Bild
Nästa artikel

Fiat köper hela Chrysler

Nyheter

Det står nu klart att Fiat köper det som återstår av Chrysler. Bilkoncernen blir i och med det världens sjunde största.

2009 inledde italienska Fiat och amerikanska Chrysler ett sammarbete som till en början innebar att Fiat fick 35 procent av ägandet i Chrysler.

Nu är det bestämt att Fiat tar över Chrysler helt och hållet. Fiat köper de återstående 41,5 procenten av aktierna från en fond kopplad till fackförbundet United Auto Workers, UAW. Avtalet ska undertecknas senast den 20 januari.

Fonden får totalt 3,65 miljarder dollar av Fiat och Chrysler samt ytterligare 700 miljoner dollar som kommer att betalas av Chrysler vid senare tillfällen. I och med detta köp blir bilkoncernen den sjunde största i världen med totalt sex miljoner sålda bilar årligen.

Diskutera: Vad tycker du om att Chrysler blir helägt av Fiat?

Kommentarer

#1
2014-01-02 15:49

Ja vad ska man säga?
Det har ju visat sig att Chrysler haft en betydligt bättre försäljning än Fiat under 2013 så det är väl en klok investering av Fiat.
Dessutom får de ju möjlighet att genom namnbyten hit och dit anpassa sina bilar till olika marknader.
Man får ju tillgång till en rad klassiska namn som, t.ex.Plymouth, De Soto, Imperial, som går att använda.
Men främst handlar det ju om att få avsättning för produkterna.

#2
2014-01-02 19:11

Imperial skulle vara grejer om de återupplivade det men den risken är nog om möjligt ännu mer osannolik än att Fiat får en bil bland de 10 mest sålda här i Sverige i år... Plymouth tror jag väl däremot att det är få som saknar?

Men visst kan det här bli bra även om jag var skeptisk 2009. Chrysler har gått mkt bättre än förväntat och med ett samgående nu får Fiat betydligt bättre framtidsutsikter vilket även reaktionerna idag visat.

#3
2014-01-02 19:30

Jo Rålle, jag saknar Plymouth Barracuda!

#4
2014-01-02 20:12

Hehe, jag har också en del såna där böjelser. Jag är väl en av väldigt få som gärna skulle vilja se en återuppståndelse av t ex Simca eller varför inte Autobianchi för att nu vara lite mer on topic.

#5
2014-01-03 09:15

Klart man vill se en ny Babararacucudada :-P

#6
2014-01-03 10:47

Ja kvalitén i Fiat och Chrysler är väl ganska lika så det kommer nog att gå bra.

#7
2014-01-03 10:58

Intressant affär, som i sitt upplägg är olaglig i de flesta länder. Undrar hur man kan genomför detta? Fiat köper nämligen Chrysler för att man vill åt dess kassa och man genomför köpet genom att Chryslers får stå för 2/3 av köpeskillingen.

Jag är inte övertygad om att upplägget godkänns - då det sannolikt är olagligt t.o.m. i USA.

#8
2014-01-03 11:25

Är inte så insatt i Fiat/Chrysler men innebär detta att namnet Chrysler försvinner?
Känns lite märkligt om Chryslerbilarna döpts om till Fiat även i t.e.x USA?
Har redan lite svårt att förlika mig med Voyager med ett Lanciaemblem men man kanske vänjer sig?
Dock känns fortfarande inte Daewoo som Chevrolet men men ...

Vi får nog tvingas att vänja oss vid sådana här affärer framöver och inse att fler fabrikat kommer att försvinna.

#9
2014-01-03 11:35

Nu kommer knappast Chrysler att den närmaste tiden expandera sina märkesnamn, detta därför att det kostar för mycket att ha dem. Tvärtom så finns planer på att lägga ner Dodge för personbilar och enbart ha kvar det för nyttofordon. Detta därför att Dodge och Chrysler kannibaliserar på varandra och leder till en otydlig profil, även om har funnits planer på att Dodge skulle stå för budgetbilarna och Chrysler skulle vara premium och det finare märket - som det en gång har varit.

