Bild
Nästa artikel
En välutrustad tvätthall gör bilvårdspysslet roligare, effektivare och miljövänligare.
En välutrustad tvätthall gör bilvårdspysslet roligare, effektivare och miljövänligare.

Så tvättar du bilen som ett proffs – steg för steg

Reportage

Våren har på allvar tagit sig in i landet och det är hög tid att visa din bil den uppskattning och respekt den förtjänar efter den mörka årstidens slit. Vi Bilägares tvätt-ABC tar vagnen från vintertrist till sommarfin i åtta steg.

Bilens kaross utsätts för hårda prövningar. Från glödande sol till bitande kyla och allt där emellan. I Sverige är vintern den tuffaste årstiden; snö, salt och grus i en tärande blandning. En noggrann tvätt är A och O för att kaross och chassi ska hålla rosten stången.

Grundregeln är att hellre tvätta ofta och slarvigt än sällan och noggrant. Har du lite tid att lägga på din bil, följ våra ”expressvård”-tips. Den som har mer tid över kompletterar med ”expertråd”. Följer man alla råd till punkt och pricka är det ett projekt på några timmar.

Innan vi börjar – kom ihåg att alla former av bilvård ska göras i skugga och på en sval kaross. Självklart tvättar man i tvätthall eller på sådant sätt att starka kemikalier och smuts inte kommer ut i naturen.

Fram med gummistövlar, tvätthink och tålamod. Nu bilvårdar vi in våren!


Steg 1: Avfettning

Efter vinterns härjningar är avfettning ett grundläggande steg mot en ren bil. Avfettningsmedel får aldrig användas vid starkt solljus eller på varm kaross.

• Kallavfettning används man för att lösa upp tjärfläckar, salt och fett vilket gör den särskilt lämplig efter vinterhalvåret. Kallavfettning tappar effekt om det blandas med vatten och ska därför användas på torr kaross.

• Alkalisk avfettning är starkt basisk och används för att ta bort lättare smuts så som vägdamm, pollen och sot – en sommaravfettning om man så vill. 

• Microavfettning är enkelt uttryck en korsning av de två tidigare, en bra kompromiss som är duglig året runt. Oavsett avfettningstyp får den inte torka på karossen, det finns avfettningsmedel som blir geléaktiga i konsistensen och därför dunstar långsammare.

• OKQ8:s ”Premiumavfettning” eller Sonax ”Prewash-T” är exempel på asfaltslösande ”geléavfettning”. Avfettningsmedel kan störa bilens rostskydd och bör därför bara användas upp till strax under bilens dörrhandtag.

Dagens bilar har i regel strålkastare och blinkersglas av olika typer av plastmaterial, de kan vara känsliga för kemikalier och man bör därför undvika avfettning på dem.

Även gummidetaljer är känsliga för avfettning, framför allt gäller det torkarblad, men även däck kan missfärgas av starkare avfettningsmedel.

Vinterns tjärfläckar avlägsnas med kallavfettning. Undvik att spraya i hjulhusen.
Vinterns tjärfläckar avlägsnas med kallavfettning. Undvik att spraya i hjulhusen.

Expressvård

Spraya på kallavfettning. De områden som är mest tjärbefläckade efter vintern är området runt hjulhusen och bilens bakstam. Riktigt vintersmutsiga fälgar kan behöva kallavfettning för att bli fria från tjärfläckar, men avfettning biter inte på bromsdamm.

Expertråd

För att lyfta ytterligare fett och smuts från karossen används naturavfettning efter att kallavfettningen har spolats av. Runt dörrar och baklucka samlas mycket smuts. Spraya och bearbeta med pensel för att medlet ska komma åt och verka. Glöm inte avgasröret.

Blir röret inte rent efter avspolning? Ge det en omgång till med kallavfettning och borsta sedan med diskborste.

Fortfarande inte rent? När bilen är färdigtvättad kan man ta en trasa fuktad med lacknafta för att få bort den sista ingrodda smutsen. Skrubbsvampar av typen ”scotch brite” bör inte användas på högblanka avgasrör.

