Bild
Nästa artikel
Experten om rostskyddsgarantin: ”Ett spel för gallerierna”

Experten om rostskyddsgarantin: ”Ett spel för gallerierna”

Nyheter

Biltillverkarna skryter om långa rostskyddsgarantier – som ofta är värdelösa, något som nu uppmärksammas av P1-programmet Plånboken.

Alla nya bilar kommer med en rostskyddsgaranti. Men i många fall är den i princip värdelös på bilägaren, visar en stor genomgång av 25 bilmärken som Vi Bilägare gjort.

Vissa märken godkänner inte att bilen körs i regn eller saltslask om garantin ska gälla, och hos Tesla försvinner garantin om ägaren gör en lackbehandling eller rostskyddsbehandling i efterhand. Även stenskott kan göra rostskyddsgarantin värdelös.

Det uppmärksammas nu av programmet Plånboken som sänds i Sveriges Radio P1, där Vi Bilägares expert Christian Ellmark uttalar sig.

– Den här garantin finns främst för att övertyga bilköpare vid köpet om att bilen inte kommer rosta de närmaste åren. Det är ett bra försäljningsargument för handlaren. Rostskyddsgarantin är till stor del ett spel för gallerierna.

Rostskyddsgarantin kan dock gälla om rosten kommer inifrån, till exempel om något gått fel under produktionen av bilen.

– Det är mycket ovanligt, säger Christian Ellmark.

Du kan lyssna på hela inslaget här eller genom att starta spelaren nedan (spola fram till 20:20).

Vi Bilägares tips: Så minskar du risken för rost

1. Tvätta bilen noga, särskilt undertill på vintern. Här finns en bra guide till hur du ska göra.

2. Om du köper en ny bil kan det vara en bra investering att rostskyddsbehandla den.

3. Välj en bil med bra rostskydd från början. Här finns en genomgång av modellerna med bäst och sämst rostskydd.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-09-03 07:46

Gäller väl alla garantier

#2
2020-09-03 08:12

... eller försäkringsbolag.
Vem fan står för något de gjort eller sålt idag?
Finns ju inget ansvar för nått.
Chefer, anställda, produkter, mediciner, sjukvård, försäkringar.
Mest skit som kommer ut.

#3
2020-09-03 08:49

Köpte en ny VW Passat kombi 2012.
2014 lackerades alla dörrar om på lackgarantin.
Slutet av 2015 bubblade det återigen på bakdörrarna och på bakluckan som då lackerades.
2018 sålde jag skiten med en jäkla massa galvblåsor och rostblåsor på bakskärmar och baklucka och bakdörrar.
Såg bilen för några månader sedan och den ser inte riktigt klok ut med all rost.... Vilket skräp.

#4
2020-09-03 09:33

Hjälp finnes, köp rätt bil med viss ironi...

https://youtu.be/p5QUHh__lvk

#5
2020-09-03 09:33

Min erfarenhet är att den vanliga nybilsgarantin fungerar. Dock har jag inte haft anledning att åberopa rostskyddsgaranti men har alltid varit skeptiskt till den garantin utifrån vad som beskrivs ovan.

#6
2020-09-03 10:07

De flesta garantier är värdelösa, inget snack om saken.

#7
2020-09-03 10:09

Märkligt att inte Konsumentverket fått stopp dessa värdelösa hittepå-garantier.

#8
2020-09-03 10:58

Håller till fullo med Axa - det är alltså också mina erfarenheter efter många nybilsköp där nybilsgarantin har nyttjats ett antal gånger. Senast med vår Mazda 3 som efter ca: 5 år och 10.000 mil fick ett växellådsbyte på garantin eftersom lådan började kärva.

#9
2020-09-03 16:54

Håller helt med milkylainen, ingen tar ansvar för något i dag.

#10
2020-09-03 17:16

Systembolaget och milky
Generalisera inte individuell erfarenhet.
Mina försäkringar har fungerat bra och förväntat.

#11
2020-09-03 17:28

Rostskyddsgarantin är nästan jämt värdelös. Se till att ha ett bra rostskydd på bilen från början.

#12
2020-09-03 18:03

Jag håller faktiskt inte med om att alla garantier är värdelösa – men rostskyddsgarantier är det generellt.
Jag känner i och för sig två personer som fått sina Ford Focus av förrförra modellen omlackade. I bägge fallen bakdörrar och lucka.
Mercedes 30-åriga garanti är ju bara så löjlig. Den bäddar ju för att smita undan. I de fall en kund lyckas stå på sig, blir det "goodwill" istället för garantifel, som ju gubevars kan vara prejudicerande.
Kollade just runt på deras webbplats för att se vad de har idag. Jag gav upp …De skriver om förlängd nybilsgaranti, men är väldigt hemliga med vad ordinarie garantier omfattar och vad den extra tillför.

#13
2020-09-03 18:37

Troligen har inte en enda rostlagning skett via denna s.k garanti. Skulle då kunna bli prejudicerande, vilket Roy J påpekar.

#14
2020-09-04 18:39

Mig veterligen har rostskyddsgarantin ett enda ändamål, och det är att biltillverkarna vill lura sina bilägare att betala för omotiverat snordyr originalservice långt efter att vanliga garantierna gått ut... -lite lattjo att så många går på den niten =)

#15
2020-09-04 23:13

Som jag alltid har påpekat..... bling-bling går före ett vettigt rostskydd!!!
Att det ska vara då förb. svårt att förstå? Där(!) skulle motorjournalisterna kunna göra stor nytta genom att ideligen skriva om detta! Men 0-100 är kanske roligare?!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.