Men framtiden får utvisa vad som händer. Rent praktiskt innebär inte detta uppköp annat än att Fiat får större del av Chryslers ekonomiska resurser, nu när Fiat blir fullständiga ägare. Produktmässigt så är det redan Fiat-tekniker och Fiat-designers som styr Chrysler sedan några år tillbaks.

#10
2014-01-03 11:56

Jag saknar Plymouth Plaza. Var mycket vanlig som både polisbil och taxi i Stockholm när jag var grabb. En mycket integrerad del av min barndom. En fantastisk bil med stora fenor där bak. Blev senare utbytta mot Opel Kapitän. Vilket nerköp!

#11
2014-01-03 13:58

Synd att Chrysler inte äger Chrysler Building, för då hade man kunnat döpa om den till Fiat Building!

#12
2014-01-03 15:43

Audi - ungefär samma upplägg då som när SBP såldes ut till vissa privata intressen.

#13
2014-01-03 15:48

Jag ser fram emot nya Jeep Jeepster, som delar storlek och plattform med kommande Fiat 500 X - och som även kommer att tillverkas i samma fabrik som Fiaten - men som har ett uppgraderat chassi för mer off-road kapacitet. Ingen bil som jag kommer att köpa, men jag tycker den kan bli ett kul inslag i modellutbudet.

#14
2014-01-04 12:26

OM fem år finns inte FIAT. Tyvärr.

#15
2014-01-04 12:35

Ja Audi, det är förvånansvärt att den här affären går igenom - om den nu gör det. Men vi har ju lärt oss att regler för sund konkurrens och bolagsköp inte omfattar bilindustrin - i synnerhet inte inom EU där protektionism styr utbudet snarare än de bästa produkterna och konsumenternas efterfrågan. Vi vet ju hur PSA lyckats sno åt sig ytterligare 70 miljarder av skattepengarna som nu bränns upp i ett svart hål. Så varför skall inte Fiat lyckas genomföra en sådan här skalbolagsliknande grej likaså? För korruptionen kommer nog ordna även detta lilla maffiatilltag skall du få se... För att avveckla en industri som bevisligen inte bygger bilar som kunderna efterfrågar kan man ju inte göra..... .....

MVH AL

#16
2014-01-04 12:48

Nån här borde på riktigt söka hjälp? Otroligt vilken pajas....

#17
2014-01-04 12:53

Ett verkligt begåvat svar Peugo....

Men dessvärre motiverar det inte förekomsten av skalbolag och undermålig industriproduktion för den sakens skull.

MVH AL

#18
2014-01-04 12:58

"För 41,46 procent av aktierna får fonden sammanlagt 3,65 miljarder dollar av Fiat och Chrysler samt senare ytterligare 700 miljoner dollar från Chrysler."

http://hd.se/ekonomi/2014/01/01/fiat-ensam-agare-till-chrysler/

MVH AL

#19
2014-01-04 13:11

Det bör också läggas till att både Fiat som Chrysler räddats kvar i livet med hjälp av skattepengar. Fiat var bankrutta 2007 men rekonstruerades med hjälp av den italienska och skuldsatta staten, vilket gjorde att man överlevde finanskrisen, medan Chrysler gick samma väg år 2009.

Idag har Fiat en genomsnittlig avkastning på sin kärnverksamhet som motsvarar den genomsnittliga bankräntan. Nu köper Fiat upp resterande delar av Chrysler - delvis med hjälp av Chryslers egen kassa.

Ja vad säger man. Två bolag som för länge sedan borde vara begravna och avvecklade har räddats kvar med hjälp av våra pensionspengar. Det handlar om mångmiljardbelopp som vi blivande pensionärer går miste om. Så korruptionen är inte gratis - allra minst för bilköparna och samhällsmedborgarna.

