Bild
Nästa artikel
Extra fartkontroller under påsk

Extra fartkontroller under påsk

Nyheter

Polisen skärper bevakningen av hastigheter i påsktrafiken. Vägar med höga fartgränser ska bevakas extra noga.

Vårens första storhelg närmar sig och många påsklovsfirare väntas ge sig ut i trafiken.

– När vintern är över så ökar också hastigheterna och därmed konsekvenserna vid en olycka, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Som en del av ett europeiskt samarbete genomför polisen under påskveckan extra fartkontroller över hela landet. Vägar med höga tillåtna hastigheter, utan fartkameror, ska specialbevakas.
 
– Om alla höll hastighetsgränserna skulle ytterligare cirka 100 liv räddas på de statliga vägarna, säger kommissarie Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen

Samtidigt genomför NTF en informationsinsats på rastplatser i omkring 100 av Sveriges kommuner.

– Många tror att man vinner mycket tid genom att köra fort. Faktum är att om man ökar från 80 km/tim till 90 km/tim så vinner man knappt fyra minuter på en fem mil lång resa, men risken att dö vid en olycka fördubblas, säger vd Jan Sandberg.

Diskutera: Vad tycker du om polisens insatsvecka?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-04-18 12:55

Dom har alltid en insats vid stora helger, blir mycket pengar till statskassan då :-)
Inget nytt under solen.
Men visst är det bra att dom syns i trafiken för att lugna ner vettvillingar.

#2
2011-04-18 13:06

Raymond K, ska vi reda ut vad som är en "vettvilling"? Den som kör i 110 på 100-vägen eller den som kör om trots mötande trafik, kör om över backkrön, kör om i spärrområde, SMS:ar (!) under körning etc? Ja, inte är det 110-föraren.

#3
Raymond K
2011-04-18 13:14

Herr Ober!
Jag syftade nog mest på kategorierna "kör om trots mötande trafik" " kör om i backkrön" "ligger för nära bilen framför" när jag pratade om vettvillingar.
De som kör lite för fort säger jag inget om, dom får nog sina böter så småningom i alla fall men dom stör mig inte såvida dom inte ligger 1 meter bakom min bil och trycker på innan dom kan köra om.
Jag kör ändå inte sakta för jag sätter min farthållare på 95 där det är 90 väg för då kör jag i ca 90 i verklig hastighet och kan lugnt köra förbi radarkontroller.

#4
2011-04-18 13:32

Sorry, Raymond, jag inser nu när jag läser ditt inlägg igen att du menade att polisens närvaro på vägarna lugnar de som kör som idioter (utan att alltså väga in ringa hastighetsöverträdelser).

#5
2011-04-18 14:50

Lite irriterande är denna urgamla argumentation om liten tidsvinst vid lite ökad hastighet som just bara 10 km/t är, kanske därför så många kör 20 och 30 km/t för fort?
De tänker på att de måste gasa på rejält för att det ska löna sig!!!

Har de som ständigt framför denna hastighetspropaganda om liten tidsvinst tänkt på det?

Människor reagerar inte alltid som teoretikerna tänkt sig…

Jag kan ju ha räknar helt tokigt men nog får jag det till en tidsvinst på 5 minuter och inte fyra?

Dessutom om man inte räknar i tid utan i stäcka så ser man ju att om man kör i jämt en timme så är den som kört i 90 km/t framme vid målet när den som kört i 80 km/t har en hel mil kvar att köra.

DET är en skillnad som faktiskt har betydelse i väldigt många situationer.

OCH att risken att dödas i en olycka fördubblas med bara 10 km/t hastighetsökning är ju också ett laboratorieresultat med teoretisk beräkning.

I verkligheten tillkommer så många andra komplicerande faktorer att man i praktiken inte kan säga något sådant.

#6
Raymond K
2011-04-18 17:04

Varför måste en resa "löna sig"? Varför måste man resa så fort som möjligt? Är detta den nya tidens brådska man alltid skall ha?
Det är mer avkopplande att köra i god tid dit man skall och försöka att njuta av resan istället. Vädret är kanske fint, bilen nytvättad och humöret glatt. Lite skön musik i bilradion, en kafferast på något vackert ställe så får man en trevlig resa även om man inte kommer fram till målet så snabbt man kan.
Att köra för fort och att jaga för att komma om alla som dyker upp framför en är bara uppstressande tycker jag.

#7
2011-04-18 19:45

Bättre att vara påskledig än vara trafikpolis .. :o)

#8
2011-04-18 20:25

Trodde sverige drogs med värre brott än just trafiken men hade glömt att det tjänar de inga pengar på ju,de riktigt kriminella är för smarta än en svensson :o) och därför ett lätt byte, Polisen tjänade 840miljoner i böter år 2010, vad tjänade dem på riktig brottslighet???? =nästan inget.