Uppluckrad tjära förvandlas till brunaktiga ränder.  || Kallavfettningen kan sprayas direkt på penseln för att bearbeta karossens mer intrikata delar. || En mjuk och större pensel underlättar runt trånga detaljer som tanklock, gångjärn och dörrspringor.
Uppluckrad tjära förvandlas till brunaktiga ränder. || Kallavfettningen kan sprayas direkt på penseln för att bearbeta karossens mer intrikata delar. || En mjuk och större pensel underlättar runt trånga detaljer som tanklock, gångjärn och dörrspringor.

Steg 2: Avspolning

I tvättskolan använder vi genomgående högtryckstvätt. Beroende på hur kraftfull högtryckstvätten är håller man munstycket cirka 30 centimeter från karossen och i en vinkel av cirka 45 grader så att grus och smuts trycks bort från karossen.

Hobbytvättar kan i regel förses med roterande ”fräsmunstrycken”, men de får under inga omständigheter användas i samband med biltvätt.

Undvik att spola med högtryck direkt vid dörrlister. Vatten kan komma in och listerna riskerar att hamna snett.

”Ska bilen vara fin, får du lida pin”, är en klassisk bilvårdsregel. En grundlig avspoling av underredet är ett måste efter vinterns härjningar.
”Ska bilen vara fin, får du lida pin”, är en klassisk bilvårdsregel. En grundlig avspoling av underredet är ett måste efter vinterns härjningar.

Expressvård

En bil spolas alltid av nedifrån och upp, detta för att vattnet och den ”rena” karossen fungerar som en glidvalla för smuts högre upp på karossen. Risken för repor minskar. Spola ur hjulhus och under bilen.

Spola längs båda sidorna av bilen. Avsluta med att gå uppifrån och ned. Var försiktig runt eventuella lackskador. För att vara helt säker på att karossen är fri från löst sittande smuts bör man avsluta med en spolning med normalt tryck.

Expertråd

Det finns ingen bortre gräns för hur noggrant underredet kan spolas, om möjligt bör bilen lyftas upp och spolas med normalt tryck. Grus och lera tenderar att fastna i ovankant på hjulhuset, en punkt som kan vara svår att nå med högtryckstvätten.

Med rätt typ av borste/pensel går det att komma åt inne i hjulhuset. Med lite övning går det att använda högtryckstvätt för att spola runt dörrblad och instegslister.

Grus och smuts samlas i hjulhusen. I regel är det lättare att komma åt runt hjulhuset om man inte använder högryckstvätt. || I nederkant av dörrbladen samlar smuts. Med övning kan man använda hötryckstvätten på ett sådant sätt att inget vatten kommer in i kupén.
Grus och smuts samlas i hjulhusen. I regel är det lättare att komma åt runt hjulhuset om man inte använder högryckstvätt. || I nederkant av dörrbladen samlar smuts. Med övning kan man använda hötryckstvätten på ett sådant sätt att inget vatten kommer in i kupén.

Steg 3: Skum

Att dränka in bilen i skum är en bilvårdstrend. Skummet består av bilschampo som genom högtryckstvättens tryck och en så kallad skumlans blir tjockt och klistrigt. Schampot har en fettlösande effekt och efter några minuter spolas det av.

Har man genomfört en noggrann avfettning och avspolning går det att ifrågasätta nyttan av skumbehandlingen som fett- och smutslösare, men skumbadet har även en annan funktion, mer om det under ”schamponering”.

»’Ska bilen vara fin, får du lida pin’, är en klassisk bilvårdsregel.«

Steg 4: Fälgar och däck

Orsaken till att en välorganiserad biltvätt börjar med fälgarna är för att de i regel är bilens smutsigaste delar och man vill undvika att skvätta på en ren kaross.

Bromsdamm är till stor del slaggprodukter av mötet mellan bromsskiva och bromsklossar, en metallsmet som inte löses upp av avfettning. Det finns tre typer av fälgrengöring: alkalisk, syrabaserad och ph-neutral, där den senare är att rekommendera då den generellt är något skonsammare mot fälgar och användare.

