Bild
Nästa artikel
Förare somnade vid rödljus – åtalas

Förare somnade vid rödljus – åtalas

Nyheter

Taxibilen stannade vid ett rödljus och chauffören somnade vid ratten. Nu åtalas föraren för vårdslöshet i trafik.

Incidenten inträffade en julimorgon förra året i centrala Stockholm. På Kungsgatan stannade en taxibil vid ett rödljus varpå chauffören somnade, rapporterar Metro.

Föraren blev påkommen och nu ska ärendet tas upp i domstol, taxichauffören åtalas för vårdslöshet i trafik.

Åklagare Jonas Svanfeldt menar att taxin lätt kunnat accelerera och i värsta fall orsakat en trafikolycka eftersom bilens automatiska växellåda stod i ”drive”-läget.

– Hur kan man åtala mig för vårdslöshet i trafik när bilen stod still?, säger taxichauffören till Metro.

Diskutera: Vårdslöshet i trafik – ja eller nej?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
emellertid
2011-02-21 11:44

Nej haha om han stod still kan man väl inte åtala honom, det är ju absurt. Om han somnat medan han körde hade varit en helt annan sak. Man hoppas ju att han efter det ställde bilen och gick hem och sov.

#2
Anynomus
2011-02-21 12:33

Klart som f-n att han ska åtalas. Hur kan någon ens få för sig något annat? Bara det faktum att han sitter i en bil på allmän väg med motorn igång och växeln ilagd gör honom till bilist. Punkt slut. Alternativa åtalspunkter är allmänfarligt beteende, framkallande av fara för annan etc. In med honom!

#3
En vaken
2011-02-21 14:54

Att han stod stilla har inte med saken att göra. Han
är i trafik även om trafiken just då stod stilla. Somnar han då så är det givetvis en åtalbar händelse.

#4
Anynomus
2011-02-21 15:03

Man kan ju även tillägga att taxiförarens försvarsuttalande "Hur kan man åtala mig för vårdslöshet i trafik när bilen stod still?" är rent ut sagt uselt, för han verkar inte för fem öre tänka på att han vid stillastående är i trafik också i den bemärkelsen att han ska bereda plats för eventuella utryckningsfordon! Han är skyldig att släppa fram utryckningsfordon om sådana kommer och sitter han då och sover ... Så, han står där mitt i trafiken och är i trafik, helt enkelt, och ska då kunna utföra alla de skyldigheter som åligger honom. Och det går INTE om han sover.

Man kan ju också undra vad hans arbetsgivare säger. Jag hade sparkat honom.

#5
Hazze76
2011-02-21 15:18

Känns lite hårt att åtala honom för detta, han har ju inte varit inblandad i någon olycka eller skadad någon.
Hade väl räckt att prata med hans arbetsgivare som förhoppningsvis gett honom en varning.

#6
Pelk
2011-02-21 15:29

Jag tycker att det är rätt, om man är så trött så man somnar vid en rödljus, är man alla gånger en fara för trafiken. Han tog sig till rödljuset med sin taxi, och rimligtvis vara han lika trött då.

#7
Lasse åberg
2011-02-21 15:49

Jag tycker han ska ha 3 års fängelse ,för kör du rattfull och kör ihjäj någon får man ju 6 månader.

#8
Ted Svensson
2011-02-21 16:08

Sov han verkligen? Jag blundar själv till när jag står i ett rödljus ibland, speciellt en sen eftermiddag.
Bromsljuset från bilen framför lyser igenom mina ögonlock så jag vet när det är dags att börja rulla.
Jag sover alltså inte, utan är högst medveten och bara sluter ögonen för en stund, är det verkligen olagligt?

Det kan ju inte ha varit en djupsömn han varit inne i, och bör således frikännas (eftersom man aldrig kommer kunna bevisa att han verkligen sov).

#9
2011-02-21 16:25

Jag tycker det är självklart att chauffören är olämplig som bilförare om han somnar för denkorta stund man stannar vid rödljus. Tidigare har det forskats i detta ämne och de påstod att vara mycket trött bakom ratten är lika farligt som att köra alkoholpåverkad. Föraren behövde gå hem och sova i stället för att köra taxi.

