Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vad kostar en bra rostskyddsbehandling?

Bilfrågan: Vad kostar en bra rostskyddsbehandling?

Bilfrågan

"Har sett prisuppgifter på nätet som varierar mellan 3 000 och 15 000 kr. Enligt kommentarerna får man vad man betalar för, men vad ska man räkna med?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Hur mycket får man räkna med att en rostskyddsbehandling av god kvalitet kostar? Har sett prisuppgifter på nätet som varierar mellan 3 000 och 15 000 kr. Enligt kommentarerna får man vad man betalar för. Tänker köpa fabriksny bil i år och behålla den länge. Därför tror jag rostskyddsbehandling passar mig.

Jan Lindkvist, Borlänge

SVAR:
Priserna varierar mellan landsort och storstad, men en riktigt gjord rostskyddsbehandling inklusive slitskydd på underredet och besprutning med vaxbaserade medel inne i hålrummen kostar normalt mellan 7 000 och 11 000 kronor beroende på bilstorlek.
Arbetskostnaden blir högre ju mer av skyddande plast under bilen som måste monteras bort. En underredesbehandling med enbart slitskydd kostar normalt
4 000–8 000 kronor.
En komplett behandling bör ses över och förbättras efter fyra till fem år, då till en lägre kostnad.
Dinol, Tectyl, Mercasol och No-xudol är de vanligaste produkterna på den svenska marknaden.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Vad har du fått betala för en rostskyddsbehandling?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2014-04-14 10:52

Jag fick betala med en rost-skorpa under hela bilen ...
Tjackade en Mazda 323F i slutet på 90-talet som varit inne på Tuff-Kote Dinol i Täby ... efter ett par år var det en rostskorpa under hela bilen eftersom dom inte låtit bilen torka tillräckligt före dom rostskyddsbehandlade :-(

#3
2014-04-14 11:20

Om Jan i Borlänge tänker köpa en toyota eller annan asiatiskt bilmärke behövs definitivt ingen extra rostskyddsbehandling. Köper han däremot en Europeisk, svensk eller USA tillverkad bil SKALL man kosta på sig en extra behandling. ALLA toyotas bilar har ett fantastiskt välutvecklat rostskydd som enkelt kan konstateras genom att man tittar på de bilar som rullar på våra vägar idag. När såg du en rostig toyota senast?

#4
2014-04-14 12:59

Stoor: Toyota har bra lackkvalitet och plåt, men underredena är ofta fulla med rost. Den studie som Sverea-Kimab (tror jag det var) gjorde, där de sågade itu bilar/balkar och kollade inuti bekräftade att de bilar som har bra galvanisering och rostskydd hade minst rost.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fh24-files.s3.amazonaws.com%2F17800%2F7619-peRaT.pdf&ei=mb9LU-HxJMXnygP9t4KoBA&usg=AFQjCNH-kFpkQUZdy7VhSaKtYiOLBjewHA&bvm=bv.64542518,d.bGQ

Jag vet inte om det var ett annat test, men i en granskning kom Citroen C5 och Audi A6 högst upp, när de tittade i balkar. Citroen har inte bra rostskydd, men väldigt stark galvanisering. Men de flesta asiater har dåligt rostskydd, nuförtiden Kia och Hyundai undantaget.

#5
2014-04-14 13:33

Stoor, jag kan titta på grannens Avensis, den är rostig uppe på taket och vid vänster sidoruta. Fläckar av en femkronas storlek. Hur den ser ut undertill vet jag inte.
Jag frågade varför han inte åtgärdade det, det är ju inte så svårt, men han sa att han väntar på att den ska återkallas! ;o)
F.ö. är han lika missnöjd med Avensisen som han är nöjd med sin C5.
Även om han brukar slå i skallen när han kliver i.

#6
2014-04-14 13:42

Har varit och dreglat över en ny Subaru BRZ (samma som Toyota GT86) och det första som man läser om i forum är just att rostskyddet verkar vara riktigt dåligt.

Så får tacka för ett bra svar (samt tips i tråden), nu har man lite bättre koll på vad det kan gå loss på.

#7
2014-04-14 16:13

Stoor, min bror har två Toyotor som är yngre än fem år båda två. Om det är något han klagar på så är det just rosskyddet under till. De rostar rätt rejält.