Alkaliska och syrabaserade fälgrengöringsmedel är effektiva på att avlägsna bromsdamm och vintersmuts men felaktigt använda kan de missfärga lackerade fälgar och plastdetaljer. Är du rädd om fälgarna prova först på en mindre yta eller på fälgens insida.

Full attack med fälgborsten runt ekrar, bromsok och hjulskruvar. 
Till däcksidan går det att använda relativt hårda borstar.
Full attack med fälgborsten runt ekrar, bromsok och hjulskruvar. Till däcksidan går det att använda relativt hårda borstar.

Expressvård

Använd en ph-neutral fälgrengöring. Fördela jämnt över ytan. Låt medlet verka enligt tillverkarens rekommendationer. Spola av. Klart!

Expertråd

Den ph-neutrala fälgrengörningen kan behöva lite hjälp på traven med en mjuk pensel runt fälgkanter, ekrar och bromsok. En fälgborste gör att man kommer in i fälgtrumman och kan göra rent.

Använd en för fälgarna dedikerad hink och svamp använd anpassat schampo eller vanligt bilschampo. En tvättvante gör det lättare att komma åt på baksidan av ekrarna. Använd en hårdare borste för att skrubba däcksidan.

Efter tvätt

För att aluminiumfälgar ska hålla sig rena och lättvättade bör de vaxas. Fälg- och biltillverkare rekommenderar att det görs minst en gång var 30:e dag… Som alternativ till de vanliga bilvaxerna finns fälgvaxer och förseglingsprayer.

Till en väl vaxad fälg behöver man inte använda fälgrengöring – svamp och bilschampo räcker. För stiligt svarta däcksidor använd däckglans. En gelartad däckglans brukar i regel ge ett mer varaktigt resultat än den sort som sprayas på däcket.

Arbeta in däckglansen med en pensel. Det mest hållbara resultatet får man om medlet får verka några timmar på däcket för att sedan torkas av med en ickeluddande mikrofibertrasa.

Penseln fördelar däckglansen i däckssidans text och fälgkant.
Penseln fördelar däckglansen i däckssidans text och fälgkant.

Steg 5: Schamponering

Bilen står nu avfettad, avspolad och redo för schamponering. Grundregeln vid all biltvätt är att smutsen ska ledas av från karossen, inte gnuggas bort. Därför går det åt en hel del vatten. Till en bil i Golfstorlek krävs cirka 20 liter schampovatten.

Tvätthinken är med fördel ljus, då syns smuts och grus tydligare och man ser när det är dags att byta vatten. Man bör aldrig använda mer än cirka 4/5 delar av hinkens innehåll då det finns risk att skräp och grus fastnar i svampen med repor som följd.

Schampot får inte torka in, spola hellre en gång för mycket än för lite. Löddret från en skumlans kan fungera som extra smörjning mellan svamp och kaross.

Raka tag över karossen. Notera att mikrofibervanten är vikt på mitten, det möjliggör fyra drag över karossen innan svampen måste sköljas.
Raka tag över karossen. Notera att mikrofibervanten är vikt på mitten, det möjliggör fyra drag över karossen innan svampen måste sköljas.

Expressvård

Börja på karossens minst smutsiga del – taket. Drag från mitten och framåt. Gör bara raka drag, aldrig cirklar då det ger mer synbara tvättrepor. Fortsätt med motorhuv, baklucka (sedan kaross) och sidor.

Håll svampen väl indränkt i schampovatten så att det alltid finns en såpig hinna mellan kaross och svamp. Byt när vattnet är smutsigt.

Expertråd

Tvättprincip enligt ovan, men med två hinkar. En hink med schampovatten och en sköljhink med vatten. I botten på hinkarna har man ett raster som förhindrar att grusrester ska följa med svampen, dessutom kan man skrubba svampen mot rastret för att hålla den ren.

