Bild
Nästa artikel
Amerikanska kunder blir förvirrade av växelväljaren i bland annat Jeep Grand Cherokee.

FCA återkallar – växelväljaren förvirrar

Nyheter

Fiat Chryslers kunder i USA tror att de lagt i P-läget, men bilarna rullar iväg.

Fiat Chrysler åtgärdar 1,1 miljoner bilar världen över. Detta på grund av att bilägarna inte förstår sig på växelväljaren. I USA rapporteras det om flera fall där bilarna rullat iväg av sig själva när förarna lämnat bilen med motorn på i tron att de lagt i parkerings-läget.

Växellådan har en elektroniskt styrd växelväljare av joystick-typ. Den har en fast utgångsposition och trycks fram och tillbaka för att välja växelläge. P-läget går in automatiskt om bilen stängs av, men är motorn fortfarande på måste föraren själv välja det, annars fortsätter bilen i körläge.

– För den vane användaren av en bil är det ingen överraskning att bilen kan röra sig under gällande omständigheter. I instruktionsboken är det beskrivet hur man ska använda bilen och hur den ska parkeras. En extra säkerhetsåtgärd vid parkeringssituationer är att dra åt handbromsen, vilket vi naturligtvis alltid rekommenderar föraren att göra, säger Bjarne Petersen från FCA Group Sweden.

I Sverige berör återkallelsen 855 fordon och primärt Jeep Grand Cherokee av årsmodell 2014 och 2015 med automatisk växellåda. Enligt Automotive News ska lösningen bland annat vara att förstärka varningssignalerna.  
 
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Kommentarer

#1
2016-04-26 14:34

Amerikaner är för dumma. Det är samma mekanism med en elektronisk växelväljare på t.ex BMW.

#2
2016-04-26 15:13

Amerikanen har kör med: P R N D 2 1 i mer än 65 år så det tar nog ett tag att ställa om från en genialt enkel och säker konstruktion till en el-gizmo-spak... Handbromsen är (var en reservbroms) avsedd att användas om huvudbromsen skulle falla ifrån. Men då den inte går att använda som reservbroms (nu för tiden) så har den även fått byta namn till parkeringsbroms. Man är alltså utan reservbroms...? 2-kretsbromsar i all ära men jag har sett ett bromsok som gått mitt itu (citroen c5) så båda kretsarna föll bort samtidigt... pedalen i botten och vita knogar

#3
2016-04-26 15:57

Ja, Amerikanare är väl inte direkt de vassaste knivarna i lådan... :P

#5
2016-04-26 18:11

På sedvanligt amerikanska vis kan väl FCA vänta gruppstämningar med anledning av att inte informerat bilköparna om att man ska läsa i manualen.

#7
2016-04-26 19:28

Återkalla förarna. Klistra på "RTFM" på växelväljaren. Klart!

#8
2016-04-26 20:40

GDS har helt rätt. Varför ändra på ett invant och väl fungerande system ? Om man nu nödvändigtvis vill ha systemet elektroniskt och elstyrt går det väl utan att ändra på mönstret.
Det är ju så att eftersom instruktionsboken är den minst lästa skrivelsen av alla, måste ju alla handlingar ske efter förutfattade meningar som absolut inte får ändras!

#9
2016-04-26 21:42

Många insnöade och fördomsfulla tomtar här som uttalar sig om puckade amerikaner utan att ha en aning om hur FCA:s växelväljare fungerar.

Nej, den fungerar inte som på Audi, BMW eller någon annan med elektronisk växelväljare.

Skillnaden är att växelväljaren inte ger någon taktil feedback till användaren. För att veta att man fått i P och inte R måste man läsa av display på instrumentpanelen eller växelväljaren. Skillnaden är bara hur länge man håller växelväljaren framskjuten.

Gör man det tillträckligt många ggr kommer man till slut lyckas få i R istället.

#10
2016-04-26 22:35

Sorry edmund, men det är visst puckat. Lika puckat som att dra åt handbromsen och sedan gnälla om att ingen berättat hur man lossar den. Eller, när man kört Volvo länge och sedan byter till VW för att göra misstaget att blanda ihop växelläge R med 1, köra sönder garagedörren och skylla på tillverkaren att inte ha samma växellägen som på alla andra bilar.
Eller, när man backar och det piper som 17 men man tror att det är bältet man missat sätta i. Osv. Osv.

Ja, det är puckat.

Jag antar att du vet att det är varningsskylt på Starbucks kaffemuggar om att kaffet kan vara varmt när det serveras. No shit!
Eller undrat varför amerikanare behöver text i sidospegeln om att "objects in the rear view mirror may appear closer than they are"?

#11
2016-04-26 23:30

Märkligt, men ändå inte otroligt. En gång i min ungdom så reagerade jag över varför saker i bilar såg så helgalna ut när man tog in dem i "möblerade rum". En originalstereo såg ju rent löjlig ut med sina 2 kvadratcentimeter stora kanalknappar och en ensam jätteratt för volymen... -tills jag tänkte efter en liten stund. Då slog mig tanken att det fanns väldigt intelligenta tankar bakom -genom att göra dessa märkligt överdrivna designer så var det ingen tvekan om att göra rätt, och det med minsta störning på trafikuppmärksamheten...