#9
2011-04-18 20:35

Var det inte nästan 5 miljarder dom drog in till statskassan?

#10
2011-04-18 20:42

Nä det var det inte! Är nog riktigt med c:a 840 miljoner..

Ja ja räcker väl ungefär till lön åt 1600 snutar så inte räcker det långt.. :-(

#11
2011-04-18 22:15

Fartkontroll i påsk? Det är väl ingen nyhet?
Jag torskade idag och påsken har inte börjat ännu.
Suck. 108 km på 90-väg. 2400:-
2+1 väg. uppförsbacke. ville om en lasbil och hade precis kört om. Där stog han......
Då han skrev ut boten så tyckte han att jag hade ett bra reg-nummer... JAS xxx. Fin bil du har tyckte han (Skoda Superb) Går den bra? frågade han.
NEJ , sa jag, Den går aldeles för fort......
Så gick det med det, och i morgon fyller jag år. Vilken förskott på present va?

#12
Raymond K
2011-04-18 22:21

Grattis Hardy

#13
2011-04-18 23:48

Det borde vara olagligt att skriva ut böter när man kör om. Seriöst. De pratar om säkerhet vitt och brett. Men om de inte tillåter att man ska kunna göra säkra omkörningar, varför bygger de då 2+1-vägar? Ett jävla hyckleri är vad det är. Säkerhetsprat och miljöprat som mest handlar om tävlingen om vilken polisenhet som kan dra in flest böter.

#14
2011-04-19 00:11

Jag tvivlar på att någon uppfattar att om man ökar hastigheten från 70 km/h till 100 km/h så har faktiskt "den levande massan", som man sa förr, ökat till det dubbla! Kraften vid en krock är alltså den dubbla. Bromssträckan är dubbelt så lång. Jag tar det det sista en gång till: Ökar du hastigheten från 70 till 100 km/h så blir bromssträckan dubbelt så lång! Så är det! Det finns inga om. Det här är helt enkelt fysikens grundlagar.
Själva olycksrisken ökar ännu mer och dödsrisken ytterligare mycket mer. Här kommmer jag inte ihåg de egentligen enkla sambanden som konstaterats på statistisk väg. Huruvida dödsrisken är stor eller liten varierar från fall till fall och med hastigheten i sig, men sambandet mellan ökad hastighet och ökad dödsrisk är oförändrad. Dödsrisken i sig ökar mycket kraftigare än fartökningen.
Det här är ingenting vi kan känna i kroppen. Vi uppfattar fartökning linjärt. Vad gäller ljus- respektive ljudstyrka så är det ett logaritmiskt förlopp och det vore på sätt och vis önskvärt att det vore det med hastighetsändringar också. Men så är det alltså inte.
Ökas ljudstyrkan till det dubbla, så är ökningen 3 dB, vilket är en märkbar ökning, men inte mer. För att uppfatta det som en fördubbling så måste ljudet ökas 10 ggr - förstärkaren måste ge 10 ggr mer effekt till högtalarna. Så funkar alltså inte vår uppfattning av hastighet.

Ökar man hastigheten från 80 till 90 km/h så får åtminstone jag det till att bli en vinst på 4 minuter och 8 sekunder på de där fem milen i exemplet i artikeln. (Alltså inte knappt, utan drygt 4 min.)
Bromssträckan ökar med 26,5 %.
Räknar jag lite på värden från tabeller som finns på Trafikverkets webbplats, så ökar risken för att dö med 69 % och att skadas allvarligt med 43 %. Jag reserverar mig för just de siffrorna. Är lite trött.
När första bilen nått fram har den andra 5,5 km kvar, vilket den alltså hinner på 4 min och 8 s.

N-iklas exempel må stämma och det kan se mycket ut visat på det sättet. Men allt är relativt.
Den första bilen kommer fram efter en timme och den andra efter en timme och 7,5 minut. Ingen himmelsvid skillnad för en resa på nio mil. En kopp kaffe.

#15
Storknut
2011-04-19 08:29

Roy J:
Ytterligare ett trevligt inlägg från dig. Tack också för ett mycket väl skrivet och informativt inlägg baserat på "hard facts". Tack!

#16
2011-04-19 09:40

Jag tackar verkligen för de orden, Storknut.

Det finns så många människor där den egna, alltid så begränsade, erfarenheten blir så överdrivet viktig. Istället för att tänka efter vilka erfarenheter man faktiskt saknar. Helheten består av detaljer, men allt måste i slutänden ses ur ett större perspektiv och då inser man våra begränsningar.
Ändå kör ett antal förare omkring och tror att de ser och klarar av så mycket.
För att inte bli alltför flummig så ska jag ge en mer handfast tankeställare:

De där 10 sekunderna innan.
Någon dör eller skadas allvarligt. Plåt knycklas ihop. Hud slits upp. Ben krossas. Eller blev det kanske "bara" en buckla och ett blåmärke?
Visste någon enda av alla dem som skadats vad som skule hända 10 sekunder innan? Eller ens en sekund innan?
Då hade knappast olyckan hänt. Eller hur?