Efter ett drag med svampen, vänd den så att det är en ren yta som ligger mot lacken. Skölj ur svampen i hinken med rent vatten vartannat drag och ladda med nytt schampovatten. Tidskrävande men skonsamt mot bilens lack.

Använd en separat svamp för bilens nedre delar så minskar risken för tvättrepor ytterligare. För att komma åt mellan karossplåtar och veck kan man använda en mjuk pensel.

Sköljhink till vänster. Notera skillnaden på vattnets färg/smutsighet!
Sköljhink till vänster. Notera skillnaden på vattnets färg/smutsighet!

Steg 6: Flygrost, lera och ånga

Flygrost är metallpartiklar som etsar sig fast på karossen och ger små brunaktiga fläckar. Flygrost är vanligast längs karossida och bakstam.

Det är svårt att se flygrost på mörka bilar, men känns karossen sträv utan synliga tjärfläckar är det sannolikt flygrost du känner. Det finns specifika flygrostborttagare att köpa, men en kostnadseffektiv lösning är att använda en ph-neutral fälgrengöring.

Karosslera tar med allt från tjärfläckar, flygrost till intorkade insektsrester.
Karosslera tar med allt från tjärfläckar, flygrost till intorkade insektsrester.

Expressvård

Spraya på fälgrengörningen och låt den verka innan du spolar av, det går att göra i samma moment som fälgtvätten. Spola av. Klart!

Expertråd

Ibland räcker inte fälgrengöring för att få bort alla tjär- och flygrostrester, då finns två alternativ. Tjärfläckar kan smältas bort med ångtvätt. Lite omständligt men skonsamt då man bara vidrör lacken med en mikrofibertrasa. Alternativ två är karosslera.

Lera finns att köpa i välsorterade biltillbehörsbutiker. Leran är förhållandevis mjuk och fångar upp alla former av smuts. Ska bara användas på ren bil.

Som glidmedel mellan lera och kaross finns speciella oljor, men det fungerar lika bra med såpvatten (bilschampo och vatten). Det gäller att vara lätt på handen så att lerbiten glider med så lite friktion som möjligt mot underlaget.

Användning av lera kan ge lätta repor i lacken och bör därför bara användas i samband med polering.

När leran blir smutsig knådas den om för att inte repa lacken.
När leran blir smutsig knådas den om för att inte repa lacken.

Steg 7: Tork

Behöver man verkligen torka bilen? Krasst sett nej, men det finns nackdelar med att hoppa över momentet. Kalkfläckar gör ytan sträv och det gör att smuts fastnar lättare.

Vattendroppar i kombination med starkt solljus ger en förstoringsglaseffekt som kan skada lacken.

Det klassiska sämskskinnet gick i pension för många år sedan, en skonsam torkning görs med en anpassad mikrofiberduk eller våffelduk som kapslar in eventuell kvarvarande smuts utan att repa lacken.

Torkduk av mikrofibertyp. Trasan vänds efter varje tag så att eventuell smuts kapslas in.
Torkduk av mikrofibertyp. Trasan vänds efter varje tag så att eventuell smuts kapslas in.

Expressvård

Som vid schamponeringen torkar man med raka drag. Enklast är att börja med de plana ytorna som tak, motorhuv och bagagelucka. Skölj mikrofiberduken i ljummet vatten med jämna mellanrum.

Expertråd

Som ovan men genom att använda ett snabbvax av typen ”wax it wet”. Den lite fetare ytan gör att torkduken glider lättare över karossen och risken för tvättrepor minskar samtidigt som bilens vaxskydd förstärks.

Runt dörrar och bagagelucka tenderar det alltid att finnas mikroskopiska gruspartiklar, därför bör man använda en separat torkduk för dessa områden.

Snabbvax direkt på trasan.
Snabbvax direkt på trasan.

Steg 8: polering och vaxning

En polering och vaxning ska alltid föregås av en noggrann tvätt. Stå i en så dammfri miljö som möjligt, ett väl upplyst garage är idealiskt. Hobbypysslaren kan räkna med att en grundlig polering tar minst en dag i anspråk.