Samma sak med en gammaldags rattväxelväljare -det råder ingen som helst tvekan om att bilen är i P-läget -detta "signaleras" genom att du når ändläget, och syns dubbelt i display.

En gång fanns ergonomer, beteendevetenskap och användbarhetsspecialism hos biltillverkarna, men antagligen har dessa gått i pension och ersatts av några juniora designers.

Jag har absolut inget mot moderna saker, men då skall det också vara "modernt" och tillföra verkliga värden. Dvs ersätter man rattväxeln med något annat så skall det vara väsentligt mycket bättre -i annat fall så kan man lika gärna behålla rattväxeln tills dess något nytt, och också bra dyker upp. Jag menar, jag lägger i P-läget (kör med rattväxel just nu) på bråkdelen av en sekund, av gammal vana -den nya växelväljaren skall vara ännu snabbare/enklare -jag behövde inte öppna någon instruktionsbok för att växla när jag skaffade bilen och har inga ambitioner att göra så om jag hittar en annan designerlösning till växelspak i nästa bil.

Som sagt, jag är ingen bakåtsträvande "gammal gubbe", -be mig bara en avsevärt mycket bättre växelväljare så köper jag idén bums.

#12
2016-04-27 00:12

Leif
Men kan du tänka dig att det finns smarta idéer hos tillverkarna fortfarande. När du släpper ratten för att nå stereons volymkontroll så ändrar jag från ratten med knapparna där.

I fallet med växelväljaren så tror jag fortfarande att felet sitter hos användaren.

#13
2016-04-27 02:15

@Axa -precis det jag menade. Smart är att kunna reglera volymen på ratten -det tillför något, helt klart bättre!

Exakt vad tillför den elektroniska växelspaken?

#14
2016-04-27 08:09

@Axa: VArför skulle man blanda ihop P och 1 om man går mellan VW och Volvo?

#16
2016-04-27 08:46

Mr Wheeler
Manuell låda, R och 1, sitter längst upp till vänster.
Men det är ju det jag menar, varför skulle man blanda ihop? Om man inte är amerikan förstås.

#17
2016-04-27 09:11

Utan Amerikaner skulle vi inte ha "världens roligaste hemvideor", hade de läst INSTRUKTIONSBOKEN!! P borde ju vara i botten annars får man lära sig. De kan ju inte fälla ihop en barnvagn med barnet i utan att klämma ett finger.

#18
2016-04-27 10:48

@Axa: Det handlar om amerikaner och därför automatlåda.

#19
2016-04-27 12:28

Om växellådan är i ´drive´ läge då rullar bilen iväg DIREKT när man släpper bromspedalen. Enda möjliga scenariot är om bilen står i en kraftigare uppförsbacke och tomgången räcker precis för att hålla bilen still men så fort föraren kliver ut blir bilen lättare och då kan den ev. krypa iväg. Men då hinner man kliva in igen och få stopp på bilen.
Only in America. Man MÅSTE ta fram instruktionsboken om man inte begriper nån funktion. Eller fråga återförsäljaren innan man kör iväg... att skylla på bilen i efterhand är en billig ursäkt. Om man inte ens kan hantera växelväljaren, hur kan denne programmera GPS-en, sätta igång radion o.s.v.

#20
2016-04-27 15:47

@Axa: var backen sitter på en manuell låda kan ju vara på 4 ställen vä-hö-upp-ned beroende på om det är 4,5,6 växlar.

#21
2016-04-27 16:21

Kalijanka och Wheeler:
Jo jag vet att det handlade om automatlåda och att det växellägena kan se olika ut på en manuell. Vad jag menar är oavsett så tar man väl reda på hur det ligger till eller läser manualen om man inte vet eller är osäker. Att förutsätta att den nya bilen fungerar exakt likadant som den förra är urbota korkat.

#22
2016-04-27 21:44

Nej Bortom. En automatväxlad bil drar inte iväg bara för att du släpper bromsen. För 15-20 år sedan var det så, men inte med dagens bilar.

Alldeles för få individer läser bilens instruktionsbok.

#23
2016-04-27 23:08

AudiS4,
mig veterligen har alla automatlådor fortfarande dragläge i D. Dock är det så att många automatväxlade bilar förses med autohold/hill start assist. Om denna funktion är aktiverad och bilen bromsats tillräckligt för att funktionen skall gå in - då rullar den inte iväg även om den ligger i D - annars kommer den ovillkorligen börja rulla. Jag har inte koll på hur det är med Jeepen när det gäller om den har autohold eller ej.

Jag kan faktiskt tycka att det är en dum konstruktion där enda sättet att avgöra om det är P eller D är med synen. En så viktig information skall kunna kännas och utföras med en automatiserad rörelse - allt för att undvika misstag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.