Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Fri fart vid omkörning?

Bilfrågan: Fri fart vid omkörning?

Bilfrågan

"Gäller vägens maxhastighet också vid omkörning eller har jag rätt att överskrida gränsen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag kör på en väg där tillåten hastighet är 100 km/tim och kommer ifatt två bilar som kör 95 km/tim. Efter en stund kommer en lämplig sträcka för omkörning och bilen framför går ut i omkörningsfilen och ökar hastigheten till 100 km/tim. Detta medför att jag inte hinner fullfölja min omkörning utan måste gå in bakom den bil jag önskade köra om.

När detta händer, och jag har ett antal bilar bakom mig i omkörningsfilen, så känns det lite obehagligt att helt plötsligt sänka hastigheten. Detta är ingen ovanlig situation.

Vilka regler gäller egentligen vid omkörning? Gäller vägens maxhastighet också vid omkörning eller har jag rätt att överskrida hastighetsbegränsningen?

Jan-Åke Peterson

SVAR:
Det finns ingen trafikregel säger att det är fri fart vid omkörning. Hastighetsbegränsningen gäller men även normalt laglydiga förare kan ju komma i en situation där man tvingas köra fortare och tänker ”nöd bryter lag”.

Skulle det just där finnas en fartkontroll är det ingen förmildrande omständighet att man gjorde en omkörning. Man har ju själv planerat den.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Förstikön
2012-10-10 09:30

Ett fullständigt uttömmande svar från Bengt. Finns inget att tillägga. Instämmer till hundra procent.

#2
2012-10-10 09:55

Regeln är glasklar, visst.

Likväl är det en regel som jag och väldigt många bilister bryter mot frekvent.

Idiotisk regel således. Jag kommer fortsätta att köra om så trafiksäkert som möjligt, även om det innebär en hastighetsöverträdelse under en kort sträcka.

#3
Förstikön
2012-10-10 10:02

@Rålle: Vägnätet är absolut sämsta platsen för civil olydnad. Din "kan själv"-mentalitet är en av de främsta orsakerna till trafikolyckor. Tänk om!

#4
2012-10-10 10:21

Förstikön: Alltså, Rålle G. har rätt och du har inte tänkt igenom hela upplägget ordentligt. Visst, man får inte överskrida hastighetsgränserna vid omkörning MEN (!) samtidigt är det så att en omkörning skall ske så snabbt och säkert som möjligt eftersom en "seg" omkörning också innebär ett ökat risktagande! När jag tog körkort ordade körskoleläraren ofta om vikten av snabba och säkra omkörningar. Om framförvarande bil ligger i 87 km/h och jag vill köra om den bilen är 90 km/h prick helt förkastligt eftersom omkörningen kommer att ta på tok för lång tid sett ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Även jag ökar tillfälligt på till kanske 105 km/h (eller något sådant). Risken för att något skall inträffa under denna korta hastighetsökning anser jag vara betydligt mindre än vad risken är om jag ligger bredvid en annan bil och segar mig förbi under en förhållandevis lång tid.

#5
2012-10-10 10:21

Sedan är det självklart bäst att befinna sig så kort tid som möjligt på fel sida av vägen, det tar ju t.ex. lite tid att köra om en långtradare så..
Även om det är olagligt tror jag de flesta priorieterar säkerhet framför strikt laglighet.

Och detta blir ju mer påtagligt när man kör på 2-1-vägar, där somliga pendlar mellan 80 och 100 beroende på 1 eller 2 körfält.
Då vill man ju komma om!

#6
Förstikön
2012-10-10 10:33

@Kapten: Jag är fullt medveten om den s.k. logiken bakom ditt och Rålles resonemang. Problemet är bara att vad som är en "liten" hastighetsöverträdelse varierar stort från förare till förare. Om du och Rålle inte står ut med att ligga bakom en förare som håller "knappt" 90 på 90-väg, kanske ni ska fundera på att ta tåget istället. Jag upprepar att civil olydnad inte hör hemma på det allmänna vägnätet - och det spelar ingen roll hur många "goda" förklaringar ni har - i slutänden är de ändå bara korkade bortförklaringar i domstolen eller gentemot försäkringsbolaget.

