Nästa artikel
Bilfrågan: Kommer rost så fort?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kommer rost så fort?

Publicerad 11 oktober 2012 (uppdaterad 11 oktober 2012)
"Jag känner mig lurad och vill höra med er om det är vanligt att rost uppenbaras så här fort?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag köpte min Opel Meriva 1,6 Enjoy på Landrins Bil i Eskilstuna. Den är sex år gammal och när jag hämtade den fanns inget rost någonstans men efter två månader upptäckte jag att alla dörrar var smittade med rostbubblor varav en dörr med synlig rost från insidan.

När jag felanmälde till firman sa de att så fort kan det gå. Enligt säljaren finns det ingen garanti som gäller för det här. Jag känner mig lurad och jag ska kontakta Konsumentverket men ville höra med er om det är vanligt att rost uppenbaras så här fort.

Helena Flink

SVAR:
Det är alltid svårt att bedöma en rostskada utan att ha sett den. Så mycket är i alla fall klart att rosten uppstår inte på två månader, det är en process på mycket längre tid vars resultat nu är synligt.

Opel har successivt förbättrat sitt rostskydd men bilmodellen fick ändå inte mer än betyget 3 av 5 möjliga vid Vi Bilägares nybilstest. Då upptäcktes att rostskyddet var ojämnt fördelat och riktigt dåligt i karossens bakre delar. Karossen är helgalvaniserad, men förzinkningen försvinner med åren på grund av våra saltindränkta vägar vintertid.

Det är alltid bra att före ett köp låta göra ett rostskyddstest hos en firma som gör rostskyddsbehandlingar. Ett sådant kostar runt en femhundring och räknas av om man sedan beställer rostskyddsbehandling. Med största sannolikhet hade rosten på din bil då hittats.

Men det hjälper dig inte nu och vi beklagar detta. Ta upp frågan igen med bilförsäljaren och försök komma fram till en lösning.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

KÖKSCHEFEN: VI ÄLSKAR ATT LAGA MAT

Grattis till testvinsten!

– Nämen gud, vad glada vi blir! säger Christian Ek, kökschef på Restaurang Syltan.

Hur kan ni vara så bra?

– Från början var tanken att det här skulle vara ett café. Sedan kom jag med i bilden 2013. Jag var köksmästare på Toftaholms herrgård och kände att jag ville göra något annat. Vi försöker sätta maten på kartan och lagar allt från grunden. Det är hjärtat i hela verksamheten. Vi jobbar bara med svenska råvaror och gärna lokalproducerat. Vi älskar att laga mat.

Ser ni er som en vägkrog?

– Det gör vi faktiskt. Vi har både E4:an och 27:an utanför och speciellt på helger är det otroligt mycket folk som hittar hit. Vi har folk som kommer från alla möjliga håll och kanter som vill äta våra berömda isterband. Det är roligt! Annars satsar vi på traditionell husmanskost, kanske med en touch av något lite finare. Vi har lite finare upplägg på tallriken och jobbar mycket med ögat och smakerna och framför allt råvarorna. Det är vår röda tråd.

Vad tycker du om vägkrogar generellt?

Jag har ganska dåliga erfarenheter. Man satsar inte så mycket på kvalitet, det är mer kvantitet.

Varför är det svårt att driva en bra
vägkrog?

– Jag tror att det ofta är svårt att hitta kockar. Vägkrogar klingar kanske inte jättestarkt hos kockar. Ska man driva en vägkrog måste det komma in en eldsjäl som kan restaurangbranschen och har en målbild om vad man vill göra. Det går inte att tänka att man ska tjäna pengar genom att använda billiga råvaror. Det funkar inte så. Gästerna kommer inte tillbaka.

Varför är er lunch dyrare än snittet?

– Det handlar mycket om råvarorna. Vi är kravcertifierade och köper miljömärkt. Vi har lite högre pris men jag har inte hört några kommentarer om det. 125 spänn för den husman som man äter här, för mig är det billigt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-10-11 08:34
VW Polo 2012

Kan det vara så att bilen är krockad ,och sedan lagad och omlackerad.
Normalt sätt brukar ju originallacken vara bättre.

#2 • 2012-10-11 08:39
KaptenOberkommando

Förstår jag Helena rätt att han har köpt bilen sex år begagnad och att hon efter två månader upptäckte rost? För det första, är Helena säker på att hon inte missade någon rost vid köpet? För det andra - om Helena INTE missade rosten - så tycker jag att det låter som att firman har bättrat på redan befintlig rost. Leta efter eventuella spår efter maskering eller liknande.

#3 • 2012-10-11 08:54
hultarn

Tyvärr tror jag att Helena inte kommer nånstans med det här, svårt att uttala sig utan att ha sett hur rosten uppenbarar sig, men.. är det bubblor som tränger upp genom lacken så är det genomrostning, och då är det inte bra..
Det enda som hjälper är byte av dörrar. Byte+lack kostar många kr, och firman lär nog försöka slippa undan den kostnaden.

