Bild
Nästa artikel
"Jag ska aldrig tanka etanol igen"

"Jag ska aldrig tanka etanol igen"

Konsument

Hundratals Ford-ägare har haft problem efter att ha tankat etanol. Men enligt generalagenten kan dessa ägare lugnt tanka etanol igen – om bränslespridarna är bytta.

Jonas Holmberg i Stockholm är ägare till en Ford Focus från 2004. Han har vid ett par tillfällen haft motorproblem relaterade till etanoltankning.

– När jag köpte bilen 2006 var det för att kunna tanka mer miljövänligt. Etanol var i ropet då och jag hoppade på det, säger Jonas Holmberg.

För ett par år sedan märkte han att motorn gick ryckigt. Verkstaden rengjorde bränslespridarna och problemet verkade vara ur världen. Fram till i somras.

– Vintertid brukar jag undvika att tanka etanol eftersom det ger startproblem. I somras körde jag på etanol och då började motorlampan att lysa och motorn gick ryckigt igen.

Fredrik Nyholm är mekaniker på Fordverkstaden Lidingö Bilteknik:

– Det blir belägg i bränslespridarna av etanolen, ett klegg som i en del fall går att tvätta bort till viss del. Om det klibbar fast blir bränsleblandningen för mager och motorn får för lite bränsle. I fem av tio fall hjälper det att tanka bensin eftersom det tvättar bort beläggningarna.

 Men ibland hjälper inte det. Etanol kan lösa upp avlagringar och efter tid sätta igen bränslesystemet.

– Etanol är ett aggressivt bränsle och det kan bildas korrosion som gör att spridarna börja läcka. Om spridarnålen korroderar får motorn för mycket bränsle. Det märks på körbarheten, motorn kan vara svårstartad eller dö på tomgång. Då måste man byta bränslespridare, säger Fredrik Nyholm.


Det gjorde verkstaden på Jonas Holmbergs Ford Focus. Reparationen kostade cirka 8 600 kronor.

– Det händer att det kommer in bilar som fått problem efter att ha tankats med etanol. Vi brukar rekommendera att köra var fjärde eller femte tank bensin. Kunderna har varit nöjda med det och i de flesta fall har de inte återkommit med samma problem. Vissa ägare har haft problem hela tiden med E85, andra aldrig, säger Fredrik Nyholm.

Bör man tanka bensin ibland i förebyggande syfte?

– Har man problem så bör man tanka bensin oftare än om man inte haft problem med E85-bränslet. Om man är orolig bör man tanka bensin, annars ska man kunna tanka E85, säger Fredrik Nyholm.

Ola Norberg är informationschef på Ford Sverige:

– Vi känner till problemet att spridarna sätts igen av sulfaterna och enda lösningen för att få bukt med problemet är att byta spridarna. Det här är ett typiskt fall där det inte har räckt med att rengöra spridarna utan att man får byta ut dem.

Hur många Fordägare som drabbats av etanolproblem är svårt att uppskatta. Mellan något hundratal till uppåt 1 000 är en gissning från general-agenten.

– Det är alldeles för många som har haft problem. Men sedan sulfathalterna i etanolen minskade så ser jag inga problem att tanka etanol, säger Ola Norberg.

– Nu ska man kunna köra på etanol, det finns ingen gräns för i vilken omfattning man bör göra det. Som kund ska du kunna tanka E85 hela tiden om du känner för det. Det är beklagligt om verkstäder ger annan information.

Men Jonas Holmberg har sin uppfattning klar:

– Jag kommer aldrig att tanka etanol igen. När man har haft de här problemen vågar man inte lita på bränslet. Det är något fel på ett bränsle som man inte kan använda utan att varva det med bensin var fjärde eller femte tank. Min bil är ingen miljöbil längre, men jag vill inte ha problem igen och därför får det bli bensin i tanken i fortsättningen.

Diskutera: Vad tycker du om fallet?

Taggar: Reportage, , Ford Focus

Kommentarer

#1
2013-01-25 11:47

Det är inte så underligt att det finns besvikna etanolanvändare, biltillverkarna har helt enkelt lyckats olika bra med etanolkonvertering.
Men det finns en del märken som aldrig haft problem med detta, inte ens med fuletanol.

#2
2013-01-25 13:01

SAAB hade väl inte samma problem med sina biopowers? Kanske några? Men inte alls så här systemiskt.
Fordmotorerna som sitter både i Volvo och i Ford-bilar har uppenbart haft väldigt stora bekymmer.

