Nästa artikel
Fler etanolbilar i statistiken över motorskador
Nyheter

Fler etanolbilar i statistiken över motorskador

Publicerad 30 april 2014 (uppdaterad 30 april 2014)
Försäljningen av etanol har sjunkit rejält senaste åren. Nu ser även försäkringsbolag tydliga samband mellan vissa typer av motorskador och etanol.

Försäkringsbolaget IF säger att de får hantera betydligt fler ärenden med etanolbilar som exempelvis råkat för skador på insprutningssystemet än när det gäller bilar som endast körs på bensin.

Svenska petrolium- och biomedelsinstitutet har kunnat visa att försäljningen av etanol har sjunkit rejält de senaste åren. Förra året var försäljningen 22 procent lägre än året innan. Det indikerar att många ägare av etanolbilar kan ha drabbats av exempelvis skadade insprutningssystem och därmed slutat att köra på bränslet.

Enligt försäkringsbolaget If:s uppgifter sjunker nu antalet ärenden med etanolbilar trots att lika många fordon rullar på vägarna. Det behöver inte bara innebära att många gått över till att endast köra på bensin utan de minskade skadorna kan även ha att göra med att sammansättningen av etanolen ändrats med tiden.

Det här är något som Svenska petrolium- och biomedelsinstitutet försöker bringa klarhet i och en slutsats beräknas vara nådd i slutet av maj.

Diskutera: Vad tycker du om etanol som drivmedel?

Källa: Ny teknik

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-30 16:10
Erik N

Ni behöver korrekturläsa och ändra bild...

Det står "satistiken" på första sidan. Vidare har ni valt en bild på det märke som klarar att köras på enbart E85 (SAAB). Så två fel i en och samma artikel!

Problemen har ju drabbat märken som "efterkonverterats" till E85.
A la Ford-motorer i Ford och Volvo -bilar. Andra Tyska, Franska märken...

#2 • Uppdaterat: 2014-04-30 17:51
Nemak

Erik N: att det är felstavat i artikeln har väl inte med ämnet att göra, att visa en Saab på bilden som är en av de bästa att klara E85 är väl inte heller fel, alltså 0 fel

#3 • Uppdaterat: 2014-04-30 17:59
kingking

Tyvärr så är det nog så att inte ens Saabarna klarade sig oskadda ifrån motorskador efter frekvent Etanolanvändning. På Saabverkstäderna kom det in åtskilliga havererade motorer, problemet var att Saab inte tog på sig garantikostnaden för dessa skador utan det var något kunderna fick betala. Så om det är bränslets fel eller motorernas konstruktion vet vi nog inte ännu - det beror precis på vem man frågar.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-30 18:27
Erik N

@kingking
Det rullar ca. 200 000 Etanolbilar i Sverige, till en mycket stor del Saab-bilar.

Några hundra Saab-bilar drabbades dock av de för höga sulfatnivåerna som fanns i vissa Bensinkedjors E85. Att Saab inte tog på sig garantin, stämmer inte enligt vad det står här:

http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-ersatter-drabbade-etanolkunder-511

#5 • Uppdaterat: 2014-04-30 18:43
Raphael

Det är väl inte så konstigt att etanol orsakar motorskador. De som har tagit en klunk etanol förstår varför, när vi talar om den som säljs på macken. Det blir bättre gas i röret när man filtrerar bort bensinen från E85, då blir det redigt virke.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-30 22:42
medl90538

Lite av en repris. Sedan det senast var aktuellt för några månader sedan har vår Focus från 2007 rullat några hundra mil till på enbart etanolbränsle. Efter 7 år och mer än 15 000 mil kan för vår del konstateras att det, i alla fall i Mellansverige, fungerar utan problem att köra på etanolbränsle året om. Vi har under åren tankat bensin vi d bara tre tillfällen, totalt 70 liter. Har man närmare undersökt problemfallen, var man tankat och om man ofta tankat bensin? Är det kanske från bensinen problemen kommer?
Även om vissa inte håller med om att forskningen nu visar att tillskottet av koldioxid till atmosfären som varit bundet i fossila bränslen medför förändringar av det klimat som vi är anpassade till och därmed är ett nidingsdåd mot kommande generationer så vet vi alla att fossila bränslen ur mänskligt perspektiv inte är förnybara. De nu äldsta kända fynden av hominider på vår planet är ca 7 miljoner år att jämföra med att oljan vi använder är bildad av växt- och djurrester före dinosaurernas tid . Också därför är det förstås självklart att vi inte ska använda fossila bränslen mer än nödvändig. Om man inte helt vill ändra sitt sätt att använda bil så är att köra på etanolbränsle ett enkelt sätt att ändå göra något utan större uppoffringar. Bilen används som vår tidigare bensindrivna bil till allt från dagliga korta resor t o f arbetet till semesterresor med husvagn (drygt 2000 mil är med vår husvagn, 1200 kg). Omräknad förbrukning av fossilt bränsle efter andelen bensin vinter och sommar i E-85 blir då knappt 2 dl/mil vilket jämfört med vår förra bil (en 90-tals Mondeo) innebär en minskning med mer än 8 dl/mil.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-30 23:36
Pi

Har visserligen inte kört 15.000 E85-mil men väl ca: 10.000 - också i en Focus 1,8. Inga problem här heller så de som ropar ut att det inte fungerar har nog helt enkelt ingen erfarenhet utan läser sånt som den s k motorjournalisten Robert Collin sprider ut. Vi skall inte glömma att oljeindustrin har en väloljad lobbyapparat och i den ingår med mycket stor sannolikhet ett antal journalister.Fossila bränslen är ju vad dessa bolag till största delen lever av så tror nån att dom inte försöker påverka oss på olika sätt så är man nog rätt blåögd...

#8 • Uppdaterat: 2014-05-01 09:51
kingking

Svar till Erik N: Som det står i texten så ersatte SAAB kunderna ifall de kunde bevisa att det var Etanolen som var problemet - och även om det var så så var det många som inte kunde bevisa det.... Så faktum kvarstår trots allt - det blev en mycket dyrbar affär för många Saab kunder. Det vet jag eftersom jag var med på den tiden i bilbranschen och jobbade just med Saab bilar.

#9 • Uppdaterat: 2014-05-01 10:20
Swemba

Det finns absolut inget miljövänligt med Etanol för över huvudtaget.
Etanol minskar inte co2-utsläppen. Tvärtom.
Etanol ökar marknära ozon.
Etanolframställning bidrar till avskogningen
Etanol är bevisligen sämre för motorn än bensin och diesel.

Etanol är helt enkelt en sämre produkt på precis alla plan.

@Stoor, ja visst är det konstigt med dubbla budskap? Så blir det lätt när det inte finns någon bakomliggande fakta. Klimathotet är ett påhittat hot. Det finns INGEN forskning som bevisar det utan allt är teorier som konstant får revideras.

#a • Uppdaterat: 2014-05-01 10:23
JohanE_1

Etanolen bryter inte ner oljan snabbare. Etanolen brinner kallare och man måste köra en motor längre så att den blir ordentligt varm. Gör man inte det så får man inte bort kondensen och det är den som ställer till det i oljan.
Alla vet ju vad som händer med vatten och olja.
Därför är det viktigare att man försöker undvika många kortkörningar som från hemmet till pizzerian.
Även bensindrivna bilar lider av problem med kortkörning även om man kan köra kortare tid med en sådan eftersom motorn värms snabbare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.