#7
2012-10-10 10:47

Förstikön skriver: "Om du och Rålle inte står ut med att ligga bakom en förare som håller "knappt" 90 på 90-väg, kanske ni ska fundera på att ta tåget istället." Men, alltså ... Det här handlar inte om att inte stå ut. Vill jag köra lagenligt i 90 km/h så vill jag. Och den framförvarande skall också i möjligaste mån underlätta omkörningen.
Vidare heter det: "Jag upprepar att civil olydnad inte hör hemma på det allmänna vägnätet ...". Civil olydnad? Då tänker jag på militanta veganer som släpper ut minkar till en säker död. Civil olydnad att vilja göra en snabb och säker omkörning? Lyssna på det igen, Förstikön.
Och avslutningen: "Jag upprepar att civil olydnad inte hör hemma på det allmänna vägnätet - och det spelar ingen roll hur många "goda" förklaringar ni har - i slutänden är de ändå bara korkade bortförklaringar i domstolen eller gentemot försäkringsbolaget." Korkade bortförklaringar? Att - återigen - vilja göra en så säker omkörning som möjligt? Vad är alternativet? Att säga till domstolen och försäkringbolaget att krocken var resultatet av att jag hade rätten att köra om den framförvarande men att jag låg i det mötande körfältet i 40 sekunder? Japp, då kommer åtalet om vårdslöshet och/eller framkallande av fara för annan och/eller framkallande av kroppsskada och/eller vållande till annans död som ett brev på posten. Men det klart, jag kunde ju ha låtit bli att köra om - jag tänkte inte på det, korkad som jag är ...
Ibland blir jag inte klok på dig, Förstikön.

#9
2012-10-10 10:51

Om man dessutom håller på 3-sekundersregeln i exemplet och påbörjar omkörningen med att byta körfält 80 meter bakom och kör in 80 meter efter den omkörda så behöver man 6 kilometer fri sikt.

#8
2012-10-10 10:56

En till faktor i avvägningen om man ska göra omkörningen är, vad vinner man på att köra om? Om bilen framför kör 97km/h och du tänker fortsätta i 100km/h efter omkörningen, så är tidsvinsten nästan obefintlig om du inte hade tvingas köra flertalet mil bakom denna bil. Och oftast blir det inte så, för allra oftast så har ni inte samma färdväg och svänger bilen framför av snart ändå, många som kör om är själv snart framme ändå och vinner nån enstaka sekund, kanske bilen framför hade ändå ökat farten till 100km/h, osv.

Många som kör om är bara otåliga, ingen bra förutsättningen för en säker omkörning som dessutom alltid är en, som sagt ofta onödigt, riskmoment.

Det sagt, inget fel med en säker omkörning, men tyvärr är det inte många som kan det och som kör om utan att kolla om någon håller på att köra om dem, utan att blinka, med för små marginaler mot mötande trafik, etc...

Nu ska jag klaga lite, men folk klarar inte ens att köra om utan mötande trafik. Igår, på motorvägen, var det 5st som lyckades svänga ut precis framför mig så att jag var tvungen att bromsa med bara nån meters marginal... varav tre utan att blinka. Allt detta på mindre än 1mils sträcka, riktigt illa! Och jag körde i laglig hastighet så det berodde inte på att jag kom stormandes i överljudsfart...

#10
Förstikön
2012-10-10 10:59

@Kapten: Du verkar blanda ihop körbeteendet i fri fart på Autobahn med vad som gäller där hastigheten är begränsad. Civil olydnad inkluderar allt brytande av gällande lagstiftning bara för att man själv tycker annorlunda. Svårare än så är det inte. Vill du ändra lagarna får du påverka din riksdagsman alternativt själv kandidera till den lagstiftande församlingen. Läs gärna även Onehp:s inlägg och fundera över vad han säger.

#11
2012-10-10 11:03

Alltså, jag vet inte vad som håller på och händer i samhället. Allt är farligt och man är en kriminell bara man tänker tanken att göra en omkörning. Att säga att man inte gillar anhöriginvandringen (nu säger jag INTE att JAG är av den åsikten!) gör dig till rasist. Ja, man får inte ens ta upp ämnet "invandrare" till diskussion utan att bli anklagad för rasistiska åsikter. Och att som Bosse Hansson råka säga "svartingar" har lett till en total massmedial härdsmälta. Tintin skall bort (!) (alltså, jag exploderar snart ...), Pippi Långstrump och "kung i negerhavet" är på väg att hamna i onåd och gud vet allt. I fallet Tintin är tanken till nazisternas bokbål inte långt borta. Och detta är Sverige 2012. Paragrafryttarna i samhället breder ut sig som en farsot och kväver snart sagt allt. Fuska med 1 000 kronor på skatten och staten manglar dig - att staten sedan gör som den vill ska vi bara acceptera. Någon mer än jag som har fått nog?

#12
Förstikön
2012-10-10 11:10

@Kapten: Läs ditt sista inlägg igen, sätt det i relation till frågan som diskuteras här, och fundera sedan på varför jag titt som tätt betraktar dig som en koleriker alternativt hysteriker.

#13
2012-10-10 11:10

@ola e: så får man lägga till lite några kilometer på fria sikten om det under andra halvan kommer mötande trafik (underförstått att man vill kunna fullfölja omkörningen).