Jag har en Mercedes B-klass och den sa ViB så här om.

http://www.vibilagare.se/test/langtest/bra-rostskydd-pa-mercedes-bklass

#8
2014-04-14 17:45

Jag har också haft Mercedes vad jag och en bekants sagt om dem vad gäller rost kunde man läsa i en artikel i Vibilägare + många andra artiklar i det ämnet. Vad gäller rost och Toyota så är detta inte längre ett problem enligt mina erfarenheter. Så jag frågar igen var är alla artiklar i Vibilägare med många ägare med sina upprostade bilar som visar att det finns problem med rost? Och inte bara en prognos att bilarna har dåligt rostskydd. Det måste finnas drivor med ägare med sina upprostade Toyota bilar vid detta laget precis som man avslöjade Mercedes rostproblem som man inte ville ta ansvar för. Men av detta ser vi inget av vad gäller Toyota, vad beror det på? Kan det bero på att man ställt en feldiagnos vad gäller rostskyddet på Toyota under många år? Det är iallafall min erfarenhet, körde en Toyota Camry parallellt med den upprostade Mercedes E-klass jag hade. Toyotan var totalt rostfri överallt, på MBn kom rosten precis överallt. Nog vet man när en bil har problem med rost eller ej, även på bilprovningen var man positiva till Toyota vad gäller rost. Toyota kan man säga har bra rostskydd från 1992 på Camry och på Corolla från 1998. Dessa rostar inte mer än andra bilar, snarare är man bättre än många andra.

Väntar fortfarande på artikel om massor med Toyotaägare med sina upprostade bilar. De borde stå på kö till Vibilägare vid detta laget, eller?

#9
2014-04-14 18:09

"Väntar fortfarande på artikel om massor med Toyotaägare med sina upprostade bilar. De borde stå på kö till Vibilägare vid detta laget, eller?" Finns det kö överhuvudtaget? Nej trotts att det finns bilar som rostar än värre. Alla är inte som du som ältar sina rostproblem dagar i ända år ut och år in, Shogun.

Min bror skulle aldrig höra av sig till ViB. Han skulle nog aldrig öppna en biltidning över huvudtaget. Han är helt ointresserad av bilar. Just därför kör han Toyota. Bilen man kör om man inte har något bilintresse.

#11
2014-04-14 20:54

jag lyckade pruta några 100-dringar på min behandling men då länade jag den en Torsdag -EM , så får den torka efter rengörningen över helgen

#12
2014-04-14 21:02

Thommys.

Det kan inte upprepas nog många ggr hur Mercedes behandlar gamla trogna kunder och att bilarna rostar fortfarande på bilar som bara är 6-7år gamla än idag har jag sett flera exempel på. Rostproblemen består tydligen trots bra bedömning av rostskyddet av VIB. Min MB E-klass hade en 4:a i rostskyddsbetyg ändå kom rosten överallt. Toyota Camryn hade en 2:a i rostbetyg och var helt rostfri som jämförelse. Toyota måste ha extremt bra galvning på plåten på de Camry som är efter 1992 däremot har man mindre med synligt rostskyddsmedel och efter detta sätter man betygen tydligen. Camry av tidigare generation som kom som model -87B var katastrofal vad gäller rost så på bara en generation har man förbättrat rostskyddet och även har man rostfritt avgassystem från 1992 årsmodell också en ytterligare förbättring mot tidigare generation. Din bror har valt ett bra märke om han vill ha så lite problem som möjligt med bilen och han är ointresserad av bilar. Det är det jag vill förmedla vad gäller Toyota att det är bra bilar för de som vill ha problemfritt bilägande till humana kostnader. Vill man åka Mercedes så blir det dyrare. Vill man åka lika fint som Mercedes men med billigare kostnader mindre reparationer så åker man med fördel Lexus enligt min erfarenhet.

Det enda som är bestående är förändringen.....även för Mercedes, man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst........inte om man behandlar kunder så som man gör i många fall. I senaste VIB nr 5 var det ytterligare en MB ägare som fått slåss mot MB för att få rätt........