#10
JockeGR
2011-02-21 16:37

Är man så trött att man måste blunda i trafiken så är det klart som fan att man är olämplig som bilförare. Åtala och fäll honom

#11
Kenthe
2011-02-21 17:39

Till Hazze76! " Känns lite hårt att åtala honom för detta, han har ju inte varit inblandad i någon olycka eller skadad någon.
Hade väl räckt att prata med hans arbetsgivare som förhoppningsvis gett honom en varning "
Har du tänk igen ditt svar innan du skrev det? Det är många som åker fast med sprit i kroppen men dom har kanske inte heller krockat eller kört ihjäl nån , så då ska man bli friad eller hur?

#12
2011-02-21 17:55

Jag stryker under det andra redan konstaterat:
Bilen var i trafik - den hade ju bevisligen körts fram till trafikljuset. Dessutom var drive-läget i, så det hade definitivt kunnat gå illa.
Att föraren verkligen somnat tycks det inte råda något tvivel om - han har ju inte själv bestridit detta.
En trött förare kan mycket väl vara farligare än en onykter. Det är konstaterat i tester.

Resonemanget att man först måste orsaka en olycka innan man döms är ju ent absurt! Helst ska det väl vara en dödsolycka ocskå, så att det blir extra tydligt.

#13
2011-02-21 17:59

Att somna vid ett rödljus måste väl vara i sin ordning, att somna --- inte vid ett rödljus är däremot inte okay.
Ja, jag är lite motvalls, men yrkeschaufförer kan bli både trötta och sjuka de också, precis som du.
Innan jag dömer chauffören vill jag nog veta lite mer om omständigheterna ..

#14
Mattias björnström
2011-02-21 18:02

Nötter allihopa som vill fälla honom! Ser inte att han skulle gjort något olagligt alls. Det "kan" alltid hända så mycket. Tänk så hade försvaret fraktat explosiva ämnen och han hade kört ut i korsningen sovandes och det hade blivit en krock så allt exploderat. Hade ju kunnat hända så han borde bli dömd som terrorist!!!! MEN nu gjorde det inte de. Skulle inte förvåna mig om jag själv somnar vid trafikljus någongång med den värdelösa tekniken så man ibland får stå hur länge som helst.

#15
Mattias b
2011-02-21 19:34

Nej nej nej. Sjukt om han blir skyldig.

#17
Anynomus
2011-02-21 21:44

Jes, vad f-n mer behöver du veta? Ständigt denne Jes ...

#18
2011-02-21 22:04

Tja, ständiga Jägaren/Anynomus, exempelvis kanske chauffören tagit, av staten rekommenderad vaccin mot influensa.

#19
Bertils brors fru
2011-02-21 22:23

Om det är en Saab 9-5 som inte går att starta eller chaufförens hjärna som stannat, spelar väl ingen roll. Bilen står ju still. Åtal? Vaddå, för vad?
Och så till "Anynomus", f*n för ädelträ mellan öronen, jä**a tjafs om ditt ädelträ. jes har åtminstone en bil som varken har eller behöver ved.

#20
2011-02-21 23:10

Man kan åka dit för att man parkerat bilen på trafikfarligt sätt, typ för nära övergångsställe. Så man kan både stå stilla och inte ens sitta kvar i bilen och ändå straffas.

Fast visst undrar jag hur djupt han (hon?) sov, om hen inte bara kunde öppna ögonen och hålla masken...

