Bild
Nästa artikel

Fler Saabar rullar ut från fabriken

Nyheter

Nevs har skruvat upp produktionstakten i Trollhättan – men bara lite. Fabriken i Trollhättan går fortfarande på sparlåga.

När tillverkningen startade på nytt i början av december var takten blygsam. Två bilar per dag sattes ihop. Nu, fyra månader senare, har arbetstempot ökat något.

 – Vi gick upp från två till sex bilar om dagen för ett tag sedan, säger Göran Fredriksson på Nevs kommunikationsavdelning.

 Fabriken på Stallbacka kan tillverka 190 000 bilar om året och på sikt har Nevs som mål att utnyttja hela kapaciteten.

 – Det här är en inkörningsperiod för oss och det handlar om utbildning, att leverantörer ska leverera i en viss sekvens och så. Sedan kommer att vi att öka takten allteftersom efterfrågan på våra bilar också ökar, säger Göran Fredriksson.
I mitten av april kommer de första bilarna att levereras.

Diskutera: Vad tror du om Nevs chanser på sikt?

Kommentarer

#1
2014-03-26 16:10

Ska bli se den nya Saaben IRL. Hur ser man att det är en ny Saab om man inte är så säker på hur den gamla modellen ser ut och kan därför inte veta / se skillnaden?

#2
2014-03-26 16:20

Stoor, du ser enkelt skillnaden på Saabmärket på huven, är det blankt är den ny, finns det blå färg är det den äldre, men så finns det åtskilliga ännu äldre förstås som också har blanka märken och då blir det svårare :o)

Det här med att skruva upp produktionstakten påminner om Morgan som på 1960-talet tillverkade sex bilar i veckan, sedan infördes lediga lördagar, men man kunde fortfarande tillverka sex bilar i veckan...

#3
2014-03-26 17:51

Just det!
Är det inte så att nya Saabemblemet numera har svart botten istället för blått? Finns det andra yttre skillnader också?

#4
2014-03-26 19:23

Fler snablar rullar ut med el-fel och och dålig kvalitet, vad är det frågan om stoppa vansinnet! kolla på denna lista vilka bilar som har flest elfel och Saab ligger väldigt illa till!

Bilarna med mest och minst elfel
Biltillverkare Andel som haft elfel
Toyota 3%
Subaru 5%
Peugeot 12%
Nissan 12%
Volkswagen 13%
Hyundai 13%
Ford 14%
Porsche 15%
Lexus 16%
Citroën 16%
BMW 17%
Snittbilen 17%
Mazda 18%
Mercedes-Benz 19%
Audi 19%
Volvo 19%
Kia 21%
SAAB 24%
Skoda 25%
Mini 25%
Opel 34%

#5
2014-03-26 19:30

Ska man gå efter den listan så betyder ju det att tex Renault eller Seat som inte är med på listan är helt felfria..eller?

#6
2014-03-26 19:37

Reverend Benny@ seat är inte franskt utan tyskt! så du blandar ihop det med syd europa
och tysk teknik seat är en vag produkt alltså mer el-fel än renault! saab och opel har alltid haft problem med elen och dålig kvalitet, bojkotta svensk bilindustri! en katastrof för världen bilar som är gjorda av apor till hjärna!

#7
2014-03-26 19:44

@ True Beliver
Min kommentar hade ingenting att göra med i vilka länder som bilar produceras, eller var deras teknik kommer ifrån.
Jag undrar hur seriöst man ska ta listan när inte alla märken finns representerade samt vi inte vet vilka modeller det gäller eller hur många som svarat.

#8
2014-03-26 19:44

Reverend Benny@ Jag har ägt och kört flera Renault modeller har aldrig haft mer el-fel än andra så kallade premium bilar utan tvärtom, men tyskt, svenskt, och japanskt aktar jag mig för! trivs bäst med franska felfria bilar speciellt citroën!

#9
2014-03-26 20:16

true believer, nu får du förklara dig, är Seat tyskt?
Det innebär alltså att Chrysler är italienskt, Volvo är naturligtvis kinesiskt och det gäller väl snart också PSA.
Renault klarar sig väl ett tag eftersom de till största delen är statsägda.
Men hur ska vi ha det? Är det ursprunget, tillverkningslandet eller ägarens hemland som anger märkets hemvist?

#10
2014-03-26 20:20

saabnisse@ vad då är seat tyskt? vad finns det som är spanskt då? måste isf vara skit ;-) vad har Spanien att komma med jämfört med Frankrike?

#11
2014-03-26 20:31

saabnisse@ Italien hade t.ex Fiat 126, 600, 500 o.s.v som resten av världen kopierade vilt eller licens tillverkade, även i Spanien som Seat 600 är det det du menar?

