Bild
Nästa artikel

Fiat och Alfa Romeo satsar i Sverige

Nyheter

Fiat gör nu en stor satsning på den svenska marknaden. Fiat 500, Fiat 500C och Alfa Romeo Giulietta blir viktiga hörnstenar i modellprogrammet.

Fiat sålde endast 1 979 bilar i Sverige under förra året.

Försäljningen sjönk därmed med 34 procent jämfört med året innan.

Samtidigt sålde Alfa Romeo bara 137 bilar och Fiatgruppen fick se sig omkörd av flera konkurrenter.

Nysatsning

Men nu tar Fiat nya tag och lanserar det man själva kallar en rejäl satsning i Sverige.

Enligt Marcus Andreasson, kommunikationschef för Fiat i Sverige, har företaget ägnat lång tid till att analysera den svenska marknaden tillsammans med italienska experter.

- Vi vet att säkerhet och miljö är två av de viktigaste frågorna, säger han.

- Vi vet också att svenskarna har ett särskilt gott öga till italienska varar, från mat till kläder.

Därför menar Marcus Andreasson att Fiat med fokus på design, säkerhet och miljö har förutsättningar för att lyckas växa i Sverige.

Alfa Romeo Giulietta blir hörnsten
Fiat ska nu utvidga nätverket av återförsäljare för att täcka större delar av marknaden.

Fabriksgarantin utökas också till tre år och garantin för rostskydd förlängs från åtta till tolv år.

Dessutom nedjusteras priserna, uppger Fiat.

Viktiga bilar i modellprogrammet blir Fiat 500, cabrioletmodellen Fiat 500C som lanseras i sommar och nyheten Alfa Romeo Giulietta som anländer till Sverige i höst.

Fiat framhåller också att sex modeller kan fås som miljöbil och att Panda, Punto Evo, Qubo och Doblò finns med biogasmotor.

Diskutera: Tror du att Fiat och Alfa Romeo nu kommer att lyckas bättre i Sverige?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Hasse
2010-05-25 20:21

Tror knappast det kan gå sämre än vad det gör nu och Olle Olsson bolagen, har man tur så kanske man hittar en uppdaterad hemsida med prislista 6 månader efter en modell kommit ut.
Man kanske skulle ta sig en titt på Fiat nu :-)

#1
Gösta
2010-05-25 20:25

Äntligen
Bra av Fiat o Alfa att satsa på Sverige
TACK

#1
arne
2010-05-25 20:39

hoppas Fiat-Alfa kan komma tillbaka. Satsningar har gjorts tidigare också, men misslyckats. Jag har själv haft 3 Fiat och de var roliga körbilar. Tyvärr hade rosten ett gott öga till dem. Den där Alfan ser ju läcker ut på bild i alla fall, väcker ett visst habegär, törs man satsa...............?

#1
Rålle
2010-05-25 21:22

Som bilintresserad med en särskild dragning till latinska märken så hoppas jag verkligen att dom lyckas denna gång. Produkterna är bra, av hög kvalitet och när dom nu justerar priserna också så borde försäljningen mångdubblas. Hoppas att de inte glömmer att också fokusera på design och personlighet i marknadsföringen då italienarna fortfarande är i topp där. Ta bara Giuliettan ovan t ex: Vilken snygg design, den kan definitivt bli min nästa bil, kanske med 1.6:an miljödiesel.

#1
Raphael
2010-05-25 21:59

ja Fiat och Alfa sålde extremt dåligt i Sverige förra året. Det kanske vore på sin plats av redaktionen att tala om att detta berodde på att Olle Olsson ville avsluta försäljningen redan förra våren, men att Fiat bad Olle att fortsätta några månader tills Fiat hann hitta en lösning för den svenska marknaden. Under detta nästan ett år som har passerats så har Olle inte satsat någonting alls på Fiat, för de förberedde ju sin nedläggning.
Att Fiat och Alfa trots detta långa vakum mellan den gamla och nya organisationen ändå lyckats med att sälja bilar i Sverige, kan ses som en bedrift faktiskt.
Jag önskar Fiat lycka till i Sverige.

#1
Johan
2010-05-25 22:36

Bravissimo eller vad det heter. Skulle lätt kunna tänka mig en alfa om priserna gick ned bara lite.

#1
jarl
2010-05-25 23:30

Tuffa bilar, hoppas det går bättre den här gången.

#1
Raphael
2010-05-26 00:02

Billigaste Alfan - MiTo - kostar ju som en vanlig Golf idag... Billigare än Mini...