#13
2014-04-14 21:44

Jag hade för många år sedan en kompis som rostskyddsbehandlade sina redan väldigt rostiga bilar med en blandning av tjära, spillolja och bensin som han kokade ihop på ett fotogenkök!
Utvändigt penselströks ytorna, invändigt späddes med mer bensin och sprutades med en oljepump.
Det fungerade utmärkt de år bilarna höll ihop i övrigt och klarade BP varje år.

#14
2014-04-15 05:55

Shogun, "man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst.." Man kan inte älta gamla problem hur länge som helst. Man måste gå vidare.

Jag talar om Toyotas rostproblem idag och min brors stora besvikelse över märket.

Det du talar om är bilar som blivit gamla idag. Men trotts dina problem med denna modell, pratade jag helt nyligen med en taxi-åkare som hade en som gått 90.000 mil med samma motor och växellåda. Det hade inte varit några större bekymmer för honom genom åren. Det handlar alltså inte om att bara leva på gamla meriter utan dessa kvalitéer bevisas även på denna modell (W210) du talar om.

#15
2014-04-15 07:52

Tillägger också.

Tidigare definierades veteranbilar bilar äldre än 20 år. Nästa år är det 20 år sedan den modell-serien kom ut som du Shogun hänvisar till hela tiden. Det är som att prata om problem på en Volvo Amazon när folk köpte Volvo 740, eller en fen-merca när folk köpte W124-serien.

#16
2014-04-15 08:17

NÄR ansågs bilar vara veteraner då de fyllde 20år? ( måste ha missat detta )

JO Shogun,man kan faktiskt älta saker för mycket för vid de här laget så är det nog knappast någon utav oss här som INTE har läst din historia mer än 100 gånger och varje gång lyckas du dessutom nämna ett annat bilmärke så många gånger att man undrar om du har Tourettes syndrom.
Det tjatet kan inte tillföra mycket även om det ibland tillkommer lite nytt blod till sidan.
Skulle förelså att du kan berätta din livshistoria då någon ber om det.... -VA har en MB rostat? Har DU haft en sådan? ...( OMG...maila mig detaljerna! )
Eller följande: - VA ...brukar Toyotor INTE rosta?

Gällande ämnet så anser jag precis som vanligt att varje krona på rostskyddsbehandling är bortkastade. Den som tror att dagens bilar slutar att gå i sönder för att man rostskyddar kommer att bli grymt besvikna.

#17
2014-04-15 08:50

Mistro jag kan inte säga exakt men jag känner väl till det.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Veteranfordon

#18
2014-04-15 09:19

30 år som definition av "veteranfordon" har jag hört många gånger men 20 år har jag faktiskt aldrig hört. Och eftersom man slipper fordonsskatt på fordon äldre än 30 år så är det väl en rätt logisk gräns dessutom. Att ha en absolut gräns, typ 1950, känns ju lite konstigare eftersom världen trots allt rör sig framåt så en relativ a'la 30 år känns mera anpassat till framtiden.

#19
2014-04-15 11:28

Sådär, nu har jag bokat en rostskyddsbehandling hos rostskyddsmetoder för Mazdan 2. Det är bra att bilen nu har gått ca 100 mil.
Skall bli spännande att se vilket rostskydd den egentligen har som en ny bil.

#20
2014-04-15 15:14

Jag anser att det tillför en del min erfarenhet att MB rostar och framförallt att MB agerande när du drabbas av rost inte har ändrats sedan w 210 tid. Det kunde vi se i ett av de senaste numren av VIB en kund som hade problem som inte MB ville stå för. Så vad har MB lärt sig om kundvård sedan w210? Varför ska man försvara biltillverkare som inte tar sitt ansvar? Till mig får de inte sälja någon mer bil efter bemötandet. MB har problem fortfarande med rost trots sina betyg här i VIB på modeller sedan upptill 2010. Det är bara fyra år sedan, inte 20år.......

Det är väl klart att en rostskyddsbehandling gör att det tar längre tid för en bil att börja rosta, men rosta det gör de förr eller senare ingen har påstått något annat. Men går sönder gör nog bilar även om du rostskyddar, men de rostar definitivt mindre......Tourettes syndrom verkar du inte kunna bedöma och ha en susning om vad det är Mistro.....vänligen håll dej till bilarna.

