Bild
Nästa artikel
Fiat Chrysler slår ifrån sig anklagelserna om en så kallad fuskprogramvara installerad i bland annat Jeep Grand Cherokee från 2014.

USA stämmer Fiat Chrysler för avgasfusk

Nyheter

Amerikansk myndighet anklagar biltillverkaren för användande av olaglig mjukvara som lurar utsläppstester.

EPA, en miljömyndighet i USA, har lämnat in en stämningsansökan mot Fiat Chrysler i en domstol i Detroit. Fiat Chrysler står anklagade för liknande fusk som Volkswagen har ertappats med, det vill säga en illegal programvara installerad i vissa dieselbilar som gör det möjligt att fuska vid utsläppstester och ange att bilarna släpper ut mindre hälsovådliga kväveoxider än vad de egentligen gör.

Stämningen omfattar 104.000 fordon med 3-liters dieselmotor av modellerna Jeep Grand Cherokee och Dodge Ram 1500 av modellår 2014-2016.
”En eller flera odeklarerade programvaror, ensamma eller i kombination med andra, förbikopplar eller åsidosätter fordonets utsläppskontrollsystem som installerades för att fordonen ska uppfylla Clean Air Acts utsläppsnormer. Kort sagt hävdar klagomålet att fordonen innehåller defeat devices”, skriver EPA i ett pressmeddelande på sin hemsida.

Fiat Chrysler svarar att man är besvikna att stämningsansökan har lämnats in och håller just nu på att gå igenom klagomålen.
”Bolaget avser att försvara sig kraftigt, särskilt mot eventuella påståenden om att man engagerat sig i något avsiktligt system för att installera enheter för att lura amerikanska utsläppstest”, skriver Fiat Chrysler i ett uttalande och lägger också till att de har uppdaterat sina utsläppskalibreringar och tänker installera dessa i de bilar som berörs av fuskanklagelserna:
”FCA förväntar sig att installationen av dessa uppdaterade mjukvarukalibreringar förbättrar 2014-2016 års fordons utsläppsegenskaper och förutser ingen inverkan på prestanda eller bränsleeffektivitet.”


Fiat Chrysler i Europa har nyligen fått sig en uppsträckning av EU-kommissionen, som hotar med rättsliga åtgärder om inte biltillverkaren kan motivera varför det finns en anordning installerad i 500X, Doblo och Jeep Renegade som sänker utsläppen i testlabb.

Diskutera: Tror du att Fiat Chrysler har installerat olaglig mjukvara i bilarna i USA?
 

Kommentarer

#1
2017-05-24 09:51

Det händer mycket nu i dessa tider... Undrar varför ViB inte har sagt något om Daimler nu senast? Igår gjorde tyska åklagare en räd mot dem i Stuttgart i jakt på datafiler, tekniska dokument etc. som kan vara evidens för utsläppsfusk. Daimler nekar till anklagelserna.
http://omni.se/rad-mot-daimlers-huvudkontor-i-stuttgart/a/dKEnX

#2
2017-05-24 12:05

500X är en mycket skitig bil, nästan så en gammal V70 släpper ut mindre. Klart de måste fuska när bilarna väger för mycket och karosserna fått högre luftmotstånd.

#3
2017-05-24 12:21

Nej man måste inte fuska, det är fullt möjligt att få ner utsläppsvärden utan fusk - men det kräver teknik. FCA förlitar sig på en speciell insprutningsteknik och det kan absolut ifrågasättas om det är tillräckligt. Mer lyckade lösningar är kombinationen partikelfälla, selektiv katalysatorrening (SCR) och NOx-fälla med tillsatsämne (AdBlue) - det är givetvis dyrare. Anledningen till AdBlue är för att optimera förbränningen av NOx, ett problem är att partikelfällan och NOx kräver olika temperaturer och då jobbar de mot varandra eftersom de sitter i samma avgassystem, men AdBlue löser det genom att det hjälper förbränningen av NOx.

#4
2017-05-24 12:24

500X med 1.6 MultiJet och framhjulsdrift ligger på under 0,45 l/mil inget som jag skulle vilja kalla för mycket skitigt, däremot går förbrukningen (och utsläppen) upp om du adderar 4-hjulsdrift och ännu mer om du till 4-hjulsdriften kör med automatlåda.

#5
2017-05-24 12:40

Den 500X jag pratar om har 4WD och väger smått otroliga 1600 kg. En gammal V70 väger något mer men har antagligen lägre luftmotstånd.

#6
2017-05-24 12:52

Styggavargen, men 500X säljs inte med dieselmotor i USA så jag förstår inte ditt inlägg relaterat till de amerikanska myndigheternas krav på FCA. De modeller som berörs är Jeep Grand Cherokee och Dodge RAM. 500X har 4-hjulsdrift från Jeep, det är Jeep-standard på den - marknadens mest avancerade 4-hjulsdrift i sin storleksklass. Det är samma system som i Jeep Renegade (de byggs dessutom i samma fabrik). Det är inget lättviktsbygge nej, Jeep är inte kända för att göra lätta system.

#7
2017-05-24 16:32

Om Fiat Chrysler har fuskat ska de ha ett straff. Det märkliga är, att fast de har åkt fast för fusk låter det på deras uttalande att det är nästan en orättvis behandling de får från EPA. En mycket märklig uppfattning. Antingen har de fuskat, eller så har de inte fuskat. Finns inget mitt emellan.

#8
2017-05-24 16:33

Spelar det roll om det är diesel eller bensin!? Det fuskas med utsläppen och grundproblemet är att bilarna är för tunga och ineffektiva.

#9
2017-05-24 17:10

Ajajaj. Kan det verkligen finnas en koncern till med inbyggt fusk i väggarna?? Ett ställe där fuskmentaliteten genomsyrar allt man gör och säger.
Såååå illa kan det väl inte vara?
Det var väl bara VW som var det stora stygga fuskmonstret?
........

#10
2017-05-24 17:54

Det kommer mer. Bosch har väl motorstyrningar i ganska många märken ?

#11
2017-05-24 18:05

Styggavargen ja det spelar roll om det är diesel eller bensin för det är bara dieselmotorerna som är föremål för utredning om illegal mjukvara i testsituation, inte bensinmotorer.

#12
2017-05-24 18:08

J.L varje motirtiloverkare har sina egna specifikationer på motorstyrningen. Även om Bosh levererar motorstyrningen så är den gjord enligt motortillverkarens specifikationer. Så även om Bosch finns hos flera så innebär det inte per automatik att alla som köper från Bosch har en illegal mjukvara i motorstyrningen.

#13
2017-05-24 20:02

Glöm inte att Bosch utvecklade den aktuella featuren och erbjöd sina kunder dito

#14
2017-05-24 20:07

Bilvärlden är en enda fuskbyk avseende avgasrening, bränsleförbrukning partikelutsläpp. Icke att förglömma att bilindustrin är livrädd för förändringar som syftar till en bättre miljö, då detta kräver primärutveckling = kostar mycket pengar. Vad ska alla eftermarknadsfunktioner dra in sina pengar på när oljebyten blir överflödiga, extrema marginaler, i den elektrifierade världen ?

#15
2017-05-25 14:16

Vi har inte sett den sista fuskaren ännu, allt handlar om pengar, och att tjäna så mycket som möjligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.