#12
2014-03-26 20:33

Att ens orka bråka om vilket land något märke är ifrån, och däri lägga värderingar om kvalitet känns lite passé i dagens globaliserade värld.
Men då listan om elfel användes som slagträ rörande Saab, och jag ifrågasätter hur seriöst man ska se på listan, så undrar jag om de bilar som inte finns på listan, ska man se dessa som felfria?
I detta fall så använde jag Renault och Seat som exempel, men det finns säkert fler.

#14
2014-03-26 22:02

Med tanke på hur många hat- och troll-inlägg true believer verkar skriva i varenda artikel gällande märken han inte tycker om hade åtminstone inte jag litat på ett ord han sagt, och framförallt inte den listan. Låter mest som en massa hittepå och true believer ger inte någon som helst källhänvisning eller grund till listan.

Men det är åtminstone kul att de tillverkar fler bilar, hoppas att de kan få ut elbilen snart! Och jag ser mycket fram emot nästa 9-3.

#16
2014-03-26 22:35

saabnisse@ med svansen mellan benen, får se nu om franska bilindustrin försvinner före dina favorit märken som saab och volvo, volvo säten i världsklass? vad är det för skitsnack, inte ens senaste mercedes c-klass hade lika bra fram säten som volvo men bara nästan i volvo klass tyckte de svenska motorjournalisterna, skrattar ihjäl mig för vem bryr sig om ett litet skitland som Sverige lol som bara tillverkar skräp produkter.

#17
2014-03-26 22:43

@ True

Vad pratar du om? Volvo säten? Franska bilindustrin som försvinner?
Vad har det med artikeln att göra?

Och när det gäller produktion så är det just bilar du syftar på eller är det i generella termer du pratar?

#18
2014-03-26 22:54

Reverend Benny@ Det jag syftar på är den svenska hat kampanjen mot allt som är franskt och mot Frankrike som land det är fakta, och det borde du veta bara att titta på den svenska bilparken så förstår du ;-) Franska bilar ligger inte högt i kurs men de säljer bättre än svenska mesiga bilar som saab och volvo och riskokarna ska vi inte prata om ens, de människorna är inte ens värda att kallas för människor.

#19
2014-03-26 23:07

Nja, jag vet inte om jag tycker det är så mkt hatkampanj mot Frankrike, speciellt inte då, vad jag vet, många av bilarna från Hisingen faktiskt har haft franska motorer i sig.
Om du menar att många bilar som rullar på Svenska vägar är Volvo eller Saab är väl inte konstigare än att det av samma anledning rullar många PSA eller Renault bilar i Frankrike. Många människor vill stödja den inhemska tillverkningen och känner en trygghet att välja en bil som många andra väljer.

När det gäller riskokare så gör ju faktiskt 2 franska tillverkare bil tillsammans med en japan.

#20
2014-03-26 23:10

Reverend Benny@ stödja den inhemska tillverkningen? är det att stödja när t.o.m polisen väljer att köra tyskt? och övriga befolkningen det samma?

#21
2014-03-26 23:12

Vad jag förstod så behövde polisen ersätta sina SAAB 9-5 och det står varje region fritt att välja vad dom ersätter dessa med.
I vanlig ordning så är det väl de bilar som möter de krav som polisen ställer bäst som vinner upphandlingen.
Dock så ser jag fortfarande betydligt fler Volvo som polisbilar än andra märken.

#22
2014-03-26 23:27

Reverend Benny@ Precis som vanligt en fransk bil uppfyller aldrig svenska krav inte ens förr i tiden då valde de t.o.m köra en VW typ 1 och Porsche 911 tyvärr det går inte att komma från verkligheten om franska hatkampanjen hur mycket än man vrider och vänder på den, frankrike var och är en sorts tredje värld för svenskarna hur konstigt än det låter. De väljer t.o.m Koreanskt framför franskt!

#23
2014-03-26 23:38

Det är väl bara att begära ut de svar/anbud som kom in då polisen upphandlade bilar, det är offentliga handlingar. Där kan du även se vilka tillverkare/leverantörer som svarat och vilka krav som uppfylldes respektive inte uppfylldes.

När det gäller bubblan och Porschen så pratar ju vi mer än 40 år tillbaks i tiden.
Pratar vi nutid så kan jag istället konstatera att jag aldrig sett så många franska småbilar som nu, Citroen C1 och Peugeot 107 såldes ju i massor för några år sedan. Så så mkt franskhat som du beskriver finns nog inte riktigt.

#24
2014-03-27 09:07

Om ämnet för de här kommentarerna är?

#25
2014-03-27 09:15

Ordet "fakta" och signaturen "true believer" känns dock inte riktigt kompatibla...