Sedan är ju en 6 år gammal bil inte ny längre. För 25-30 år sen hade man fått räkna med rosthål lite överallt på en 6 år gammal bil, så de har trots allt blivit bättre numera.

#4 • 2012-10-11 13:30
forrenta

Det var tråkigt, och det får mig att tänka på ramsan:
"Köp en Opel - bli belåten
se naturen genom plåten"

#5 • 2012-10-11 13:53
Cox

Beror främst på att det är en Opel, alla vet ju vilken kvalité GM levererar

#6 • 2012-10-11 14:22
erifog

En del av rosten kommer ju inifrån, och då är det genomrostning inifrån, vilket väl ska täckas av rostskyddsgarantin, som väl är runt 10-12 år?

I vilket fall som helst så vet ju alla som kan något om detta, att rosten funnits där vid köpet, mer eller mindre synlig, och då fanns felet redan där före köpet = det skall åtgärdas av säljaren, som sålt en undermålig produkt.

Fotografera rosten, och ta upp det med Konsumentverket. Är det inte de som håller på att granska rostskyddsgarantierna just nu och ska publicera en rapport i början av 2013? Läste det i Vi Bilägare igår typ. Kolla med rostskyddsexperten på Vi Bilägare - det är någon av journalisterna (Mikael Schultz?). De kan säkert hänvisa vidare till expert i ämnet. Det är mina råd.

Lycka till.

/Erik

#7 • 2012-10-12 17:10
N-iklas

Rost på sex år något man får räkna med?
Gammal bil?
Inte ny längre…
Sådant struntprat.

Snack och dravel.
Absolut inte.

Då är vi tillbaka till 1990, i dag händer det inte längre om man inte fått en skadad bil som reparerats på ett billigt sätt i Sverige (vilket är vanligt då Opels försäljare ofta är slarviga, okunniga och ointresserade) eller en med fabrikationsfel.

För Opels del ligger gränsen för rost nu på modellerna 1996 – 99 enstaka små lackbubblor har börjat dyka upp i nederkant dörrarna på några exemplar av Omega 2000, på senare modeller förekommer inget synligt rost om det inte hänt något onormalt.

Också Audi börjar nu rosta 1996 – 98.

Bilfirmans åsikt och argument är endast värt ett hånskratt.
Rostbubblor så stora att vem som helst kan se dem uppstår inte på kortare tid än sex månader till ett år och då endast på vanlig plåt, med helgalvanisering, som i det här fallet, tycks 10 – 12 år vara minimum.

Det är kanske vanligt att andra bilar rostar numera men definitivt inget man ska inbilla sig är normalt på en Opel.
Denna bil har råkat ut för något onormalt antingen i tillverkningen eller i Sverige, självklart ska försäljaren bita i det sura äpplet och skylla sig själv när de säljer skadade varor.
Och inte komma med idiotisk struntprat.

Bortsett från det så ÄR det möjligt att avlägsna rost och behandla så att en skada aldrig återkommer, är själv expert på det, men någon absolut garanti att det alltid fungerar kan inte ges.

#8 • 2012-10-12 23:58
KaptenOberkommando

Jisses, N-iklas avskyr verkligen kritik mot Opel - även om den är befogad. Jag påstås hålla på Mercedes i vått och torrt, Shogun håller stenhårt på Toyota och håller högmässor stup i kvarten, leifer fantiserar om Volvo som någon slags storhet som marknaden - dum som den är - har lyckats missförstå och N-iklas håller in i döden på Opel. Natti.

#9 • 2012-10-13 10:18
Lars58

Ja, visst är det kul med märkesentusiaster, men Niklas tar kanske i lite för mycket ibland...
Hur som helst kan vi nog alla vara överens om att dom gamla rostramsorna om Opel är inaktuella sen ganska många år nu.
Merivan har väl inte toppbetyget men överlag är ju Opels modeller bland dom bästa vad gäller rostskydd idag.
Visas inga bilder men skulle tro att det i det här fallet handlar om lackskador i nederkant av dörrarna, beroende på dålig tätning/limning av falsen.

#a • 2012-10-14 13:28
Gunnar 44

Om jag inte tar fel, tillverkas Merivan på licens av en Fransk tillverkare bl.a.
Kan det vara så, att det är just dessa som drabbas? Movanon och Vivaro har ju haft vissa broblem med dörrarnas nedre fals, och dessa tillverkas ju som bekant av Renault.
Hur och var tillverkningen skedde för 6 år sedan, känner jag inte till, annat än att tillverkningen sker i flera länder och hos andra tilverkare än Opels degna fabriker.
Obs att jag utelämnar ev. främmande bilfabrikant i detta fallet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.