Nästa artikel
Euro NCAP: Renault Captur och Chevrolet Trax femstjärniga
Nyheter

Euro NCAP: Renault Captur och Chevrolet Trax femstjärniga

Publicerad 29 maj 2013 (uppdaterad 30 maj 2013)
Euro NCAP har krocktestat fyra nya bilar och presenterar nu resultaten. Renault Captur och Chevrolet Trax får toppbetyg.

Småsuvar är numera högsta mode och två sådana ingår i Euro NCAP:s senaste omgång av krocktester: Renault Captur och Chevrolet Trax. Båda bilarna uppfyller kriterierna för högsta säkerhetsbetyget och tilldelas därmed fem stjärnor.

Hela vägen fram når däremot inte rumänska Dacia med sin utmanare i Golfklassen; lågprisbilen Sandero får nöja sig med fyra av fem stjärnor. Sandero är utrustad med antisladd på alla marknader i Europa, men bilen når inte tillräckligt höga poäng i delmomenten barnskydd, fotgängarskydd och säkerhetssystem.

Sämst resultat i den här testomgången, tre av fem stjärnor, får Nissan Evalia. I Sverige säljs bilen endast som skåpbil och går då under namnet NV200. Bland annat noterar Euro NCAP att flera svetspunkter släpper i en frontalkrock.

Klicka på respektive bil för att läsa Euro NCAP:s beskrivning av resulateten:

Renault Captur
Chevrolet Trax

Dacia Sandero

Nissan Evalia

Nästa omgång med testresultat presenteras den 26 juni.

Diskutera: Vad tycker du om resultatet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-05-29 15:51
Raphael

Fullständigt väntat att nya modeller från stora tillverkare får 5 stjärnor. Mer oväntat kanske att Sandero får 4 stjärnor i senaste Euro NCAP som är tuffare än förra årets. Den ligger inte särskilt långt efter de dyrare märkena, det är främst standardutrustningen av de elektroniska systemen som halkar efter. Inget jag tror kommer spela roll för de flesta köpare.

Det finns de som argumenterar för att man ska köpa en 5 stjärnig bil av några årsmodeller tillbaks istället för en ny Dacia, då en begagnad dyrare bil handlar där Dacia kostar som ny, men Dacia 4 stjärnor är lika med eller bättre än 5 stjärnor för några år sedan då kraven i Euro NCAP har höjts. Äldre 5 stjärniga bilar skulle inte få 5 stjärnor idag. Och då kan man lika gärna köpa en ny Dacia och få nya garantier och nybilskänslan när en begagnad äldre bil inte är säkrare.

#2 • 2013-05-29 16:06
Raphael

Jag noterar f ö att den Nissan som bara får 3 stjärnor helt klarar sig utan ALs kritik. Chevrolet Trax och Renault Captur har precis samma lösning för sidoskyddet: Side body airbags, Side head airbags. Även Toyota Auris, Skoda Octavia, Toyota RAV4 (som alla har testats under 2013) har "side head airbags", det är följaktligen något väldigt vanligt och inte endast förekommande hos Renault. Men det är bara Renault som får kritik. Vi kan därför sluta oss till att AL enbart är ute efter att såga Renault och har skygglappar på gällande alla andra, och det gör att hans inlägg är fullständigt oseriöst och inte värt att ta på allvar.

#3 • 2013-05-29 16:18
Raphael

Jag anser att det inte är särkilt trovärdigt när en självutnämnd "säkerhetsexpert" enbart kritiseras ett bilmärke hela tiden. Det är inte bara Renault som saknar huvudgardin, faktum är att flera andra märken också har det - även i detta aktuella test. Att då enbart kritisera ett märke är ytterst märkligt. AL har extrema svårigheter med att ens nämna något annat märke vid namn än Renault när han kritiserar något. Inte ens nu när han får chansen så gör han det, utan han svävar till med det bekvämt anonyma "fordon" där han inte pekar ut något märke eller modell. Det är bara Renault han pekar ut. I ALs kritiska vokabulär finns bara Renault.

På EuroNCAP:s hemsida står det tydligt och klart "Side head airbags" på Chevrolet Trax i listan över Safety equipment. Varför får de inte kritik för detta när Renault får kritik för det?

#4 • 2013-05-29 16:25
Raphael

"Och i Chevrolet sitter där en gardin (den säljs ju i USA). "

Inte enligt EuroNCAP där det står "side head airbags". Varför kritiserar du inte Chevrolet? Varför kritiseras inte Skoda Octavia för "side head airbags" eller Toyota Auris eller Toyota RAV4? Varför är det bara Renault som kritiseras? Jag konstaterar att för AL finns det bara en sakfråga och det är att kritisera Renault, men Chevrolet, Skoda, Toyota m fl undgår kritik. För de heter ju inte Renault. Enkelt.

#5 • 2013-05-29 16:49
Raphael

"Ja du Raphael, eftersom artikeln här tar upp Renault som en bilmodell så är det självklart att jag kritiserar just Renaults avsaknad av sidokrockgardin."

Artikeln tar inte enbart upp Renault. Det finns fler modeller som nämns i artikeln som saknar sidokrockgardin och du kritiserar inte dem!

"Artikeln handlar ju trots allt om Renaults krocksäkerhet. "

Nej AL, artikeln handlar om det senaste EuroNCAP testet där fyra bilmodeller testas. Du har alltså sådana skygglappar på att du inte ens noterade att det fanns andra bilmodeller med i testet utan du tror att artikeln handlar om Renaults krocksäkerhet. Skrämmande! Hur kunde du missa att andra märken också testades?

Jag konstaterar fortfarande att andra modeller som saknar gardinairbags inte får kritik, utan det är bara Renault som får kritik av AL, vilket är förståeligt eftersom han tror att artikeln enbart handlar om Renaults krocksäkerhet. Men den handlar inte om Renault, den handlar om Euro NCAPs senaste test. Det finns t o m modeller som får lägre betyg i testet än Renault. De får ingen kritik alls av AL.

Och gällande Chevrolets sidokrocksskydd så står det fortfarande i informationen på EuroNCAP att det är "side head airbags". Inte "curtains" ja det kan vara ett tryckfel, det kan också handla om att modellen inte har curtains som standard utan är exra tillbehör och videon visar en extra utrustad.

Men min poäng är - om AL vill uppfattas som trovärdig så bör han även kritisera andra märken inte bara Renault hela tiden, och han bör uppmärksamma att artikeln inte enbart handlar om Renault utan innehåller fler modeller. Är de andra modellerna felfria eftersom AL inte kommenterar dem?

#6 • 2013-05-29 17:00
Peter E

Renault och andra saknar gardin. Punkt.

Fel?
Rätt?

#7 • 2013-05-29 17:18
Peter E

Men Octavia har gardin...jösses...

9 airbags

#8 • 2013-05-29 17:21
Peter E

Toyota har ju också gardin

#9 • 2013-05-29 17:22
Peter E

E ju ganska enkelt att se om man kollar på filmerna på Euro NCAP

#a • 2013-05-29 17:31
Peter E

Nej, Raphael. Toyota och Skoda har gardin. Du ska inte bara läsa texten, du måste kolla på filmerna också.

Renault har EJ gardin. BARA vanlig huvudairbag.

Det är bara att se med egna ögon på filmerna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.