I praktiken måsta man ha fri sikt DUBBELT så långt som omkörningssträckan man tror sig behöva själv pga att mötande trafik , det är många som missar detta...

#14
2012-10-10 11:17

Fortfarande gäller att jag har rätten att köra om en som kör i 87 km/h på 90-väg utan att bli anklagad för vare sig otålighet eller bristande insikt om huruvida jag kör på Autobahn eller inte. Och frågan som fortfarande gäller är: Hur gör jag omkörningen på det bästa och säkraste sättet? Den där omkörningen som jag faktiskt får göra.

Sedan kan Förstikön under de närmaste månaderna räkna igenom alla fall av civil olydnad som h*n kan komma på. Cyklister som cyklar mot rött, folk som inte betalar parkeringsavgiften, folk som själva drar in ny el i huset trots att det är olagligt och så vidare. Eventuellt kan Förstikön få min mejladress dit han kan mejla de där 720 Word-sidorna eller vad han nu får ihop. Sedan kan Förstikön kontakta diverse rikdsdagsmän och åtgärda samtliga fallen.

#15
Förstikön
2012-10-10 11:19

@Kapten: Mannen som gav Novalucol ett ansikte.

#16
2012-10-10 11:23

Förstikön, det enda som du behöver förstå med mitt inlägg nedan (det om det havererande samhället) är att du tillhör dem som paragrafiserar och pekpinnar sönder samhället alternativt stöder alla sådana beteenden och som bidrar till att gemene man tappar all tilltro till samhället och till dem som av en olyckshändelse har satts till att leda det.

#17
2012-10-10 11:26

Förstikön. kan du återkomma med ett bättre och mer seriöst svar? Jag får ju faktiskt köra om en som kör i 87 km/h på 90-väg. Eller hur?! Frågan är alltså: Hur gör jag detta på det bästa och säkraste sättet?

Jag vill också ha en kommentar om vad du tror om antalet fall av civil olydnad som pågår runt omkring precis hela tiden.

Eller ska jag tolka ditt futtiga svar som att du helt enkelt fick på truten?

#18
Förstikön
2012-10-10 11:31

@Kapten: Bilkörning och regeluppfyllande är inte en tävling. Och om du tror att du hela tiden måste ge folk på truten har du nog inte begripit mycket om vad livet går ut på. Dina inlägg talar ganska tydligt om vad du är för typ av människa. En liten, liten en.

#19
2012-10-10 11:32

Och Förstikön är naturligtvis en mönstermedborgare som aldrig någonsin brutit mot en enda lag eller ens tänkt tanken? Ett samvete vitt som snö..

Om Mamma Staten påbjuder 70 som högsta fart på motorväg och obligatoriska övervakningskameror i hemmen, (där en majoritet av misshandelsfallen förekommer), så accepterar han även det?

Sunt förnuft säger självklart att man ska tillbringa så lite tid i mötande körfält som möjligt och då skiter jag fullständigt om någon paragraf-ridande mossig gammal MHF-medlem ser det som civil olydnad.

#20
2012-10-10 11:33

Men fortfarande inte ett enda ord om den där omkörningen av en som kör i 87 km/h på 90-väg. Förstikön, jag har rätten att köra om. Hur gör jag omkörningen på det säkraste sättet? Svara!

Och en liten, liten människa eller inte - jag dras åtminstone inte med 08-syndromet ...

Men kan du nu ge din syn på den här exempelomkörningen.

#21
2012-10-10 11:35

Det är alldeles riktigt att man vinner väldigt lite på att köra 100 istället 97 km/h, men...
Den som man kör om ligger ju väldigt sällan i stabila 97, läs mitt inlägg nedan om 2-1-vägar. Ett ökande problem.

Dessutom varierar ju hastighetsmätararna mellan olika modeller, så de 90 som någon tror sig ha, kanske bara är drygt 80 i verkligheten.
Ska man köra 40 mil, så gör det en stor skillnad.

#22
Förstikön
2012-10-10 11:37

@Rålle, Berra, Svenne, Conny, Sonny, Benny och övriga personer med tvåstaviga på vokal slutande förnamn inklusive den lille kaptenen verkar behöva gräva djupt i dyngstacken för att hitta nya argument. Vänligen ge f-n i att tillskriva mig åsikter som jag inte har.

#23
2012-10-10 11:39

Förstikön, vad är ditt förslag om hur man på det bästa och säkraste sättet kör om en som kör i 87 km/h på 90-väg (eftersom jag har laglig rätt att köra om)?

#25
Förstikön
2012-10-10 11:49

@Kapten: Det är precis som Onehp konstaterar och även Bengt svarar på frågan ovan. Om du inte fattar det bör du nog ställa bilen och ta tåget. Att du har rätt att köra om betyder inte att det alltid är lämpligt eller ens möjligt att göra det. Ditt sätt att resonera här och annorstädes ger vid handen att du är en riktig rättshaverist och därmed en i gruppen med de allra farligaste trafikanterna ute på vägarna.