#1
christian grönlund
2010-05-26 00:11

Jag skulle akta mig för fiat och alfa just nu och så länge den så kallade nya organisationen styr.
Jag beställde en bil 28 jan 2010 och har ej fått den ännu. I 4 veckor har jag ringt och jagat min handlare, nya fiat och wallhamn. Varje gång har jag fått olika svar. Så sent som för två veckor sedan fanns det ej något konto för handlarna att betala in för de bilarna de beställt. Nyligen har det tillsatts en ansvarig för lastbilarna (jag har beställt en fiorino) han flyttades över från chrysler. Ingen vill ta tag i detta, det verkar vara mer fokus på att sälja bilarna än att leverera dom. Det verkar dessutom vara god sed att inte informera vare sig sina återförsäljare eller slutkunder att allting kommer ta löjligt lång tid. Jag har som privatkund lyckats få tag i mer information än min återförsäljare. När han ringer fiat svarar dom inte. Handlaren har fårr betala in i förskott till till fiat men dom vill/kan fortfarande inte leverera bilen. Enligt wallhamn så levereras endast postens bilar. Men dom har ju beställt några tusen så en sådan stor kund vill ingen bråka med. Oss små vanliga kunder är ej så viktiga. UNDVIK Fiat, deras kundpolicy lämnar mycket att önska. Hör gärna av er om ni vill veta mer, jag har massor av goda historier ang. detta, både namn och telefonnummer både hit och dit hos Fiat.

#1
emme
2010-05-26 01:17

Sverige klarar sig utan

#1
dman
2010-05-26 09:52

Snygga är dom iallafall:)
Hoppas hållbarheten är ok också.

#1
Raphael
2010-05-26 14:48

Tyvärr är det så att i skiftet mellan en gammal och en ny organisation så blir det förseningar och leveransproblem. Det tar alltid flera månader för en ny organisation att komma igång ordentligt efter att den startats. Fiat i Sverige har också haft problem med att hitta personal och tillsätta de tjänster som de har utlyst, vilket givetvis också försenar arbetet.
Det brukar ta ett år för en ny organisation att sätta sig ordentligt. Året man byter organisation är ett "förlorat år". Det hände när Renault gick från Volvo och öppnade eget, det händer när Suzuki lämnade Olle bolagen, det finns mängder av exempel på detta.
Att påstå att företagen gör detta på grund av att de är elaka och saknar intresse för kunden, det tycker jag är larvigt. Det är helt enkelt väldigt komplext att göra detta.
I fallet Fiat är det extra olyckligt då Olle Olsson började sin avveckling av Fiat långt innan den nya organisationen ens hade börjat att bildas! Det är klart att när den gamla organisationen börjar att avvecklas innan den nya startar och hinner ta över så blir kunderna lidande.
Om man tar detta som att Fiat har en dålig kundpolicy generellt sett så anser jag att man gör fel.
Det är väl snarare Olle Olsson-bolagen som har en dålig kundpolicy när de började avvecklingen så tidigt. Och eftersom avvecklingen av den gamla organisationen började så många månader innan den nya ens var riktigt påtänkt, så drabbas kunderna.
Från Fiats håll har det varit officiellt sedan länge att de inte skulle kunna starta före maj i år och just därför bad de Olle Olsson att fortsätta ett tag till. Olle ville ju stänga ner sin Fiat verksamhet helt senast i September förra året, då gick avtalet ut. Det hade inneburit att Sverige hade stått utan en Fiat distributör i flera månader!
Fiat bad Olle att fortsätta hålla någon form av verksamhet igång till Maj, vilket Olle mycket motvilligt gick med på. Under dessa månader har ändå Olle avvecklat mycket av verksamheten.
För att Fiat skiter i sina kunder? Om de verkligen hade skitit i kunderna hade de låtit Olle stänga ner Fiat redan i September som Olle ville från början!

#1
Leffe
2010-05-26 22:04

Man bör kanske fundera varför Fiat inte är den mest sålda bilen i Sverige, som de är i övriga Europa? Min sista Fiat var en Ducato 2,5TD. 15.800 felfria mil innan den byttes ut. De flesta husbilar är Fiatbaserade, där dieslarna anses tillhöra de bästa på marknaden och dessutom till vettiga priser. Om de bygger ut servicenätet ordentligt, så kommer de snart att börja plocka marknadsandelar. Problemet har varit att svenska marknaden är så liten att den inte intresserat pastatuggarna nedanför alperna särskilt mycket.

#1
Johan
2010-05-26 22:32

Blir alltid glad när jag ser en Fiat eller Alfa ute på vägarna. varför ska folk alltid negga..Jag vill inte bara se volvo och Audi. kul med variation..skulle lätt kunna köpa en alfa.

#1
Kjell-Åke
2010-05-27 12:00

Det är synd att ett av Europas bästa bilmärken har fått så isittande rykte om rostbenägenhet. Detta är en av orsakerna till njugg inställning från svenska bilägare. Men rostproblemen är lösta eller kan avhjälpas på ett ganska enkelt sätt idag. Jag välkomnar en ordentlig satsning från Fiat Sverige, hoppas de får blåslampan i baken av Fiat Italien.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.