoderna 4-hjulsdrivna sedan som är på tok för stor för mig och min fru. Livet leker... :)

#21
2021-01-13 04:43

Amerikanarna har väldigt mkt lägre andel dieselbilar än vad vi har eftersom dom klarar inte deras hårdare miljökrav. Resultatet är högre förbrukning men renare avgaser.

#22
2021-01-13 07:55

@Beka 54: skillnaden blir då ca 30 öre/mil i kostnad. Nu vet vi inte den samlade reparationskostnaden för gamlingen över sina 38000 mil, men att en ny dieselbil idag skulle gå att köra 38000 mil med 10000 kr lägre reparationskostnad är mindre troligt!

#23
2021-01-13 08:54

Kodiq, tyvärr.. jag trycker aldrig på upp-ner tummarna, det överlåter jag till andra.

#24
2021-01-13 12:27

Personbilar som (vid verklig körning) förbrukar över 0,5 liter/milen idag känns daterat och något som bör undvikas - om man köper en ny bil.

#25
2021-01-13 15:35

Självklart påverkar tunga pickuper den amerikanska bilmarknaden men dessa siffror gäller enbart ”cars”, inte det som klassas som ”trucks” (och det är dit pickuper hör).

#26
2021-01-14 03:05

Men på bilden överst i artikeln visas ingen "vanlig" personbil utan vad som i vart fall är en rejäl SUV. Kanske att jag borde byta ut pickups mot SUV:ar i mitt ursprungliga inlägg (det är ju ingen direkt skillnad så sett)? Då hamnar jag rätt i mitt resonemang om medelförbrukningen, precis som jag hade tänkt mig det från första början. Det är knappt någon skillnad mellan pickups och SUV:ar i fråga om bränsleförbrukning. Låt mig alltså uttrycka mig så här:

Är siffror för den amerikanska marknaden verkligen relevanta för oss i Europa? I USA tyngs marknaden av enorma mängder SUV:ar med stora, törstiga bensinmotorer. Mottot är ju typ "Ju större, desto bättre". Men jag kan ändå inte släppa tanken på hur utvecklingen ser ut i Europa. Är det samma utveckling här? Sannolikt. Bilarna har trots allt blivit större, tyngre och högre samt försedda med fyrhjulsdrift.

#27
2021-01-14 09:40

Siffrorna från USA är relevanta för hela världen eftersom de visar att USA fortsätter att bränna fossila bränslen utan hänsyn till klimatpåverkan. Bränsleförbrukningen och bilparken är bara toppen på ett isberg. I isberget finns en allmän syn på att man inte bryr sig om klimatet, ivrigt påhejad av en sjuk president. Det kan bara bli bättre!

#28
2021-01-14 09:58

Utvecklingen är nog inte lika som i USA, de är lite emot diesel där och vi använder oftast diesel när det kommer till större SUV's här, eftersom man kanske inte vill ha 1 liter/mil i snittförbrukning (bensin). Men visst är det oroande att vi i Europa köper mer SUV och dessa oftast körs på bensin, inte direkt någon bra kombination eftersom det ger höga koldioxidutsläpp. Sedan har jag lite svårt att förstå varför man plötsligt köper en SUV som antagligen konsumerar 25-40% mer energi än den gamla bilen man hade. Plötsligt känns det som folk inte bryr sig om förbrukningen, den prioriteringen hamnar långt ner på listan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.