#26
2012-10-10 11:53

Förstikön, jag väntar ändå på ett svar: Vad är ditt förslag om hur man på det bästa och säkraste sättet kör om en som kör i 87 km/h på 90-väg (eftersom jag har laglig rätt att köra om)? Ska jag sega om i typ 40 sekunder eller ska jag kortvarigt öka hastigheten till kanske 105 km/h? Och då helt plötsligt hamnar vi ju direkt i frågeställningen och svaret ovan!

Och hur var det, 11.37? "Vänligen ge f-n i att tillskriva mig åsikter som jag inte har." Byt ut "åsikter" mot "ett beteende".

#24
2012-10-10 11:54

Kapten: du må ha rätten i teori, men i praktiken fungerar det inte om du ska hålla dig till lagens bokstav. Om man inte behöver göra sistnämnda, då blir hela diskussionen ointressant för det var vad det hela gick ut på.

#27
2012-10-10 11:58

Vadå laglig rätt att köra om? Nej inte om du överskrider 100km/tim. Vad är det du inte förstår Kapten? Glasklart.

Fast å andra sidan så överskrider jag själv nog jag ganska ofta 100km/tim (om det nu är den övre hastighetsgräns som gäller) vid omkörningar. Eller också så väljer jag att ligga bakom i 97km/tim och ta det lugnt. Det varierar.

#28
2012-10-10 12:00

Kapten: klart att man gasar på för en säker omkörning, så att man har både goda marginaler när det gäller fri sikt (man ser inte hur långt som helst) och för att kunna hålla bra avstånd både före och efter omkörningen till omkörd bil.

Men är det lagligt? Nej, lagen "säger" i praktiken att du inte får köra om ifall du inte kan göra det säkert inom lagens ramar inkl. fartbegränsningarna. Att du har den teorestiska "rätten" skiter vi fullständigt i för det har ingen betydelse om du inte kan leva upp till alla andra rätter och inte minst, skyldigheter.

Slut på diskussionen (anser jag).

#29
2012-10-10 12:16

Så här står det i Trafikförordningen Kapitel 3, 36§

"Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma."

Och detta utan att bryta mot gällande hastighetsbegränsning, men hur många gör på det här viset?
Dock får man ju som sagt vara beredd på att ta eventuella konsekvenser av sitt val.

Hela trafikförordningen för den som vill grotta ner sig:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

#30
2012-10-10 12:26

Onehp,

Jag hade räknat med mötande trafik i exemplet, men 6 km fri sikt är det sällan man har. Så man får nog tumma på något om man skall köra om någon som kör 5 km långsammare på ett ändå rätt säkert sätt.
Hinner jag ikapp någon ganska snabbt så kör jag om även om vi bara håller någon km/tim i skillnad när jag är ikapp. Hastigheten brukar variera hos en del ganska mycket hos en del. Om jag kör om slipper den jag kör om riskera att jag kör på - även om jag håller ett bra avstånd.

#31
Förstikön
2012-10-10 12:32

@Kapten: Ditt beteende/uppträdande i denna tråd talar för sig självt. Koleriker är bara förnamnet.

#32
2012-10-10 13:35

Faktum är att nära var en ökar farten i praktiken över rådande begränsning vi omkörning.

#34
2012-10-10 13:41

Vad är det som är så svårt att förstå? Nej du får inte överskrida hastighetsbegränsningen ens vid omkörning. Det är bara att vänta tills du hittar en tillräckligt lång raksträcka med fri sikt. Men så beter vi ju oss inte i verkligheten. Så snart vi passerat fartkameran så ökar vi lite på hastigheten. Inte alla men många. Lika så bryter vi mot reglerna när vi kör om allt som oftast också. Min körlärare sade alltid att en omkörning ska göras trafiksäkert. Gasa på det som går så du kommer förbi så snabbt som möjligt men aldrig över tillåtna hastigheten. Så ligger någon i 87km på 90väg så får man nog finna sig i att vara tvåa. Så jälva farligt är det inte, du överlever, tro mig! Om man nu ska följa lagen vill säga.

#33
Förstikön
2012-10-10 13:48

@Thommys: På vilket sätt påverkar det gällande lagstiftning? Finns det även andra lagar vi kan skita i efter eget bevåg? Trafikregler är bara till för fegisar, de och andra får flytta på sig så att de "halvstarka" kan köra om, eller...?

#35
2012-10-10 13:51

Förstikön mitt inlägg var ett konstaterade från verkligheten.

