Bild
Nästa artikel

Fiat 500 nu tvåcylindrig

Nyheter

Fiat skalar ner för att nå lägre förbrukning. Nu introduceras tvåcylindriga motorfamiljen TwinAir som får premiär i Fiat 500.

Två cylindrar istället för fyra.

Det är receptet bakom den nya motorfamilj Fiat nu presenterar.

0,4 liter per mil
Motorerna går under namnet TwinAir, vilket förutom cylinderantalet innebär turboladdad insugsluft och precisionsstyrda ventiler.

Effektspannet är 65 till 105 hästkrafter.

Först ut blir Fiat 500 som i september kan utrustas med en tvåcylindrig TwinAir-motor.
 
Bensinmotorn har en cylindervolym på 0,9 liter och levererar med en automatlåda, av typen Dualogic, 85 hästar och ett maxvrid på 145 newtonmeter.

Resultatet blir ett CO2-utsläpp på låga 92 gram/km och en förbrukning på 0,4 liter per mil.

Stopp/start-system är standard.

ECO-knapp
Fiat menar att prestandan är likvärdig med en 1,4-liters motor, men med en förbrukning som är 30 procent lägre.

Toppfarten blir 173 km/tim med en acceleration från stillastående till 100 km/tim på elva sekunder.

Därtill kommer Fiat 500 utrustas med en ECO-knapp på instrumentbrädan.

Om föraren använder knappen stryps vridmomentet till 100 newtonmeter för att minimera förbrukningen.

Perfekt för stadskörning, menar Fiat.

Gasvariant att vänta
Färre cylindrar betyder också en mindre och lättare motor.

Jämfört med en fyrcylindrig motor med samma prestanda är TwinAir-motorn 23 procent kortare och 10 procent lättare.

Fiat menar att detta ger förutsättningar för vidare utveckling, såsom en variant för gas- eller hybridteknik.

Enligt Fiat kommer just en gasvariant att erbjudas kort efter lanseringen.

Diskutera: Vad tycker du om Fiats nya motorfamilj?
Taggar: Nyheter
Fiat 500 nu tvåcylindrig

Kommentarer

#1
Gösta
2010-07-16 15:58

Bra jobbat FIAT, helt rätt i tiden. Mer än 100 hk behövs egentligen inte. 65 hk varianten räcker troligtvis till mer än väl. Ser fram emot liknande motorkoncept i lite större bilar i mellanklassen.

#1
Raphael Mabo
2010-07-16 16:39

En positiv utveckling, jag ser särskilt fram emot varianten som kan köras på biogas. Just gasmotorer är Fiat väldigt framstående på, med flera modeller tillgängliga redan nu.

#1
Saabnisse
2010-07-16 17:14

Ska bli intressant att se vad man gjort mot vibrationerna.
En parallelltwin är ju inte precis det optimala när det gäller frihet från skakningar.

#1
Sune S
2010-07-16 22:45

Motorn har balansaxlar för att minska vibrationerna.

#1
Saabnisse
2010-07-17 13:17

Sune, balansaxlar finns på de flesta moderna motorer med färre än sex cylindrar.
Men det är svårt att balansera ut en vertikaltwin så att den inte upplevs som en vibrator, det kommer nog att krävas en ganska avancerad motorupphängning.

#1
Jes
2010-07-17 20:32

Balansaxlar blir väl först vanliga när motorvolymen överstiger 2 liter på en 4 cylindrig motor ... eller ??
6 cylindriga motorer är väl sällan större än 3 liter.