MVH AL

#20
2014-01-04 13:22

Instämmer med AL.
Sen fattar jag ej hur man kan få köpa ett bolag med det uppköpta bolagets egna pengar... ungefär som att köpa en liter mjölk och hälften av priset tar jag från ICAs kassa för att kunna betala...

#21
2014-01-04 15:58

Ur ett strikt samhällsekonomiskt perspektiv finns det betydligt bättre och billigare sätt att tillgodose konsumenternas behov av bilar än vad Fiat och Chrysler (och GM,PSA) erbjuder. I en fungerande ekonomi skulle därför dessa bolag ha slagits ut från marknaden och den kvarvarande efterfrågan skulle istället tillgodosetts av dem som överlevt (=de som arbetar effektivare).

Men ekonomisk teori inkluderar inte irrationellt agerande och tar ej heller hänsyn till förekomst av korruption samt politiskt rävspel. Därför lever fortfarande Fiat och Chrysler kvar - och betalar slöseriet gör vi simpla samhällsmedborgare. Folk svälter i världen och de finns hundratusentals människor som inte kan få en vettig vård när de blir sjuka. Detta just på grund av att det finns skrupelfria krafter som vill bibehålla ineffektiv industriproduktion, liknande Fiat och Chrysler.

MVH AL

#22
2014-01-04 22:39

Jag kan inte uttala mig om Chrysler eller FIATs effektitvitet som tillverkare. Men deras möjlighet att överleva i framtiden måste väl ändå till största delen bero på om man tar fram produkter som folk vill köpa eller ej. Både Italien och USA är stora hemmamarknader. Här i Australien säljer Jeep mycket bra och jag kan tänka mig att Chrysler 300C faller kineserna i smaken. Tack vare samarbetet med Chrysler är både Alfa Romeo och FIAT tillbaka i USA efter många års frånvaro. Så jag tror nog inte man kan dödförklara FIAT/Chrysler riktigt än.

#23
2014-01-05 12:11

Utan att göra anspråk på att vara expert utan bara tänka utifrån den kunskap jag har så verkar det som om både Fiat och Chrysler inte går i sync med omvärlden särkskilt bra. De kommer med konstiga modeller som plötsligt blir en hit i Långtbortistan. De verkar skaka burken med ideer och ta en ur mängden snarare än att känna marknaden. Fiat har kunnat vara ett betydligt större märke i sverige om man bara skött sig genom åren.

#24
2014-01-05 13:32

Nja, jag håller inte med om att Fiat och Chrysler inte gör modeller som passar marknaden. Om vi tittar på de senaste modellerna så var ju Fiat 500 L nr. 1 i Europa före Ford B-Max och Citroën C3 Picasso under första halvåret 2013. Fiat 500 har varit en stor succé (fast det är en minibil) sedan starten och nya Pandan är också en bra säljare. Men köpkraften i sydeuropa sjunker, vilket drabbar alla märken som säljer i Sydeuropa och det drabbar Fiat hårt eftersom sydeuropa dominerar deras försäljning. Fiat behöver öka sin försäljning utanför sydeuropa och även utanför Europa. Här kan Chrysler hjälpa till.

Chrysler har inte ett utbud som riktigt passar i Europa, för Chrysler gör bilar främst för nordamerika och där säljer ju Chrysler riktigt bra - det är därför Chrysler går så bra som de gör och vars framgångar hjälper upp Fiat ekonomiskt.

Men i nordeuropa, som Sverige, så går Fiat dåligt därför att svenskar har en annan bilsmak än övriga Europa. I Sverige så säljer minibussar dåligt, även den minsta klassen av minibussar säljer dåligt så här har 500 L floppat fast den är nr 1 i sin klass om vi ser Europa som helhet. Fiat erbjuder ingen traditionell kombi, och traditionella kombibilar är vad svenskar vill ha. Sedan så upplevs Pandan och 500:an för små för många svenskar som vill ha större bilar.