#3
2013-01-25 13:27

Jag kan meddela att Peugeot 308 Sw Bioflex (2.0l) har samma problem som Forden...max 5-6 tankar E85 sen går bilen som en potta skit när den är kall. Det räcker oftast med att tanka i 10-15 liter BF95 så går den som en klocka igen...fantastisk irriterande...

Nu har jag inte haft bort spridarna på den och kollat men det verkar som om någon/några spridare kärvar när den gått ett tag på ren E85 , tankar man lite bensin så smörjer den igång spridarna igen och det går återigen att köra några tankae E85 utan problem.

#4
2013-01-25 15:28

Hej alla!
Kör själv en SAAB Biopower 2,0t som snart gått 12000 mil.
Går nu helt problemfritt med riktigt pigga 200 etanolhästkrafter (med bensin 175). Dock inte så under första tiden jag ägde bilen (årsmod 2008 som köptes ny). Efter ca 1500 mil problem med tjuvstopp eller - ska jag kanske säga - instabil tomgång. Resulterade i spridarrengöring (eller om det rentav var byte) sas "på garantin" som löste problemet tillsammans med att ca var femte till var tionde tankning gjordes (och nu göres) med bensin (el rättare sagt bensin med 5% etanol som väl gäller numera - och kallas E5?). Rekommenderades också vara lite försiktig med val av tankställe och fick några inofficiella tips om "bra märken" - hade väl att göra med sk sulfater. Hursomhelst inga problem nu men får konstateras att instruktionsbokens rekommendation om en bensintankning var 1000:e mil ej uppskattades av aukt SAAB-verkstad som rek bensin vid var femte tankning. Till sist lite konstig attityd av verkstaden initialt (menar alltså bemötandet när jag presenterade problemet vid ca 1500 mil) då man valde att skuldbelägga kunden med att t ex säga att bilen kördes "för slött och behövde blåsas ur ibland". Givetvis dumt sagt av verkstaden - dessutom sagt till en som jag tycker helt oproblematisk kund (som de flesta kunder för all del) som betalat hela rasket (alltså bilen) kontant och använder bilen till dagpendling (ca 10 mil/dag) och bara framfört berättigade klagomål (iofs kanske inte så många klagomål som inte är berättigade då sådana framförs trots servicar enl spec). Bilen fortsätter att servas enl spec på aukt SAAB-verkstad.
/Christer

#5
2013-01-25 21:26

Etanol är väl helt enkelt inte lämpligt som bilbränsle här uppe i Norden? Kanske bara bita i det sura äpplet och inse det.

Förresten - om man tankar var fjärde tank bensin - hinner datorn någonsin ställa in sig korrekt till soppan? Viss bilar får ju frispel om man bara ändrar mellan 95 och V-power tex.

#6
2013-01-26 13:53

Jag har kört Volvo V70 etanol sedan hösten 08,först med en 2.0F och nu sedan snart 2 år en T4F.
Har aldrig tankat annat än etanol och det har fungerat helt problemfritt.

#7
2013-01-26 16:21

Mycket märkligt! (?)

Jag har kört min Saab 9-5 SC BioPower på 100% etanol (året runt), sedan 2008 helt problemfritt! Likaså med arbetsplatsens Renault (etanol) -bilar sedan 2007! Aldrig något som helst problem med etanol som bränsle.

#8
2013-01-26 17:25

Det var det jag menade med mitt inlägg 2013-01-25 11:47, men jag ville inte nämna något märke för att eventuellt göra någon upprörd.

#9
2013-01-26 21:34

Jag har haft två Ford Focus flexifuel - en från 2006 som min exfru nu kör vidare med och en från 2009 som jag nu kör. Bilen från 2006 köptes fabriksny och har aldrig tankats med annat än E85 året runt. Bilen från 2009 kan jag inte uttala mig om vad den tankades med före oktober 2012. Ingen av bilarna har dock någonsin visat upp några som helst problem problem. Min Ford Focus flexifuel hoppade igång som om det var mitt i sommaren när det var 23 minusgrader på morgonen tankad med E85 från St1 (vilket innebär just 85% etanol även på vintern). Ingen av bilarna har någonsin haft några problem. Inte på grund av bränslet, eller något annat. Jag blir rent förbannad när man med jämna mellanrum ser samma slags artikel med jämna mellanrum i Vi Bilägare. Det har sålts 230 000 etanolbilar i Sverige. Om ni "journalister" lyckas hitta 2000 etanolbilsägare som haft problem som ni menar beror på bränslet, är det ju ingenting. Det finns säkert lika stor andel som i så fall haft problem med sina dieselbilar som ni "journalister" propagerat så intensivt för i så många år. Jag kommer fortsätta att tanka etanol och kan redan nu säga att min nästa bil kommer att vara en etanolbil, eftersom ni "journalister" lyckats döda etanolintresset så någon laddhybrid med etanolmotor lär man aldrig kunna köpa. Fast det är klart, man kan ju alltid konvertera själv, som flera Toyota Prius-ägare gjort för att få en riktig "miljöbil". När vi köpte vår Ford Focus 2006 sa för övrigt återförsäljaren på Toyota där vi tittade på en Toyota Prius att vi inte skulle välja en sådan. "Prius är bara för folk som vill skaffa sig en miljöimage. Ni ska välja en Corolla bensinare. De är miljövänliga!"