#17
2011-04-19 12:04

Hardyman, visst är det så j-vla lumpet av snuten att sätta dit en bilist precis när denna har kört om en lastbil. Ingen som helst förståelse. Sätt dit bara!
Och Roger Skagerström har också fattat galoppen. Själv tänker jag inte stanna om en sån där jöns poppar upp i vägkanten. Jag tänker försvara mig med att jag tyckte att det såg oseriöst ut och att jag misstänkte rån eller överfall. Kanske ändå att en sådan där störningsfri laservarnare kunde vara något, trots allt. Får nog undersöka detta lite mer.

#18
2011-04-19 19:43

Det handlar sällan om hur mycket tid man spar hit och dit. Det handlar om vilken hastighet som känns bekväm att åka i. Att sitta och åka i 70 på merparten av alla 70-sträckor är en ren pina tex. Får sitta och stirra sig blind på hastighetsmätaren istället för att bara köra. Sitta och passa bilen hela tiden istället för att slappna av och njuta av färden. Jag HATAR sådant! Det tar udden av den mesta av gläjden som bilkörning ger.

#19
2011-04-19 20:11

Tycker största risken att hålla "för låga" hastighetsgränser är att risken för inslumring ökar mångdubbelt!
Det beaktas aldrig när beräkningar görs hur mycket risken ökar vid hög fart. Lovar att köra "för sakta" kan vara rent bedövande.. farligt! Speciellt under längre perioder.

#20
Raymond K
2011-04-20 10:13

Roger!
Till och med jag kan tycka att det ibland känns lite pina att ligga i 70 på en enslig väg med knappt någon trafik men att sitta och stirra på hastighetsmätaren behövs ju inte om man har farthållare. Jag trycker in farthållaren och behöver inte stirra på hastighetsmätaren och kan ha en ganska avslappnad om än lite tråkig resa. *På vissa vägar kan man fatta varför hastighetsbegränsningen har sänkts men på många vägar fattar jag det inte alls. Vägar med lite trafik och knappt någon bebyggelse längs den har sänkts från 90 till 80 och detta finns det ingen rim och reson i. Hur skall man få bilister att följa hastighetsbegränsningen om den verkar vara helt felsatt?

#21
2011-04-20 23:22

Häromkring är 70-vägarna ofta rätt kurviga. Ger inget att köra med farthållaren då. Av på av på av på

#22
2011-04-25 00:53

Angående statistik så mäter man bara på dom som gjort bort sig.
Så... man kanske inte ska dra allt för stora växlar på det rent generellt..?

Att bevaka E4:an under påskhelgen handlar enbart om pengar.
Med trafikäkerhet som kvasiskäl.

Men det var iaf. en som svalde med hår och allt.

#24
2011-04-25 00:57

Skrivet av Roy J

"Jag tackar verkligen för de orden, Storknut.

Det finns så många människor där den egna, alltid så begränsade, erfarenheten blir så överdrivet viktig. Istället för att tänka efter vilka erfarenheter man faktiskt saknar. Helheten består av detaljer, men allt måste i slutänden ses ur ett större perspektiv och då inser man våra begränsningar.
Ändå kör ett antal förare omkring och tror att de ser och klarar av så mycket.
För att inte bli alltför flummig så ska jag ge en mer handfast tankeställare:

De där 10 sekunderna innan.
Någon dör eller skadas allvarligt. Plåt knycklas ihop. Hud slits upp. Ben krossas. Eller blev det kanske "bara" en buckla och ett blåmärke?
Visste någon enda av alla dem som skadats vad som skule hända 10 sekunder innan? Eller ens en sekund innan?
Då hade knappast olyckan hänt. Eller hur?"

Berätta gärna mer om detaljerna och erfarenheterna!

Du, som verkar kunna så mycket!

#23
2011-04-25 00:58

Captcha sux

#25
2011-04-25 11:57

Ja du, Nithin, jag minns när Stenmark som än en gång fått den där omöjliga, ständigt återkommande frågan från Christer Ulfbåge: "Hur bär du dig åt?"
"Det är int' lätt att förklara för en som inte begriper!"

Alla förare sitter ibland och gör något som inte är knutet till bilkörningen - pillar på bilstereon, kollar efter något i handskfacket, stoppar in en napp i en barnmun - och det är OK. Om det görs vid rätt tillfälle. Man ligger i vänster körfält som är alldeles tomt - men snett framför i höger körfält ligger en bil som kommer att svänga ut. Man ligger i en långsam bilkö som plötsligt stoppar upp. Man ligger jämsides med en annan bil genom en kurva - som är hal.
Oftast går dessa saker att förutse - om man är fokuserad på rätt sak.