Bild
Nästa artikel
Bilarna med bäst rostskydd: Modellerna som får toppbetyg i rosttestet

Bilarna med bäst rostskydd: Modellerna som får toppbetyg i rosttestet

Reportage

Flera stora bilmärken snålar in på rostskyddet – och det är du som bilägare som får stå för notan. I vårt unika rosttest avslöjar vi vilka modeller som har bra och dåligt rostskydd.

Rost är kanske inget nybilsköparen funderar på. Men efter bara några år avslöjas vilka biltillverkare som satsat på ett riktigt bra rostskydd – och vilka som snålat.

Som enda svenska biltidning testar Vi Bilägare rostskyddet i alla bilar vi testar. Det gör vi tillsammans med vår partner Rostskyddsmetoder där testbilarna spenderar ett dygn.

• Täckande plastsjok och innerskärmar demonteras för att kartlägga rostskyddet. 

• Kaross och chassi undersöks okulärt medan lacktjocklek och slitskydd mäts med my-mätare. 

• Den invändiga behandlingen i balkar och hålrum synas med titthålskamera.

Trots att Volvos modeller ska vara utvecklade för det svenska vägnätet som ofta dränkas i salt vintertid är rostskyddet knappast på topp. Nästan alla nya modeller har ett rostskyddsbetyg på tre av fem. Balkarna under Volvo V60 Cross Country saknar till exempel invändig behandling och även bakluckan har dålig tätning av skarvar.
Trots att Volvos modeller ska vara utvecklade för det svenska vägnätet som ofta dränkas i salt vintertid är rostskyddet knappast på topp. Nästan alla nya modeller har ett rostskyddsbetyg på tre av fem. Balkarna under Volvo V60 Cross Country saknar till exempel invändig behandling och även bakluckan har dålig tätning av skarvar.

Omfattande gravrost i Ford

På senare tid har vi avslöjat två fall där bilägare på olika sätt drabbats av biltillverkarnas snåla rostskydd, eller på längre risk riskerar att drabbas av rostproblem.

Det ena exemplet är vår egen Ford Mondeo som ingår i Vi Bilägares långteststall. 

Tyvärr ringde varningsklockorna tidigt beträffande bilmodellens rostskydd. Vi Bilägares betyg blev tre av fem när bilen var ny, vilket är medelmåttigt, men efter några tusen mil på svenska vägar avslöjades omfattande gravrost runt infästningen till bakvagnen men även trösklarnas bakgolv var angripna.

– Tyvärr är detta den rostigaste långtestbilen hittills, konstaterade Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström med tanke på att även huv och ena framdörren är utbytt på grund av rost.

Läs också: Utbredd rost redan efter 6 000 mil: ”Nu blir det ingen mer Ford”

Jaguar har använt mycket aluminium i flera nya modeller och det ger bra rostskydd. Jaguar är vana vid aluminium och har god ordning på hur man bygger för att hålla risken för oxidation låg. Skarvar är vältätade, liksom dörrar och motorhuv.
Jaguar har använt mycket aluminium i flera nya modeller och det ger bra rostskydd. Jaguar är vana vid aluminium och har god ordning på hur man bygger för att hålla risken för oxidation låg. Skarvar är vältätade, liksom dörrar och motorhuv.

Rostrisk i Volvosuv

Det andra exemplet har inte med dåligt rostskydd att göra. Det handlar istället om en designmiss i nya Volvo XC60 som innebär att grus och vägdamm kommer in i kupén från de bakre hjulhusen och kan innebära risk för rost på längre sikt.

– Grus, sand och salt hamnar inuti gummilisten och det finns inte en människa som gör rent den listen, sa Thomas Widström när vi inspekterar en av två XC60 II.

Läs också: Allvarlig designmiss i Volvo XC60 – som ökar risken för rost


Renault har ryckt upp sig

I den här artikeln har vi samlat rostskyddsbetyget för alla bilar vi testat sedan 2018. Den korta sammanfattningen är att bilar från Mercedes, Audi, BMW och Volkswagen generellt klarar sig bra i våra rostskyddstester (förutom vissa undantag där till exempel Volkswagens gastankar ingår).

Renault har på kort tid gjort en uppryckning och övertygar nu med bättre rostskydd. Däremot har Volvo, som ju ska bygga bilar utformade för vårt svenska och på vintern saltindränkta vägnät, bara en trea i snittbetyg vilket är högst medelmåttigt.