Fiat Freemont - en omgjord Dodge Journey - säljer dock hyffsat, och det är en stor bil.

#25
2014-01-05 13:34

"Sen fattar jag ej hur man kan få köpa ett bolag med det uppköpta bolagets egna pengar... ungefär som att köpa en liter mjölk och hälften av priset tar jag från ICAs kassa för att kunna betala..."

Nu är det ju inte riktigt så. Vad det handlar om, det är att fackförbundet för bilarbetarna i USA äger aktier i Chrysler. Chrysler köper alltså tillbaks sig själv från facket. Det är som att ICA köper tillbaks mjölken som du har köpt.

Men detta är endast en mindre del av pengarna för aktierna nu som kommer från Chrysler, utan det mesta kommer från Fiat.

#26
2014-01-05 13:45

Ett viktigt intresse för Fiat gällande Chrysler, det är att man kan spara pengar genom att samköra flera komponenter. Marchionne vill ju att Alfa återigen ska bli bakhjulsdriven, för att tillfredsställa de klassiska Alfa-entusiasterna. Planen är även att Maserati ska bredda sin kundkrets och bli ett mer tillgängligt märke. Genom att Chrysler fortfarande tillverkar bakhjulsdrivna modeller och kommer fortsätta med detta, så kan man dela komponenter för ett bakhjulsdrivet chassi och plattform mellan sig - det blir mer ekonomiskt än att Alfa och Maserati skulle bära detta helt själva.

Jeep är ett starkt varumärke och de mindre Jeep-modellerna kan samköras med Fiat, Alfa och Maserati-modeller. Kommande Fiat 500 X kommer även som en tuffare off-road modell genom nya Jeep Jeepster (ett återvändande av ett klassiskt Jeep-namn). Alfa och Maseratis kommande SUV-modeller bygger på samma plattform som nya Jeep Cherokee, som i grunden bygger på chassiet från Alfa Giulietta fast förlängt, breddat och anpassat för 4-hjulsdrift.

Det finns således sunda ekonomiska skäl för Chrysler och Fiat att gå ihop med varandra, och Fiats kunskap om chassiteknik, bränslesnålhet och effektivitet gör underverk med Chryslers bilar.

#27
2014-01-05 14:05

Om vi utgår från fakta så säger den att Fiat rekonstruerades år 2007, eftersom bolaget var bankrutt. Hur ser då dagens bolag och nyckeltal ut? Jo enligt följande:

Avkastning på eget kapital: 1,91%
Avkastning på tillgångar :1,25%
Avkastning på investering: 1,95%
Långfristiga skulder och eget kapital: 466,21%

Intäkter/Nettoresultat (miljoner euro)

2012: 83957/348
2011: 59559/1334
2010: 35880/ 520
2009: 32684/ -838

S:a 212080/ 1364

På fyra års tid har man förräntat sitt kapital med 0,6%, vilket är lägre än bankräntan. Tar man hänsyn till inflationen blir avkastningen negativ. Och åter är man skuldsatta upp över öronen, vilket förstås förklarar varför man måste köpa Chrysler med deras egna pengar.....

En verkligt jättesund affär......

MVH AL

#28
2014-01-05 15:25

Raphael har andra uppgifter är de som finns i pressen: "Men detta är endast en mindre del av pengarna för aktierna nu som kommer från Chrysler, utan det mesta kommer från Fiat."

Fiat betalar 1,75 miljarder dollar, Chrysler står för 2,6 miljarder dollar. http://www.nytimes.com/2014/01/02/business/fiat-in-deal-with-union-will-buy-rest-of-chrysler.html?_r=0

#29
2014-01-05 15:40

Om inte Fiat hade velat ta över Chrysler 2009 så hade det lagts ned. Italienarna var de enda som var intresserade av ett företag som dränerats på pengar och utvecklingsresurser först av Mercedes och därpå av asgamarna i riskkapitalbolaget Cerberus.