Förberedelser

Vid maskinpolering bör alla bilens svarta gummi- och plastlister täckas med maskeringstejp för att skydda mot poler- och vaxrester. Tidsödande, men då det är svårt att få bort intorkade poler- och vaxrester är det väl värt mödan.

Är oturen ändå framme brukar det gå att luckra upp polerrester med fönsterputs och hård tandborste. Vaxrester som fastnat runt emblem och liknande tas bort med snabbvax och en mjuk pensel.

Polermaskn används med tillförsikt. Det ska vara ett relativt lågt tryck på polertrissan, annars blir lacken och polermedlet för varma.
Polermaskn används med tillförsikt. Det ska vara ett relativt lågt tryck på polertrissan, annars blir lacken och polermedlet för varma.

Polering

Poleringen är det viktigaste steget mot nybilsglans, ju större möda du lägger ned desto bättre resulat. Moderna klarlackade bilar förutsätter att man använder en polermaskin för ett bra resultat. Börja alltid med ett milt polermedel (polish).

Blir resultatet inte tillfredsställande välj ett mer slipande medel (rubbing). Rubbing bör följas av polish. Polera en begränsad yta åt gången. Använd ett relativ lågt varv på polermaskinen. Överdosera inte mängden polermedel.

Använder man för mycket blir medlet ”såpigt” och tappar effekt, samtidigt gäller det att inte polera torrt då lacken riskerar att brännas. Runt skarpa karossveck är lacken tunnare, var försiktig. När polermedlet har tor-kat polerar man bort resterna med en mjuk mikrofibertrasa.

Vaxning

För långtidsskydd bör lacken skyddas med vax. Vilken typ av vax man vill använda är mycket en fråga om tycke och smak, men man kan med fördel använda ett lättarbetat flytande hårdvax. Vaxet fördelas enklast med en skumtrissa eller mikrofiberduk.

Polera och torka bort vaxrester med mikrofibertrasor, byt trasa ofta. På senare år har ”förseglingar” blivit vanliga. De är i regel mer hållbara än traditionella vaxer men kan vara omständligare att använda.

Läs förpackningens instruktioner och gör din egen bedömning om det är värt mödan.

Rubbing används för slitna lacker. Polish avlägsnar de mikroskopiska repor som uppstår av rubbingen. Vax ger långtidsskydd.
Rubbing används för slitna lacker. Polish avlägsnar de mikroskopiska repor som uppstår av rubbingen. Vax ger långtidsskydd.
»På senare år har ’förseglingar’ blivit vanliga.«

Motortvätt

Med en modern bil är det i regel inga problem att utföra motortvätten själv. Att använda högtryckstvätt i kombination med kallavfettning eller ”motortvättmedel” är effektivt, men läs tillverkarens rekommendationer för hur motorns elektriska komponenter ska skyddas.

Det är ingen nackdel om motorn är lite ljummen när tvätten börjar, då är olja och smuts mjukare och lossnar lättare. Rengöringsmedlen får inte torka och glöm inte att de kan missfärga gummidetaljer.

Man ska undvika att spola med högt tryck nära motorn, en tumregel är att strålen inte ska vara kraftigare än att den är behaglig att ta på. Bilschampo och en mjuk pensel är effektiva knep för att få rent i alla vinklar och vrår, exempelvis runt huvlås och oljepåfyllningslock.

Efter avspolning, kan man använda tryckluft för att blåsa bort stående vatten.

Högtryckstvätt på behörigt avstånd från motorn.
Högtryckstvätt på behörigt avstånd från motorn.

Tvättsvamp

Tvättsvampens uppgift är att leda bort smuts från karossen, ju mjukare och mottagligare svampen är för att ta emot smuts desto skonsammare tvätt.

Ska du bara göra en sak för din bil i år är det att ersätta den rektangulära syntetsvampen till förmån för en mikrofiberbaserad svamp/handske. Mikrofibern kapslar in de små smutspartiklarna och lyfter dem från karossen och minskar avsevärt risken för tvättrepor.