Audi snålar oftast inte på rostskyddet. Audi A6 är till exempel mycket välbyggd från rostskyddssynpunkt med många aluminiumdetaljer. Även lyxbilen A8 får toppbetyg, konstigt vore väl annars med den prislappen.
Audi snålar oftast inte på rostskyddet. Audi A6 är till exempel mycket välbyggd från rostskyddssynpunkt med många aluminiumdetaljer. Även lyxbilen A8 får toppbetyg, konstigt vore väl annars med den prislappen.

Japanska märken generellt dåliga

Allra sämst rostskydd i våra tester har japanska bilar från Subaru, Nissan, Mitsubishi, Honda, Toyota och Mazda. Där är rostskyddet sällan högt prioriterat och det kan vara läge att rostskyddsbehandla sin bil. Även Citroën, Peugeot och Ford har generellt dåligt rostskydd.

Lexus är enda japanska märket med bättre rostskydd.

Du kan se alla våra individuella rosttester och filtrera på olika märken här.

Därför är rostskyddet så viktigt

Ett bra rostskydd höjer andrahandsvärdet på bilen. Ett dåligt rostskydd kan dessutom innebära sämre krockskydd.

Långtgående rostangrepp på tröskelbalkar kan förvärra inträngningen i kupén vid en sidokrock. Krocktester utförda av Folksam har tidigare påvisat att rost på fel ställe ökar risken för svåra kroppsskador med 20 procent.

När Folksam testade krocksäkerheten på tio år gamla bilar med betydande rostskador hade stålplåten rosthål på flera ställen. Kraftig rost i bärande balkar riskerar att slå ut delar av krockskyddet. 

Testerna visade att omfattande rost i energiupptagande balkar sannolikt påverkar krocksäkerheten. Bilar med mycket yttre rost bör, enligt Folksam, undersökas undertill och upptäcks kraftig rost i balkar bör man undvika köp. Vid köp av nyare bil hänvisar Folksam till Vi Bilägares rostregister.

– Vår rekommendation är att man tar del av de rostskyddsbetyg som finns. Det finns ingen annan som systematiskt bedömer sannolikheten för rostproblem längre fram, säger Anders Ydenius.

Toyota Corolla är mycket populär som nybil i Sverige men rostskyddet är inte på topp. Rostskyddsbehandling i trösklarna men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum.
Toyota Corolla är mycket populär som nybil i Sverige men rostskyddet är inte på topp. Rostskyddsbehandling i trösklarna men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum.
Rostskyddsbehandling eller inte?

För den som vill maximera rostskyddet går det att beställa en extra rostskyddsbehandling av bilen hos en expert. 

För att det ska vara effektivt ska bilen helst vara så ny som möjligt – om den redan börjat rosta försvinner inte den rosten bara för att bilen behandlas. Men fortsatta angrepp kan hejdas av en bra behandling.

Det går inte att för all framtid rostskydda bort dåliga konstruktionslösningar, men en noggrann behandling kan ge även en bristfälligt konstruerad bil ett betydligt längre liv än den skulle haft utan skyddsbehandling. 

En bra behandlad bil kan också ge sin ägare ett längre liv. Murken plåt kan betyda ett dåligt krockskydd om olyckan skulle vara framme. Ett rejält rostskydd är också ett bra argument när bilen ska säljas.

Det erbjuds behandlingar i olika prisklasser. De dyrare är mer omfattande och tar ett par dagar i anspråk. Bilens underrede och hålrum tvättas och torkas noga, innerskärmar och plastsköldar under bilen tas bort innan rostskyddsmedlet läggs på. 

Hur länge behandlingen håller beror på hur bilen körs och sköts. Skyddet bör kompletteras med jämna mellanrum, det yttre vartannat år och senast med fem års intervall bör det sprutas nytt vax i hålrummen.

Folksam anser att fordon med lite eller ingen rost, som fått ett eller två i betyg, bör rostskyddas för att upprätthålla säkerhetsnivån.

– Vår bedömning är att bilar med lågt rostskyddsbetyg bör rostskyddas. Har bilen däremot ett godkänt rostskydd och ändå är rostig behöver det inte betyda att bilen är farlig, säger Anders Ydenius på Folksam.

Så här ser det ut när Vi Bilägares expert granskar och betygsätter rostskyddet.
Så här ser det ut när Vi Bilägares expert granskar och betygsätter rostskyddet.

Taggar: Reportage

Rost är kanske inget nybilsköparen funderar på. Men efter bara några år avslöjas vilka biltillverkare som satsat på ett riktigt bra rostskydd – och vilka som snålat.

Som enda svenska biltidning testar Vi Bilägare rostskyddet i alla bilar vi testar. Det gör vi tillsammans med vår partner Rostskyddsmetoder där testbilarna spenderar ett dygn.