#37
2012-10-10 14:06

Frågan är "får man bryta mot hastighetsbegränsningen vid en omkörning" ett glasklart svar är....NEJ.... Vilket också Förstikön säger. Vad som händer i verklighetegen är lite annat. Men man har ju ingen chans i världen att inför polis hävda att "jag körde för fort endast då jag körde om" och slippa böter för fortkörning. Att köra för fort vid en omkörning är ett medvetet val.

#36
Förstikön
2012-10-10 14:11

@Thommys: Och...? Du duckar för frågan. Huvudproblemet här är att det du konstaterar och så många tycker är ett självklart beteende i trafiken inte direkt höjer trafiksäkerheten. Den självgode kaptenen med flera tror ju t.ex. uppenbarligen att högsta tillåtna hastighet är lika med lägsta tillåtna hastighet. Så är alltså inte fallet, vilket alla med minsta insikt i trafikreglerna känner till. Kör i vilken jämrans hastighet ni vill, men var också redo att ta ert ansvar när fartkontrollen eller olyckan slår till! Fast då blir det väl det gamla vanliga gnället om att allt är någon annans fel. "Det långsamtgående fordonet närmade sig min Merca med en oroväckande fart och körde rakt in i min front!" Eller: "Trots att jag blinkade för omkörning vägrade den mötande bilisten att flytta sig till vägrenen!" Eller: "Motparten provocerade mig genom att köra i 97 på 100-väg!"

#38
2012-10-10 14:12

Förstikön, det finns något som är viktigare vid om körning än hastigheten vad gäller säkerhet -Det är att det är något möte.

#39
Förstikön
2012-10-10 14:15

@Thommys: Och...?

#40
2012-10-10 14:21

Förstikön:
jag förstår inte varför du väljer en så aggressiv ton?
Ingen här har väl påstått att den omkörde ska tvingas ut på renen?
Ingen här har väl påstått att vi ska skita i alla trafikregler?

En sak är klar: det är inte lagligt att köra fortare än fartgränsen vid omkörning, det är vi alla överens om. Torskar man så är det ingen att skylla på. Punkt.

En annan sak är hur man gör en säker omkörning. Ju mindre tid man befinner sig på fel sida av vägen desto bättre. Det tror jag också de flesta är överens om.

Ytterligare en sak är viktig: det finns vissa som anser sig vara någon slags privatpoliser och försöker förhindra en omkörning, "jag kör minsann 87 km/h, han ska inte om!" Detta är väldigt illa! Och olagligt.
Den som blir omkörd är skyldig att underlätta genom att hålla åt sidan. Dock inte ut på vägrenen.

#41
2012-10-10 14:29

I förlängningen om det nu skulle vara fri fart vid omkörning så skulle ju de som alltid kör för fort hävda att de precis gjort en omkörning om de blev stoppade av polis och det skulle väl inte vara en direkt lögn eftersom notoriska fortkörare förmodligen alltid ligger på omkörning vilket i sin tur skulle innebära total anarki ute på våra vägar. Så det är tur att det inte är så.

#42
Förstikön
2012-10-10 14:40

@hultarn: Läs om tråden. Jag har inte hävdat något av det du anför, däremot på ett skämtsamt sätt citerat tänkta (och dessvärre i ett par fall verkliga) försäkringsärenden. Den aggressiva tonen är det framför allt kaptenen som svarar för. Det enda jag har skrivit är att gällande trafiklagstiftning gäller. Kör så jämrans fort du vill, jag bryr mig inte så länge jag slipper möta dig på vägarna. Dina böter och incidenter/olyckor är dina, inte mina. Om du tycker att det är aggressivt från min sida får du nog söka hjälp någonstans.

#43
2012-10-10 14:59

Jag tror vi hamnat i två olika debatter här (som jag uppfattar det). Förstikön menar, och jag håller med, att attityderna (hos en del) innebär att de får stampa på som de vill så länge de "bara gör en omkörning". Det här kan i sin tur skapa ett slags incitament att öka hastigheten så att man ständigt hinner ikapp långsammare fordon (för att få göra om samma sak igen) och så har vi en generellt höjd risknivå.

Thommys med flera här invänder å sin sida att en omkörning bör ske i sådan hastighet att man minimerar den tid som man befinner sig på fel sida av vägen. Här håller jag också med. Den genomsnittliga riskökningen kopplad till hastighetsförändringen är nämligen mindre än riskökningen som körning mot trafiken innebär (generellt sett).

Så sanningen ligger förstås mitt emellan. Aggressiv körning är aldrig bra men den kan faktiskt motiveras vid något enstaka tillfälle.