#22
2014-04-17 20:25

Tourettes syndrom!
Ja,självklart :o)
.
Fast jag visste inte att det är smittsamt. Hur smittar det? ( Hanzzon, leifer)

#23
2014-04-18 14:03

Jag kan inte anta annat än att Stoor är grovt ironisk, för det enda som stämmer är att jänkarjärn har dåligt rostskydd.
Shogun går igång med försvarsargument, men hur det nu än är så verkar det mest handla om enstaka exemplar och hur gör man pålitlig statistik av detta?

Saabnisse, det fanns de som hällde linolja i tröskelbalkarna och jag vet en bilmekaniker som hällde i spillolja. Ingen av de här metoderna är långvarig utan måste upprepas väldigt regelbundet. Sen kan man ju undra vart all den där oljan som försvann tog vägen. Inte det mest miljövänliga alternativet.
Tjäran kan dock tänkas ha funkat skapligt som ren underredsmassa. Själv använde jag på den tiden Carosol som grund som gav en riktigt hård yta.

Vad beträffar veteranbilar så gällde tidigare 20 år men numer 30. Sen finns det ju klasser.

Mistro, du brukar skriva välgrundade och välformulerade kommentarer, så varför detta anskrämliga bottennapp?
Du anklagar en medskribent för en sjukdomsbild du inte har en aning om! Nu är det knappast så i det här fallet, men tänk om du skulle ha rätt? Är då din måltavla dömd att sluta skriva här?
För övrigt är det väl ingen som blandar ihop rostproblem med mekaniska och elektriska problem. Bara för att man eventuellt har en del elfel så vill man väl inte att bilen ska rosta sönder?

Leifer gör helt rätt som kostar på en väl utförd rostskyddsbehandling.

#24
2014-04-18 15:30

Hej igen ! http://bilrost.com ! Han har en gammal hemsida men den duger, det viktigaste är hans perfekta produkt... Garanterat Sveriges seriösaste rostskyddare: Nils Angerstig ! En trevlig, kunnig, hjälpsam man som dokumenterar och fotar hela processen. Vad jag vet är det ingen annan verkstad som gör det. Är en mycket nöjd kund ! Tio års garanti också.

#25
2014-04-18 15:37

Var det inte någon som rostskyddare sin Mazda där för 25.000:- ?

#26
2014-04-18 16:02

Det var jag ! Men det var inte bara rostskydd, det var även 100% rostavlägsning genom blästring först. Hela underredet ,alla delar inkl broms-sköldar och ok. + två lager 3-komponentig epoxy-grundfärg.Halva bilen blev isärplockad först... Bara rostskyddsmassa/tektyl tar han 8500 kr för

#27
2014-04-18 16:05

Och ljudisolering med 3mm asfaltsmatta runtom hela bilen

#29
2014-04-19 12:50

Leifer. Jag är nöjd ! Fast man vet ju inte föräns i efterhand om det var en bra bil man köpt. Men rostbehandlingen är så jävla bra gjord, när man kollar igenom bilderna från processen känns det skitbra ! Ljudet, min modell verkar svår att få ner bullret i, men nog är det skillnad. Knackar jag på nån annans bil me fingret känns den helt tom och ihålig. Medans min bil är helt stum... Robustare

#30
2015-03-21 14:14

Jag har också rostskyddet en BMW hos Nils Angerstig, som JBGeneral har gjort. HELNÖJD. ÄNTLIGEN någon som känner för att GÖRA ett KVALITETSJOBB, till skillnad från alla FULLSTÄNDIGA ODUGLINGAR i dagens Sverige! Jag tillhör fortfarande en krympande skara som fortfarande reparerar och servar min bil själv, inte så mycket för att spara pengar utan för att säkerställa att man inte FUSKAR och JÄVLAS med bilen. Den enda ursäkten till allt detta elände är att bilarna börjar bli så omänskliga att jobba med att jag har förståelse för att man vill inte bli bilmekare längre. Jag vill ha mycket längre motorhuvar, på bekostnad av kupeutrymmet, så att det blir servicevänligt. När får vi en sådan slogan? Och nu ska vi tro på att kraftigt trimmade turbomotorer med liten cylindervolym har någon som helst hållbarhet. Skall framtidens nya bilar - skithögar - hålla Max 10000 mil och sedan skickas till återvinning för att ingen varken kan eller vill laga dem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.