#10
mcregor
2013-01-27 09:57

Min förra bil var en Focus 1,8F -07 som jag körde ca: 10.000 mil fullständigt problemfritt. Större delen gick den på E85 men under de allra kallaste vintermånaderna blev det ibland bensin - inte p g a att den blev svårstartad utan snarare för att jag upplevde att när man körde på E85 så ökade bränsleförbrukningen relativt sett mera i riktigt kallt väder jämfört med när man körde på bensin.
En nackdel jag upplevde när man hade E85 i tanken var att man lättare fick "tjuvstopp" när man skulle åka iväg med kall motor. Men f ö - inga upplevda problem under mina 10.000 mil. Tror att de flesta som klagar aldrig kört en E85-bil själva. Och till Roger S som tydligen inte heller provat detta så kan jag säga att man med min förra Ford var tvungen att köra motorn minst 10 minuter/1 mil utan att slå av den efter byte av bränsleslag - sen hade styrsystemet förstått att motorn fått annan "mat". Jag upplevde inga motorstyrningsbekymmer om man bara följde den enkla regeln.

#11
2013-01-27 19:35

Undrar vad Fredrik Nyholm på Fordverkstaden vet om etanolens aggressivitet. Är han kemist? Korroderar spridare på grund av etanol så är det fel på spridarna eftersom det finns de som kört 20000mil med etanol utan att byta spridare. Ett bra sätt att frånsäga sig ansvar. Man har som sagt destillerat whiskey i flera hundra år i stålkolonner utan problem...

#12
2013-01-27 19:38

Vilka bilägare har INTE haft problem med igensotning på Mitsubishis GDI-motorer (bla S40). Hade de tankats med etanol från början så hade nog inga problem uppstått.

#13
2013-01-27 19:43

Det är väl GDI-motorerna som inte tål etanolen?? Har för mig att den motorn var med på listan över de som inte kan köras på det kommande(?) E10, så iofs kanske de inte hade hunnit sota igen?

#14
2013-01-28 11:58

Jo jag kan väl också irritera mig över debatten Etanol vs Bensin som nästan uteslutande slutar med att Bensinen framstår som en frälsare i alla lägen.
Vi köpte en Megane E85 -08 med det i åtanken att det ju var praktiskt att kunna tanka både E85 samt Bensin.
En Megane med samma motor men ej optimerad för Etanol kostade 5000kr mindre men vi blev starkt avrådda ifrån denna då vi i så fall skulle förlora massor ( mer än massor alltså ) i andrahand.
Dessutom skulle vi få 10.000kr i bidrag och Bensinversionen var även dyrare i skatt.

Vi hade aldrig några problem med bilen under nästan 10.000 mil men så tankade vi inte heller slaviskt bara E85 så jag kan inte uttala mig om det var därför som vi undkom problem,däremot så var det en jäkla hets mot "alla dessa skattesmitare" ...( troligtvis myntad utav någon arg 740 förare? )

Tankade man inte alltid Etanol så var man alltså en skattesmitare?
Dessutom så rasade debatten om att de som tankade detta bränsle bidrog till att ta maten ifrån svältande, liksom att det inte alls var särskilt miljövänligt.
Sådant är inte roligt att höra då man nyss har köpt en ny bil.
Tanka bränslet = världssvält ,..tanka inte = Skattesmitare

Samma skit rasar nu över Dieselbilen när väl folk har vågat att ta steget ...
Diesel = livsfarligt ( alltså mer livsfarligt än för 20 år sedan )
Vad fan skall vi billister göra? ( förutom att behålla den 740 som står i farfars garage...verkar ju vara den ultimata bilen utav vad jag har hört )

Skall vi köpa en elbil? ...Nä sådana finns ju knappt och man blir skitig på laddkabeln!
Skall vi köpa en Hybridbil? ....Nä hjälp,de har ju ett batteri och sådana är dyra och dessutom skall ju dessa bilar vara skitigare än en Ferrari....alltså vad jag har hört ... ;)

Angående Gdi motorn så har jag ingen aning om den tål E85 men gällande att de sotade igen så känner jag inte igen de problemen.
Kan ju vara att jag bara hann köra 15000 mil totalt med två bilar ? Undrar hur stort detta problemet egentligen var och är?