En annan synpunkt är att man som förare agerar lite utefter vilken motorkraft man har. För egen del använder jag två olika bilar just nu, en manuell 9-5 Aero och en automatväxlad XC60 D5. Den förstnämnda är helt suverän vid landsvägsomkörningar, man liksom njuter av den härliga turbokraften - man behöver inte ens byta till en lägre växel (men gör man det händer det en hel del). XC60 däremot är högre, komfortablare och inte lika snabb - och då kör man också lugnare. Så förmodligen innebär en högre motoreffekt att man kör fortare - även om det inte gäller alla....

MVH AL

#44
2012-10-10 15:03

Diskussionen handlar uteslutande om den som kör om, men det finns ju även en som blir omkörd, och denna förare saknar heller inte föreskrifter att hålla sig till;

Trafikförordningen 1998:1276 38 §: När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

#45
Förstikön
2012-10-10 15:17

@Luke: Högst relevant, men dessvärre inte i fallet med kaptenens omkörning av bilister som håller 97 på 100-väg. Själv har jag inga problem att samsas med vägredskap och traktorer på landsväg, men vi måste även tänka på den stackars kaptenens blodtryck. (Hultarn, är jag för aggressiv nu, eller är det möjligen ordet "sarkastisk" som du söker?)

#46
2012-10-10 15:27

Förstikön:
Om du försökte vara sarkastisk så tycker jag du misslyckades.

Jag vet inte hur du (och AL) läser, men inte har jag någonstans påstått att jag tänker kört fort och aggressivt.

Jag påpekade bara att det är bra att göra en snabb omkörning. Gör jag det så lär risken att du möter mig på fel sida vara minimal.
Det behöver ju inte medföra att jag efter omkörningen kommer fortsätta i olaglig hastighet.

#48
2012-10-10 15:40

Min kommentar hultarn gällde hur folk som ligger och kör om brukar uppföra sig. De kör alltså mer aggressivt (enligt min erfarenhet) - speciellt om man måste åka om någon som kör 97 km/h på en 100- väg.

MVH AL

#47
Förstikön
2012-10-10 15:41

@hultarn: Du har uppenbart inte läst kaptenens inlägg. Alltså kastade jag bort mina pärlor på dig. Ditt första inlägg där du bemöter mig direkt är från 14.21, och då anklagar du mig för att vara aggressiv. Du får ursäkta, men det känns aningen opåkallat i denna tråd efter framför allt kaptenens påhopp i välkänd stil.

#49
Förstikön
2012-10-10 16:00

Jag måste be om ursäkt och göra omedelbar avbön. Jag har lurats av andra skribenter att tro att kaptenens beklaganden och lamenteringar handlade om omkörning av bilar som kör 97 km/tim på 100-väg. I själva fallet har kaptenen hela tiden refererat till 87 km/tim på 90-väg. Oerhört och oförlåtligt! Jag får bära denna skam om vetskapen om mitt totala misstag inombords resten av mitt liv. Låtom oss begå kollektiv seppuku! (Fortfarande inte sarkastiskt nog, hultarn?)

#50
2012-10-10 16:36

Att köra i köer är inte bra. Det sker många, många fler olyckor med skador i köer än i omkörningar. Säkraste sättet är att köra om är att köra om snabbt.

#51
2012-10-10 16:39

Förstikön - denna moraltant - fortsätter oförtrutet att hävda lagen in absurdum. Men man märker att de flesta ändå inser att det är bättre med en snabb och säker omkörning som kortvarigt innebär att man kör lite för fort än att man ligger kvar på den mötande väghalvan onödigt länge och utsätter både sig själv och andra trafikanter för onödiga risker. Jag som tillämpar den här omkörningstaktiken - UTAN ATT PÅ MINSTA SÄTT TILLHÖRA GRUPPEN VÅRDSLÖSA BILISTER! - har däremot många, många gånger stört mig på att de som blir omkörda faktiskt försöker försvåra omkörningen på olika sätt (!) OCH - dessutom - tar omkörningen som en direkt förolämpning.

Förstikön anklagar Thommys för att ducka för frågan ... *ASG* Vem har hela dagen duckat för MIN fråga, då? Jo, Förstikön! Sedan skriver du att jag - den självgode kaptenen - tror att högsta tillåtna hastighet är lika med lägsta tillåtna hastighet. Var någonstans har detta framskymtat? Själv kör jag ganska ofta saktare än skyltad hastighet (vilket jag har skrivit många gånger förut här på ViBilägare) men jag ser fan till att hålla mig ur vägen för andra som vill fram fortare.