• Täckande plastsjok och innerskärmar demonteras för att kartlägga rostskyddet. 

• Kaross och chassi undersöks okulärt medan lacktjocklek och slitskydd mäts med my-mätare. 

• Den invändiga behandlingen i balkar och hålrum synas med titthålskamera.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Så här går rosttestet till

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass.

Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden.

Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet.

Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen

• Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

• Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

• Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

• Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

• Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Så sätts rostskyddsbetyget

5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.

4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.

3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.

2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.

1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2020-05-14 19:01

Visst är det märkligt att man ser så många rostiga Audi med tanke på era hyllningar, att ni dessutom verkar tro att aluminium är lösningen mot rost blir lite komiskt, aluminium oxiderar och åldras

Självklart sätter ni en Toyota med tummen ner när Mondeo är den bil som ni har upptäckt rostar mest, så vart är alla sönderrostade Toyotor? Med ert betyg borde de ju vara uppätna efter 10 år

Vet att ni gav Yaris verso så dåligt betyg för ni trodde den skulle rosta, men några år senare fick ni höja betyget då ni insåg att den inte alls hade rostat som ni hoppats på :)

Nä, rostskydd är inte bara lim, vax o tectyl

#2
2020-05-14 20:23

Nej det är mycket fanatism också Simon no1 och det har väl du ingen brist på?

#3
2020-05-15 13:32

christer_1 Att man är nöjd med sitt bilval och ser vad som skrivs är inte det samma som fanatism. Har man vuxit upp med sin farbror som var Toyotahandlare och rallyförare och ägt 27 Toyotor själv och provkört det mesta som kommit ut så måste nog till och med du erkänna att man har en hel del erfarenhet av märket, fanatisk? nä men väl insatt :)

Vill du förklara vad fanatism skulle ha med rostskydd att göra?

#4
2020-05-16 16:24

Om nu Toyota nu är såååå fantastiskt bra, så var är alla dessa efter 10 år....
Om du Simon no1, tar och läser i sista numret av Teknikens Värld, så finns en trevlig historia från en dam som fick skrota sin ” välskötta” toyota, så kvaliteten är väl inte på topp, eller??? Om nu Vi Bilägare inte kan detta med att förutse bilars rostskydd, så läs inte dessa tester, ingen tvingar dig, men oss andra kan ju va bra att veta, att trots toyotas reklam om någon magisk plåt, så är inte kvaliten högre än en 2:a

#5
2020-05-16 21:51

Japanska bilar, Fiat/Chrysler, Ford, PGA verkar vara väldigt dåligt rostskyddande. Och andra har dragit ned på rostskyddet, som Volvo och Volkswagen gruppen.

#6
2020-05-17 10:03

Mauros.

Nu var ju inte denna Toyota Aygo så välskött som du skriver, den var inte ens servad hos Toyota som håller koll på sådana här saker tidigt och nämner det till ägaren. Tyvärr får nog kärringen skylla sig själv att hon inte servat bilen på Toyota, hon kanske lärde sig något. Tyvärr är ju detta också en fransk konstruktion i grunden, Toyota konstruerade bensin motorn. Nej, jag ser helst att modellerna har japanskt ursprung. Klart att en billig bil som denna inte har det bästa påkostade rostskyddet. Men det är bäst att serva sin bil på Toyota, de håller mer koll än andra verkstäder om rostskyddet, hur mycket sparade kärringen nu på att serva på annan verkstad i slutändan? Dumsnål!

Och många gamla Toyota exporteras till bla Afrika pga att bilarna är kända för att vara extremt hållbara och bekymmersfria, där hamnar många 10år eller äldre....

#7
2020-05-17 18:54

Nåja Shogun, de Toyota som exporteras till Afrika är ju de riktiga, hållbara modellerna typ LC, Hilux och motsvarande, de som är vanligare här typ Auris/Corolla, Avensis t.ex lönar sig sällan att exportera.

#8
2020-05-17 20:37

Saabnisse.

Som många ggr förr har du fel här också när det gäller Toyota.....tyvärr.

#9
2020-05-18 19:27

maurus, en står hemma hos mig, en Toyota Mr2a från år 2000, helt rostfri, sålde min Celica GT från 1975 i höstas och det var extremt lite rost på den också trots sina 45 år, har du ens kollat på blocket?

Där finns många Toyotor äldre än 10 år

Jag tror inte de är bäst men de är defenetivt inte så dåliga som VIB vill påvisa, jag tror nämligen inte de har full insyn i rostskydden

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.