#26
2014-03-27 12:02

Det jag undrar över är vad som sker om två månader?
Då har man ju tillverkat de tvåtusen bilar man har motorer till.
Kommer en ny modell att presenteras?
Blir det den gamla med andra drivlinor eller den gamla som elektrisk?
Och varför tillverkas inte kombin?

#27
2014-03-27 12:46

Man kan ju alltid hoppas på att dom har ett lager med BMW motorer liggandes som dom börjar nyttja :-)

#28
2014-03-27 12:47

Kombin borde väl sälja bättre än sedanen i Sverige så visst kan man undra som saabnisse gör.

#29
2014-03-27 12:53

Om jag får gissa så tror jag att många av dessa första Saabar kommer gå på export, kanske då till Kina och där tror jag att sedaner är lättare att sälja.
När det väl är rock'n roll i fabriken igen och det finns motorer och säkrad leverans av dessa osv så kommer vi nog få se kombin.

#30
2014-03-27 13:07

Om man inte räknar lika slarvigt som jag gjorde tidigare så bör ju nuvarande motorlager räcka ca ett år med nuvarande produktionstakt, men jag tror inte att den här modellen kan säljas i särskilt många ex. i Sverige, så det är säkert som Kina som gäller som Benny skriver.

Hade man räknat med Sverige hade man nog tagit fram kombin, om man nu inte har fått dumheten i arv från GM, som ju var maniska motståndare till kombibilar.

#31
2014-03-28 08:37

Svar på frågan: NEVS kommer att presentara sin elbil under året - då med bl.a. uppgraderad exteriör som klarar alla nu gällande lagkrav. Den kommer även att finnas som "bensinbil". Oklart hur många karossvarianter - dock måste de ha sedan för Kina.

Det är osannolikt att en sådan modifierad "bensinbil" är konkurrenskraftig jämfört med de elbilar som "jättarna" nu tar fram- är helt beroende av försäljning i Kina.

De har en liten chans att sälja tillräckligt många bilar för att klara finanserna tills helt nya bilar - baserade på en uppgraderad Phoenix - kan börja presenteras om c:a 4 år.

Har man klarat sig så långt, finns det större chans att man överlever på sikt

#32
2014-03-28 11:34

Är väl jätteroligt att de drar upp takten, Saab har numera en trovärdig plan för de närmsta 5 åren och utvecklingen kommer jag följa med förväntan.

Ni som inte är intresserade, varför ödslar ni ens energi ?
Har ni inget bättre för er ?

Kan nog räkna in mig själv i kategorin "saabfantast" och skälet till att jag aldrig ägt en ny är att jag inte haft råd, å andra sidan har jag definitivt inte råd med en motsvarande ny Audi, BMW, MB, Volvo med flera heller.
Innebär det att dom bilarna också är "skitbilar" ?

Skaffa er en hobby.

#33
2014-03-28 18:40

trög@ som ditt nick gör skäl till hur kan du ens jämföra med BMW, MB, och Audi är du inte riktigt klok? klart att saab är och har alltid varit skit!

#34
2014-03-28 19:45

@true believer

Med tanke på ditt Saab-hat, är du nog en av de som kör en "FSA" Fransk Statlig Arbetsmarknadsåtgärd (Renault, Peugeot & Citroën)! Fransk-bilförare hötter och viftar alltid frenetiskt med knuten näve, varje gång de blir omkörda av mig! :-)

#35
2014-03-28 19:53

Erik N@ Jaså men jag är citroënist och inte renault och peugeot fantast du vet väl att saab och citroen har mycket gemensamt t.ex handbromsen på framhjulen och 1:ans cylinder från svänghjulet?

#37
2014-03-28 20:19

(S)uveränast (A)v (A)lla (B)ilar ;-)
(S)nyggast (A)v (A)lla (B)ilar ;-)
Osv...

Jag har haft 3 st. Volvo = Stora problem!
Jag har haft 3 st. Saab = Inga problem!
Valet är lätt...

#38
2014-03-31 20:47

Nu har jag fått svar på min tidigare undran om kombin.
Den kommer till sommaren tillsammans med cabrioleten!

Och true believer, det var väldigt många år sedan Saabs handbroms tog på framhjulen, faktiskt 27 år !

#39
2014-04-01 12:32

Bra! Det är kombin som är intressant för min del när det är dags att byta in min 9-5sc-10!

#40
2014-04-08 22:05

Vill man ha en tio år gammal bil i ocirkulerat skick så är SAAB 9-3 rätt. Ju förr dess bättre.

#41
2014-04-28 20:05

Nån som vet om och när saab har fått tag på en vettig disel motor?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.