Nästa artikel
Fallucka i vägen snart på fler platser
Nyheter

Fallucka i vägen snart på fler platser

Publicerad 17 januari 2014 (uppdaterad 20 januari 2014)
Falluckan i vägen har testats i tre år – snart finns den på fler platser runt om i Sverige. Flera kommuner uppges vara intresserade.

Under de senaste tre åren har en ny typ av farthinder testats i Linköping. Uppfinningen kallas Actibump och idén kommer från svenska tvåmannaföretaget Edeva.

Farthindret använder radar för att mäta hastigheten på bilar som närmar sig. Om det går för fort sänks en fallucka ned i vägbanan så att däcken slår i en stålkant. Tanken är att smällen ska vara avskräckande och bara drabba de som kör för fort.

Till sommaren ska farthindret installeras vid fyra av betalstationerna på den svenska sidan av Öresundsbron och snart kan fler falluckor dyka upp i Sverige. Till Vi Bilägare säger Marcus Raninger, försäljningsansvarig på Edeva, att ytterligare tre kommuner är intresserade av farthindret. Nya installationer kan bli aktuella senare i år.

Sedan falluckan monterades i Linköping har andelen fortkörare på den aktuella vägsträckan sjunkit från 70 till 20 procent. Enligt Edeva har inga bilar skadats.

Diskutera: Vad tycker du om idén med en fallucka i vägen?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-01-17 17:10
Focus

Det är de som har så fruktansvärt svårt att följa hastighetsbegränsningarna som bjudit på detta. Den här typen av farthinder där det inte händer något om man håller rätt hastighet måste väl ändå vara att föredra jämfört med de vägbulor som skakar av kalsongerna oavsett vilken hastighet man håller. Det är ytterst få vägbulor som är konstruerade så att man kan hålla angiven hastighet. Men det är svårt att ta till sig nyheter när man är motståndare till sånt som kan hjälpa till att reglera hastighet i synnerhet.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-17 17:21
mrplot

Tack Focus, äntligen ett balanserat inlägg.

#a • Uppdaterat: 2014-01-17 18:49
Focus

Fantastiskt vilken övertro somliga har för vägbulor. En sträcka med vägbulor
efterlevs endast på bulan där man i princip står stilla för att sedan dra på för fullt till nästa där man åter står stilla på grund av att man är så förtvivlat rädd om underredet. Det som finns närheten såsom andra trafikanter skiter man i. Då kvittar det om man suckar eller ej. Det är dessutom långt ifrån alltid bulorna finns i närheten av övergångsställen. Det finns samhällen med väg 6 km lång, med 50 km/tim och vägbulor med ca 2-300 meter mellan varje utan tillstymmelse till övergångsställe.