Förstikön, du gör faktiskt en "Boo Wennerbergare" - du struntar i att svara på frågan. Att det ibland tjafsas och är lite irriterat här på sajten är en sak, men att göra som du gör - att helt sonika skita i att svara på en högst befogad fråga - gör mig faktiskt förbannad på riktigt. Det är så j-vla uselt av dig att först delta i en diskussion för att sedan - när det börjar komma till sin spets - helt enkelt ge fan i att svara. Men så här är det: Du inser innerst inne att jag har rätt, men i och med att du förhastat kastade fram lagen och bet dig fast vid den med en dåres envishet spolade du också bort möjligheten att kunna svara på frågan. För svaret är givetvis "Ja" - det är bättre med en snabb och säker omkörning som kortvarigt innebär att man kör lite för fort än att man ligger kvar på den mötande väghalvan onödigt länge och utsätter både sig själv och andra trafikanter för onödiga risker. Jag svarar således åt dig eftersom du är oförmögen att själv göra det.

#52
Förstikön
2012-10-10 16:54

Den självgode kaptenen ger omedvetet prov på stor humor - som vanligt. Jag har redan svarat på hans fråga, det är bara att backa i tråden och läsa svaren. Men för att upprepa budskapet i mina inlägg: Kan du inte köra om inom gällande hastighetsbegränsning får du ta skeden i vacker hand och vänta tills det går.

Nu väntar vi bara på besked om vilka fler lagar vi kan bryta mot eftersom de uppenbarligen stör vår preussiske vän så mycket att han inte kan tillämpa dem. Kom igen nu kaparn - tala om var gränsen för din civila olydnad går... Gå mot röd gubbe, ge någon en örfil för att han kör för långsamt, köra på någon med kundvagnen när de inte håller till höger på stormarknaden... Kom igen nu Broder Lättkränkt och Rättrådig!

#53
2012-10-10 16:57

Hörrni, tänk på samtalstonen. Skippa tjafset.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#54
Förstikön
2012-10-10 16:59

@Fredrik: Ber att få hänvisa till mitt första inlägg (som också är det första inlägget) i denna tråd för att understryka min högst seriösa inställning i denna fråga.

#55
2012-10-10 17:05

Det var väldigt vad Förstikön lackar ur. Nu är det invektiv i långa rader. Men det klart, det är ju bra på sitt sätt =)

Fredrik (och Förstikön), jag å min sida ber då att få hänvisa till mitt första inlägg i denna tråden för att understryka min högst seriösa inställning i frågan.

#57
2012-10-10 17:13

Jag tycker att samtalet har varit på en rimlig nivå än så länge, men de senare inläggen har haft en lite aggressiv ton.

Därför uppmanar jag er nu att tagga ned.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#56
Förstikön
2012-10-10 17:13

@Fredrik: Snälla, rensa bort alla inlägg som uppmanar till eller försvarar lagbrott. Det börjar urarta bortom löjets gräns nu.

#58
2012-10-10 17:28

Jag känner mig väldigt "kriminell" när jag försvarar en säker omkörning. Det är också förbjudet att slå sönder en bilruta på någons bil, men om det sitter ett barn i barnstolen i en låst bil och det börjar brinna i bilen så är det helt ok att slå sönder rutan om ingen med nyckel finns tillgänglig. Det är liksom inte narkotikasmuggling som vi pratar om ...

#59
Förstikön
2012-10-10 17:36

@Kapten: Vems liv räddar du med din omkörning av en bil som kör i 87 km/tim på en 90-väg? Ditt egos? Ständigt dessa inkast av nya argument. För ett tag sedan var det allt ont i samhället enligt kaparn som kom ramlandes in. Vad blir det härnäst? Hin håle?

#60
2012-10-10 17:36

Som AL konstaterar: "Den genomsnittliga riskökningen kopplad till hastighetsförändringen är nämligen mindre än riskökningen som körning mot trafiken innebär (generellt sett)." Sannolikheten är alltså större att jag INTE riskerar andras liv om jag gör en snabb - och därmed säkrare - omkörning. Borde inte Förstikön vara tacksam för detta om det är h*n som kommer på den mötande väghalvan? Så hade jag resonerat i alla fall.

#61
Förstikön
2012-10-10 17:38

@Kapten: Vänligen avstå från könsglosor i din argumentation.

#62
2012-10-10 17:40

Det är naturligtvis säkrare att göra en snabb omkörning än att dra ut på den i flera kilometer. Om man sen bör köra om en bil som kör 3km/h för sakta är mer tveksamt. Jag hade nog anpassat min fart och softat lite, såvida jag inte ska till BB eller ett flyg!

#63
2012-10-10 17:44

Men Förstikön, vad är det för svar? Är det viktigare med kritik mot "könsglosor" än att försöka återkomma med ett riktigt svar? Eller gick du på pumpen igen? Ska man tolka svaret som att du inte vet vad du ska "kontra" med? Jag tror att det är så och tackar härmed för mig.

#64
Förstikön
2012-10-10 17:56

@Fredrik: Kaptenens användande av "h*n" syftar inte till något annat än att använda sig av det nedlåtande "kärringepitetet". Hade han velat skriva "hen" hade han gjort det. Nu har jag fått nog i denna tråd. V.g. rensa bort kaptenens påhopp!