#21
2011-02-21 23:28

Sätt en P-lapp i stället!
Å andra sidan är taxiföraren ett mycket dåligt föredöme för sitt skrå. Det är lätt att alla dras över samma kam. Kanske dags att titta lite närmare på arbetstiderna/körtiderna? Eller kanske dags för en hälsokontroll?
Är man yrkesförare så ska man också vara det. Ett av det värsta jag vet, är personer eller företag som utger sig för att vara så kallade experter och professionella men som inte är det.
Man kan definitivt inte utge sig för att vara yrkesförare om man kör bil i trött tillstånd, än mindre i drogpåverkat tillstånd. Att tala med taxiförarens arbetsgivare kanske inte ger något alls, för den taxiföraren kan lika gärna ha varit åkare, som är ute och försöker köra ihop till sina anställdas löner, vilket naturligtvis absolut inte försvarar att köra i trött tillstånd.
Förr såg man ofta en dekal på lastbilar, men den har tack och lov försvunnit - "Proffsförare - mjukkörare". Den slogan rimmar väldigt dåligt med vad man upplever utmed vägarna. Har själv kört både buss och lastbil, både med och utan släp, men fick sluta eftersom jag åtminstone försökte hålla mig till säkerhet och lag, vilket inte min arbetsgivare accepterade. Han accepterade inte heller att jag sa up mig fast han hade inget val. Ingen arbetsgivare kan ge en chaufför tillbaka körkortet och de bryr sig inte heller om det. Jag var mer rädd om mig och mina medmänniskor och mitt körkort än mitt jobb. Min arbetsgivare däremot var mer rädd om sin plånbok än något annat. Om han var det så visade han i alla fall inte det.
Harry_1

#22
Ved
2011-02-22 08:10

Det var länge sedan man åkte med någon vettig taxi-driver! Antigen kör de som biltjuvar, ständiga filbyten utan att blinka + för fort. Alt försöker de skörta upp en med hutlöst betalt! Nä åker helst egen bil alt kollektivtrafik i Sthlm.

#23
emellertid
2011-02-22 10:12

Värsta taxiresan jag gjort var i New York. Föraren körde i 80 i stan, det fanns inga säkerhetsbälten att ta på och sätena var av galon så man åkte omkring där bak som en smörklick i en het stekpanna och dessutom tror jag inte att han körde rakt fram mer än ca 5 sekunder åt gången men visst billigt var det.

#24
Anynomus
2011-02-22 10:37

emellertid, då har du inte åkt taxi i tyska städer som Berlin och Hamburg. Att det står minst 100 km/h på mätaren i innerstan är inte ovanligt.

Bertils brors fru, intressant att se alla fjantiga användarnamn som dyker upp endast i syftet att göra sig dumma om ädelträ hit och dit. Vem som ligger bakom är ju inte så svårt att förstå.

#25
Min fasters brorsson
2011-02-22 21:10

Är man så trött att man somnar i trafiken är man absolut en trafikfara.

Hade föraren varit normalpigg hade han aldrig somnat där.

Att köra trött är olagligt och går in under vårdslöshet i trafik.

Spärra in honom, nästa gång kan han köra över ert barn.

#26
2011-02-23 18:47

De flesta här i spalten har verkligen fattat allvaret i att somna bakom ratten.
Ni andra blir jag inte klok på! Med den attityden borde ni bli av med körkortet med omedelbar verkan. "Det kan hända vem som helst!" Nej, det kan det sannerligen inte! Endast den som är nonchalant och oansvarig. Är man så förbannat trött så har man rimligen märkt det tidigare, men fortsatt att köra för att man är ju snart framme eller någon annan ursäkt.
"Jag vet inte vad det var för övriga omständigheter." Vad kan det finnas för omständigheter? Orsaken till tröttheten är oväsentlig - eller skulle ursäkten vara att han var så trött att han inte märkte att han var så trött?

Jag känner till ett fall där föraren övermannades av en väldig trötthet och därför stannade bilen på en raksträcka med motorn igång (för att inte frysa ihjäl - det var vinter) och lyset påslaget. Det här var innan mobiltelefonernas tid och där fann vi honom. En av oss tog över ratten och körde hem ekipaget.

#27
Emil Knutsson
2011-02-23 19:00

Lade 142an i ettt djupt dike i våras. Trodde aldrig att jag skulle kunna somna bakom ratten, så extremt trött kände jag mig inte när jag åkte iväg och jag har kört dåligt utvilad förut mååånga gånger.

Tänk ifall det varit en cyklist brevid vägen t ex?

Minsta onykter eller trött? Låt bilen stå!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.