Mikrofibersvampar finns i olika form och fason, vad man föredrar är högst personligt men grundkraven är att de ska absorbera mycket vatten och kännas hanterliga i handen. Det sista är inte minst viktigt då en svamp som tappas på marken är en förverkad svamp.

Personligen föredrar jag tvättvantar då de kan vridas och vändas så att det går att få ut många drag innan den måste ”laddas om” med nytt schampovatten.

Mikrofibersvampar är tvättbara och kan användas ett tiotal gånger innan de blir så slitna att de bör degraderas från kaross till fälg.

Engångssvampen kan används på exemeplvis avgasrör.
Engångssvampen kan används på exemeplvis avgasrör.

Schampo

Utbudet av bilschampo är närmast oändligt men kan delas in i tre grundtyper.

1) Schampo för högtryckstvätt är inte avsett att användas vid handtvätt med svamp. Schampot appliceras med lågt tryckt eller handspruta och får verka på karossen under ett par, tre minuter för att spolas av med högt tryck.

Till den här kategorin hör även bilschampon som är framtagna för att använda med skumlans. De är ofta mer koncentrerade jämfört med vanliga bilschampon och mycket uttorkande på händer.

2) Löddrande schampo för handtvätt. Den vanligaste schampotypen som blandas med vatten. Finns med och utan inblandning av vax. Ska bilen vaxas och poleras efter tvätten ska schampon med vax undvikas.

3) Icke löddrande schampo för handtvätt. Ska inte blandas med vatten utan appliceras direkt på en fuktad svamp.

Detta innebär att det inte finns vare sig vatten eller skum som lyfter smutsen från karossen och därför lämpar sig den här typen bäst för mycket lätt nedsmutsade eller förtvättade bilar.

Till schampotypens (ofta kallad ”supertvätt”) fördelar är att det lämnar en fet, lätt vaxartad yta samtidigt som det tar bort mind-re asfaltsstänk.


Resultatet

Före
Före
Efter
Efter
Taggar: Reportage

Bilens kaross utsätts för hårda prövningar. Från glödande sol till bitande kyla och allt där emellan. I Sverige är vintern den tuffaste årstiden; snö, salt och grus i en tärande blandning. En noggrann tvätt är A och O för att kaross och chassi ska hålla rosten stången.

Grundregeln är att hellre tvätta ofta och slarvigt än sällan och noggrant. Har du lite tid att lägga på din bil, följ våra ”expressvård”-tips. Den som har mer tid över kompletterar med ”expertråd”. Följer man alla råd till punkt och pricka är det ett projekt på några timmar.

Innan vi börjar – kom ihåg att alla former av bilvård ska göras i skugga och på en sv

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-01 10:03

Ja det är nog bra att följa de här tvättråden om man har möjlighet, men för de som måste lägga det mesta av sin tid till försörjning återstår oftast endast en andra möjlighet och den är jag proffs på.
1. Jag åker fram till kortläsaren, stoppar in mitt kort och väntar ett tag.
2. Jag funderar en stund över de bilder på olika bilar som visas på skärmen och trycker på den som är mest lik min.
3. Jag tar mitt kort och får ett kvitto¨
4. Dörrarna till tvätthallen öppnas och jag åker in så nära mittlinjen som möjligt och stanna vid "Stopp"!
5. Bilen spolas, borstas, vaxas och sköljs och torkas.
6. Dörrarna öppnas och jag åker ut.
Se där, en snabb tvättning som tar ca 15 minuter, visserligen blir det kanske inte helt rent, men tillräckligt och jag skulle inte få en krona mer för bilen vid inbyte om jag lagt ner timmar på att få bort varenda liten flugskit!

#2
2020-05-02 12:08

Glöm inte att kasta det som är kvar i hinken över bilen på slutet. Då får man med allt shampoo som annars skulle kastas bort.

#3
2020-05-04 17:25

Mycket bra artikel. Tydligen har jag slarvtvättat i 40 år. Men det har gått bra ändå. Många bra tips, vilka jag kommer att ha nytta av.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.