#66
2012-10-10 18:09

Söte Je*us, vilken debatt;-) Själv skiter jag fullständigt i lagen i detta avseende. Åker jag fast får jag ta konsekvenserna. "Plattan i mattan", när det är berättigat. Sunt förnuft går ibland före lagstiftarens skrivning.

"Radera allt som uppmanar till lagbrott", den var kul;-)

#65
2012-10-10 18:17

Jag tvingas återkomma. "h*n" är högst vanligt när man inte vet om det är en han eller hon. Snälla nån, vad är problemet? Vad är detta att ta åt sig för? Men nu kom jag på en sak: "hen" - var det inte Miljöpartiet som stolt presenterade att partiet hade antagit "hen" som könsneutral benämning? Jag är väl medveten om att Språkrådet med flera har börjat förorda "hen", men i och med att Miljöpartiet - denna samhällsomstörtande verksamhet - har slagit in på denna linjen tänker då jag ALDRIG NÅGONSIN använda "hen"! Här i huset kommer inget in som har med Miljöpartiet att göra. Den saken är klar. Spänn av nu, Förstikön. Det är väl inget att hetsa upp sig över. Jag har aldrig reflekterat över att "h*n" skulle betyda "kärringepitet". Den tanken har aldrig slagit mig. Och att använda "hen" ... visst, alla vet ju vad det betyder på engelska =)

Så, nu ska jag öppna en flaska vin.

#67
2012-10-10 19:05

Jag har åkt dit vid omkörning. Körde 122 km/h på 90 väg vid en omkörning.
Polisen var dock schyst och tog en mätning under 120 km/h så jag fick behålla kortet

#68
2012-10-10 23:23

Förstikön du är en rolig prick du ;) Moralens väktare och Gubbarna i keps' beskyddare!

#69
2012-10-11 00:22

Återigen så märks det att det sunda förnuftets tillämpande i trafiken tydligen inte gått hem hos alla.

Dessa rättrådiga individers inställning visar bara på dåligt omdöme och noll anpassningsförmåga. Bägge grundläggande egenskaper för att framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt.

#70
2012-10-11 11:43

En sockerbagare hen bor i staden...;)

Tycker att frågan om omkörning säger sig självt om man entydligt tittar på vad lagen säger.
I verkligheten är det som med allt annat betydligt krångligare.
Visst har vi dem där två minuterna över i våra liv som det tar att ligga bakom en sölkorv på vägarna?
Om vi sedan har lust med detta är en helt annan sak.

Sen handlar det som regel inte om att någon håller ett par km/t för låg fart utan allt som oftast att folk helt enkelt kör lite för fort istället.
Min mätare slår på 6 km/t och jag antar att den inte är ensam om detta.
Man får helt enkelt använda hjärnan när man kör bil mer än en gång för som det är i verkligheten så kör några allt för fort ...konstant.
Andra vidhåller sin rätt att med farthållare blockera vägarna eftersom att de minsann kör lagligt. ( förutsatt då att mätaren stämmer )

För egen del är det påfallande betydligt lugnare att i "sakta mak" ta sig fram i 93 km/t på en 100 väg de två milen som jag har till jobb ( om nu trafikrytmen är sådan ) än att ligga i ytterfilen i 110km/t då man bara lurar sig själv och dessutom är det stressigt.
Många gånger tjänar man dessutom inte en sekund på det heller och sett till bränslekontot så är det rent vansinnnigt att ligga och hetsa sig själv och andra.

Sen är det så att många utav oss har tagit körkort på den tiden då man förordade en säker omkörning med en mindre fokus på hastigheten vid omkörningstillfället.
Det var t.o.m så att Polisen hade ett krav ( som uppenbarligen inte gäller idag ) om att mäta hastigheten på en bil under minst 500 meter för att kunna veta om hastigheten varit konstant.

Givetvis är detta system inte så praktiskt då som redan påpekats folk kan hävda att de ALLTID ligger för omkörning.

Det här med att "leka Polis" är ett annat problem som en del lider utav men i trafiken kan det uppstå många situationer som kan missuppfattas.
Ofta ligger man på en motorväg och undrar över varför en del bara kör i 80-90 km/t där,...man går då ut i den andra filen i laglig hastighet för att köra om. ( kanske försöker man hålla en jämn hastighet med FH )
Om det då kommer en bil under tiden i betydligt högre hastighet så har man bara två val....att öka hastigheten och därmed bryta lagen eller bibehålla hastigheten och på så vis "leka Polis".
Det är inte alltid att beslutet blir det samma ...

#71
2012-10-11 13:42

Vi kommer nog inte längre i den här diskussionen. Tråden låst.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.