#15
2013-01-28 16:59

Man kan ju ställa sig frågan vilka krafter som står bakom svartmålningen av etanolen! Vem tjänar på att etanolen inte blir etablerad? Allt är pengar och politik!

#16
2013-01-31 23:50

Vad jag tycker om fallet? Jo jag tycker att det är trevligt med en riktig människa som medverkar med både namn och bild, Jonas Holmberg i Stockholm. Då tror man ju att det har hänt på riktigt, det som beskrivs i texten. I vart fall att Jonas Holmberg i Stockholm har upplevt saken så som beskrivs. I sakfrågan tycker jag att det är rätt självklart att etanol inte kan jämföras med bensin utan är ett substitutbränsle. Etanolbränslet gick upp som en sol och ner som en pannkaka då förbrukningen kontra priset gav vid handen att endast dom rabiataste miljövännerna härdade ut. Det kommer att komma en tid då åkermark behövs till sista kvadratmetern för matproduktion och miljövännerna kanske vill ha lite regnskog kvar i Brazilien. Åkermark bebyggs f.ö. kontinuerligt, vilket är ännu sämre än bränsleproduktion på densamma då byggnader består i överskådlig framtid och antalet människor på klotet ständigt ökar. Vem som är mest miljövänlig går att diskutera.

#17
2013-02-02 14:59

@Stene
det finns 30 miljoner ha överflödig åker i Europa - prognoserna är att denna siffra kommer att fördubblas till 2050. Bara i Sverige har vi lagt ned 1 miljon ha och har fn 800 000 ha i träda.

OM vi skulle behöva dessa marker till mat nån gång i framtiden så måste vi i alla fall hålla igång dem idag - annars blir det gran på marken. Granskog gör man inte om till åker i ett nafs. (Det GÅR - om man stoppar in massor med energi, tid och gödning - men den dag vi har ont om mat har vi också ont om energi, tid och gödning...)

Åter till tråden: man undrar varför vissa tillverkare har så svårt att få till en motor som klarar ett så enkelt och förutsägbart bränsle som etanol - en enda molekyl, alla molekyler likadana... Svavelföroreningar kan man ju fatta att de inte garderat sig mot, men när det nu inte handlar om det längre...

#18
2013-02-07 01:34

@ AndersAndersson. Jaha, det är därför man får betala 180.000 kr per hektar i Skåne...överflödig mark alltså...
I takt med att man lägger ner odlingsmark i Sverige så ökar importen av livsmedel, men vad tusan ska man bry sig för, mat finns ju i affärerna...
Varför hugger man ner regnskog i Brasilien för att skapa odlingsmark när det finns så mycket oanvänd åker?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amazonas_regnskog#Statistik_.C3.B6ver_avskogningen_i_Brasilien

#19
2017-01-02 19:42

Angående etanol v/s regnskog i Brasilien är det tyvärr en skröna som aldrig går ur tiden. Sockerrör odlas inte ens i närheten av regnskog. Eftersom "Stene" hänvisar till Wikepedia borde man (han) kanske läsa vad som står där Citat
" Sedan år 1970 har man bara i Brasilien förlorat över 700 000 km² regnskog i Amazonas, motsvarande 8 % av landets yta. Hastigheter för avskogning varierar från land till land, huvudsakligen för att motiven för avverkning varierar. I Brasilien, till exempel, beror en stor del på avverkning för att skapa nya betesmarker till boskap medan avverkning för små lokala odlingar kan dominera i andra. De senaste 50 åren beräknas 17,1 procent av Amazonas regnskog ha avverkats.Avskogningen är speciellt tydlig i närheten av stora städer, vägar och floder. Men även avlägsna och isolerade platser har visat tecken på mänsklig påverkan, ofta beroende på förekomster av mahogny eller guld. Mycket av avverkningen är olaglig, men en stor del är också laglig. Enligt brasiliansk lag till exempel får man lagligt avverka upp till 20 % av sin mark - bl.a. därför att de 20 miljoner som bor i Amazonas ska kunna försörja sig.

Enda regsnskog som huggits ner är den mer sydliga Atland regnskogen som höggs ner i slutet av 1800 och början av 1900 talet men då enbart för sockerproduktion...

#20
2017-01-02 19:43

Sista meningen ...Enda regnskog .... (är min egen kommentar dvs ej Wikepedia) - rätt skall vara rätt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.