Nu har åtskilliga tiotusentals amerikaner fortfarande jobb och man har överträffat de allra mest optimistiska bedömarna med att på några år vända jätteförluster till att faktiskt tjäna hyggligt med pengar.

Tillsammans så är de nu världens sjunde största tillverkare och även om de har stora utmaningar framför sig så är de rätt starka nu nästan överallt undantaget Asien. Nu ryktas det att man även söker en partner där och då nämns Suzuki och Mazda i första hand.

Jag var nog rätt skeptisk i början men jag blir mer och mer övertygad att det här var en riktigt bra affär...

#30
2014-01-05 21:04

Det är som om jag skulle köpa en bil av Raphael, skruva av de dyra fälgarna och ge dom till Raphael som betalning för bilen! Italienskt inköp, ett nytt begrepp?

#31
2014-01-06 05:54

Nej Trasten, det är som att jag har en bil och så köper du fälgarna och däcken men inte hela bilen, utan just fälgarna och däcken. Nu kan du ju inte göra så mycket med bara fälgarna och däcken, men jag kan inte göra så mycket heller för bilen går ju inte att köra utan dem. Bilens rörelseutrymme är därmed begränsat. Så vad som händer då, det är att jag köper tillbaks fälgarna och däcken från dig så att jag kan köra med bilen. Observera nu Trasten, att du aldrig ägde hela bilen, det var bara fälgarna och däcken du köpte. Och du köpte fälgarna och däcken för att jag behövde cash, och under tiden som du ägt fälgarna och däcken så har jag samlat ihop cash att ge dig så att jag kan få tillbaks fälgarna och däcken. Jag förstår inte varför detta skall raljeras över i tråden.

#32
2014-01-06 05:56

Rålle, Marchionne är öppen för alla samarbeten det har han sagt. Och han samarbetar redan med Mazda genom Alfa. Nästa Alfa Spider och nästa Mazda MZ-5 kommer att dela chassi och bottenplatta, om än få helt olika design, interiörer och motorer.

#33
2014-01-06 09:12

Jag vet det Raphael. Det man spekulerar om nu är ett sammangående eller iaf ett mycket djupare samarbete med en, (troligtvis), asiatisk partner.

Tror det var på Automotive News eller Bloombergs jag läste det.

#34
2014-01-06 12:18

Hoppas att Fiat och Alfa Romeo drar nytta av Chryslers återförsäljarnät i Amerika fullt ut. Det borde finnas en marknad för åtminstone Alfa Romeo där.

#35
2014-01-06 17:33

Fiat säljs idag hos flera Chrysler-handlare som har öppnat showrooms för Fiat där Fiat 500 och 500 L säljs och snart kommer fler 500-modeller. Alfa Romeo kommer att säljas i samarbete med Chrysler-Dodge nätet ja, först handlar det om att få fram produkter som Marchionne är nöjd med. Det har ju försenat Giulian för han tyckte inte om den produkt som hade utvecklats. Men nu är snart lansering och den tänkta huvudmarknaden är USA!

#36
2014-01-06 17:33

Får hoppas att Dodge nu stoppar i motorer från Fiat 500 i sina pickupmodeller så halverar USA sin bränsleförbrukning...

#37
2014-01-06 21:18

Precis, i de stora RAM-pickisarna skulle man väl kunna kasta ut 6-liters V8:an och istället få plats med minst tre-fyra stycken 0.9 twinair-motorer...

Skulle väl dra ännu mer men tänk vilket ljud!

#38
2014-01-08 09:32

Jag retar mig på hur jänkarna uttalar Fiat. De säger Fiaaaat.

#39
2014-01-08 11:03

"Peter": Men vi säger väl Fiiiat ? Vet inte hur Italienarna uttalar namnet men det är sällan lätt med namn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.