#1
Saabnisse
2010-07-18 01:34

Jodå Jes, det finns massor av stora sexcyl. tänk bara på Volvos 16 liters diesel.
Men man har balansaxlar i små motorer också.
Jag vill se hur Fiat löser det här problemet.
Och kommer de att gå vidare med downsizing, kanske en encylindrig motor.
Men sedan är det väl stopp? :-)

#1
Jes
2010-07-18 14:47

Nu menar jag förstås personbilsmotorer .. Jag tycker mej kunna utläsa att 0,5 liter per cylinder är någon sorts magisk gräns för vad som jämnar ut vartannat.
Jo, mindre än 1 cylinder skulle vara ett tekniskt under.
Min motorcykel har 1 cylinder om 400 kubik (läs 400 cm3) eller 0,4 liter (4 takt) .... vibrationerna är förstås enbart sköna i det sammanhanget :o)
Är inte riktigt hemma på vad som menas med twin-air motor men ser man till motorcyklar finns det massor med 2 cyl twin där vibrationer är betydligt mindre påtagliga än som min "stånka" ..
170 knyck och 85 hk för en 2 cylindrig bil är ganska imponerande, frågan är nog hållbarheten. Men Fiat arbetar troligen i rätt riktning, inte minst med tanke på gas-varianten som ska komma.

#1
Saabnisse
2010-07-18 22:40

Jes, i en parallelltwin går kolvarna samtidigt upp och ner men tändningen sker inte samtidigt.
Den har alltså 180 graders förskjutning och det är vanligt på tvåcyl MC-motorer.
Men det ger vibrationer.
Tvåcyl. tvåtaktare är oftast 90 gradare och där får man för sig att de är oerhört högvarvade.
Vilket de också är.

#1
Saabnisse
2010-07-18 22:42

Det blev lite fel här med graderna.
Det är 360 graderrs förskjutning på parallelltwinen i fyrtakt och 180 på tvåtaktaren.
Ursäkta.

#1
Robban
2010-07-19 00:05

Prius är väl typ dubbelt så stor men samma förbrukning...

#1
Calle
2010-07-19 12:36

Skitbra utveckling - se o lär övrig bilindustri t ex Volvo o Saab. 900 cc och upp till 105 hk är fantastiskt, 92 gram och 0,4 lit likaså. Det börjar likna nåt och motorutvecklingen är naturligtvis inte slut med detta. Sen kopplar man ihop detta med en optimal drift/varv i komb med elhybrid kanske etanolbränsle alt diesel, el-laddbarhet osv....ja vilka möjligheter - undrar vad miljökramarna ska säga framöver.

#1
Sven
2010-07-19 14:36

Robban; Prius är inte dubbelt så stor inuti - och det är insidan som räknas det vet du!
Håller med Calle; 'You ain't seen nothing yet' !!!!

#1
Saabnisse
2010-07-19 21:07

Jes, jag ber om ursäkt.
Jag missuppfattade dig nog tidigare när det gällde twin-airmotorer.

#1
Fiat freak
2010-07-20 03:32

FIAT, som vanligt ledande på småbilsfronten! Jag hoppas mycket på den nya importören - FIAT själva. Olle Olsson prisade ut FIAT från marknaden. Väntar att byta min Punto till en 500 tills september när TwinAir motorerna kommer.
Härligt att ha nåt gott att vänta på!

#1
S-E S
2010-07-20 12:17

Frågan var: "Vad tycker du om Fiats nya motorfamilj"? ROBBAN svarar:"Prius är dubbelt så stor men samma förbrukning" ! ! ? Fredrik, du måste nog ställa frågan ännu mera koncist för att vissa Toyotaägare ska förstå frågan!

#1
Daniel
2010-08-17 11:40

Jag säger bara, HALO tändstift. Ni som inte provat, kör en 3 cylindrig bil själv. Efter att monterat in dessa stift, vibrationerna gick ner nåt dramatiskt. Förbrukningen likaså. Om alla bilar i hela världen skulle utrustas med detta tändstift, skulle vi sänka förbrukningen av fossilt bränsle extremt mycket. Finns att titta på
http://www.ontop.nu/indexhalo.htm

#1
MrB
2010-08-17 17:41

Robban: Prius är inte alls så snål som det uppges på pappret. Tester visar att den drar betydligt mer, men du kanske tillhör dom som tror att man kan få ut mer energi än vad man tillför. En liten hemlighet...energin är konstant den ändrar bara form ;-). Prius fördel är att den går på el inne i stan i låga hastigheter OM batterierna är laddade. I alla andra situationer drar den som vilken bil som helst. (Fab 0,39 l/mil/Test 0,51 l/mil)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.